Moterį suglumino
Kaip pasakojo kaunietė Inga (pavardė redakcijai žinoma – aut.past.), birželį ji prisijungė prie portalo esveikata.lt, nes reikėjo pažymos į stovyklą vyksiančiam keturiolikmečiam sūnui. Tada moteris ir pamatė įrašą, kad jos vaikas prieš dieną lankėsi Senamiesčio šeimos klinikoje „Altamedica“ pas psichologę.
Kitą dieną ji nuvyko į šią gydymo įstaigą, kurios paciente su šeima buvo daugybę metų, išsiaiškinti, kaip portale esveikata.lt atsirado įrašas, nors pas psichologę sūnaus ji neregistravo ir nebuvo atvykusi. Nuėjusi pas klinikos vadovę kaunietė parodė jai pamatytą įrašą. Tuomet išgirdo, kad jei įrašas yra, vadinasi, keturiolikmetis lankėsi pas psichologę arba buvo užsiregistravęs. Toks teiginys Ingą nustebino – juk be tėvų žinios nepilnametis pas gydytoją negalėtų užsiregistruoti.
„Vadovė patikrino – iš tikrųjų vaikas nebuvo registruotas. Nuėjau pas psichologę ir paklausiau, kaip atsirado įrašas. Ji pasakė: vadinasi, jis pas mane buvo. Tada puolė žiūrėti ir pareiškė, kad mano sūnus pas ją nesilankė. Patarė nueiti į registratūrą ir patikrinti, gal sistemoje įsivėlė klaida. Aš pasakiau, kad tai ji turi eiti į registratūrą ir išsiaiškinti. Psichologė sutriko ir pasakė, kad nežino, ką man atsakyti“, – pasakojo pašnekovė.
Pasak Ingos, registratūroje viena klinikos darbuotoja paskambino portalo esveikata.lt atstovei ir įjungė telefono garsiakalbį. Tada kaunietė teigė išgirdusi atsiliepusios moters žodžius, kad įrašo, kurį ji matė, palikti negali niekas kitas – tik gydytojai, prisijungę naudodami e.parašą.
„Ji pasakė: tegul gydytoja ištrina įrašą, jei vaikas nesilankė. Kai su į e.sveikatą skambinusia darbuotoja vėl nuėjome pas psichologę, ji pasakė viską, ką išgirdo iš e.sveikatoje dirbančios moters. Psichologė klausė, kaip ištrinti įrašą, tačiau klinikos darbuotoja, atsakė: kaip įrašėte, taip ir ištrinkite“, – pasakojo Inga.
Psichologė, kaunietei matant, įrašą iš portalo esveikata.lt ištrynė. Paskui Inga teigė paskambinusi į kliniką paprašyti, kad ji ir popieriaus lape parašytų, jog paauglys nurodytą datą pas ją nesilankė. Popieriaus lape psichologė pateikė paaiškinimą, kad „įrašas esveikatos portale atsirado dėl sistemos klaidos“.
Suskubo: psichologė, kaunietei matant, įrašą iš portalo e.sveikata.lt ištrynė ir raštu patvirtino, kad paauglys pas ją nesilankė.
„Mano sūnaus svajonė – įstoti į Karo akademiją ar policiją, bet jam tai pakištų koją, nes būtų įrašas, kad lankėsi pas psichologą“, – nuogąstavo moteris ir pridūrė, kad po šio akibrokšto ji nusprendė pakeisti gydymo įstaigą.
Sulaukė skambučio
Netrukus moteris sulaukė klinikos darbuotojų skambučio – teirautasi, dėl kokios priežasties taip nusprendė. Inga neslėpė – incidentas dėl portale esveikata.lt atsiradusio įrašo buvo galutinis taškas.
„Pasiteiravo, kaip viskas, gal jau ramu? Pasakiau, kad to ramybėje nepaliksiu. Tada paklausė: gal mes galime draugiškai? Kaip galima draugiškai, jei buvo toks įrašas? Siaubas! Jei būčiau jį pamačiusi po pusmečio, negalėčiau nieko įrodyti“, – piktinosi moteris.
Mistika: iki šiol neaišku, kaip e.sveikatoje atsirado įrašas, kad Ingos nepilnametis sūnus esą lankėsi pas psichologę.
Laimė, portale esveikata.lt pamatytą įrašą kaunietė užfiksavo, tačiau apgailestavo nespėjusi pamatyti ligos kodo, prieš psichologei įrašą ištrinant. „Į e.sveikatą skambinau ir pati – klausiau, ar sistemoje gali būti tokių klaidų. Man pasakė: ne, negali. Gali įrašyti tik gydytoja. Nebent gydytoja suklydo įrašydama ne tą skaičių, pavyzdžiui, įvesdama asmens kodą. Bet juk psichologai ir psichiatrai tokių klaidų daryti negali – turi patikrinti“, – įsitikinusi Inga.
Ji pridūrė, kad tą dieną, kai buvo nuvykusi į Senamiesčio kliniką „Altamedica“ aiškintis dėl susiklosčiusios situacijos, viena darbuotoja suskubo tikrinti, ar Ingos sūnaus vardas ir pavardė nesutampa su kito paciento. Tačiau tokio sutapimo rasti nepavyko. „Neturiu tikslo pakenkti šiai psichologei. Tik noriu, kad žmonės žinotų, kas vyksta, kad reikia tikrinti informaciją e.sveikatoje ir apsisaugoti nuo tokių dalykų“, – kalbėjo kaunietė.
Kaltę neigia
„Kauno dienai“ telefonu susisiekus su klinikų tinklo „Altamedica“ (UAB „Medgintras“) atstovais, jie pageidavo, kad klausimai būtų pateikti elektroniniu paštu. Atsiųstame atsakyme cituotas Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) įsakymas „Dėl elektroninės sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros informacinės sistemos naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir pabrėžta, kad psichikos sveikatos duomenys elektroniniu būdu netvarkomi, išskyrus receptus ir siuntimus pas kitus specialistus.
Justinos Lasauskaitės nuotr.
„Psichologai jokios informacijos nesaugo esveikata.lt. Vizitai matomi užpildant statistines TLK formas. (...) Informuojame jus, kad klinikų tinklas „Altamedica“ neadministruoja esveikata.lt sistemos, todėl tiksliausiai šią situaciją jums išaiškinti galėtų esveikata.lt IT specialistai“, – teigė bendrovės Marketingo skyriaus vadovė Toma Satkūnė.
Gavę šį laišką, į klinikų tinklo „Altamedica“ atstovus kreipėmės dar kartą, prašydami į klausimus atsakyti išsamiau ir pridėdami keturiolikmečio mamos parašytą sutikimą teikti informaciją apie konkrečią jos sūnaus situaciją.
„Jokių įrašų esveikata.lt sistemoje jūsų minima specialistė neatliko. (...) Jei žmogus nėra lankęsis PSC (Psichikos sveikatos centre – aut.past.), jo kortelės ir jokių sveikatos būklės duomenų net nėra, kadangi PSC kortelė užvedama, kai žmogus kreipiasi į psichiatrą. Esveikata.lt jokio apsilankymo PSC nėra, jokių duomenų apie nepilnametį taip pat nėra, psichikos sveikatos priežiūros paslaugos neteiktos“, – rašė T.Satkūnė.
Kreipėsi į specialistus
Po kurio laiko su „Kauno diena“ susisiekė ir klinikų tinklo „Altamedica“ vadovė Laisvė Gilienė. Savo laiške ji aiškino, kad situacija – visiškas nesusipratimas, nes buvusi Senamiesčio klinikos pacientė informaciją esą interpretuoja neteisingai.
Ji pažadėjo kreiptis į IT specialistus, kad išsiaiškintų šį atvejį detaliau. „Jūsų minimas asmuo nesilankė pas nurodytą specialistę. Ir jokio įrašo sistemoje nėra apie apsilankymą. IT specialistai mato tik atšauktą registraciją, kuri galimai įvyko dėl sistemos klaidos“, – rašė L.Gilienė.
"Kauno dienos" žurnalistams susisiekus su klinikų tinklo „Altamedica“ vadove telefonu ir paprašius patikslinti, kokioje sistemoje galimai įvyko klaida, pašnekovė sakė, kad tai esą nutiko ne jų, o e.sveikatos sistemoje.
