- Augustas Stankevičius, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Šalyje nuo šeštadienio pradeda galioti nauja transporto priemonių apskaitos sistema – automobilio pardavimo sandorį bus būtina deklaruoti, o kiekviena Lietuvoje esanti transporto priemonė privalės turėti unikalų savininko deklaravimo kodą (SDK).
Parduoti ar registruoti automobilį bus galima tik turint šį kodą.
Kaip BNS sakė „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas, SDK automatiškai bus sugeneruotas 1,9 mln. Lietuvoje registruotų transporto priemonių, jau Lietuvoje automobilius turintiems žmonės daryti nieko nereikės.
„Pirmiausia, į ką reikėtų atkreipti dėmesį, tai atsiranda pats pirkimo pardavimo sandorio deklaravimas. Čia vienas svarbesnių dalykų – atskiriama registracija nuo savininko pasikeitimo. Jei iki šiol žmogus parduodavo automobilį, jį išregistruodavo, o tik tuomet naujasis savininkas jį įregistruodavo, tai dabar bus atvirkščiai“, – sakė S. Šuminas.
„Nuo šiol pirkėjas turės deklaruoti įsigijimą, o pardavėjas patikrinti, ar teisingai nurodyti duomenys, bei patvirtinti sandorį. Automobiliui bus sugeneruotas naujas SDK ir tik tuomet automobilį įsigijęs žmogus galės jį registruoti“, – pridūrė jis.
SDK gavimas elektroniniu būdu – nemokamas, o atvykus į „Regitros“ padalinį kainuos 4,2 euro.
Nuo šiol pirkėjas turės deklaruoti įsigijimą, o pardavėjas patikrinti, ar teisingai nurodyti duomenys, bei patvirtinti sandorį.
Vidaus reikalų ministerijos Viešojo saugumo politikos grupės vadovas Darius Domarkas BNS sakė, kad taip siekiama pažaboti nelegalų tiek Lietuvoje registruotų, tiek iš užsienio įvežamų automobilių perpardavinėjimą.
Užsienyje įsigytiems automobiliams – kodas prieš patenkant į Lietuvą
D. Domarko teigimu, dauguma automobilių pirkimo ir pardavimo sandorių Lietuvoje įvyksta atsiskaitant grynaisiais pinigais, o naudotų transporto priemonių pirkėjai, norėdami mažiau mokėti už įsigyjamą automobilį, sutinka sutartyse nurodyti ne tikruosius automobilių pardavėjus, o pirminį, užsienyje buvusį, automobilio savininką.
„Transporto priemonę įsigijus iš tokio perpardavinėtojo, atrodo, kad sandoris vyksta tarp Europos Sąjungos piliečio ir Lietuvos Respublikos piliečio, nes klastojama (nuslepiama) sudaryta tikroji pirkimo-pardavimo sutartis“, – teigė VRM atstovas.
Tai, anot D. Domarko, ne tik didina šešėlinę rinką, bet ir apsunkina galimybes pirkėjui susigrąžinti pinigus, nustačius nuslėptus automobilio trūkumus.
Todėl prieš įvežant užsienyje įsigytą automobilį į Lietuvą, nuo šiol žmogus turės kreiptis į „Regitrą“ ir gauti savininko deklaravimo kodą, priešingu atveju jis transporto priemonės įsivežti neturės teisės.
2018–2020 metais, atlikdama kontrolės veiksmus, Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) sektoriuje nustatė beveik 5 mln. eurų papildomai mokėtinų mokesčių.
Skaičiuojama, kad dėl šešėlinės naudotų automobilių rinkos valstybė kasmet praranda apie 40 mln. eurų.
Naująją tvarką palaiko, bet ragina tobulinti
Teisinę pagalbą įsigijusiems naudotus automobilius su nuslėptais defektais teikiančios įmonės „Autopretenzija“ pardavimų vadovas Ramūnas Mackevičius sako, kad nauja tvarka yra žingsnis pirmyn, tačiau atkreipia dėmesį, kad automobiliai į Lietuvą ir toliau bus vežami, o perpardavinėtojai sudarys sutartis užsieniečių vardu.
Pasak jo, tarp Europos Sąjungos šalių pasienio kontrolė nevykdoma, tad sužinoti, ar parduodamas automobilis jau yra Lietuvoje, ar dar, pavyzdžiui, Vokietijoje galimybės beveik nėra.
