Per metus taksi automobiliuose Londone paliekama per 190 tūkst. mobiliųjų telefonų. Tyrimą atlikusios saugumo sprendimų kūrėjos ESET teigimu, statistika atskleidžia bendrą tendenciją įvairiose šalyse. Telefonai išlieka vienu iš dažniausiai pametamų daiktų, o radusieji gali prieiti prie vis daugiau asmeninės ir finansinės informacijos, saugomos juose.
Telefonai yra vienas iš pagrindinių taksi vairuotojų radinių ir Lietuvoje. Juos, kaip pinigines, pirštines, raktus ar kitus smulkius daiktus dažniausiai pametame ir viešajame transporte, tarpmiestiniuose autobusuose, traukiniuose ar oro uoste.
„Tarp priežasčių, kaip netenkame telefono, didelis procentas yra tų atvejų, kai jį tiesiog kažkur paliekame, pametame. Nepriklausomai koks kiekis telefonų pametamas vienoje ar kitoje šalyje, kas kartą netenkama asmeninės ar net darbinės, finansinės informacijos kartu su juo“, – sako Tomas Parnarauskas, ESET saugumo sprendimams Lietuvoje atstovaujančios bendrovės „NOD Baltic“ vadovas.
ESET tyrimo duomenimis, tokiame didmiestyje kaip Londonas pametama vidutiniškai 520 telefonų per dieną. Nepriklausomai nuo skaičiaus, labiausiai neramina faktas, kad daugiau nei pusė tų telefonų neapsaugoti ekrano užraktu ar slaptažodžiu.
Tai reiškia tik viena – prie tokiose neapsaugotuose telefonuose esančios informacijos gali prieiti bet kas.
„Pamestas telefonas nuliūdina kiekvieną. Ir tai, kad jį pametėme, o ne pavogė, mažai guodžia – informacijos, saugomos telefone netenkame bet kuriuo atveju. Jaudinamės dėl prarastų kontaktų, žinoma, paties telefono aparato. Tačiau nemaloniausias jausmas apima suvokus, kad informacija, kad ir kokia svarbi ar nesvarbi būtų, yra atvira bet kam kitam”, – sako T. Parnarauskas.
Pametus telefoną netenkama ne tik jame saugomos asmeninės informacijos, pvz. nuotraukų, svarbių užrašų. Radėjo rankose atsiduria ir prisijungimai prie el. pašto, socialinio tinklo paskyros, netgi mokėjimo telefonu sistemų, mat internetu telefone naudojasi kone kas trečias gyventojas Lietuvoje.
Saugumo ekspertai perspėja, kad svarbu iš anksto numatyti galimybę pasinaudoti vidiniu telefono GPS navigacijos modeliu pamestam telefonui rasti, o prireikus nuotoliniu būdu ištrinti svarbią informaciją. Tam galima pasitelkti specialias aplikacijas ar saugumo programas.
Net jei telefonas užrakintas – dažniausiai naudojama apsaugos priemonė – jį nulaužti nesunku. To dažnai net nereikia, jei naudojamas standartinis užraktas, t.y. kai ekrane parašoma, ką reikėtų spausti norint atrakinti telefoną.
Tyrimo metu apklaustų taksi vairuotojų, 99 proc. sakė neturintys žinių, kaip reikėtų atrakinti apsaugotą telefoną. Tačiau, 24 proc. jų neabejojo, kad tai galėtų padaryti jų vaikai, sūnėnai ar kiti jaunesnieji giminaičiai.
Paklausti apie rastų telefonų likimą, 14 proc. taksi vairuotojų sakė bandantys susisiekti su savininku, dar 25 proc. – neša radinius į policiją. Vis tik 61 proc. nesivargina ir „nesikiša ne į savo reikalus“ – laukia, kol savininkas pats atsiras ir ieškos palikto telefono.
Statistika, anot T. Parnarausko, deja skaičiuoja tik atvejus, kai radėjai sąžiningai fiksuoja ir atsiradus savininkui grąžina telefonus. Deja, statistika neparodo tų atvejų, kai telefonus pasiima kiti keleiviai – o tokių atvejų būna ir, tikėtina, labai nemažai.
Naujausi komentarai