Prie traukinio pritvirtinti lazeriai išbandomi kaip greitaeigių traukinių linijos valymo būdas. Ką reikia taip galingai šalinti? Lapus.
Kiekvieną rudenį krentantys lapai kelia pavojų geležinkeliui didžiojoje Europos ir Šiaurės Amerikos dalyje. Pravažiuojantys traukiniai sutrina lapus ant bėgių į kietą, tefloną primenantį apnašą, mažindami ratų sukibimą su bėgiais. Sumažėjęs kontaktas tarp ratų ir bėgių taip pat veikia signalizavimo sistemas, skirtas apsaugoti traukinius nuo susidūrimo. Network Rail (JK) duomenimis, 2013 metais dėl lapų sukelto vėlavimo, keleiviai prarado 4,5 milijonai valandų.
Praeitą mėnesį Nyderlandų geležinkeliai pradėjo bandymus, lapų šalinimui naudodami lazerius. Nukreipti žemyn ir įtaisyti prieš ratą lazeriai apnašas išgarina. Taip pat jie išdžiovina bėgius, apsunkindami naujų lapų kaupimąsi. Taip pagerėja traukinių sukibimas su bėgiais ir jie gali greičiau greitėti ir stabdyti.
Lapų valymui naudoti lazerius 1999 m. pirmiausia pasiūlė JK kompanija LaserThor, sukūrusi 5000 °C temperatūrą pasiekiantį lazerį, galintį sudeginti lapus 25 000 kartų per sekundę. „Laboratorijoje tai veikė išties puikiai,“ sako Network Rail atstovas. Bet pritaisius lazerius prie vagonų, vibracijos apsunkino lazerių fokusavimą į bėgį, sako jis. Galiausiai Network Rail pasirinko aukšto spaudimo vandens čiurkšles.
Fokusavimo problemą olandų komanda ir sprendė. Jų sistema trumpam išjungia lazerius, kai dėl vibracijos nepataikoma į bėgį.
Jeigu jie gaus dar vieną šansą, lazeriams vėl reikės varžytis su vandens patrankomis, o taip pat su smėlingo gelio mišiniu, vadinamuoju Sandite'u, ir rankiniu valymu. Bet lazeriai turi pranašumų: smėlio ir vandens talpas reikia dažnai papildyti, o vandens čiurkšlės gali pažeisti bėgius ir substratą.
Pasak LaserThor įkūrėjo Malcolmo Higginso, kuris taip pat konsultuoja olandų projektą, lazeriai bėgių nepažeidžia. Taip yra, kadangi jų skleidžiamų spindulių bangos ilgis yra 1064 nanometrai, o tai reiškia, kad juos absorbuoja lapai ir kitos organinės medžiagos, pavyzdžiui, alyva, bet ne metalas, tad lazerių energija nuo bėgių atsispindi.
Naujausi komentarai