- Klaipeda.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Praėjusią savaitę VĮ „Oro navigacija“ pradėjo teikti skrydžių valdymo paslaugas Lietuvos oro erdvėje naudojantis naująja skrydžių valdymo sistema „iTEC“. Sėkmingai paleidus šią sistemą, Vilniaus aerodromo skrydžių valdymo centre pradėjo veikti nauja skrydžių valdymo sistema „InNOVA“, pakeitusi iki šiol naudotą „Eurocat X“.
„InNOVA“ – tai automatizuota skrydžių valdymo sistema, gaunanti ir apdorojanti duomenis iš Vilniuje, Kaune bei Palangoje esančių radiolokatorių, specialių, Vilniaus aerodrome esančių, jutiklių, o taip pat iš antžeminės apžvalgos radiolokatoriaus, fiksuojančio judėjimą ir kliūtis, esančias Vilniaus aerodrome.
Naujoji skrydžių valdymo sistema „InNOVA“, kuria naudojasi Vilniaus aerodromo skrydžių valdymo centre dirbantys bokšto ir prieigų skrydžių vadovai, yra pilnai susieta su Regiono skrydžių valdymo centro skrydžių vadovų naudojama „iTEC“ sistema, taip užtikrinant aukščiausią skrydžių saugos ir teikiamų paslaugų kokybę.
Projektas technologiškai ir techniškai labai sudėtingas, tad pareikalavo daug specifinių techninio personalo žinių, pastangų ir nuoseklaus darbo.
Abi šios sistemos tampriai susijusios ir nuolat keičiasi duomenimis. „Diegiant šią sistemą mūsų pagrindinis tikslas buvo kaip įmanoma labiau integruoti ją su „iTEC“ sistema. Vieningas ir automatizuotas duomenų apsikeitimas, leidžia vienoje darbo vietoje atliekamą veiksmą matyti ir kitose darbo vietose esantiems skrydžių vadovams“, – teigia Vilniaus aerodromo skrydžių valdymo centro pamainos viršininkas Tomas Pagirys.
Tomas Pagirys, VĮ „Oro navigacijos“ nuotr.
Jam antrina ir Skrydžių valdymo sistemų priežiūros skyriaus vyriausiasis inžinierius Raimond Šidlovski, akcentuodamas, kad tokio masto projekto sėkmę lėmė glaudus skrydžių vadovų ir inžinierių bendradarbiavimas. „Tam, kad sistema sėkmingai veiktų, buvo reikalingas nuolatinis bendradarbiavimas, siekiant išsiaiškinti tiek pačių skrydžių vadovų poreikį, tiek atsižvelgti į oro erdvės ypatumus. Ieškojome geriausių sprendimų, todėl daug gilinomės ir į patį skrydžių valdymą bei sistemos efektyvumo galimybes. Tai pirmasis tokio tipo projektas, kuomet sėkmingai pavyko tarpusavyje sujungti dvi skirtingas sistemas. Projektas technologiškai ir techniškai labai sudėtingas, tad pareikalavo daug specifinių techninio personalo žinių, pastangų ir nuoseklaus darbo. Mes veikėme kaip komanda – tai ir buvo mūsų sėkmės formulė“, – sako R. Šidlovski.
Raimond Šidlovski, VĮ „Oro navigacijos“ nuotr.
Naujoji sistema pasižymi keliais svarbiais privalumais, pirmas kurių padeda išvengti galimų orlaivių konfliktinių situacijų. „Naudojantis „InNOVA“ sistema, skrydžių vadovas mato orlaivio atsakiklio Mode S siunčiamą informaciją. Mode S – tai atsakiklio režimas, siunčiantis informaciją apie tai, kokiu greičiu skrenda orlaivis, koks jo kursas ar skrydžio lygis. Nuo šiol skrydžių vadovai visą šią informaciją mato savo kompiuterio ekrane, tad nebereikia klausti piloto“, – sako T. Pagirys.
Anot skrydžių vadovo, tai svarbu siekiant užtikrinti skrydžių saugą. „Pavyzdžiui, skrydžių vadovas duoda komandą orlaiviui aukštėti į 280 skrydžio lygį, o pilotas per klaidą nustato 260 ar 270 – naujoji sistema leidžia mums iškarto pamatyti klaidą ir suteikia galimybę ją koreguoti“, – paaiškina T. Pagirys ir priduria, kad aktuali ir gaunama orlaivio greičio informacija, nes matydamas tikslų orlaivio greitį, skrydžių vadovas gali imtis greičio reguliavimo veiksmų ir vienu metu atskrendančius orlaivius išrikiuoti į seką, užtikrinant saugų atstumą tarp jų.
Dar vienas naujosios skrydžių valdymo sistemos privalumas – į sistemą integruota Vilniaus aerodromo apžvalgos radiolokatoriaus ir daugiajutiklinės aerodromo apžvalgos sistemos informacija. „Tame pačiame ekrane skrydžių vadovai gali matyti, kas vyksta perone, ant kilimo tūpimo tako ar ant riedėjimo takelio. Toks tikslus matomumas yra itin didelis privalumas esant prasto matomumo sąlygomis ir nakties metu, kai įprastas vaizdo matymas pro langą yra apsunkintas“, – pastebi skrydžių vadovas.
Itin reikšminga sistemos naujovė – automatinės saugos funkcijos, kurių pagalba skrydžių vadovai gauna įspėjimus, jei ant kilimo tūpimo tako atsiranda tam tikra kliūtis. „Jei nutiktų taip, kad skrydžių vadovas pamirštų, kad kažkas yra įvažiavęs į kilimo tūpimo tako teritoriją, arba tai būtų padaryta be skrydžio vadovo leidimo, o tuo metu kilti ar tūpti ruoštųsi orlaivis, sistemoje nedelsiant suveiktų signalizacija ir skrydžių vadovas galėtų laiku imtis veiksmų: šalinti kliūti ar nukreipti orlaivį pakartotiniam artėjimui tūpti“, – naujosios sistemos privalumais dalinasi T. Pagirys.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Amber Grid“ vadovas: GIPL detalių keitimas gali užtrukti mažiausiai metus2
Rinkos reguliuotojui įpareigojus dujų perdavimo sistemos operatorę „Amber Grid“ pakeisti įtarimų sukėlusias galimai rusiškas jungiamąsias detales, sumontuotas Lietuvos ir Lenkijos magistraliniame dujotiekyje (GIPL), pasak bendrovės v...
-
D. Matijošaitis apie „Vičiūnų“ pasitraukimą iš Rusijos: akivaizdu, kad žaidėme ne savo žaidimą9
Kauno mero Visvaldo Matijošaičio iš dalies valdoma žuvies bei kitų maisto produktų gamybos ir prekybos „Vičiūnų grupė“ oficialiai patvirtino pardavusi Rusijos Kaliningrado srityje veikiantį fabriką ir dar 7-iose valstybėse ...
-
G. Nausėda apie parduotą „Vičiūnų grupės“ verslą Rusijoje: geriau vėliau negu niekada4
Kauno mero Visvaldo Matijošaičio iš dalies valdomai žuvies bei kitų maisto produktų gamybos ir prekybos „Vičiūnų grupei“ po dvejus metus trukusio proceso pardavus verslą Rusijoje, prezidentas Gitanas Nausėda sako, jog jis par...
-
VERT įpareigojo „Amber Grid“ pakeisti GIPL detales su rusiškomis žymėmis2
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) įpareigojo dujų perdavimo sistemos operatorę „Amber Grid“ pakeisti įtarimų sukėlusias Lietuvos ir Lenkijos magistralinio dujotiekio (GIPL) galimai rusiškas jungiamąsias detales. ...
-
„Orlen Lietuva“ atlygino 146 tūkst. eurų į jūrą išsiliejusios naftos sukeltą žalą3
Naftos importo ir perdirbimo bendrovė „Orlen Lietuva“ teigia atlyginusi aplinkosaugininkų nustatytą 146,4 tūkst. eurų žalą, kai vasario pradžioje Baltijos jūroje ties Būtingės naftos terminalu išsiliejo beveik 2 tonų naftos. ...
-
Lietuvoje startuoja Graikijos „Aegean Airlines“ – dukart per savaitę skraidins į Atėnus1
Lietuvoje startuoja nacionalinė Graikijos oro vežėja „Aegean Airlines“ – du kartus per savaitę ji tiesiogiai skraidins iš Vilniaus į Atėnus. Tikimasi, kad keliautojai per Atėnus galės pasiekti daugiau pasaulio šalių jun...
-
„Vičiūnų grupė“ pardavė gamyklą Kaliningrade56
Kauno mero Visvaldo Matijošaičio ir jo verslo partnerio Liudo Skieraus valdoma žuvies bei kitų maisto produktų gamybos ir prekybos „Vičiūnų grupė“ Rusijos valdymo grupei „Gruppa Okean“ pardavė visą verslą Rusijoje &nda...
-
„Maxima“ kviečia dirbti: apmokome, suteikiamas transportas, apgyvendinimas bei nemokamas maitinimas9
Šalia Lentvario netrukus pradės veikti naujas „Maxima LT“ logistikos centras. Jo vadovas Modestas Virvilas jau renka savo komandą – jo kolegomis gali tapti ir patirties logistikoje neturintys kandidatai. ...
-
Svarbiausi faktai apie Lietuvoje gamyklą planuojančią statyti „Rheinmetall“2
Vokietijos gynybos pramonės milžinei „Rheinmetall“ planuojant Lietuvoje statyti 155 mm artilerijos amunicijos gamyklą, BNS pateikia pagrindinius faktus apie dar 19-ojo amžiaus pabaigoje įkurtą Vokietijos koncerną, kuris taptų vienu didžiau...
-
„LTG Link“ pasirašė 200 mln. eurų paskolų sutartis su NIB ir EIB traukiniams įsigyti4
Valstybės valdomų „Lietuvos geležinkelių“ grupės (LTG) keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ su Šiaurės investicijų banku (NIB) ir Europos investicijų banku (EIB) penktadienį pasirašė 200 mln. eurų paskolų sut...