- technologijos.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Žvalgydamiesi į lėktuvus pastebėsite, kad kai kurie iš jų turi į priekį nukreiptą vamzdį. Kartais jis būna ant lėktuvo nosies, kartais – ant vertikalaus uodegos stabilizatoriaus ar kitos briaunos. Šis vamzdis sutinkamas ir kariniuose, ir civiliniuose orlaiviuose, bet kam jis skirtas?
Tai – Pitot vamzdis, taip pavadintas prancūzų išradėjo Henri Pitot garbei. Šis įtaisas buvo sukurtas dar 18 amžiuje, gerokai prieš aviacijos įsigalėjimą, todėl nenustebsite sužinoję, kad originali jo paskirtis nebuvo susijusi su lėktuvais. Pitot vamzdis yra skirtas tėkmės greičiui matuoti. Tai yra palyginti nedidelis įtaisas, todėl jo matavimai yra labai lokalūs. Kita vertus, lėktuvų atveju matavimų taip stipriai neveikia vėjas (nebent jis pučia lygiagrečiai lėktuvo skridimo krypčiai).
Pitot vamzdis lėktuvuose yra slėgio matavimo sistemos dalis. Jis padeda apskaičiuoti lėktuvo judėjimo ore greitį. Judėjimas žemės atžvilgiu šiais laikais nustatomas navigacine sistema, o štai greitis ore nustatomas Pitot vamzdžiu. Ta pati Pitot vamzdžio sistema padeda išmatuoti ir skrydžio aukštį pagal aplinkos slėgį. Didesni lėktuvai turi bent kelis Pitot vamzdžius, patiems mažiausiems pakanka ir vieno.
Orlaivio greitis ore yra labai svarbus rodiklis. Juk nuo oro tėkmės aplink sparnus priklauso sukuriama keliamoji jėga. Tai yra taip svarbu, kad dėl tinkamai neveikiančio Pitot vamzdžio įvyko ne viena lėktuvo katastrofa.
1996 metais „Aeroperú“ oro linijų „Boeing 757-23A“ pakilo skrydžiui iš Majamio į Santjagą Čilėje, tačiau dar pačioje kelionės pradžioje pilotai pastebėjo, kad skrydžių prietaisai neveikia – jie pateikia nuolat šokinėjančius duomenis. Buvo paskelbta avarinė situacija, lėktuvui leista sugrįžti ir leistis. Patyrę pilotai tiesiog neturėjo būdų nustatyti lėktuvo greičio ore ir aukščio. Buvo naktis, o po lėktuvu ramiai tyvuliavo Atlanto vandenynas. Kelis kartus lėktuvas smuktelėjo žemyn, nes pilotai negalėjo palaikyti tinkamo skrydžio greičio nusileidimui. Galiausiai vienas sparnas palietė vandens paviršių ir lėktuvas po keliolikos sekundžių sudužo, nusinešdamas 70 gyvybių – neišgyveno nei vienas keleivis ar įgulos narys.
Tyrimas parodė, kad tąkart lėktuvą prižiūrintys darbuotojai pamiršo pašalinti jutiklių angas dengiančią lipnią juostą. Pitot vamzdis negalėjo veikti be per jį tekančios oro srovės ir pilotai naktį neišlaikė lėktuvo ore. Juosta buvo būtina, kad nedidelėse angose neįsiveistų vabzdžiai, nesirinktų nešvarumai. Juostos klijavimas ant jutiklių buvo įprasta, tačiau prieš skrydžius ji privalėjo būti pašalinta. Ir tai yra tik vienas iš daugybės atvejų, kuomet tinkamai neveikiantis Pitot vamzdis sukėlė didelių bėdų lėktuvams.
