Pereiti į pagrindinį turinį

Pažaislio muzikos festivalis: muzikinė kelionė nepramintais takais

2023-08-03 03:32

Apsilankę pirmąjį rugpjūčio savaitgalį vyksiančiuose Pažaislio muzikos festivalio koncertuose taps premjerų liudininkais.

Jungtis: meilė muzikai M. Kacion (nuotr. kairėje) ir A. Whittingham suvedė netradicinės sudėties duetui. Jungtis: meilė muzikai M. Kacion (nuotr. kairėje) ir A. Whittingham suvedė netradicinės sudėties duetui.

Uždraustos eilės

Rugpjūčio 5 d. Kauno Kristaus prisikėlimo bazilikoje Pažaislio muzikos festivalis kviečia į premjerą: diriguojant Robertui Šervenikui Kauno miesto simfoninis orkestras, Kauno valstybinis choras ir aktorius Dainius Svobonas atliks naujai sukurtą Algirdo Martinaičio šešių dalių oratoriją „Tikėjimo ir vilties invokacijos“ skaitovui, mišriam chorui ir simfoniniam orkestrui, skirtą Tremtinių ir politinių kalinių metams paminėti.

Kūrinio pagrindinė ašis ir idėja yra invokacija (lot. invocatio) – šauksmas, kreipimasis į mus, sekant Vinco Mykolaičio-Putino eilėraščiu „Vivos plango, mortuos voco“ („Gyvuosius apraudu, mirusius šaukiu“). Šiandien šis eilėraštis vadinamas rezistenciniu kūriniu, o pokario metais dėl jo skaitymo ir kopijos saugojimo daug kas nukentėjo ir patyrė tremtį. Vienas iš tokių žmonių buvo kunigas Kazimieras Vasiliauskas, tremtyje atkentėjęs dešimt metų.

Kūrinyje taip pat skamba psalmių, Naujojo Testamento, Lietuvos Laisvės kovotojų maldynėlio tekstai, iškilių Lietuvos dvasininkų Alfonso Svarinsko, Alfonso Lipniūno, Juozo Zdebskio pamokslų fragmentai ir laiškų ištraukos. Kaip sako pats kompozitorius, dabartinio karo ir pasaulio suirutės laiku didžioji pokario Lietuvos žmonių tremties ir įkalinimų kančia mums turi tapti šventu atminimu, sakraliniu dabarties ir ateities apmąstymu.

Šiai savitai technikai paklūsta lietuviškojo folkloro garsinė sąmonė, orientalistinių kultūrų pajauta, teatrališki spėjiniai.

A. Martinaitis – Eduardo Balsio kompozicijos klasės absolventas, apdovanotas Lietuvos nacionaline kultūros ir meno premija, už muziką teatrui pelnęs Kristoforo premiją ir du Auksinius scenos kryžius. Jo muzika yra nuolatos atliekama naujosios muzikos festivaliuose Lietuvoje ir užsienyje. Kūrybos kelią pradėjęs įvairiais kameriniais opusais, jis netruko atsiskleisti kaip ypač introspektyvus, skausmingai nostalgiškas, impulsyvios poetiškos natūros kompozitorius. Jo ankstyvieji opusai kupini spontaniško intuityvaus pažinimo, subtilių užuominų paslapties ir sugestyvios minimalistinio skambesio įtaigos. Kompozitorius kalba meditacine garsų kalba, kurioje daug ekspresijos ir ramybės.

Kiek ironizuodamas techninio meistriškumo pastangas savąjį kūrybos metodą A. Martinaitis apibūdina kaip „rašymą iš rankos“. Šiai savitai technikai paklūsta labai skirtingi kūrybos impulsai: lietuviškojo folkloro garsinė sąmonė, orientalistinių kultūrų pajauta, teatrališki spėjiniai, konkrečiosios muzikos realijos ir kt. Anot kompozitoriaus, jam svarbios kalbą, muziką ir vaizdą susiejančios retoriškai raiškios figūros, kurios muzikos priemonėmis gali perteikti poetinį vaizdinių grožį.

Braižas: kompozitorius A. Martinaitis kalba meditacine garsų kalba, kurioje daug ekspresijos ir ramybės. Organizatorių nuotr.

Netikėtas duetas

Rugpjūčio 6 d. Kauno evangelikų liuteronų bažnyčioje į koncertą „Netikėtas duetas“ Pažaislio muzikos festivalio klausytojus kviečia Norvegijoje reziduojanti lietuvių klarnetininkė Morta Kacion ir gitaristė Alexandra Whittingham iš Jungtinės Karalystės.

Šių instrumentų duetas – netikėtas, bet neįtikimai darnus ir harmoningas. Muzikų šeimoje gimusi M. Kacion pažintį su muzika pradėjo nuo fortepijono, tačiau būdama vienuolikos metų atrado savo mėgstamiausią instrumentą – klarnetą. Atlikėja studijavo Lietuvoje, Didžiojoje Britanijoje, žinias gilino Švedijoje, Norvegijoje ir Nyderlanduose. Dar būdama Mančesterio „Chethams“ muzikos mokyklos auklėtinė, ji koncertavo su orkestru Londono „Royal Festival Hall“ ir kitose žymiose Didžiosios Britanijos salėse, dalyvavo kamerinės muzikos festivaliuose Norvegijoje, Švedijoje, pelnė apdovanojimus įvairiuose konkursuose.

Būtent Mančesteryje užsimezgė M. Kacion kūrybinė draugystė su viena ryškiausių jaunosios kartos Europos gitaros atlikėjų A. Whittingham, kurią britų žiniasklaidą pavadino „jaunąja menininke, turinčia didžiulį potencialą formuoti klasikinės muzikos pasaulį“.

Tyrinėdama skirtingų epochų sąsajas noriu laužyti tam tikrus standartus ir koncerte matyti tų epochų susiliejimą į vieną visumą.

Su pagyrimu ir aukščiausiais įvertinimais baigusi studijas Karališkojoje Londono muzikos akademijoje prieš trejus metus, A. Whittingham išleido debiutinį studijinį albumą „My European Journey“. Albumas užėmė pirmąją vietą „iTunes Classical Chart“, „YouTube“ svetainėje atlikėja surinko daugiau nei 260 tūkst. prenumeratorių, o jos pasirodymų vaizdo įrašų bendras peržiūrų skaičius viršijo 38 mln. Atlikėjos koncertinėje biografijoje puikuojasi pasirodymai visame pasaulyje, tarp kurių – Kaimanų salų menų festivalis ir 27 koncertų turas Vokietijoje, Nyderlanduose ir Austrijoje.

„Tyrinėdama skirtingų epochų sąsajas noriu laužyti tam tikrus standartus ir koncerte matyti tų epochų susiliejimą į vieną visumą. Po koncertų bendraudama su publika dažnai sulaukiu komentaro, kad mano pasirinktas repertuaro netikėtas, įvairesnis, jame girdimi retesni deriniai ir publikai įdomu susipažinti su nestandartiniais sprendimais“, – pasakoja koncerto sumanytoja klarnetininkė M. Kacion.

Instrumentų derinį ji vadina neįprastu ir gana rizikingu. „Tačiau mums su Alexandra pavyksta labai sėkmingai sulieti šių dviejų instrumentų garsus ir neprarasti pusiausvyros“, – džiaugiasi atlikėja.

Jungtis: meilė muzikai M. Kacion (nuotr. kairėje) ir A. Whittingham suvedė netradicinės sudėties duetui. Organizatorių nuotr.

Pažaislio festivalio koncertui pasirinktus Béla Bartóko „Rumuniškus liaudies šokius“ M. Kacion teko pačiai ir aranžuoti, nes natų klarnetui nėra, tad klausytojai išgirs šio kūrinio gitarai ir klarnetui premjerą Lietuvoje. „Taip pat drauge atliksime keturias kontrastingąsias Ástoro Piazzollos „Tango isorijos“ dalis. Koncerte grosime ir solinius kūrinius – atliksiu Johanno Sebastiano Bacho siuitos aranžuotę klarnetui, o Alexandra skambins garsųjį ispanų kompozitoriaus Francisco Tárregos „Arabiškąjį kapričio“, Edith Piaf „Himną meilei“ ir keletą tango šokio kūrinių“, – koncerto programą pristatė muzikė.


Kas: koncertas "Netikėtas duetas".

Kur:  Kauno evangelikų liuteronų bažnyčioje.

Kada: rugpjūčio 6 d. 17 val.


Kas: oratorija „Tikėjimo ir vilties invokacijos“.

Kur: Kauno Kristaus prisikėlimo bazilikoje.

Kada: rugpjūčio 5 d. 19 val.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų