- Klaipeda.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Net naujausi dyzelinių automobilių modeliai turi problemų. Jų sukeliama reali tarša kietosiomis dalelėmis kelia didžiulį pavojų sveikatai, parodo šiandien paskelbti nepriklausomi taršos tyrimų duomenys.
Tai paneigia pastaruoju metu automobilių gamintojų plačiai skleidžiamą mitą, jog naujausi dyzeliniai automobiliai „išsigydė“ „Dyzelgeito“ ligas ir dabar esą yra „švarūs“.
Kietųjų dalelių filtrai (DPF) „išvalomi“ (mėgstama tą faktą slėpti žodžiu „regeneruojami“) kas 480 kilometrų, tokių išvalymų metu kenksmingų dalelių koncentracija išmetimo dujose padidėja iki 1000 kartų, palyginti su įprastu lygiu.
Pasak Lietuvos vartotojų organizacijų aljanso viceprezidento Kęstučio Kupšio, duomenys verčia sunerimti ir Lietuvoje reikalauti tolesnių priemonių siekiant švaraus oro keliuose. „Akivaizdu, kad automobilių registracijos mokesčio tam nepakaks. Dyzelinių automobilių gamintojams patogi dabartinė sistema, kai kietųjų dalelių filtro „regeneracijos“ technologija neva užtikrina taršos normų laikymąsi. Tačiau toji technologija tik paslepia problemą. Po nepriklausomo tyrimo akivaizdu, kad net ir naujų dyzelinių automobilių turime vengti, o tuo labiau – neįsileisti jų į Lietuvos miestų centrus“, – sako K. Kupšys.
Tyrimą atliko nepriklausoma Jungtinės Karalystės tyrimų bendrovė „Ricardo“ Europos nevyriausybinės organizacijos „Transport & Environment“ užsakymu. Tyrėjai testavo du populiarius Europoje dyzelinius automobilius – „Nissan Qashqai“ ir „Opel Astra“.
Statistika rodo, kad Lietuvoje „Nissan Qashqai“ patenka į labiausiai perkamų naujų automobilių modelių dešimtuką, o „Opel Astra“ puikuojasi tarp dešimties populiariausių naudotų automobilių modelių.
„Transport & Environment“ teigimu, Europoje šiuo metu važinėja apie 45 mln. Euro 6d-temp standarto automobilių su įdiegta kietųjų dalelių kontrolės technologija, kuri gali atrodyti kaip geras dyzelinių variklių „švaros“ sprendimas. Deja, kietųjų dalelių filtrai, privalomai diegiami nuo 2013 m., tik paslepia problemą. Kietųjų dalelių išmetimo norma skaičiuojama kaip kelių šimtų kilometrų vidurkis, o ne tuo metu, kai DPF išvalomi, todėl teoriškai automobiliai atitinka reikalavimus. Tačiau dalelių kiekis „išvalymo“ metu yra toks didelis, kad didesnių už 23 nm dalelių tarša siekia net 32-115 proc. daugiau už leidžiamą 6x1011/km limitą. „Transport & Environment“ skaičiavimu, tokių „išvalymų“ Europos keliuose atliekama net 1,3 mlrd. kasmet.
Dabartinė automobilių taršos mokesčio sistema, priimta Seimo 2019 m. pabaigoje ir įsigaliosianti nuo 2020 m. vidurio, numato didesnį dyzelinių automobilių taršos apmokestinimą palyginti su tą patį CO2 lygį išmetančiais benzininiais ir dujiniais automobiliais. Pasak K. Kupšio, toks sprendimas, atsižvelgus į „Ricardo“ tyrimo išdavas, turės būti persvarstytas. „Įregistruoti dyzelinį automobilį su žema anglies dioksido emisija bus galima sumokėjus vienkartinę šimto eurų nesiekiančią sumą. Tai paskatins didelį tiek naujų dyzelinių automobilių pirkimą, tiek naudotų taršių dyzelinių automobilių įvežimą iš kitų Europos Sąjungos šalių. Tačiau žala sveikatai dėl kitų dyzelinių variklių sukeliamų teršalų, ypač kietųjų dalelių, prislėgs valstybės sveikatos sistemos pečius“, – prognozuoja vartotojų atstovas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Artėja motociklų sezonas: kuo svarbu pasirūpinti, kad pirma kelionė nesibaigtų nelaime1
Vis ilgiau šviečiant saulei motociklininkai su nekantrumu laukia kovo mėnesio ir pirmųjų šiltų dienų, kai po žiemos pertraukos vėl galės į gatves išvažiuoti su „plieniniais žirgais“. ...
-
Lietuviai snieguotoje Estijoje – be nuostolių
"Pradžia buvo sunki, bet įsibėgėjome. Pasaulio čempionato etapui Laplandijoje esame pasiruošę!" – po automobilių ralio Estijoje pareiškė Lietuvos lenktynininkas Vladas Jurkevičius. ...
-
Paskui bėglius – su kino kamera
Holivudo technikos arsenale yra automobilių, kurie patys neatlieka kvapą gniaužiančių triukų, tačiau prisideda prie režisierių, operatorių ir aktorių pastangų, kad vėliau žiūrovai aikčiotų iš nuostabos. ...
-
Televizijos operatoriui elektromobilis – ir nauda, ir rūpesčiai4
Naujas automobilis – užprogramuotas džiaugsmas. O jei tai dar ir elektromobilis, savininkui pasisekė dvigubai, nes greta ramios galvos dėl variklio bei kitų sistemų aptarnavimo ir remontų, gausite ir krūvą technologinių inovacijų bei neįtik...
-
„Jaguar Land Rover“ atleis 2 000 darbuotojų visame pasaulyje1
„Jaguar Land Rover“, didžiausia automobilių gamintoja Jungtinėje Karalystėje (JK), priklausanti Indijos milžinei „Tata Motors“, per ateinančius fiskalinius metus ketina atleisti apie 2 000 darbuotojų. ...
-
„Jaguar“ nuo 2025-ųjų gamins tik elektra varomus automobilius
Jungtinės Karalystės (JK) automobilių gamintoja „Jaguar“, priklausanti Indijos milžinei „Tata Motors“, nuo 2025 m. gamins tik elektromobilius, taip pat bendrovė restruktūrizuos savo negamybinę veiklą JK. ...
-
Neužsiveda automobilis: gaiviname akumuliatorių ir variklį3
Žiemiški šalčiai ir snygis vis dar neleidžia atsipalaiduoti Lietuvos vairuotojams. Atvirkščiai, žiemos pokštai vis pamėtėja naujų iššūkių, kertančių per pažeidžiamiausius automobilio agregatus, o ma&scaro...
-
Aukcionuose – ypatingų automobilių numerių manija
Po Australiją važinėja "Mercedes-AMG C 43 Estate" su ypatingu valstybiniu numeriu, kurio kaina – stulbinanti. ...
-
Elektromobilių draudimas: taisyklės – vienodos, bet įmokos – ne
Elektromobilių draudimas nėra išskirtinis, tos pačios taisyklės galioja ne vien Lietuvoje, bet ir Latvijoje bei Estijoje. Vis dėlto yra faktorių, į kuriuos reikia atkreipti dėmesį. ...
-
Populiariausi elektromobiliai Lietuvoje 2020 metais1
Elektromobiliai Lietuvoje pamažu skinasi kelią: vien per 2020 metus pirmą kartą šalyje buvo įregistruota 1 184 tik elektra varomų lengvųjų (M1 kategorijos) automobilių, o iš viso praėjusių metų pabaigoje buvo registruota 2 496 elektro...