Socialinis ir emocinis ugdymas – šiandienos mokyklos neišvengiamybė

  • Teksto dydis:

Šiuolaikinė mokykla nebėra vien įrankis, užtikrinantis vaiko teisę į mokslą. Vienas aktualiausių nūdienos siekių bei iššūkių – sukurti saugią, draugišką ir įkvepiančią aplinką, kuri vaikus skatintų ne tik mokytis, bet ir bręsti asmenybėmis.

Kitokios kultūros mokykla

Ne atsitiktinai apie socialinį ir emocinį ugdymą (SEU) pastaruoju metu Lietuvoje vis garsiau kalbama kaip apie neatsiejamą mokymo bei mokymosi proceso dalį. Tuo metu mokyklos, kuriose socialinės ir emocinės kompetencijos ugdomos ne vienus metus, jau pajuto ženklius pokyčius, palietusius visus bendruomenės narius: pradedant moksleiviais, jų tėvais ir baigiant pačiais pedagogais.

Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazijos, skaičiuojančios bemaž dešimties metų SEU patirtį,  direktoriaus pavaduotoja ugdymui Loreta Kaltauskienė pripažino, jog pati pradžia buvo anaiptol nelengva, stigo ne tik bendrosios patirties, adaptuotų mokomųjų leidinių, bet ir politinio palaikymo.

„Daugeliui politikų tuo metu atrodė, jog mokyklose užtenka vien pamokų. Po mokymų nedidelė dalis mokytojų taip pat ne itin palankiai įvertino SEU bei nebuvo linkę imtis kokios nors projektinės, kūrybinės veiklos. Tačiau galiausiai pedagogai įsitikino, kad faktiškai per trejus metus, kai imta ugdyti socialines ir emocines kompetencijas, mokykloje ženkliai pagerėjo mikroklimatas, vaikai ėmė pasitikėti savimi ir atvirai diskutuoti tiek su gimnazijos vadovais, tiek su mokytojais, kas mokykloje yra negerai, ką ir kaip reikėtų keisti. Subrendo vaikų motyvacija, kad reikia sąžiningai reikšti savo nuomonę bei pripažinti savo klaidas, o tada ir pedagogai pasijuto įpareigoti sąžiningai pripažinti, ką jie, kaip mokytojai, daro negerai. Taigi pamažu tapome visai kitokios kultūros mokykla“, – aiškino pašnekovė.

Veikla ir lavina, ir įkvepia

Per tą dešimtmetį Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazijoje, ugdant socialines ir emocines kompetencijas, buvo įgyvendinta gausybė įvairių projektų, tad L.Kaltauskienė stabtelėjo ties naujausia patirtimi.

„Antai praėjusiais metais per SEU projektą „Tiesiu pagalbos ranką“ skatinome savanorystę – kiekviena klasė pati sprendė, kokią savanorišką veiklą vykdys. Panašių projektų turime kiekvienais metais. Tad per visą tą dešimtmetį vaikai augo įgydami realios, stiprios savanorystės pagrindus“, – teigė pedagogė.

Tuo metu mokymo įstaigoje organizuojama „Liūtų naktis“ tapo vienu laukiamiausių moksleivių renginių.

„Iš visos Lietuvos kviečiamės įvairių profesijų atstovus, kurie iki 3 val. nakties su 6–11 klasių mokiniais užsiima atitinkamose kūrybinėse grupėse. Pavyzdžiui, niekada nemuzikavę, jokiu instrumentu negroję vaikai gali pasitikrinti, ar jie sugeba tai daryti. Ir tai, ką jie su savo vadovais padirbėję vos porą valandų pristato, būna nepakartojama – tai reikia pamatyti. Visus metus šios „Liūtų nakties“ vaikai be galo laukia, tiesa, jos turi nusipelnyti tiek savanoriška veikla, tiek atitinkamu bendravimu su mokytojais, bendraklasiais. Tačiau iš tiesų dar nėkart jokiam  vaikui nebuvo uždrausta dalyvauti“,  – šyptelėjo pašnekovė.

Atsakingai ir neformaliai

Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazijos atstovės teigimu, tinkamose rankose SEU yra unikalus instrumentas, telkiantis mokyklos bendruomenę, suteikiantis galimybę ugdyti vaikų atsakomybės jausmą, geranoriškumą, patikimumą bei lavinti kritinį mąstymą.

„Tačiau tai turi būti ne formali, o tikslinė projektinė veikla, svarbu žinoti, kodėl mes tai darome. Taigi labai svarbus pačių pedagogų nusiteikimas, požiūris. Tarkime, mūsų gimnazijoje klasės vadovai – teigiu tai visiškai atsakingai – yra išskirtinės asmenybės. Nes išties ne kiekvienas juo gali būti. Tik tie žmonės, kurie patys yra sąmoningi, pozityvūs, gali ugdyti ir pozityvų socialinį elgesį, padėti susitvarkyti su savo nerimu, pykčiu bei kitomis negatyviomis emocijomis“, – akcentavo L.Kaltauskienė.

Akivaizdu – geroji SEU patirtis Lietuvoje sparčiai skinasi kelią – naujos Švietimo įstatymo nuostatos moksleivių socialinių įgūdžių ir emocinio pažinimo ugdymu nuo praėjusių mokslo metų įpareigojo užsiimti visas šalies mokyklas. Nuo šio rugsėjo mokytojai gali naudotis ir specialiai jiems parengtomis SEU gairėmis.



NAUJAUSI KOMENTARAI

AK

AK portretas
Skaitau kaip iš fantastinio romano: pagaliau ugdymas, kurio stokojame kaip oro. Kai tuo tarpu austėjoms primokami milijonai už pasakas.
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

Daugiau straipsnių