Kreipimasis buvo taip pat išsiųstas Suomijos vartotojų teisių organizacijai, Suomijos Respublikos ambasadai Lietuvoje, Suomijos žiniasklaidai.
„Kviečiame „Neste“ vadovybę įvertinti Lietuvoje įsikūrusios antrinės įmonės veiklą – griežčiau kontroliuoti mūsų šalyje vykdomas rinkodaros kampanijas, įpareigoti „Neste Lietuva“ teikti visą informaciją vartotojams, net ir atskleidžiant, kokie biopriedai yra įmaišomi į „Neste“ degalus. Lietuvos vartotojai nėra antrarūšiai ir jiems galioja tokios pačios teisės kaip ir Suomijos vartotojams“, – įsitikinęs LVOA Tarybos narys Kęstutis Kupšys.
Kreipiantis į „Neste OYJ“, siekiama atkreipti dėmesį į „Neste Lietuva“ verslo etiką, bendravimo su nevyriausybinėmis organizacijomis ir visuomenę stoką. „Neste“ Etikos kodekse (Code of Conduct) deklaruojami darnaus ir atsakingo verslo principai. Kompanija visame pasaulyje įsipareigoja veikti skaidriai ir atvirai komunikuoti su visomis bendrovės interesų grupėmis.
„Deja, turime dvejonių, kad minėti principai Lietuvoje greičiausiai negalioja. Kai pernai kreipėmės į „Neste Lietuva“ dėl reklamos kampanijos, iš bendrovės negavome atsakymų. „Neste Lietuva“ vengė dialogo su visuomene ir nepateikė paaiškinimų dėl reklamos kampanijos pagrįstumo. Kviečiame „Neste“ pakeisti bendravimo su Lietuvos visuomene ir interesų grupėmis toną – būti atviriems ir skaidriems. Be to, raginame rinkodaros kampanijose laikytis aukštų etikos ir pagarbos vartotojų teisėms standartų“, – pabrėžė LVOA atstovas.
Vartotojų atstovams nerimą kelia „Neste“ pateikiama informacija, kad bendrovė dyzelino gamyboje naudoja palmių aliejų ar iš palmių aliejaus išgaunamus produktus. Organizacijos „Transport & Enviroment” duomenimis, daugiau nei pusė viso į Europą importuoto palmių aliejaus sunaudojama biodyzelino pramonėje. Europos Sąjunga planuoja apriboti palmių aliejaus naudojimą degaluose ir taip sustabdyti nevaldomą tropinių miškų ir gyvūnijos naikinimą.
Deja, turime dvejonių, kad minėti principai Lietuvoje greičiausiai negalioja.
„Kviečiame „Neste“ aiškiai parodyti įmonės parduodamų degalų įtaką oro užterštumui ir klimato kaitai, taip pat – visuomenei pateikti informaciją, ar iš tiesų dyzelino gamybai naudojamas palmių aliejus bei iš palmių aliejaus išgaunami produktai“, – ragino Lietuvos vartotojų organizacijų aljanso Tarybos narys Kęstutis Kupšys.
Pasak K. Kupšio, dar pernai atsakingos Lietuvos institucijos buvo paragintos įvertinti, ar „Neste Lietuva“, reklamuodama neva švaresnius degalus, „neplovė smegenų“ vartotojams. 2018 metais „Neste Lietuva“ vykdė aktyvią reklamos kampaniją „Švaresni degalai. Švaresni plaučiai“. Lietuvos gyventojus „Neste“ siekė įtikinti rinktis degalus, kurie „mažina taršą ir išskiria net iki 20 proc. mažiau anglies dvideginio“.
LVOA reklamoje įžvelgė vartotojų teisių pažeidimus – vartotojams buvo pateikta neišsami ir galimai manipuliatyvi informacija. Reklamos kampanija truko visus metus ir buvo publikuojama įvairiose medijose – televizijoje, lauko reklamoje, internete. 2019 m. gegužės 14 d. Lietuvos Respublikos Konkurencijos taryba priėmė nutarimą atlikti tyrimą dėl „Neste Lietuva“ reklamos, nes buvo reikšmingų priežasčių įtarti, kad reklama galėjo klaidinti.
„Greenwashing“ – tai apgaulinga rinkodaros strategija, siekianti sudaryti įspūdi, jog kompanijos veikla ar parduodami produktai yra ekologiški ar draugiški aplinkai. Neformaliai tai vadinama „žaliuoju smegenų plovimu“.
Naujausi komentarai