„Tvarką apeinanti sistema išliks tokia pati, kokia buvo – pirkėjas neva pirks automobilį iš užsieniečio, o ne iš perpardavėjo, o į „Regitrą“ kreipsis dar tariamai būdamas užsienyje. Taip perpardavėjas ir toliau liks šešėlyje“, – sakė įmonės atstovas.
Anot R. Mackevičiaus, automobilių skelbimo portaluose transporto priemonės identifikacinis VIN numeris per valstybės informacines sistemas turėtų būti susietas su pardavėju. Taip, įvykus sandėriui, iš karto būtų matoma, kas yra pardavėjas ir ar jo duomenys sutampa su asmeniu nurodytu pirkimo ir pardavimo sutartyje.
„Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas S. Šuminas tvirtino, kad „galimybių pažeidinėti tvarką visada galima rasti, bet naujoji tvarka smarkiai tą komplikuoja“.
Pareigūnai gali sustabdyti ir patikrinti automobilį, o neturint kodo grės atsakomybė.
„Pareigūnai gali sustabdyti ir patikrinti automobilį, o neturint kodo grės atsakomybė“, – sakė jis.
VRM duomenimis, neturint savininko deklaravimo kodo numatyta administracinė atsakomybė – bauda nuo 150 iki 300 eurų. Padarius pakartotinį pažeidimą – nuo 440 iki 600 eurų.
Automobilių pardavėjus galės tikrinti policijos, muitinės, Valstybinės mokesčių inspekcijos, Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnybos, Valstybės sienos apsaugos tarnybos, Lietuvos transporto saugos administracijos pareigūnai.
„Regitra“ atkreipia dėmesį, kad jei transporto priemonė jau yra Lietuvoje, tačiau ji išregistruota arba dar neįregistruota, numatytas pereinamasis laikotarpis iki liepos 31 dienos – savininkas turės per tris mėnesius gauti kodą. Tačiau šis laikotarpis galioja tik dar neparduodamos transporto priemonėms.
„Jei automobilis yra turguje ar informacija apie jį patalpinta pardavimų skelbime, pereinamasis laikotarpis negalioja“, – sakė S. Šuminas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Nesąžiningų vairuotojų madai artėja galas: kokie pakeitimai laukia?38
Seimui palaiminus Rinkliavų įstatymo pakeitimus, akimirksniu bus sučiupti ir tie vairuotojai, kurie neteisėtai naudojasi net ir neįgaliems vairuotojams skiriama kortele, atveriančia galimybę į nemokamą parkavimąsi brangiausiose ar patogiausiose vieto...
-
Ekspertas – apie vairavimą neįprastomis oro salygomis: pradeda bijoti, ko nereikia bijoti3
Oro sąlygas, kurios nustebino šalies gyventojus pirmadienį, keiksnoja ne tik daržininkai ir sodininkai, bet ir vairuotojai. Vairuoti tokiomis sąlygomis ir dar su vasarinėmis padangomis gali būti tikras iššūkis, LNK reportaže pasako...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
„VW Golf“ jubiliejaus proga – kelionė istoriniu automobiliu1
Laikui nepavaldus dizainas, patikimumas, praktiškumas ir laikmetį lenkiančios inovacijos – taip galima apibūdinti bet kurį „Volkswagen Golf“. Tai dar kartą patvirtino ir žurnalistas Vitoldas Milius, šio modelio 50-mečio p...
-
Sukčiavimo virusas gajus, požiūriai į tai – skirtingi7
Dėl didelių ridos klastojimo mastų Lietuvoje nukenčia ne tik naudotų automobilių pirkėjai, bet ir valstybės biudžetas. ...
-
Semsimės patirties iš ES lyderių švedų3
Lietuva toliau konsultuosis ir semsis patirties saugaus eismo srityje iš Švedijos – saugaus eismo lyderės Europoje. ...
-
Pavojus sugrįžo – ar keliuose sugyvensime draugiškai?16
Pastarosios dienos nėra palankiausios dviratėms eismo dalyvėms, bet į gatves jau sugrįžo tūkstančiai motociklininkų, dviratininkų ir paspirtukininkų. Sezono pradžioje ir automobilių vairuotojams reiktų pasikartoti Kelių eismo taisykles (KET), su...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams4
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...