Paklausta, kaip portale esveikata.lt atsiranda įrašai apie pacientų apsilankymus jos atstovaujamame klinikų tinkle, L.Gilienė patvirtino, kad informaciją suveda specialistai ir pasirašo elektroniniu parašu. Tačiau šiuo, Ingos sūnaus, atveju, teigė ji, registracijos klinikos darbuotojai esą neatliko. Jokie dokumentai nebuvo pasirašyti e.parašu.
Versijos skiriasi
„Registrų centro“ atstovas Mindaugas Samkus paneigė L.Gilienės versiją dėl portale esveikata.lt atsirandančių įrašų. Jo teigimu, e.sveikatoje gali būti matomi tik jau įvykę pacientų apsilankymai gydymo įstaigose, o ne registracijos.
Procedūra: duomenis į e.sveikatos sistemą pateikia gydymo įstaigos arba tiesiogiai pačios, arba per savo paslaugų teikėjus. / Justinos Lasauskaitės nuotr.
„Duomenis į e.sveikatos sistemą pateikia gydymo įstaigos arba tiesiogiai pačios, arba per savo paslaugų teikėjus. Informacija apie paciento apsilankymą, pateikta e.sveikatos sistemoje, turi būti patvirtintoje formoje, pasirašytoje e.parašu. Tuomet pacientas savo paskyroje mato informaciją apie savo apsilankymus. Pati sistema per klaidą negali sugeneruoti kažkokio apsilankymo. Informacija apie pacientų registraciją būsimo vizito pas specialistus nėra kaupiama e.sveikatos sistemoje“, – aiškino pašnekovas.
Su žurnalistais bendravęs M.Samkus rekomendavo Ingai išsiųsti užklausą Registrų centrui e.paštu, kad galėtų patikrinti, kaip e.sveikatoje atsidūrė įrašas apie jos sūnaus apsilankymą pas psichologę.
Kaip paaiškėjo, „Altamedica“ naudojasi „Foxus“ sistema. Virtualiai prieinamame aprašyme teigiama, kad ši interneto svetainė skirta medicinos specialistams medicininei informacijai tvarkyti ir receptiniams vaistiniams preparatams reklamuoti. Foxus.lt svetainė įtraukta į Interneto svetainių sąrašą sveikatos apsaugos ministro įsakymu.
Dėl išsamesnio atsakymo kaunietei pasiūlyta kreiptis į „Foxus“ atstovus, nes Registrų centras negali komentuoti trečiųjų šalių sistemų principų. Tačiau, pasak M.Samkaus, į Registrų centrą dėl šios sistemos veiklos trikdžių yra kreipęsi ir daugiau gydymo įstaigų. „Visoms joms buvo suteikta pagalba ir patarta aiškintis su savo paslaugos teikėju“, – teigė Registrų centro atstovas.
„Kauno dienai“ susisiekus su „Foxus“ (UAB „SoftDent“), jos atstovai teigė Ingos sūnaus situacijos žiniasklaidai kol kas nekomentuosiantys, nes tebevykdo jos analizę.
Ministerijos pozicija
Kaip teigė SAM atstovas Julijanas Gališanskis, ministerija nebuvo informuota apie šį konkretų kaunietės Ingos sūnaus atvejį, tačiau anksčiau yra gavusi pavienių pranešimų apie klaidingos informacijos pateikimą į e.sveikatos sistemą, kuriuose minimos įvairios gydymo įstaigos visoje Lietuvoje.
Justinos Lasauskaitės nuotr.
„Tai nesisteminė problema, tokių klaidų retsykiais pasitaiko dėl sveikatos priežiūros specialisto kompiuterinių įgūdžių stokos, didelio darbo krūvio, skubėjimo ir pan. Klaidingas įrašas taip pat gali būti padarytas tyčia – tokiu atveju tai vertinama kaip medicinos dokumentų klastojimas, kurį turėtų tirti ir įrodyti teisėsaugos institucijos“, – sakė J.Gališanskis.
Kaip veikia sistema?
Kalbėdamas apie e.sveikatos veikimo principus, pašnekovas aiškino, kad įrašus e.sveikatos sistemoje atlieka pacientą konsultuojantis arba gydantis gydytojas. E.sveikatos sistemoje kaupiama svarbiausia informacija apie pacientą – apsilankymai pas gydytoją, diagnozės, vartojami vaistai, atlikti tyrimai ir kt. „Gydytojas kompiuteriu užpildo reikiamas formas pačiame esveikatos portale arba įstaigos vidinėje sistemoje, iš kurios informacija perduodama į e.sveikatą“, – pridūrė jis.
Pasak SAM atstovo, visos asmens duomenų peržiūros e.sveikatos sistemoje yra fiksuojamos. Todėl galima identifikuoti, kas, kada ir kokius duomenis apie asmenį žiūrėjo, t.y. visi specialistų atlikti veiksmai e.sveikatos sistemoje yra išsaugomi. Specialistams, tiesiogiai nesusijusiems su paciento priežiūra, nesankcionuota duomenų peržiūra yra draudžiama, vadovaujantis asmens duomenų apsaugą reglamentuojančiais teisės aktais.
„Pacientas, prisijungęs prie savo sveikatos istorijos portale esveikata, taip pat turi galimybę prie kiekvieno dokumento peržiūrėti jo istoriją, kurioje galima matyti, kas ir kada atliko tam tikrą veiksmą. Pavyzdžiui, dokumentą, sukurtą vizito metu, arba kas dokumentą peržiūrėjo – sveikatos priežiūros specialistas, pacientas“, – aiškino J.Gališanskis.
Užsiminus apie kaunietės nuogąstavimą, jei portale e.sveikata.lt atsiradęs įrašas apie nė nebuvusį apsilankymą pas psichologę būtų likęs, galėtų pakenkti jos sūnui ateityje stojant į Karo akademiją ar policiją, SAM atstovas teigė, kad apsilankymas pas psichologę neturėtų pakenkti paciento karjeros siekiams. „Tam tikrus apribojimus, pavyzdžiui, ginklo nešiojimui, gali nulemti gydytojo psichiatro nustatytos diagnozės, susijusios su paciento psichine sveikata, jei ta diagnozė kaip kontraindikacija yra įrašyta ministro įsakyme“, – detalizavo jis.
Kur kreiptis dėl klaidos?
Kaip aiškino SAM atstovas J.Gališanskis, jeigu pacientas savo e.sveikatos paskyroje aptiko klaidingą informaciją, jis turėtų kreiptis į gydymo įstaigą, kad įrašas būtų panaikintas arba ištaisytas. Įrašą e.sveikatoje pataisyti gali tik jį padariusi gydymo įstaigą.
Jis teigė, kad sveikatos priežiūros įstaigų veiklos priežiūrą vykdo kontroliuojančios institucijos – Valstybinė ligonių kasa (VLK), teritorinės ligonių kasos (TLK) ir Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba (VASPVT). Pacientas gali kreiptis į minėtas institucijas tais atvejais, jeigu jo netenkina gydymo įstaigos pateiktas raštiškas atsakymas arba pasiūlytas sprendimas. Tokiu atveju kontroliuojančios institucijos gali atlikti patikrinimą.
Pasak pašnekovo, jeigu asmuo turi informacijos, kad gydymo įstaiga padarė fiktyvius įrašus e.sveikatoje ir nori įsitikinti, ar paslaugos nebuvo apmokėtos Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) lėšomis, gali kreiptis į VLK, pateikdamas skundą su prašymu patikrinti paslaugų apmokėjimo faktą.
„Kai ligonių kasų kontrolės procedūros metu randama duomenų apie galimą medicininių duomenų klastojimą gydymo įstaigoje, tokia informacija perduodama teisėsaugos institucijoms. Jeigu ikiteisminio tyrimo metu paaiškėja, kad buvo atliekama nusikalstama veika dėl dokumentų klastojimo, gydymo įstaigos privalo grąžinti neteisėtai gautas PSDF lėšas“, – aiškino SAM atstovas.
Pasiteiravus, kokiu principu valstybinėms ir privačioms gydymo įstaigoms skirstomos lėšos, J.Gališanskis teigė, kad apdraustųjų asmens sveikatos priežiūros išlaidos apmokamos vadovaujantis tarp TLK ir sveikatos priežiūros įstaigų pasirašytomis sutartimis. Sveikatos priežiūros paslaugos iš PSDF apmokamos pagal SAM nustatytus įkainius. Šie įkainiai yra vienodi tiek privačioms, tiek valstybinėms gydymo įstaigoms.
Naujausi komentarai