Elektromobilių draudimas: taisyklės – vienodos, bet įmokos – ne

  • Teksto dydis:

Elektromobilių draudimas nėra išskirtinis, tos pačios taisyklės galioja ne vien Lietuvoje, bet ir Latvijoje bei Estijoje. Vis dėlto yra faktorių, į kuriuos reikia atkreipti dėmesį.

Kas lemia PCAD

Privalomasis civilinės atsakomybės draudimas (PCAD) vairuojant elektromobilį ir tos pačios galios įprastą automobilį skiriasi tik įrašu apie variklio darbo tūrį.

Kitkas priklauso nuo to, kaip intensyviai eksploatuojama transporto priemonė, kur važinėjama ir kokia vairuotojo patirtis.

Vis dėlto, renkantis naują automobilį, reikia turėti galvoje, kad PCAD įmoka bus šiek tiek didesnė, jei šalyje nėra oficialios gamintojo atstovybės (įskaičiuojant transportavimo išlaidas išauga remonto kaštai).

Tad platų atstovybių tinklą turinčių "Peugeot" elektromobilių draudimas įprastai kainuoja mažiau nei "Teslos", kurių atstovybių Baltijos šalyse nėra.

Daug nenaujų elektromobilių atkeliauja iš JAV, tad transporto priemonių istorija dažnai tikrinama. Vertinama, ar automobilis suremontuotas laikantis remonto techninių sąlygų. Jei viskas atlikta tvarkingai, o taip būna toli gražu ne visada, draudimo sąlygos nesiskiria nuo europietiškų automobilių.

Vidutinė žala didėja

"Ergo" draudimo bendrovės Lietuvoje verslo klientų transporto draudimo portfelio valdytojas Rimvydas Pocius priminė, kad PCAD įmoka priklauso nuo daugelio parametrų: automobilių techninių duomenų, įvykių statistikos, vairuotojų rizikos.

"Negalėtume išskirti elektromobilių kaip visiškai kitokių transporto priemonių. Vertinti galima tai, kad jų rida yra mažesnė, nes jie – labiau miesto automobiliai, tačiau dažniau eksploatuojami intensyvesnio eismo vietovėse. Tad yra faktorių, kurie ir mažina, ir didina riziką, todėl elektromobilių draudimo įmoka nėra išskirtinė", – konstatavo specialistas.

R.Pocius pažymėjo, kad rimtų eismo įvykių atveju nėra pažeidžiama vien tik elektromobilio baterija. Vertinant, ar remontas ekonomiškai tikslingas, įtraukiamos visos detalės ir mazgai, kaip ir įprastų automobilių.

"Didelės įtakos turi tai, kam padaroma žala ir kiek kainuoja. Pastaraisiais metais kylant gyvenimo lygiui, vidutinė žala didėja (tiek sugadinamam turtui, tiek dėl asmens žalų), todėl įmokos priklauso ne tik nuo elektromobilių skaičiaus eisme, bet ir ekonominių veiksnių", – apibendrino "Ergo" atstovas.

Elektromobilių kasko draudimo sąlygos niekuo nesiskiria nuo įprastų automobilių.

Yra faktorių, kurie ir mažina, ir didina riziką, todėl elektromobilių draudimo įmoka nėra išskirtinė.

Problemos dėl atstovybių

"Ergo" padalinio Estijoje automobilių draudimo vadovas Kaido Naaritas patvirtino, kad ir šioje šalyje elektromobilio draudimas nesiskiria nuo bet kurio kito automobilio. Anot jo, įmokos dydį labiausiai lemia paties vairuotojo profilis.

Pašnekovas pripažino, kad iš pradžių visi labai nerimavo, jog dėl baterijų pažeidimų elektromobilių bus neįmanoma remontuoti ir juos teks nurašyti. Visgi nepasitaikė tokių atvejų, kai remontas tapo brangus vien tik pažeidus šią automobilio dalį.

"Tais atvejais, kai elektromobiliai nurašomi, padaryta žala būna gerokai didesnė nei vien pažeista baterija", – aiškino estų draudimo ekspertas.

K.Naaritas patvirtino, kad kai kurių gamintojų atstovybių trūkumas Baltijos šalyse sudaro nemažai problemų. Specialistas pastebėjo, kad elektromobilius siūlo vis daugiau seniai žinomų kompanijų, kurios Estijoje turi plačiai išvystytą oficialių salonų tinklą.

"Ergo" atšakos Latvijoje privačių klientų skyriaus vadovas Aldis Engelis aiškino, kad jų šalyje sukurta atskira elektromobilių privalomojo draudimo kategorija, tačiau įmokų dydžiai nedaug skiriasi nuo tos pačios klasės vidaus degimo varikliais varomų automobilių. Tai lemia įvairūs faktoriai, tarp jų – nuvažiuojamas atstumas.

"Elektromobiliai intensyviau eksploatuojami dar ganėtinai neilgai, todėl kol kas neturime daug statistikos duomenų. Mūsų vertinimu, vidutinis elektromobilio nuvažiuojamas atstumas mažesnis nei automobilio su vidaus degimo varikliu, todėl ir įmokos šiek tiek mažesnės", – komentavo draudikų atstovas.

Netriukšmingi – pavojingi?

A.Engelis pridūrė, kad draudžiant elektromobilį PCAD nenumatytos jokios papildomos sąlygos. Atvejų, kai buvo pažeista brangiausia elektromobilio dalis – baterija, Latvijoje dar nepasitaikė.

"Vis dėlto jau yra sprendimas – keisti ne visą bateriją, o dalį jos celių", – sakė pašnekovas.

Draudiko teigimu, įvertinti galimus pokyčius automobilių draudimo paslaugų sektoriuje bus įmanoma tik tuomet, kai Latvijos keliuose itin išaugs elektromobilių skaičius. Anot jo, iki to laiko išaiškės visos šio tipo automobilių subtilybės.

"Kol kas žinoma, kad elektromobiliais įveikiami mažesni atstumai, tačiau jie dinamiškesni ir ateityje tik dar labiau greitės. Taip pat svarbu, kad, palyginti su vidaus degimo variklius turinčiais automobiliais, jie gerokai tylesni. Tai didina riziką susidurti su pėsčiaisiais ar dviratininkais, kadangi jie neišgirsta artėjančios transporto priemonės", – kalbėjo A.Engelis.

Kai kuriose JAV valstijose jau oficialiai reikalaujama, kad į elektromobilius būtų sumontuota papildomus garsus skleidžianti įranga. Taip siekiama sumažinti skausmingų avarijų tikimybę.

Skaičiuojant PCAD įmokas šiuo metu vertinama tik elektromobilio galia, todėl net ir pats kukliausias nenaujas "Tesla Model S" su 270 kW pajėgumo varikliu patenka į tą pačią kategoriją kaip ir BMW M3 (E46). O 100 kW galios motorą turinčio naujo dinamiško "Peugeot e-2008" draudimas bus gerokai pigesnis.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių