Dyzelinio automobilio padanga elektromobiliui netinka

  • Teksto dydis:

Elektromobiliai pamažu keičia automobilių rinką – griežtėjant taršos reikalavimams, bene kiekvienas gamintojas savo gamoje turi elektra varomą transporto priemonę. Tai puikiai įrodo statistika: pirmas elektromobilių milijonas buvo parduotas per šešerius metus, o antras – vos per dvejus. Kartu su automobilių kūrėjais naujoves pristato ir padangų gamintojai – elektromobiliams ne visada tinka tos, kurios montuojamos benzininiams ar dyzeliniams automobiliams.

Kodėl kitokios?

Norint 100 proc. išnaudoti elektra varomų transporto priemonių potencialą, paprastai naudojamos modifikuotos padangos.

"Išoriškai visos padangos atrodo labai panašios, tačiau tai tik optinė apgaulė. Mokslininkai metų metus kuria kiekvienam transporto tipui tinkamiausią gumos mišinį, protektoriaus raštą, pačios padangos struktūrą. Todėl lengvųjų automobilių padangų savybės skiriasi nuo tų, kurias rekomenduojame visureigiams. Kitokiomis savybėmis pasižymi ir elektromobilių padangos", – pasakoja "Goodyear" atstovas Baltijos šalims Martinas Grinbergas.

Elektromobiliai nuo vidaus degimo variklius turinčių automobilių skiriasi ne tik ekologiškumu. Bene pagrindinis skirtumas yra svoris – jie keliolika procentų sunkesni už tradicinius automobilius, todėl pagrindinis padangų kūrėjų uždavinys yra sustiprinti jų šoninę sienelę, kad ši galėtų susidoroti su papildomu svoriu. Ji turi įtakos oro pasipriešinimui, todėl gamintojai siekia ją padaryti maksimaliai aerodinamišką – taip ilginamas viena įkrova nuvažiuojamas atstumas.

Kita vertus, elektromobilio svoris kinta tik dėl keleivių ir bagažo, tai palengvina gamintojų uždavinį. Vidaus degimo variklį turinčių automobilių masė svyruoja 50–70 kg (priklauso nuo bake esančio degalų kiekio), o elektra varomų transporto priemonių baterijos visada sveria vienodai.

Išoriškai visos padangos atrodo labai panašios, tačiau tai tik optinė apgaulė.

Pagrindiniai skirtumai

Elektromobilių padangų protektoriaus raštas turi užtikrinti balansą tarp sukibimo ir pasipriešinimo riedėjimui. Elektromobiliai kritikuojami už nedidelį viena įkrova nuvažiuojamą atstumą, todėl ši savybė yra itin svarbi jų praktiškumui užtikrinti.

Didžiulės įtakos turi ir padangų skleidžiamas triukšmas – elektrinis variklis veikia labai tyliai, todėl salone atpažįstamas kiekvienas garso šaltinis. Dar vienas aspektas – dėvėjimasis. Elektros varikliai akimirksniu pasiekia didžiulį sukimo momentą, padangos turi užtikrinti, kad jis visas maksimaliai efektyviai būtų perduotas asfaltui. Dėl šios priežasties elektromobiliams sumontuotos paprastos padangos susidėvi gerokai sparčiau; įvairių skaičiavimų duomenimis, šis skirtumas gali siekti net apie 30 proc. Tai yra bene didžiausias, tačiau tik ilguoju periodu pastebimas tradicinių automobilių ir elektromobilių padangų skirtumas.

Išoriniai skirtumai, kaip minėta anksčiau, iš esmės neegzistuoja, tačiau atidesni specialistai vieną pastebėtų. Tai padangų skersinių griovelių plotis, nes elektromobilių jie yra siauresni. Padangas specialiai elektromobiliams šiandien kuria nedaug gamintojų, tačiau ilgainiui šis skaičius augs. Panaši situacija buvo prieš 10–15 metų, kai iki prasidedant didesnio pravažumo automobilių bumui, vos keli gamintojai turėjo specialiai SUV skirtus produktus. Šiandien visi pagrindiniai gamintojai ir daug mažesniųjų siūlo specialias didesnio pravažumo modelių padangas, geriau susidorojančias su dideliu svoriu bei užtikrinančias optimalias aukštų automobilių valdymo savybes.

Kuria koncepciją

Elektromobiliams kuriamos padangos – ne vienintelės, skirtos maksimaliam efektyvumui. Gamintojai vis dažniau pristato automobilius, kurių padangos yra didelio skersmens, tačiau siauros. Pavyzdžiui, standartinėje naujausio "Renault Scenic" įrangoje – 20 colių skersmens ratlankiai, ant kurių montuojamos 195 mm pločio padangos.

"Mes neretai sulaukiame klausimų, ar galima tokio dydžio ratus arba specialias elektromobilių padangas montuoti tradiciniams automobiliams. To mes nerekomenduojame. Automobilių gamintojai numatė kiekvieno modelio ratlankių ir padangų dydžius, taip pasiekiami geriausi ekonomijos bei našumo rezultatai. Pakeitus ratų dydį ir net sumontavus specialias ekonomiškas padangas, vargu ar pavyks pasiekti geresnių rezultatų. Svarbu ir tai, kad kai kurie elektromobiliai šiandien yra parduodami su įprastiems automobiliams skirtomis padangomis. Tai rodo, kad ne visada reikalingos specialios padangos norint pasiekti itin gerus rezultatus", – sako M.Grinbergas.

Elektromobiliams modifikuotas padangas bando santykinai nedaug gamintojų, tačiau kai kurie jau yra pristatę konkrečius produktus ar koncepcijas. Kai kurios specifinės savybės yra kritiškai svarbios elektromobiliams ir surasti idealų derinį, pavyzdžiui, užtikrinti ganėtinai tvirtą šoninę sienelę ir komfortą, yra nepaprastai sudėtinga.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių