Didžioji kinų siena, Uždraustas miestas, Didysis kiaušinis – Kinijoje kaunietis dailininkas Antanas Obcarskas aplankė šias turistų traukos vietas. Labiausiai menininką sukrėtė parodoje plėšomi karinį konfliktą primenantys užrašai.
Lietuvai atstovavo trise
Kinijoje A.Obcarskas dvi savaites viešėjo Pekino tarptautinės meno bienalės kvietimu. Paraiškas dalyvauti šeštojoje Pekino bienalėje – didžiuliame tarptautiniame meno renginyje – buvo pateikę 6 tūkst. menininkų iš viso pasaulio su 18 tūkst. kūrinių. Iš jų bienalės organizatoriai atrinko 300 autorių, 700 meno kūrinių.
Pasak organizatorių, atrinkti kūriniai labiausiai atitiko šiemetės bienalės temą "Atmintis ir svajonės". Iš Lietuvos į bienalę vyko trise: A.Obcarskas ir dvi vilnietės – Lietuvos dailininkų sąjungos pirmininkė, vitražo dailininkė Edita Utarienė ir tapytoja Grytė Pintukaitė.
Pasak lietuvių, šiuolaikinio meno kūrinių bienalėje buvo mažai, daugiausia – tapyba, fotografija, objektai. Pagrindinės bienalės parodos vyko Kinijos nacionaliniame meno muziejuje. "Tai didžiulis statinys. Daugybė salių, ir taip per visus penkis aukštus. Pastate jokių laiptų – tik liftai", – pasakojo A.Obcarskas. Bienalėje eksponuota kauniečio geometrinio konkretaus meno drobė "Akriliniai rašmenys XII" ir G.Pintukaitės portretas.
"Mums, lietuviams, pasisekė. Ne visiems pakviestiems į bienalę menininkams Kinija apmokėjo už viešbučius, maitinimą, ekskursijas – mes patekome tarp tų laimingųjų. Tačiau buvo nemažai menininkų, kurie savo lėšomis atvyko į Kiniją ir čia gyveno", – pasakojo A.Obcarskas.
Skandalas dėl užrašų
Bienalės programoje surengtos kelios konkrečias šalis reprezentuojančios parodos. Armėnijos parodoje tarp kitų eksponuoti fotožurnalisto ir fotomenininko Kareno Mirzoyano Kalnų Karabacho kariniam konfliktui skirti darbai.
Fotografijų ciklo "Karabacho karo serija: praeitis, dabartis, ateitis" eksponuotoje paskutinėje dalyje armėnas įamžino kovojusiųjų šiame kare tautiečių vaikus tiksliai tose vietose, kur žuvo jų tėvai. Kuo ypatingos įamžintos vietos, buvo paaiškinta šalia nuotraukų kabėjusiuose užrašuose.
"Per parodos atidarymą Azerbaidžano, kuriam priklauso daugiausia armėnų gyvenama Kalnų Karabacho sritis, diplomatas, perskaitęs užrašus prie fotografijų, pradėjo juos plėšyti ir pakėlė triukšmą. Iš karto po to ši parodų salė buvo uždaryta, kilusį konfliktą pavesta spręsti diplomatams, – pasakojo A.Obcarskas. – Po kelių dienų ekspozicija vėl atidaryta, tik prie nuotraukų nebeliko karinį konfliktą primenančių užrašų."
Pasak kauniečio, be užrašų žiūrovai jau negalėjo suprasti, apie ką iš tiesų kalba armėno fotografijos.
Bienalės katalogas – iškarpytas
Dėl šio skandalo bienalės dalyvius vėluodamas pasiekė solidus, 560 puslapių renginio katalogas, į kurį įtraukti visi bienalėje eksponuoti kūriniai. Visi, išskyrus vieno, – armėno K.Mirzoyano.
"Pasklido gandas, kad dėl skandalo sustabdyta katalogo leidyba. Tačiau paskutinę mūsų vizito Pekine dieną katalogus vis dėlto gavome. Jį vartydami supratome, kodėl katalogas vėlavo: buvo iškirpti keturi puslapiai su K.Mirzoyano kūryba. Iškirpta gražiai – galima sakyti, neliko nė pėdsako, kad čia jų būta. Išskyrus tai, kad po 300 puslapio iš karto eina 305-as", – pastebėjo A.Obcarskas.
Po taip cenzūruotos parodos ir bienalės katalogo dar vertingesnis tapo armėnų parodos katalogas, parengtas ir platintas pačių armėnų. Jį bienalės dalyviai graibstyte graibstė – ten informacija apie K.Mirzoyano kūrybą nebuvo ištrinta ar kitaip pakeista.
Naujosios architektūros statiniai
Pekine A.Obcarskas apžiūrėjo buvusią imperatorių rezidenciją – Uždraustąjį miestą, įspūdingos architektūros statinius, statytus naudojant naujausias technologijas. Iš naujosios architektūros didžiausią įspūdį kauniečiui paliko Nacionalinis atlikimo meno centras Pekine, kitaip vadinamas Didžiuoju kiaušiniu. Šį kupolo formos pastatą iš titano ir stiklo, apsuptą dirbtinio ežero, sukūrė prancūzų architektas Paulis Andreu. "Pastatas atsispindi ežero paviršiuje, tuomet jo forma primena kiaušinį arba kosminį laivą. Vakare, sutemus jis atrodo dar įspūdingiau: apšviestas kintančių spalvų dirbtine šviesa", – pasakojo A.Obcarskas, fotografuojančiųjų būryje ilgai stoviniavęs prie šio pastato tam, kad įamžintų jį prie geriausio apšvietimo.
Kaunietis atkreipė dėmesį, kad gyvenamuosiuose Pekino rajonuose trūksta Vakarams būdingo atributo – palydovinių antenų. "Matyt, šios antenos yra draudžiamos. Kitas dalykas, ko labai pasigedome, – nebuvo galima prisijungti prie paieškos sistemos "Google", "gmail" elektroninio pašto dėžutės, feisbuko, nors Kinijos socialiniai tinklai veikė be trikdžių", – pasakojo menininkas.
Išskirtinis mero priėmimas
A.Obcarskas ir G.Pintukaitė pateko tarp trylikos laimingųjų, pakviestų dalyvauti kūrybinėje-tiriamojoje kelionėje į seną, 2500 metų jubiliejų švenčiantį miestą Jangžou. Priėmimas pas šio miesto merą buvo svetingiausias iš visų Kinijoje. Jame dalyvavo tik trys bienalės menininkai – A.Obcarskas, baltarusė ir indas. "Kiekvienam buvo patiekta po penkias sriubas ir keturiolika antrų patiekalų. Kai gauni tiek patiekalų, jų tik paragauji, o ne suvalgai", – šyptelėjo kaunietis.
Priėmime dalyvavo ir Kinijos dailininkų sąjungos pirmininkas, Kinijos rašytojų ir menininkų federacijos viceprimininkas Liu Dawei. "Kinijoje gyvena 1,3 mlrd. žmonių, tad nesunku įsivaizduoti, kad ir dailininkų ten nemažai. L.Dawei – svarbus žmogus, važinėja šarvuotu automobiliu, jam iš paskos kitame automobilyje važiuoja jo pavaduotojai, padėjėjai", – prisiminė A.Obcarskas.
Naujausi komentarai