Tapyba – be konkurenčių
Kaip pastebėjo Vilniaus aukciono vadovė, dailėtyrininkė dr. Simona Skaisgirytė-Makselienė, jubiliejinis aukcionas nepateikė daug staigmenų, tačiau išties atsakė į pagrindinį klausimą – kaip greitai auga meno kūrinių vertė ir koks jų likvidumas, bei tam tikra prasme apibendrino meno rinkos tendencijas.
"Meno rinkoje šalia jau esamų perkamiausių autorių įsitvirtina nauji vardai, tapyba vis dar laimi prieš skulptūrą, keramiką ir taikomosios dailės kūrinius, kai kurių autorių populiarumo banga atslūgsta, o kai kuriems dar reikia gero dešimtmečio, kad apskritai būtų įvertinti", – sakė dr. S.Skaisgirytė-Makselienė.
Favoritai nenuvylė
Kaip ir buvo tikėtasi, brangiausiai parduota ryškiausia LX aukciono žvaigždė – Antano Žmuidzinavičiaus (1876–1966) paveikslas "Saulėje" (1917), pretendavęs užimti brangiausiai parduotu kūriniu Vilniaus aukciono istorijoje tituluojamos to paties dailininko drobės "Dzūkų kaimelis" vietą.
Dr.S.Skaisgirytės-Makselienės teigimu, tai rodo, kad keramikos kūriniams būtina tam tikra laiko distancija.
Nors perrašyti esamos istorijos nepavyko, vis dėlto iki šiol didžiausia pradine – 32 tūkst. eurų – kaina įkainoto dailininko A.Žmuidzinavičiaus kūrinio vertė pakilo iki 36 tūkst. eurų ir jis tapo ketvirtuoju brangiausiai parduotu kūriniu Vilniaus aukciono istorijoje. Prieš jį rikiuojasi minėtas "Dzūkų kaimelis" (53,5 tūkst. eurų), Antano Samuolio "Liga" (39 tūkst. eurų) ir Petro Kalpoko "Upelis pavasarį" (36,5 tūkst. eurų).
Šuolis: aukciono dalyviai daugiau kaip dvigubai išaugino bronzinę su auksine patina I.Ben Shalomo "Poros" vertę.
Kita LX Vilniaus aukciono pažiba – prieš 12 metų vykusiame I Vilniaus aukcione už šiek tiek daugiau kaip 5 tūkst. eurų parduota dailininko Rimvido Jankausko-Kampo (1957–1993) abstrakcija "Be pavadinimo" (1991–1992) – įrodė savo augančią vertę. Triskart didesnė pradinė – 15 tūkst. eurų – kūrinio kaina aukcione pakilo 25 proc. – iki 18,75 tūkst. eurų. "Ir tai tikrai turės pokyčių galutinėse perkamiausių autorių ir kūrinių sąrašų pozicijose", – pastebi Vilniaus aukciono vadovė.
Didžiausias varžytuves šįkart patyrė itin sentimentalus dailininko Valerijaus Dombrovskio (1935–2015) darbas "Žvėryno angelas" (2011), kurio kaina – 370 eurų – pakilo dukart iki 1 110 eurų. Tokiu pat tempu kilo ir dailininkės, knygų iliustratorės Albinos Makūnaitės (1926–2001) medžio raižinio "Autoportretas" (1960 m.) kaina, pakilusi nuo 160 eurų iki 440 eurų, bei litvakų menininko Itziko Ben Shalomo skulptūros "Pora" (apie 1982 m.) vertė, kuri atsispyrė nuo pradinės 380 eurų kainos ir pasiekė 920 eurų ribą.
Keramikos įvaizdžio ypatumai
Mažiausio aukciono dalyvių susidomėjimo sulaukė keramikų Eleonoros Marčiulionienės (1912–2001) ir Valdemaro Manomaičio (1912–2000) kūriniai, sukurti daugiausia XX a. 7–8 dešimtmetyje. Nors tos pačios kartos menininko Vaclovo Miknevičiaus (1910–1989) darbai, sukurti 1938–1939 m., netruko sulaukti pirkėjų.
Pigiausia: kombinato "Dailė" pagaminta suvenyrinė plaketė "Birštonas" (medis, gintaras, žalvaris), kainavo 110 eurų.
Dr.S.Skaisgirytės-Makselienės teigimu, tai rodo, kad keramikos kūriniams būtina tam tikra laiko distancija. "Galbūt tiek E.Marčiulionienės, tiek V.Manomaičio darbai po dešimtmečio ar dviejų bus vertinami visiškai kitaip nei šiandien. Akivaizdu, kad jų laikas dar neatėjo", – sako ji.
Be jau paminėtų lotų, LX Vilniaus aukciono dalyviai atkreipė dėmesį ir į kitas rinkinio vertybes – įsigyti Salvadoro Dali, Vlado Eidukevičiaus, Stasio Eidrigevičiaus, Česlovo Janušo, Dalios Kasčiūnaitės, Vytauto Kasiulio, Vytauto Kašubos, Rūtos Viktorijos Katiliūtės, Vinco Kisarausko, Emanuelio Mane-Katzo, Viktoro Paukštelio, Antano Tamošaičio, Leonardo Tuleikio, Adolfo Valeškos, Viktoro Vizgirdos ir kitų gerai žinimų autorių darbai.
Naujausi komentarai