Nauja tarpdisciplininė paroda MO muziejuje
Tai, kas nauja teatro tradicijoms, gali būti neatrasta ir muziejaus lankytojams: „MO muziejaus Mažojoje salėje nuo pat pradžių rengiame įvairias disciplinas sujungiančias parodas. Čia jau buvo įsikūrusi paroda – laboratorija, lankytojams pristatyta ir paroda, kurta kartu su patirčių dizaineriais. Šįkart, atidarydami parodą kartu su VCO, lankytojams siūlome projektą-instaliaciją, kurioje susijungia opera, teatro dailė ir vizualieji menai“, – teigia Milda Ivanauskienė, MO muziejaus direktorė.
Pasak jos, VCO ilgą laiką buvo lyg kitoje tradicinės operos pusėje, todėl jų istorijai atskleisti buvo ieškoma netradicinių, nebūdingų parodos būdų ir formų.
Kelias link kitos operos pusės
Pirminę idėją Marijaus Jacovskio ir Dick Birdo scenografijoje su Juozo Statkevičiaus kostiumais pristatyti senovine XIX a. išrasta technika Mindaugo Meškausko kurtus „bohemiečių“ portretus užbaigė žinomas medijų menininkas Rimas Sakalauskas. Jo vaizdo projekcijos savyje talpina ne tik daugybę prasminių, bet ir laiko klodų, vedančių lankytoją ne tik fiziniu, bet ir trupės prisiminimų keliu. R. Sakalauskas sukūrė ne tik originalias projekcijas, bet ir techniškai modifikuotus archyvinės VCO medžiagos koliažus. Ir šį tą daugiau...
Video projekcijose – Dexteris Fletcheris
Žinia, jog šiuo metu MO vyksta ir įspūdinga Saskia Boddeke ir Peterio Greenaway‘aus paroda „Kodėl taip sunku mylėti?“. Atidarant naująją parodą „Iš tos operos“, MO ir VCO atstovai nekantraudami atskleidė vieną jas jungiančią giją.
Prieš daugelį metų D. Fletcheris buvo P. Greenaway’aus parodos apie kino kūrėją Dereką Jarmaną objektu ir nejudėdamas už stiklo muziejuje praleido net 8 valandas. Dabar, ne kur kitur, o būtent MO šių dviejų kino menininkų keliai susikerta skirtinguose muziejaus aukštuose.
Kaip parodoje atsiskleis D. Fletcheris? Jis įgyvendins savo seną svajonę atlikti Svynio Todo rolę! Instaliacijos viduje, ant originalių VCO dekoracijų, lankytojai išvys pagal miuziklo siužetą gyvai filmuotų scenų projekciją. Paskutinė smulkmena: šią medžiagą kūrybinė komanda paruošė likus vos kelioms dienoms iki parodos atidarymo!
Išskirtinė parodos komanda
Paroda „Iš tos operos“ subūrė didžiulę savo sričių profesionalų komandą. Jai, kartu su režisiere D. Ibelhauptaite, vadovauja kuratorė Algė Gudaitytė, su ypatingu atidumu ir atvirumu žvelgianti į šį tarpdisciplininį projektą.
„Parodos tikslas buvo papasakoti VCO istoriją, atskleidžiant jos išskirtinumą bendrame Lietuvos operos kontekste. „Bohemiečiai“ kuria alternatyvų, labai gyvą, sodrų, kitokį operos pasaulį, tad ir jų istorijai pasakoti ieškojome operos parodoms nebūdingų formų. Nuo pat pradžių siekėme atskleisti esminę mintį, kad už galutinio teatro vaizdinio, matomo žiūrovui, slypi milžiniška, retam prieinama kita operos pusė – konstrukcija, sudaryta ne tik iš dekoracijų, rekvizitų, kostiumų, bet svarbiausia – žmonių, asmenybių. Gausybė dėmenų sudaro ir parodą – tarsi milžinišką patyrimo instaliaciją, kuri kviečia lankytojus sugrįžti vėl ir vėl“, – parodos idėją pristato jos kuratorė A. Gudaitytė
„Parodos architektūrinis sumanymas buvo apnuoginti tikrąjį spektaklio stuburą: realius žmones, tampančius personažais, teatrines konstrukcijas, kuriančias tikrus įspūdžius ir kūrybines idėjas be kurių nebūtų pačios teatro magijos. Parodoje žiūrovas kviečiamas tapti dalyviu, keliaujančiu po užkulisius, paruoštus lyg prieš pat spektaklio pradžią, kai kiekviena detalė laukia savo eilės žengti į sceną. Čia pamažu atrandama ir susipažįstama su VCO istorija taip artimai, jog pabaigoje atsiduriama paties solisto, kuriam po spektaklio ploja atsistojusi publika, vietoje“, – pasakoja parodos architektė Ieva Cicėnaitė.
