Ar melagienose glūdintis poreikis perrengti tikrovę įtaigesniais pavidalais, atsisakymas leisti tiesai juos gadinti nėra savaip giminingas meninei vaizduotei? To retoriškai klausia ir atsakymą siūlo Lietuvos dailininkų sąjungos Kauno skyriaus galerijoje „Drobė“ atidarytos parodos „Fake News“ dalyviai.
Atspirties taškas
„Dalis melagienų yra absurdiškos, kartais juokingos, dalis – destruktyvios, akivaizdžiai skirtos visuomenei supriešinti, nepasitikėjimui sėti. Būtina apie jas kalbėti siekiant didinti visuomenės informavimą ir skatinti kvestionuoti gaunamą informaciją. Kalbėti apie melagienas galima įvairiai. Paroda – vienas iš būdų. Man, kaip kuratorei, įdomu, kad vieni menininkai iliustratyviai interpretavo parodos temą, kiti – akcentavo melagienų daromą poveikį: per spalvą (Elena Balsiukaitė-Brazdžiūnienė), formą (Aušra Vaitkūnienė, Mindaugas Jurėnas)“, – pažymi parodos kuratorė, Lietuvos dailininkų sąjungos Kauno skyriaus pirmininkė tapytoja Rebeka Bruder.
Rytis Naglis Baltušnikas. Ne pas deranger.
Kviesdama menininkus dalyvauti parodoje, kuratorė atsižvelgė ne tik į jos temos aktualumą skirtingoms vizualiojo meno sritims atstovaujantiems kūrėjams, bet ir į jų kūrybines strategijas.
Paveiksle apverstas gyvūnas simbolizuoja, kad situacija yra netikra, bet inerciją, paklusnumą, aklą tikėjimą savo vadu simbolizuojančiam kareiviui, – tikra.
„Vieni menininkai savo darbuose dažnai kalba apie melagienas (Naglis Rytis Baltušnikas), kiti, to nesiekdami, jų įpina į savo kūrinius (Pranas Griušys), todėl buvo svarbu, kad kūrėjai jaustųsi nevaržomi tiek rinkdamiesi parodos partnerio portalo „Delfi“ rubrikose „Melo detektorius” ir „Demaskuok“ publikuotus straipsnius, tiek išraiškos priemones. Melagienos menininkams tapo kūrybos atspirties tašku“, – sako R. Bruder.
Pavyzdžiui, Domo Mykolo Malinausko kūrinyje, kuriame, pasirinkęs straipsnį apie dirbtinį intelektą ir žmonijai neva gresiančią apokalipsę, skulptorius sukūrė distopinį, postapokaliptinį 3022 m. pasaulį su jau suakmenėjusiais robotais, taip sujungdamas savo kūrybinę strategiją parodos temą.
Linas Liandsbergis. Tarp Vilniaus ir Kauno bokštų.
Pasak kuratorės, ekspozicijoje išsiskiria ir E. Balsiukaitės-Brazdžiūnienės kūrinys, susidedantis iš vieno didelio formato paveikslo ir daugybės mažų, po visą ekspoziciją išsibarsčiusių darbų.
„Jis ne tik jungia visą parodą, bet ir konceptualiai yra labai įtaigus dėl rožinės spalvos, nuo kurios, kaip ir nuo melagienų, darosi bloga, ir kompozicijos ritmikos. Įdomu ir tai, kad kai kurie kūrėjai visiškai atsitiktinai pasirinko tą pačią temą ir panašias išraiškos priemones – melagienų apie pandemiją temą stiklo menininkė Audronė Andrulevičienė ir skulptorius Mindaugas Jurėnas atskleidė kūryboje panaudodami medicinines priemones“, – pažymi kuratorė.
Audrius Gražys. Apversta tiesa.
Per humoro prizmę
Aušra Vaitkūnienei parodos tema pasirodė įdomi, bet ir kelianti iššūkių. „Svarstant, kokia melagiena taps mano kūrybos atspirties tašku, dėmesį patraukė „acto garinimas“, naudojamas prieš reaktyvinių lainerių barstomus chemtreilus. Šioje melagienoje atradau tam tikro smagumo, humoro. Jei labai giliai įtikėsime melagienomis, jos kaip juodosios skylės įtrauks mus ir nebepaleis. Tai ir norėjau akcentuoti tapybos darbuose“, – sako dailininkė.