Tačiau Pitot vamzdžiai naudojami ne tik aviacijoje. Jie sumontuoti ir Formulės 1 boliduose (aerodinamika jiems yra labai svarbi), greiti kateriai, netgi kai kurie traukiniai. Pitot vamzdžius dažnai naudoja ir mokslininkai, meteorologinės stotys.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Robotikos čempionate varžytis su rusais atsisakiusiems kauniečiams – miesto apdovanojimai28
Kauno jėzuitų gimnazijos robotikos komanda „LitBot“, pademonstravusi vertybinį požiūrį Italijoje vykusiame „FIRST Tech Challenge“ Europos čempionate ir atsisakiusi varžytis su rusais, sulaukė savo gimtojo miesto įvertinimo. Ka...
-
Parduotuvėse – atspausdinti patiekalai: ateityje tokio maisto atsiras vis daugiau31
Lietuvoje viename didžiųjų prekybos centrų jau galima įsigyti to, ką dauguma iš mūsų regėjome tik televizoriaus ekrane, – 3D spausdintuvu atspausdinto maisto. Šįkart konkrečiai lašišos. ...
-
CERN Baltijos šalių grupės vadove paskirta KTU mokslininkė B. Abakevičienė
Europos branduolinių mokslinių tyrimų organizacijoje (CERN) įvykusiame kasmetiniame CERN Baltijos šalių grupės susitikime jo vadove vienbalsiai išrinkta Kauno technologijos universiteto (KTU) docentė, vyresnioji mokslo darbuotoja Brigita A...
-
Medicina tobulėja: melanomą atpažins ir per nuotrauką1
Medikams pastebint, kad odos ligų ir alergijų daugėja, mokslininkai sugalvojo, kaip užkirsti tam kelią taikant ankstyvą diagnostiką. ...
-
Rusų erdvėlaivis „Sojuz“ prisijungė prie TKS
Rusų erdvėlaivis „Sojuz MS-25“ pirmadienį sėkmingai prisijungė prie Tarptautinės kosminės stoties (TKS), praėjus keturioms dienoms po to, kai jo startas buvo atidėtas dėl techninės problemos, pranešė Rusijos kosmoso agentūra &bd...
-
Ėmėsi misijos veisti koralus laboratorijoje: ar tai išgelbės nuo išnykimo?
Ką turi bendro koralai prie Maldyvų, Indijos vandenyne, ir ūkanota Jungtinė Karalystė? Britų mokslininkai, užsidarę laboratorijose, pradėjo novatorišką veisimo programą – bandys išsaugoti koralus. Augins naujus vietoje tų, kurie...
-
Ispanijoje sustabdyta „Telegram“ veikla2
Vienas Ispanijos teisėjas nurodė sustabdyti internetinių pranešimų siuntimo paslaugą „Telegram“. Teisėjas nagrinėja transliuotojų iškeltą bylą dėl intelektinės nuosavybės pažeidimo. Viena vartotojų grupė sukritikavo jo...
-
„Roskosmos“: pirmoji baltarusių kosmonautė rusų erdvėlaiviu išskrido į TKS4
Pirmoji baltarusių kosmonautė Marina Vasilevskaja rusų erdvėlaiviu „Sojuz“ šeštadienį sėkmingai išskrido į Tarptautinę kosminę stotį (TKS), pranešė Rusijos kosmoso agentūra „Roskosmos“. ...
-
Būna ir taip: muzikos kūrėjui teko ginčytis su dirbtiniu intelektu3
Kad jau dirbtinis intelektas (DI) kuria dainas ir vaizdo klipus, kodėl jam neleidus sugalvoti ir klausimų. Pokalbis su dirbtinį intelektą muzikoje įvaldžiusiu Luku Keraičiu, kuris atsakinėjo į išties originalius, netikėtus DI klausimus. ...
-
JK teismas: kompiuterių mokslininkas C. Wrightas nėra bitkoinų kūrėjas
Jungtinės Karalystės teismas ketvirtadienį nusprendė, kad australų kompiuterių mokslininkas Craigas Wrightas (Kreigas Raitas) nėra Satoshi Nakamoto (Satošio Nakamoto): tokį slapyvardį naudojo kriptovaliutos – bitkoinų – kūrėjas, ...