Autentiški pasakojimai
Visgi joks simbolis ir objektas nenupasakos gyvo žmogaus patyrimo. Taip parodoje atsirado specialiai šiai progai rengti interviu. Juose lankytojai išvys ir patį maestro Gintarą Rinkevičių, tokias scenos žvaigždės, kaip Asmik Grigorian, Edgarą Montvidą, Kostą Smoriginą ir kitus. Na, o smalsiausiųjų užgaidas atlieps atviri „pilkųjų kardinolų“ pasakojimai.
Slapčiausiomis užkulisių istorijomis pasidalins ilgamečiai pagrindinių kūrėjų asistentai, trupės direktorė bei pačios parodos pavadinimo sumanytoja, išskirtinių VCO reklaminių sprendimų autorė Stefanija Jokštytė. Beje, lankytojų parodoje lauks ir daug originalios, „bohemiečių“ antrąja specialybe tapusios, spaudos, kuria rūpinosi dizaineris Tadas Karpavičius.
Parodos pristatymo renginiai
MO muziejaus lankytojai parodą „Iš tos operos“ pamatyti gali nuo rugsėjo 3 dienos. Specifinis parodos-instaliacijos formatas reikalauja ją patirti kuo asmeniškiau, todėl nenustebkite, jei teks kiek palaukti. Bet laikas neprailgs – komanda ruošia papildomų ekspozicijų šalia Mažosios parodų salės esančiose erdvėse.
Atidarymo vakarą vyks dviejų VCO įkūrėjų – D. Ibelhauptaitės ir G. Rinkevičiaus – pokalbis. Jo metu bus galima sužinoti, kaip jie teatrui nepritaikytoje erdvėje netradiciniais būdais kūrė alternatyvą įprastam operos teatrui, subūrė anuomet Lietuvoje niekam nerūpėjusį operos jaunimą ir įkvėpė juos siekti tarptautinių aukštumų.
Vakaro metu įvyks ir susitikimas su solistais, užkariavusiais svarbiausias tarptautines operos scenas. Tai – Aušrinė Stundytė, Kostas Smoriginas, Vida Miknevičiūtė ir Justina Gringytė, kuriuos Vilniuje vienu metu sulaikyti galėjo tik pandemijos pakeisti viso pasaulio operos teatrų repertuarų planai.
Vakarą užbaigs muzikinė dalis – koncertas, kuriame pasirodys patys „bohemiečių“ talentai: Vida Miknevičiūtė, Romanas Kudriašovas, Edgaras Davidovičius ir Monika Pleškytė. Koncertmeisteris Justas Čeponis.
„Iš tos operos“ komanda
Prie parodos „Iš tos operos“ kūrimo prisidėjo plati komanda. Parodos režisierė – Dalia Ibelhauptaitė, parodos kuratorė – Algė Gudaitytė, architektė – Ieva Cicėnaitė, nuotraukų autorius – Mindaugas Meškauskas, vaizdo projekcijų autorius – Rimas Sakalauskas, šviesų dailininkai: Eugenijus Sabaliauskas ir Andrius Stasiulis, scenografė – Elvita Brazdylytė, parodos dizainas: KlimaiteKlimaite. Daugiau apie parodą: https://mo.lt/parodos/is-tos-operos/.
Naujausi komentarai