Pereiti į pagrindinį turinį

Kariliono burtai: J. S. Bachas, AC/DC ir neįtikėtini duetai

2021-09-03 12:44

Šį savaitgalį į Vytauto Didžiojo karo muziejaus sodelį sugrįš kariliono skambesys. Penktasis tarptautinis Kauno kariliono muzikos festivalis stebins netikėčiausiais duetais ir šiuolaikinės muzikos programa.

Kaimynai: kauniečiams puikiai pažįstama muzikė iš Lenkijos M.Kaźmierczak šįkart viešės su vyru M.Szczerba – pora pristatys kariliono ir valtornos duetą. Kaimynai: kauniečiams puikiai pažįstama muzikė iš Lenkijos M.Kaźmierczak šįkart viešės su vyru M.Szczerba – pora pristatys kariliono ir valtornos duetą.

Tobula instrumentų santuoka

Į Kauną atvyksta kariliono meistrai iš Lenkijos ir Belgijos, kurie klausytojams suteiks nepamirštamų įspūdžių. Vienas jų – belgas Janas Verheyenas. Muzikas festivalyje koncertuos dukart. Pirmąjį vakarą jis pasiūlys elektroninės muzikos programą, o antrąjį – stebins duetu su tautiečiu gitaros virtuozu Cedricu Honingsu.

Pirmojo koncerto metu gyvai skambantį karilioną palydės iš anksto įrašytas elektroninės muzikos takelis. Jį svečias sukomponavo pats su kolegomis. Pavyzdžiui, kūriniui "The clock is ticking" (liet. "Laikrodis tiksi") buvo įrašyti kariliono bokšto, esančio Haselto mieste Belgijoje, garsai. Šiame įraše galima išgirsti bokšto laikrodžio tiksėjimą, laiptais lipančio žmogaus žingsnius, varpų gaudesį. Įrašyti garsai sukuria ritmą, papildantį gyvai atliekamą kariliono muziką.

Ne mažiau intriguoja ir J.Verheyeno duetas su jaunuoju gitaros virtuozu C.Honingsu. Muzikantai pristatys projektą "Guitarillon". Pasak karilionininko, šis instrumentas ir gitara yra tiesiog nuostabus derinys.

"Išgaunamą abiejų instrumentų skambesį pavadinčiau tobula santuoka, – juokiasi jis. – Iš tikrųjų grojimas gitara ir karilionu yra gana panašus. Kariliono varpas skamba taip ilgai, kaip tik nori skambėti. Muzikantas jokiu būdu negali garso sustabdyti, priešingai nei grojant kitais instrumentais. O gitaristai mėgsta pasinaudoti nuaidinčiu garsu, taip sukurdami didesnį muzikinį efektą. Be to, gitaros akordai leidžia vienu metu sugroti daugiausia šešis tonus. Grojant karilionu, taip pat nėra gera idėja bandyti išgauti per daug natų vienu metu. Tad gitarai skirta muzika yra puikiai tinkama ir karilionui. Neretai gitaros kompoziciją galiu sugroti jos netgi specialiai nearanžavęs."

Projektui "Guitarillon" muzikantai pasirinko dviem gitaroms skirtą muziką. Ji puikiai tinka kariliono ir gitaros duetui. Svečiai iš Belgijos savo instrumentams taip pat aranžavo džiazo ir popmuzikos kūrinius. Kaune laukiančiame koncerte jie gros įvairaus stiliaus muziką: nuo Johanno Sebastiano Bacho iki "Nirvanos".

Kolegai pritarė ir C.Honingsas. Pasak gitaristo, karilionas ir gitara kartu sukuria išties nuostabų ir netikėtą derinį. Vis dėlto muzikantams tenka spręsti dėl garso kylančias technines kliūtis.

Yra tekę groti ir su didžėjumi, choru, pučiamųjų kvintetu, kameriniu orkestru, violončele. Ši muzika nebūtinai klasikinė, ji gali būti ir iš japoniškų mangos filmų.

"Kaip galite numanyti, grojant drauge mums kyla grįžtamojo ryšio problema. Juk karilionas yra itin garsus instrumentas, o gitara, atvirkščiai, – labai intymus. Anksčiau šiame projekte grodavau klasikine gitara, tad būdavo išties sunkoka prisiderinti prie garsaus varpų gaudesio. Šiam tikslui naudodavau mikrofoną. Tačiau per jį kartais girdėdavau, kaip Janas spaudžia kariliono klaviatūrą. Tad galiausiai įsigijau pusiau akustinę gitarą, kurią galiu tiesiog prijungti prie garso stiprintuvo, ir nesijaudinti dėl galimo aido", – atskleidė gitaristas.

Jaunystė ir patirtis

Duetas su gitaristu C.Honingsu – vienintelė J.Verheyeno kolaboracija su kitais muzikantais ir menininkais. Karilionininkas yra grojęs drauge su pučiamaisiais ir mušamaisiais instrumentais, taip pat smuiku, vargonais ir netgi didžėjumi. Muzikantas taip pat yra kūręs projektus su aktoriais ir šokėjais. Pavyzdžiui, režisavęs spektaklį "Billy the bell", kuriame vaikai supažindinami su varpų muzika.

"Manau, kad su karilionu galima kombinuoti įvairiausius instrumentus. Pats turiu mobilųjį karilioną, tad man dar lengviau groti su kitais muzikantais. Žinoma, grojant iš bokšto, kyla nemažai techninių kliūčių. Tačiau jos įveikiamos", – pripažino jis.

Drauge su J.Verheyenu grojantis C.Honingsas – jaunas ir perspektyvus gitaristas, studijuojantis Briuselio muzikos akademijoje. Jis jau yra keleto konkursų laureatas, taip pat Nyderlanduose ir kitose šalyse dalyvavo meistriškumo kursuose, kuriuos vedė žymūs gitaristai.

Muzikantas pasakoja, kad su karilionininku J.Verheyenu pradėjo groti 2018-aisiais. "Janas ieškojo dueto partnerio, grojančio tiek klasikinę, tiek popmuziką, tad pakvietė mane prisijungti. Tai man buvo nemenkas iššūkis, tačiau kartu labai nekantravau išbandyti save duete su karilionu. Iškart po pirmosios repeticijos supratau, kad kartu puikiai derame. Kalbu ne tik apie instrumentus. Groti su Janu didžiulis malonumas, – sako C.Honingsas. – Pradėjome nuo koncertų Belgijoje ir Nyderlanduose, o 2018-ųjų vasarą išvykome į turą po Vokietiją, taip pat nuvykome į Gdanską Lenkijoje. Ši patirtis buvo nuostabi, tad 2019-ųjų vasarą išsiruošėme į turą po JAV. Per mėnesį sugrojome aštuoniose valstijose."

Duetas su J.Verheyenu yra pati netikėčiausia C.Honingso kolaboracija. Gitaristas labiau koncentruojasi į solo karjerą, tačiau taip pat yra grojęs su didžėjumi, dalyvavęs elektroninės muzikos projektuose. Koncertinėje veikloje gitaros virtuozui labai patinka tarpusavyje maišyti klasikinę ir populiariąją muziką, atrandant įdomiausių sąskambių.

Karilionų skirtumai

C.Honingsas Lietuvoje lankysis pirmą kartą. O J.Verheyenas Kaune jau yra lankęsis 2017-aisiais. Tada vyko Pirmasis tarptautinis Kauno kariliono festivalis. Svečiui miestas paliko gerą įspūdį, todėl muzikantas gailisi, kad po koncerto iškart išvyks atgal į Belgiją.

Duetas: J.Verheyeno kariliono ir C.Honingso gitaros skambesį patys muzikantai vadina idealios santuokos apraiška. / Organizatorių nuotr.

Daugybe karilionų visame pasaulyje grojęs belgas sako, kad Kauno karilionas yra išskirtinis. "Man patinka, kad jo bokštas mažas, o aikštė – visiškai šalia. Tai leidžia užmegzti glaudesnį ryšį su auditorija. Grodamas karilionu Belgijoje, groju visam miestui – žmonės aplinkui vaikšto, dirba, eina apsipirkti. O grodamas Kaune žinau, kad susirinkę žmonės specialiai atėjo išgirsti varpų. Tai leidžia pamatyti savo auditoriją ir ją geriau pažinti."

Muzikas yra grojęs karilionais tiek Europoje, tiek JAV. Pasak jo, absoliučiai visi karilionai yra skirtingi. Tuo jie ir skiriasi nuo kitų instrumentų. Tarkime, pianino, kuris varijuoja menkai. "Haselto mieste Belgijoje, kur aš paprastai groju, karilionas sveria 10 000 kg. O Mecheleno mieste tai tėra didžiausio kariliono varpo svoris. Tad galite įsivaizduoti, koks didelis skirtumas groti šiais karilionais. Be to, karilionai yra mechaniniai instrumentai, tad muzikantas viską turi atlikti pats. O juk daugelio instrumentų klaviatūros skiriasi, tad privalai išmokti prisitaikyti", – iššūkius atskleidė jis. Tad kai kurie karilionai J.Verheyenui iš techninės pusės patinka labiau.

Vis dėlto muzikantui svarbesnė bokštą supanti aplinka, auditorija, vietinė kariliono kultūra. "Vieną kartą grojau karilionu, kurio skambesys man nepatiko. Tačiau, nusileidus žemyn, manęs laukė 200 žmonių, kurie mėgavosi koncertu. Tai buvo be galo malonu. Iš tikrųjų kiekvieną kartą groti karilionu yra naujas iššūkis. Bet tai man ir patinka", – šypsosi jis.

J.Verheyenas kilęs iš karilionų tėvynės – Žemutinių Provincijų regiono. Jį sudaro Nyderlandai, Belgija ir Šiaurės Prancūzija. Būtent čia prieš daugmaž 500 metų ir gimė kariliono kultūra. Tad Žemutinių Provincijų regione galima rasti be galo daug šių instrumentų. Belgijoje yra net 104 karilionai. Tradiciškai jie įrengiami katedrose, bažnyčiose ar varpinėse. Čia įsitaisę muzikantai varpais groja visam miestui.

J.Verheyenas džiaugiasi, kad pastaruoju metu karilionai Belgijoje populiarėja. Karilionininkai vis dažniau atlieka modernią muziką, rengia projektus su kitais muzikantais ir menininkais. Taip pavyksta pritraukti platesnės auditorijos dėmesį.

"Karilionas Belgijoje taip pat vaidina svarbų socialinį vaidmenį. Kai šalies sportininkai laimi olimpines žaidynes, mes grojame "We are the Champions". Grojame ir anapilin iškeliavus žymiems visuomenės veikėjams. Seniau karilionas miesto gyventojams pranešdavo apie svarbius įvykius, taip ir dabar jis yra tų įvykių dalis", – pastebėjo pašnekovas.

Metas pamiršti mitus

Ne mažiau įdomi ir kita festivalio viešnia – karilionininkė iš Gdansko (Lenkija) Monika Kaźmierczak. Ji jau puikiai pažįstama Kauno publikai, nes ne kartą grojo kariliono festivalyje. Šįkart muzikė su savo vyru valtornininku Michału Szczerba pristatys kariliono ir valtornos duetą.

Įsigijau pusiau akustinę gitarą, kurią galiu tiesiog prijungti prie garso stiprintuvo, ir nesijaudinti dėl galimo aido.

"Manau, kad karilionas tobulai dera su pučiamaisiais instrumentais. Valtorna skleidžia labai šiltą garsą, kuris nuostabiai atskleidžia tyrą kariliono skambesį. Michałas yra itin profesionalus muzikantas, tad man su juo groti labai gera, – sako viešnia. – Didžiausiu mūsų dueto iššūkiu įvardyčiau tai, kad mes mėgstame groti vienas šalia kito. Tik taip galime susiderinti. Tad garso inžinieriai turi nemažai vargo. Be to, kiekvienas karilionas yra savitas, todėl groti festivalyje neretai tampa problemiška. Kad būtų kuo mažiau nemalonių staigmenų, parengėme po kelias kiekvieno kūrinio versijas."

Duetai su pučiamaisiais instrumentais M.Kaźmierczak – ne naujiena. Ji dažnai groja su trimitais – tiek tradiciniais, tiek šiuolaikiniais.

"Gdanske mes turime ilgą bokšto trimitininkų istoriją. Šie muzikantai tradiciškai rengdavo koncertus su karilionininkais. Šiais metais man teko groti su improvizuojančiais džiazo muzikantais – trimitininku, smuikininku, būgnininku, taip pat Moog tipo sintezatoriumi. Tikiuosi, kad greitai galėsime pristatyti mūsų kompaktinę plokštelę, – šypsosi ji. – Yra tekę groti ir su didžėjumi, choru, pučiamųjų kvintetu, kameriniu orkestru, violončele. Ši muzika nebūtinai klasikinė, ji gali būti ir iš japoniškų mangos filmų. Tad teiginys, kad karilionas yra labai konservatyvus instrumentas, tėra mitas."

Pernai, pirmojo karantino metu, muzikė Gdanske ir toliau organizavo koncertus, kuriuos gyvai transliavo socialiniame tinkle "Facebook". Tuo metu tai buvo tikriausiai vieninteliai mieste vykę gyvi koncertai. M.Kaźmierczak džiaugiasi, kad taip daugybė žmonių gavo puikią progą geriau pažinti karilioną.

Apskritai, rengdama koncertus muzikė mėgsta su auditorija pasišnekėti apie atliekamą muziką. Tad nors atrodo, kad aukštai bokšte sėdintis muzikantas negali užmegzti artimo ryšio su auditorija, pašnekovė suranda būdų publikai pažinti.

M.Kaźmierczak tikisi, kad vis dažniau Baltijos šalyse ir Lenkijoje vykstantys kariliono muzikos festivaliai pakeis žmonių požiūrį į šį instrumentą. Nors jis daugeliui vis dar atrodo senamadiškas, muzikantai iš įvairių šalių įrodo, kad karilionu galima atlikti visokią muziką.

"Šis instrumentas yra labai universalus ir demokratiškas. Juo galima pagroti ne tik klasikinius, bet ir populiariosios muzikos kūrinius. Pati su būgnininku ir trimitininkais esu įrašiusi garsiojo AC/DC kūrinio "Thunderstruck" versiją. Tad kviečiu pamiršti mitus apie karilioną, ir jį pažinti iš naujo", – ragina viešnia.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų