Pereiti į pagrindinį turinį

Y. Ono paroda: pažinimo vaisiai iš laisvės sodo

2022-09-13 08:19

Legendinės menininkės Yoko Ono kūrybos viešnagė Kaune pasiekė apogėjų. Kaip programos „Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022“ dalis Paveikslų galerijoje atidaryta jos retrospektyvinė paroda „Laisvės pažinimo sodas“. Įžanginė projekto dalis, Lietuvos banko Kauno skyriuje veikusi instaliacija „Ex It“, pasibaigė.

Įtrauktis: Y.Ono retrospektyvinė paroda kviečia žiūrovą iš pasyvaus stebėtojo virsti bendrakūrėju. Įtrauktis: Y.Ono retrospektyvinė paroda kviečia žiūrovą iš pasyvaus stebėtojo virsti bendrakūrėju. Įtrauktis: Y.Ono retrospektyvinė paroda kviečia žiūrovą iš pasyvaus stebėtojo virsti bendrakūrėju. Įtrauktis: Y.Ono retrospektyvinė paroda kviečia žiūrovą iš pasyvaus stebėtojo virsti bendrakūrėju. Įtrauktis: Y.Ono retrospektyvinė paroda kviečia žiūrovą iš pasyvaus stebėtojo virsti bendrakūrėju.

Su „Fluxus“ ženklu

Avangardo menininkės kūrybos viešnagė Kaune – tarsi simbolis aktas. Kitais metais 90-metį švęsianti Y.Ono, karjerą pradėjusi dar XX a. šeštajame dešimtmetyje Niujorko avangardinio meno scenoje, artimai bendradarbiavo su Kaune gimusiu „Fluxus“ judėjimo pradininku Jurgiu Mačiūnu.

Pirmoji Y.Ono personalinė paroda, kurioje rodyti darbai iš serijos „Paveikslų instrukcijos“ (angl. „Instruction Paintings“), vyko būtent 1961 m. J.Mačiūno ir Almio Šalčio įsteigtoje AG galerijoje Niujorke.

Menininkės ilgamečio bičiulio, J.Mačiūno ir „Fluxus“ judėjimo parodų kuratoriaus Jono Hendrickso kuruojamas projektas Kaune – Šiuolaikinio meno centro Vilniuje, Porto šiuolaikinio meno muziejaus „Serralves“ ir Niujorke įsikūrusios Y.Ono studijos „Studio One“ bendradarbiavimo rezultatas.

Kaune pristatoma paroda – 2020 m. „Serralves“ muziejuje eksponuotos parodos tąsa, specialiai adaptuota gimtajam J.Mačiūno miestui. Vienoje iš Kaune pristatomos parodos salių eksponuojami Y.Ono ir J.Mačiūno vienas kitam dedikuoti darbai.

Kurdama nuostabias, sudėtingas, susižavėjimą keliančios estetikos instaliacijas Y.Ono atskleidžia savitą erdvės ir architektūros suvokimą.

Universali kūryba

Portugalijoje pristatytas projektas sulaukė teigiamos tiek publikos, tiek kritikų reakcijos.

„Kurdama nuostabias, sudėtingas, susižavėjimą keliančios estetikos instaliacijas Y.Ono atskleidžia savitą erdvės ir architektūros suvokimą. Tai įrodo ir paroda, kurioje pristatomi erdviniai, vizualiniai ir suvokimo žaidimai, suteikiantys psichinės ir fizinės patirties“, – rašė Portugalijos spauda.

Retrospektyvinė paroda apima Y.Ono kūrybos pradžią XX a. šeštajame dešimtmetyje ir tęsiasi iki pat šių dienų, tad yra išskirtinė proga susipažinti su pasaulinio garso menininkės darbais.

Nors Y.Ono istorija neišvengiamai siejama su jos gyvenimo partnerio „The Beatles“ lyderio Johno Lennono legenda, ji yra išskirtinė kultūros asmenybė. Y.Ono – ne tik novatoriška tapyba, bet ir performansai, filmai, erdvės instaliacijos, į bendrus kūrybos procesus kitus menininkus ir publiką įtraukiantys projektai.

Pagrindiniai Y.Ono kūrybos motyvai – kultūriniai ir sociopolitiniai klausimai. Ji kelia moters kūno, jo įgalinimo visuomenėje klausimus, aktualizuoja pacifizmo idėjas.

Įtrauktis: Y.Ono retrospektyvinė paroda kviečia žiūrovą iš pasyvaus stebėtojo virsti bendrakūrėju. / Justinos Lasauskaitės, Eitvydo Kinaičio, L. Žemgulio nuotr.

Anot menotyrininkų, idėjos apskritai yra viena pagrindinių Y.Ono kūrybos medžiagų. Jos gali būti rimtos ar žaismingos, utopinės ir poetiškos, išreiškiamos žodžiais ar veiksmais, realizuojamos objektų, instaliacijų pavidalais ar tiesiog žiūrovų vaizduotėje.

Aplenkiant įvykius

Y.Ono novatoriški meniniai pasiūlymai akcentuoja: meno neįmanoma atskirti nuo gyvenimo. Aktualumo neprarandanti jos kūryba skatina kritiškai vertinti aplinkinį pasaulį, pasitelkiant meno kalbą ir priemones aktyviai reikšti savo poziciją aktualiais klausimais.

Veikiau ne sutapimu, bet Y.Ono jautrumu supančiam pasauliui, gebėjimu išgirsti dar neišleistą garsą, pamatyti dar neįvykusio gaisro pašvaistę, pajausti dar tik bręstančią dramą galima paaiškinti ir sąsajas tarp Kaune pristatomo menininkės projekto ir karščiausių aktualijų.

Įžanginė parodos dalis „Exit It“ – žemišką gyvenimą simbolizuojančiame senojo banko pastate įkurdintas iš karstų išaugančių medžių miškelis – radosi sausio pabaigoje, per patį pandemijos įkarštį, tad nuskambėjo kaip raginimas prisiminti apie gyvenimo laikinumą. Tačiau jau netrukus, vasario 24-ąją, Rusijai įsiveržus į Ukrainą, instaliacija virto ir masinių civilių žūčių simboliu.

Karo ir taikos, gyvybės ir mirties priešprieša dar labiau sustiprėja retrospektyvinėje parodos dalyje, akcentuojančioje pacifizmo, kuriam Y.Ono sykiu su J.Lennonu skyrė tiek daug dėmesio vykstant Vietnamo karui, motyvą.

„Laisvės pažinimo sodas“ kviečia susipažinti su įvairialype žinomos menininkės kūryba ir kartu mąstyti apie gyvenimo rimtį, žaismingumą ir vaizduotės galias.

Parodoje Y.Ono būdinga minimalistinė estetika kontrastuoja su užkoduoto turinio gilumu. Didelė dalis retrospektyvinės parodos kūrinių – interaktyvūs: žiūrovas gali juos liesti, užlipti kopėčiomis ir perskaityti paslėptą tekstą, apsisiausti maišu ir tapti meno kūriniu.Skatindama žiūrovą užmegzti intymų santykį su kūriniais, menininkė kviečia laisvai interpretuoti ir taip tapti kūrybos proceso dalimi, galutinio jos rezultato autoriumi.


Kas? Y. Ono paroda „Laisvės pažinimo sodas“.

Kur? Kauno paveikslų galerijoje.

Kada? Veikia iki gruodžio 4 d.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų