Pereiti į pagrindinį turinį

Įmonių parkas: nuo kuklių „Dacia“ iki „Ferrari“

2024-05-26 05:00
DMN inf.

Nepaisant pastaraisiais metais griaudėjusių skandalų dėl išlaidavimo, Lietuvos bendrovės vis dar nevengia pirkti prabangių automobilių. Jų garažuose stovi brangiausi „Porsche“ modeliai ar netgi prašmatnieji „Ferrari“, kurių yra užregistruota 33.

Netvarka: kai kurie vadovai įmonių automobiliais nevengdavo leistis į savaitgalio keliones. Netvarka: kai kurie vadovai įmonių automobiliais nevengdavo leistis į savaitgalio keliones. Netvarka: kai kurie vadovai įmonių automobiliais nevengdavo leistis į savaitgalio keliones.

Apribojo piktnaudžiavimą

Lietuvos įmonės šiuo metu yra įregistravusios daugiau kaip 470 tūkst. automobilių. Nauji automobiliai perkami maždaug už 42 tūkst. eurų, o už naudotus vidutiniškai mokama po 22 tūkst. eurų.

Iš bendrovių transporto vos daugiau nei 32 tūkst. yra elektromobiliai, o didžioji dauguma – net 58 proc. (273 tūkst.) varomi dyzelinu. Tiesa, ši situacija gali keistis. Ir ne tik dėl visuotinių taršos mokesčių.

2023 m. gruodį Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) pakeitė iki tol galiojusią tvarką dėl įmonių automobilių naudojimo asmeniniams tikslams. Buvo imtasi maksimaliai griežtų priemonių – iki šiol kelionės darbo automobiliu iš namų į darbą ir atgal nebuvo laikomos pajamomis natūra, tačiau dabar tokie pasivažinėjimai įtraukti į šią sąvoką. Vadinasi, valstybė juos apmokestintų.

Griežtus VMI sprendimus padiktavo piknaudžiavimai, kai įmonių vadovai dažnai naudojo automobilius ne tik kelionėms į darbą, bet ir asmeniniams reikalams tvarkyti ar net savaitgalio išvykoms prisidengdami darbu.

Įperkamas: pigiausias Lietuvoje elektromobilis „Dacia Spring“ pakoregavo tarnybinio transporto rinką. / „Wikimedia“ nuotr.

Norai – kuklesni

Banko „Bigbank“ verslo paskolų skyriaus vadovas Deividas Žukas mano, kad toks sprendimas nesumažins įmonių įsigijamo transporto skaičiaus.

„Galima būtų manyti, kad dabar įmonės automobilius pradeda naudoti atsakingiau ir taupiau, t. y. tik tarnybos reikmėms. Kita vertus, per praėjusius metus gerokai išaugo ir prabangių gamintojų – „Porsche“ ir „Tesla“ – automobilių finansavimas“, – aiškino D. Žukas.

Jo žodžiais, pernai įmonės dažniausiai finansavo „Volkswagen“, „Toyota“ ir „Škoda“ modelių įsigijimą. Tiesa, „Audi“ ir BMW buvo ne mažiau populiarūs, o „Mercedes“ atsiliko visai nedaug.

Banko statistika taip pat rodo, kad brangiausias įmonės automobilis 2023 m. buvo įsigytas už 155 tūkst. eurų (neskaičiuojant PVM), o apskritai jų finansavimas auga jau trejus metus.

Gyventojai, gaunantys pajamų natūra (šiuo atveju – naudojantys įmonės automobilį asmeninėms reikmėms), moka 0,75 proc. (jeigu naudojamasi įmonės apmokamais degalais) arba 0,70 proc. gyventojų pajamų mokestį (GPM), kasmet skaičiuojamą nuo automobilio rinkos vertės, kuri yra skelbiama metų pradžioje. Vis dėlto šis mokestis daugelio juridinių automobilių pirkėjų negąsdina, nes taip automobilį pirkti vis tiek pigiau nei įprastai ir mokant visą pajamų mokestį.

155 tūkst. – už tiek eurų, neskaičiuojant PVM, pernai buvo įsigytas brangiausias Lietuvos įmonės automobilis.

Daugės elektromobilių

Šiuo metu automobilius dažniausiai perka smulkios ir vidutinės įmonės, o didžiosios bendrovės dažnai jų įsigyja daugiau. Todėl elektromobilių įmonių garažuose vis dar nedaug.

Tiesa, neseniai rinką pasiekė pigus „Dacia Spring“ elektromobilis, kurio kaina prasideda vos nuo 22 tūkst. eurų. Toks ratuotis įmonių poreikių patenkinti dažniausiai negali dėl trumpo baterijos tarnavimo laiko, tačiau rinką jis neabejotinai sujudino.

Transportu prekiaujančios įmonės „Deals On Wheels“ vadovas Laurynas Boguševičius teigė, kad elektromobiliai nuolat pinga ir bendrovėms juos rinktis apsimoka vis labiau.

„Tas pats „Dacia Spring“ taip pat turi savo klientus tarp įmonių – jų darbuotojai, kurie važinėja dažnai, tačiau nedidelius atstumus, tokiu elektromobiliu gali judėti praktiškai nemokamai, ypač jeigu lyginame jį su kokiu nors tradiciniais degalais varomu automobiliu“, – svarstė L. Boguševičius.

Pastebima, kad pastaruoju metu sparčiai auga ir „Tesla Model Y“ populiarumas. Šio visureigio kaina siekia 36 tūkst. eurų ir tai yra vienas geriausių kainos ir kokybės santykį siūlančių elektromobilių.

„Kartu su PVM lengvata, 4 tūkst. eurų siekiančia valstybės parama ir minimaliomis sąnaudomis elektrai „Model Y“ tampa itin patraukliu variantu“, – skaičiavo D. Žukas.

Populiarėja: „Tesla Model Y“ šalies bendrovių akyse yra optimalus kainos ir kokybės derinys. / „Scanpix“ nuotr.

Stabdo aukštos palūkanos

Žvelgdami į priekį specialistai prognozuoja, kad, nepaisant populiarėjančios transporto nuomos paslaugos ir įtemptos ekonominės situacijos, automobilius įmonės ir toliau aktyviai pirks tiek šiais, tiek kitais metais. Dėl skirtingų priežasčių populiarės ir prabangūs automobiliai, ir pigūs elektromobiliai.

Prie to prisidės transporto pardavėjų siūlomos itin daug akcijų, siekiant pritraukti klientus. Pasak jų, įvairias nuolaidas skatina tai, kad Lietuvos automobilių pardavėjams pastaruoju metu vis labiau tenka konkuruoti ne tik tarpusavyje, bet ir su užsienio konkurentais.

„Bigbank“ vyriausiasis ekonomistas Raulis Eametsas prognozuoja, kad palūkanų normos Europoje pradės mažėti jau šių metų pabaigoje arba kitų metų pradžioje. Tokioms prognozėms pasitvirtinus, įmonių automobilių pirkimai Lietuvoje išaugs itin smarkiai, nes dabar šios rinkos augimą kiek pristabdo didžiulės palūkanų normos.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų