Vertinga detalė ar švari aplinka?

Lietuvoje gausu transporto priemonių su netvarkingomis išmetamųjų dujų sistemomis – be katalizatorių, kietųjų dalelių filtrų. Tai – vertingos atliekos, tačiau, siekiantys uždarbio ar sutaupyti, nesuka galvos, kad teršia aplinką.

Masalas – taurieji metalai

Kai kurie vairuotojai, siekdami sumažinti degalų sąnaudas ir prailginti variklio bei turbinos ilgaamžiškumą, kietųjų dalelių filtrus netgi šalina arba išjungia. Dar kiti atitarnavusių filtrų ir katalizatorių nepakeičia naujais.

"Kietųjų dalelių filtrai ir katalizatoriai – gana brangi atlieka, nes joje yra daug vertingų tauriųjų metalų: platinos, rodžio, paladžio ar aukso. Šių metalų kaina ir paklausa, ypač pastaruoju metu, sparčiai augo. Nauji filtrai ir katalizatoriai daug kainuoja, todėl taupantys ir neatsakingi vairuotojai eksploatuoja transporto priemones be šių taršą mažinančių detalių ir negalvoja apie aplinkai daromą žalą", – sakė Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos (ENTPTA) vadovas Vladimiras Jankoitas.

Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) vadovės Astos Pakštaitės-Marcinkienės teigimu, katalizatoriai gali būti išpjaunami ir nepakeičiami naujais nelegaliuose autoservisuose, ypač mažesniuose. Tokie autoservisai neregistravę savo veiklos Vieningoje gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinėje sistemoje (GPAIS), o atliekas pateikia tvarkytojams kaip fiziniai asmenys.

Policija pripažįsta, kad katalizatorių vagysčių būna, tačiau konkrečių duomenų, kiek jų išpjaunama, nekaupia.

Lietuvoje dar dažni atvejai, kai katalizatoriai ir kietųjų dalelių filtrai neteisėtai išpjaunami iš kiemuose stovinčių automobilių – dėl to pastaruoju metu itin nukenčia, pavyzdžiui, "Toyota Prius" savininkai.

Lietuvos policija pripažįsta, kad katalizatorių vagysčių būna, tačiau atskirai duomenų, kiek jų išpjaunama iš automobilių, nekaupia.

Taršos mastas

Specialistai techninės apžiūros metu neturi teisės ardyti automobilio ar atskirų jo agregatų. Dėl to išmetamųjų dujų neutralizavimo (toksiškumo mažinimo) įranga patikros metu apžiūrima tik vizualiai.

Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos "Transeksta" teigimu, šiuo metu nesukurta jokia kitos metodikos ar diagnostinės įranga, kuri leistų fiksuoti katalizatoriaus ar kietųjų dalelių filtro pašalinimo atvejus. Net prisijungus prie automobilio kompiuterio per OBD jungtį to padaryti neįmanoma, jei šį nusikaltimą (išpjovę katalizatorių ar kietųjų dalelių filtrą) atlikę asmenys stengėsi užmaskuoti intervencijos pėdsakus ar sumontavo atitinkamus klaidinančius signalus generuojančią įrangą.

"Transekstos" duomenimis, 2020 m. privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros metu buvo identifikuotas tik 0,1 proc. automobilių, kuriems išmetamųjų dujų neutralizavimo (toksiškumo mažinimo) įrangos dalys buvo akivaizdžiai pašalintos ar sugadintos.

Techninės apžiūros įmonių pateikta praeitų metų statistika taip pat liudija, kad su netvarkinga ir nesandaria išmetimo sistema į patikrą buvo atvykę 6,41 proc. visų tikrintų M1 (lengvasis automobilis) ir N1 (lengvasis krovininis automobilis) klasių transporto priemonių. Per didelis dūmingumas buvo nustatytas 6,26 proc. dyzelinius variklius turintiems automobiliams, o dėl per didelio išmetamųjų dujų kiekio teigiamos techninės apžiūros išvados negavo 3,37 proc. benzininių automobilių. Šie rodikliai buvo šiek tiek prastesni, nei fiksuoti 2019 m., kai tokių automobilių buvo atitinkamai 6,04 proc., 6,11 proc. ir 3,28 proc.

Dvi išlygos

"Atlikęs vizualią automobilio išmetimo sistemos apžiūrą techninės apžiūros kontrolierius pastabų dėl katalizatoriaus neturės dviem atvejais: jei transporto priemonė buvo pagaminta be jo arba pirmą kartą įregistruota iki 2004 m. sausio 1-osios, taip pat, jei Lietuvoje automobiliui pirmą kartą privalomoji techninė apžiūra buvo atlikta iki 2013-ųjų kovo 1-osios.

Visais kitais atvejais automobiliai su išpjautais katalizatoriais arba katalizatoriais, turinčiais bakelio pjovimo, jį gaubiančio elemento virinimo žymių ar panašių konstrukcijos pakeitimų, bus laikomi turinčiais didelių trūkumų.

Nustačius, kad katalizatorius neveiksmingas ar pažeistas, jis turi būti pakeistas per išmetimo sistemos išardomųjų sujungimų vietas, nes šiam elementui remontas nenumatytas", – teigė bendrovės "Transporto studijos" direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių