Formų įvairovė
Festivalio pavadinimą įkvėpė vokiečių režisieriaus Haruno Farockio filmas "Revoliucijos videogramos" (vok. "Videogramme einer Revolution", 1992), kuriame pasakojama apie aktyvų televizijos dalyvavimą istoriniame Rumunijos revoliucijos procese. TKKF šiemet siekia pristatyti kiną ir vaizdo meną, kuris gali veikti kaip aktyvus istorijos dalyvis ar kūrėjas, o šie metai, kupini perversmų, istorinių įvykių ir globalių judėjimų, taip pat atsispindės festivalio programoje.
Pagrindinės šių metų festivalio temos – žmonių ryšiai su savo kūnu, visuomene, gamtine aplinka, technologijomis.
Kino festivalio programoje – kino peržiūros, vaizdo meno programos, parodos ir diskusijos. Pagrindinės šių metų festivalio temos – žmonių ryšiai su savo kūnu, visuomene, sveikatos sistemomis ir institucijomis, gamtine aplinka, technologijomis bei šių ryšių daugialypiškumas, įvairovė ir trapumas.
"Festivalyje greta dokumentinių ir pilnametražių filmų pristatome kuruotas menininkų vaizdo darbų ir filmų programas. Dauguma šiose programose pristatomų menininkų, tokių kaip Marianna Simnett, Ulijona Odišarija, Polakas van Bekkumas, Åsa Cederqvist, yra vizualiųjų menų kūrėjai, o vaizdo kūryba yra tik dalis jų meninės praktikos", – pasakoja festivalio kuratorė Monika Lipšic.
Aktualios temos
Rugsėjo 17 d., ketvirtadienį, visiems atvirame festivalio atidarymo renginyje Kauno kultūros centre bus pristatytas režisieriaus Philo Collinso muzikinis filmas "Rytojus – visada per vėlai", kurio aktoriai – Glazgo miesto gyventojai. Iškart po atidarymo filmo Kauno kultūros centro kieme vyks muzikiniai DJ pasirodymai ir pokalbiai su festivalio komanda.
Abu festivalio šeštadienius, rugsėjo 19 d. ir 26 d., Kauno menininkų namuose vyks diskursyvūs pokalbių ir peržiūrų renginiai, į kuriuos įėjimas bus nemokamas ir vyks tiesioginė transliacija internetu žiūrovams kituose miestuose ir užsienyje.
"Dviejų šeštadienių programa "Videogramų dienos" norime pratęsti šių metų festivalio išeities tašką: nagrinėti, kaip vizualinė medžiaga kuria kultūrą, skatinti kritišką diskusiją apie būdus, kaip kuriami ir vartojami vaizdai. Šis vizualinis raštingumas ir diskusija ypač aktuali gyvenant "deep fakes" technologijų pasaulyje", – apie "Videogramų dienas" pasakoja festivalio kuratorė Viktorija Šiaulytė.
Jos manymu, svarbu diskutuoti ir apie tai, kokių ir kodėl vaizdų ir patirčių mes nematome kino ir kituose vizualiniuose kūriniuose bei žiniasklaidoje. Pavyzdžiui, rugsėjo 19 d. vieni iš kalbėsiančių pašnekovų, vaizdo esė kūrėjai Kevinas B.Lee ir Chloé Galibert-Laîné jau daug metų tiria ISIS kuriamus vaizdus ir jų keistą panašumą į mums įprastą Holivudo produkciją.
Džiaugiamės, kad, kalbant festivalio temomis ir ieškant naujų formų joms aptarti, pavyksta pristatyti ir dvi viso festivalio metu veikiančias vaizdo darbų parodas.
Švedijoje įsteigtas kino režisierių ir aktyvistų kolektyvas "Noncitizen" daugelį metų kvestionuoja gana įprastą, ypač kino dokumentikos (taip pat ir žiniasklaidos), klišę apie balso suteikimą tiems, kurie neturi priėjimo prie viešosios erdvės. Jų įvairūs projektai – "Noncitizen" archyvas, "Noncitizen camera" – ieško kitokių, struktūrinių, būdų dokumentinei audiovizualinei medžiagai sienų nepaisančiame archyve apie migracijos, pabėgėlių patirtį kaupti ir taip kvestionuoti pilietybę kaip atskiriantį ir skaldantį mechanizmą", – pristato V.Šiaulytė.
Rugsėjo 26-ąją žiūrovai bus kviečiami nagrinėti skaitmeninio vaizdo ypatumus kartu su menininkų ir dizainerių kolektyvu "Metahaven", kurių filmą "Eurasia" bus galima pamatyti rugsėjo 27 d., menininkais Broersenas and Lukács, kurių darbai bus pristatyti "Videogramų" parodoje Kauno menininkų namuose.
Kino tyrėjas ir kuratorius Karolis Žukas papasakos apie VHS filmų kultūrą Lietuvoje, o menininkė Ieva Kotryna Skirmantaitė – apie savo vaizdo kūrinį "Radiant Energy", filmo kūrybos procesą Taivane ir technologijos klaidas.
Papildančios parodos
Šiųmetis festivalis vyks net keturiose skirtingose erdvėse, o greta kino seansų – pirmasis iš visų festivalių Lietuvoje – pristatys ir dvi parodas. Kauno menininkų namuose jau rugsėjo 15 d. duris atvers vaizdo meno paroda "Videogramos", o nuo rugsėjo 17 d. Iris Smeds paroda-vaizdo instaliacija bus atidaryta Vytauto Didžiojo universiteto menų galerijoje 101.
"Džiaugiamės, kad, kalbant festivalio temomis ir ieškant naujų formų joms aptarti, pavyksta pristatyti ir dvi viso festivalio metu veikiančias vaizdo darbų parodas. VDU menų galerijoje 101 vyks švedų menininkės Iris Smeds solo paroda, filmas-instaliacija "Vidutinybė" (ang. "The Average"), kuri tyrinėja visuomenės matavimą, išorinį ir vidinį identiteto vertinimą ir formavimą. Grupinė paroda "Videogramos", kurią dar vadiname vaizdo kambariu, veiks kaip peržiūrų erdvė, kurioje bus rodomi aštuoni skirtingi darbai, atspindintys festivalio temas – nuo vaizdo meno istorijos ir gyvai transliuojamų hipnozės seansų iki poetinių video vaizduotės išraiškų", – pasakoja festivalio bendrakuratorė Milda Januševičiūtė.
Visos TKKF seansai rugsėjo 17–27 d. bus rodomi kino centre "Romuva", Kauno kultūros centre ir Kauno menininkų namuose. Visos festivalio filmų peržiūros vyks tik po vieną kartą. Festivaliui pasibaigus, dviem savaitėms, t.y. rugsėjo 28 d.–spalio 11 d., dalis filmų kelsis į interneto erdvę.
Naujausi komentarai