Su šypsena į parodos temą pažvelgė ir tapytoja Adelė Liepa Kaunaitė. „Mano paveikslą inspiravo naujiena apie chemtreilus, skiepus, Vatikaną ir Baracką Obamą. Norėjau į šią melagieną pažvelgti su humoru. Siekiau atkreipti dėmesį į susipynusias ateivių rasės kryptis ir visada turėti savo nuomonę, domėtis, išlikti tvirtiems, kad netaptume ateiviais. Kūrinio pavadinimas simboliškas – „Akvariumas – Planeta. Trikampis suvalgė Žvaigždę“, tad neleiskime, kad mūsų planeta taptų akvariumu, o žvaigždės, kaip ir svajonės, toliau šviestų aiškiai, ryškiai“, – ragina A. L. Kaunaitė.
Apversta tiesa
Į mus pasiekiančias naujienas kritiškiau pažvelgti siūlo tapytojas Audrius Gražys. Anot jo, pristigus laiko ir žinių, negebame objektyviai interpretuoti mums pateikiamų žinių.
„Bent jau mūsų sveikatą liečiančius faktus labai norėtųsi vertinti remiantis sveiku protu. Todėl ir užkliuvo straipsnis apie beždžionių raupų plitimą tarp homoseksulios orientacijos vyrų. Visi, kurie mokėsi biologijos vidurinėje mokykloje, puikiai supranta viruso plitimo kelius ir kaip absurdiška yra susiaurinti užsikrėtimo galimybes iki homoseksualių santykių. Šio fakto paneigimas suteikė kūrybinį impulsą mano darbui atsirasti“, – sako tapytojas.
Melagienos, anot A. Gražio, visuomet sukelia ironišką reakciją. Toks tapo ir jo darbas „Apversta tiesa“ – maži, įvariomis kryptimis besivartantys žaisliukai yra lyg faktų interpretacijos.
Audronė Andrulevičienė. Vakcinos efektas.
Aukštyn kojom
Laisvas menininkas Andrius Miežis pasidalija diskusijas keliančia nuomone apie melagienas.
„Ar žinojote, kad žiemos nėra? Taip, taip, nėra. Ją sugalvojo komunalininkai, kurie po šaligatviais išvedžiojo šaldymo kabelius, kad dirbtinai sukeltų šalčio efektą. Šypsotės sau į ūsą, netikite. O ar bandėte išardyti šaligatvį ir pažiūrėti kas ten? Pabandykite, žagtelėsite. Einame toliau. Kas viską valdo? Galvojote, V. Landsbergis? Esate naivus kaip kūdikis, paliktas prie „Maximos“. Pasaulį valdo LRT. LRT valdo žydai. Žydus valdo reptiloidai. Reptiloidus valdo Tinkis Vinkis. Todėl tokia netvarka, tokia neteisybė. Dievu apsimetęs Tinkis Vinkis parūkė „žolės“ ir išrado visas religijas. Tuo viskas nesibaigė. Jis suplojo Žemę. Juk logiška: jei batų padai plokšti, tai ir žemė plokščia. Donaldas Trumpas kartu su Vengrijos prezidentu Viktoru Orbanu bandė tuos Tinkio Vinkio cirkus užraukti, bet įsikišo LGBT. Jie išrado skiepus kartu su korona. Žmonėms buvo suleisti čipai kartu su Tinkio Vinkio DNR. Štai kodėl vyksta karas – dėl tų čipų. V. Putinas čia niekuo dėtas. Jis dvasingas, paprastas žmogus. Maždaug toks kaip D. Trumpas. Deja, net ir jie buvo paskiepyti. Pabaigoje norėčiau informuoti, kad rūkyti labai labai sveika. Cigaretės itin efektyviai apsaugo nuo vėžio. Tai įrodė Mongolijos mokslininkai iš Čingischano universiteto. Kitą dieną po pranešimo spaudai apie cyzų naudą, amerikiečių sadistai, kuriuos nusamdė „Big Pharma“ ir medikai, mongolus išvežė nežinoma kryptimi į plačias stepes. Sumalė į faršą ir tą faršą pardavė „McDonald’ui“. Būkite budrūs, nebūkite avys, mąstykite giliau, netikėkite ką suoks Seimo vagys, o ypač demonų legionieriai iš LRT“, – iš melagienų absurdo grandinę neria A. Miežis.
Jūratė Kluonė. Back in the UZZR.
Abstrakčiai į parodos temą pažvelgė tapytojas Dainius Trumpis. Jis parodai nesirinko konkretaus straipsnio. Jo kūrinys – apie nusitaikymą į tam tikrą įvykį ar situaciją ne tik kitus įtikinant, kad tai yra tikra ir rimta, bet ir pačiam tuo įtikėjus.
„Paveiksle apverstas gyvūnas simbolizuoja, kad situacija yra netikra, įsivaizduojama, bet inerciją, paklusnumą, aklą tikėjimą savo vadu simbolizuojančiam kareiviui, kurio matymas yra susiaurėjęs iki objekto, į kurį jis yra nusitaikęs, situacija – tikra“, – savo kūrinį apibūdina D. Trumpis.
Po karo – taika
Tapytoja Jūratė Kluonė, kurdama darbą ekspozicijai, pažvelgė į karo temą. Socialiniuose tinkluose plintanti nuomonė, kad Rusijos pergalė Ukrainoje neišvengiama, ją paskatino sukurti paveikslą, kuriame vaizduojami fejerverkai Raudonojoje aikštėje.
Pranas Griušys. Žana d'Ark.
„Fejerverkai Pergalės dienos proga man visada asocijuojasi su ugnies ir kraujo fejerverkais karo lauke. Dabar tokie fejerverkai yra Ukrainos kasdienybė. Paveikslą pavadinti „Back in the UZZR“ inspiravo legendinė Polo McCartney daina „Back in the U.S.S.R.“, kurią 2003-aisiais jis atliko Maskvoje, Raudonojoje aikštėje vykusio grandiozinio koncerto metu. Daina linksma, azartiška, ironiška. Atlikėjas šėlo scenoje ir šaukė kaip jį veža Ukrainos ir Maskvos merginos ir koks jis laimingas grįžęs į SSRS. Aikštėje tarp žiūrovų buvo ir pirmąją prezidento kadenciją einantis V. Putinas. Jis nesilinksmino, klausėsi rimtai. Galima tik įsivaizduoti, kokie planai dėliojosi jo galvoje skambant „Back in the U.S.S.R.“, – mintį tęsti parodos žiūrovams palieka J. Kluonė.
Mindaugas Jurėnas. Well hidden.
Melagienas platina ne tik informacinės medijos. Pavieniai asmenys taip pat reikšmingai prisideda prie neobjektyvios, nepatikrintos, nepagrįstos informacijos plitimo. Ypač socialiniuose tinkluose. Tad, kaip akcentuoja parodoje dalyvaujantys menininkai, į viską žiūrėkime kritiškai.
Parodos dalyviai
Dailininkai: Elena Balsiukaitė-Brazdžiūnienė, Pranas Griušys, Aušra Vaitkūnienė, Naglis Rytis Baltušnikas, Mindaugas Jurėnas, Adelė Liepa Kaunaitė, Arvydas Brazdžiūnas-Dusė, Domas Mykolas Malinauskas, Audronė Andrulevičienė, Jūratė Kluonė, Audrius Gražys, Dainius Trumpis, Vytautas Tomaševičius, Linas Liandzbergis, Andrius Miežis.
Parodos kuratorė – Rebeka Bruder.
Kas? Paroda „Fake News“.
Kur? Lietuvos dailininkų sąjungos Kauno skyriaus galerijoje „Drobė“ (Drobės g. 62-308).
Kada? Veikia iki gruodžio 19 d. Galerijos darbo laikas – darbo dienomis 10--17 val., antradieniais 10–18 val.
Naujausi komentarai