Kaune į dienos šviesą ištrauktos antikvarinės knygos

Kol dar ne­si­bai­gė vi­suo­ti­nis džiaugs­mas dėl Nep­rik­lau­so­my­bės Ak­to ra­dy­bų, kny­gų ko­lek­ci­nin­kas pa­kvie­tė žvilg­te­lė­ti į Kau­ne ne­demonstruotas an­tik­va­ri­nes XVI-XVII a. lietu­viš­kas kny­gas. Jis at­sklei­dė ir tokių ver­ty­bių kai­ną.

Šeš­ta­die­nį Kau­no kul­tū­ros ir švie­ti­mo is­to­ri­jos fa­kul­te­tas pa­kvie­tė kau­nie­čius į vie­nos die­nos uni­ka­lią kny­gų pa­ro­dą „Re­for­ma­ci­ja – lie­tu­vių raš­ti­jos pra­džia“, vy­ku­sią Lie­tu­vos švie­ti­mo is­to­ri­jos mu­zie­ju­je.

Čia bu­vo ga­li­ma pa­ma­ty­ti uni­ka­lius ir ver­tin­gus is­to­ri­nius eks­po­na­tus – net XVI a. sie­kian­čias ori­gi­na­lias kny­gas. Pa­ro­da iš­skir­ti­nė, nes šios an­tik­va­ri­nės kny­gos Kau­ne pra­ktiš­kai ne­bu­vo eks­po­nuo­tos ir die­nos švie­są ma­to bene pir­mą kar­tą. Tie­sa, šį kar­tą pri­si­lies­ti prie kny­gų nebu­vo ga­li­ma, mat bet koks neat­sar­gus judesys ga­li suga­din­ti au­ten­tiš­kus lei­di­nius.

Se­ną­sias, ta­čiau ge­rai iš­lai­ky­tas kny­gas iš sa­vo kolekcijos ir an­tik­va­ria­to ištraukė kny­gų en­tu­zias­tas kau­nie­tis Vid­man­tas Sta­niu­lis. Jis an­tik­va­ri­nes knygas ko­lek­cio­nuo­ja dau­giau nei 50 me­tų

„Kau­no die­na“ pa­kal­bi­no vie­nin­te­lio Kau­ne an­tik­va­ri­nio kny­gy­no sa­vi­nin­ką V.Sta­niu­lį.

– Ko­dėl pa­si­rin­ko­te bū­tent šią te­mą?

– Re­for­ma­ci­ją ga­li­ma ro­dy­ti nuo se­niau­sių lai­kų, nors mums, lie­tu­viams, aktualiau­sias Prū­si­jos kraš­tas. Tai su­si­ję su mūsų istorija ir kultūra, to­dėl ir dabar jį va­di­na­me Ma­žą­ja Lie­tu­va. Ten yra mū­sų raš­ti­jos lop­šys.

XV a. pa­bai­go­je len­kų kal­ba iš­leis­tame in­ku­na­bu­le (kny­gos, iš­leis­tos iki 1500 m. – red. pa­st.) bu­vo lie­tu­vių kal­ba įra­šy­ti po­te­riai „Tė­ve mū­sų“. Įra­šas tik­rai padary­tas prieš M.Maž­vy­do „Ka­te­kiz­mą“. Tai pirmasis žinomas tekstas lietuviškai.

Iš tie­sų mū­sų is­to­ri­ja ne­la­bai pa­ju­to re­for­ma­ci­jos pradžią, ta­čiau kai ju­dė­ji­mas įsibėgėjo, pasirodė pirmoji lietuviška knyga,o kai pe­rė­jo į kontr­re­for­ma­ci­ją, jėzuitai puo­lė pas mus skleis­ti kul­tū­rą, o kar­tu ir spausdinti daugiau lietuviškų knygų, tad mums tai tik­rai išė­jo į nau­dą. Vien ką reiškia universiteto įkūrimas Vilniuje. Šian­die­nia­me pa­sau­ly­je yra svar­bu mo­kė­ti is­to­ri­ją ir ja da­ly­tis.

– Ko­kios svar­biau­sios kny­gos, ku­rias de­monst­ruo­ja­te pa­ro­do­je?

– Pag­rin­di­niu ak­cen­tu lai­ky­čiau Rad­vi­los Naš­lai­tė­lio „Ke­lio­nę į Ja­ru­za­lę“ ir Kristupo Hartk­no­cho „Se­no­ji ir Nau­jo­ji Prū­si­ja“. Yra ir Bib­li­jų, ku­rios Liudviko Rėzos išverstos į lietuvių kalbą ir išleistos Tilžėje. Stengėmės parodyti Šventąjį Raštą ne tik vokiečių, bet ir kitomis kalbomis. Ta­čiau į pa­ro­dą at­ne­šiau gal tik ko­kį de­šim­ta­da­lį kny­gų, ku­rios su­si­ju­sios su Lie­tu­vo­je vy­ku­sia re­for­ma­ci­ja ir kontr­re­for­ma­ci­ja. Lie­tu­vos švie­ti­mo is­to­ri­jos mu­zie­ju­je yra ma­žai vie­tos, tad realiai pa­ro­da ga­lė­tų dar ge­ro­kai pra­si­plės­ti. Be to, mu­zie­ju­je nė­ra tin­ka­mos kny­gų ap­sau­gos, to­dėl ne­ga­li čia la­bai daug leidinių eksponuoti.

– Pa­ro­dos pri­sta­ty­mo me­tu iš­sa­kė­te min­tį, kad Kau­nas yra nu­skriaus­tas. Ko­dėl taip ma­no­te?

– Kai ku­rių čia eks­po­nuo­ja­mų kny­gų Kau­nas nė­ra ma­tęs. Į jas ga­li­ma pa­žiū­rė­ti Vil­niu­je, ta­čiau Kau­no bib­lio­te­ko­se ar mu­zie­juo­se jų nė­ra. Ga­li­ma ne­bent pas ma­ne an­tik­va­ria­te pa­ma­ty­ti.

Čia ne­krei­pia­ma per daug dė­me­sio į mu­zie­jų ir bibliotekų komp­lek­ta­vi­mą. Sovie­tų lai­kais kny­goms bu­vo ski­ria­mas dėmesys ir pakankamai lėšų, o dabar to nėra. Ką mu­zie­jai už­si­dir­ba, to nepakanka. Tu­ri pa­ts ra­šy­ti pro­jek­tus, pra­šy­ti vers­li­nin­kų, ta­čiau Kau­ne tai ne­ju­da. Pas ma­ne yra pui­kiau­sių kny­gų ir kitų eksponatų, ta­čiau jų mūsų miestui lyg ir nereikia.

Mes juk tu­ri­me ir sa­vi­tą kul­tū­rą, ir Eu­ro­pos kul­tū­ros sos­ti­ne ta­po­me, ta­čiau praeitimi menkai domimasi. O juk Rad­vi­la Naš­lai­tė­lis ir istorikas K.Hartk­no­chas bu­vo kau­niečiai. Ir ne­tu­rė­ti nė vie­nos kny­gos Kauno muziejuose yra gė­da.

– Nuo ko pra­si­dė­jo jū­sų aist­ra se­no­vi­nėms kny­goms?

– Mano mamos „kupare“ buvo kelios ne­blo­gai iš­si­lai­kiu­sios mal­dak­ny­gės. Taip prasidėjo mano bibliofilo kelias.

– Kaip su­ran­da­te uni­ka­lias kny­gas?

– Auk­cio­ne per­ku, žmonės senų knygų atneša labai retai. Perku anapilin išėjusių kolekcininkų bibliotekas. Retų ir brangų knygų dažniausiai galima įsigyti užsienyje.

– Ar prieš ke­lis am­žius leis­tos kny­gos tik­rai bū­na ge­rai iš­si­lai­kiu­sios?

– Kar­tais rei­kia im­tis spe­cia­lių prie­mo­nių: kad jas nu­rūgš­tin­tų ir to­liau ne­plis­tų gry­bas, nes jis su­nai­ki­na kny­gą. Be to, ga­li už­krės­ti ir ki­tas. Jei kny­ga bū­na labai pa­žeis­ta, jos ne­per­ku, nes jos pra­de­da tru­pė­ti. Restauracija gali kainuoti brangiau nei leidinys vertas.

– Ko­kio dy­džio jū­sų an­tik­va­ri­nių kny­gų ko­lek­ci­ja?

– Ka­ta­lo­gų tik­rai ne­su su­da­ręs, bet la­bai di­džiu­lė. Tu­rė­tų bū­ti 30 – 40 tūkst. Ne vis­kas tel­pa į kny­gy­ną. Da­lį lai­kau ir san­dė­liuo­se, na­muo­se. Tu­riu apie 40 inkuna­bu­lų, dar yra apie 100 įvai­rių el­ze­vy­rų (spaus­tu­vi­nin­kų El­ze­vy­rų iš­leis­tos ma­žo for­ma­to kny­gu­tės – red. pa­st.) ir taip to­liau, vis­ko tik­rai neiš­var­dy­si.

– Ko­kių kny­gų jū­sų an­tik­va­ria­te daž­niau­siai ieš­ko lie­tu­viai?

– Prik­lau­so nuo to, kas ką ren­ka, ta­čiau yra ir daug gud­ru­čių, ku­rie no­ri la­bai pigiai įsi­gy­ti. Kai pa­sa­kai kai­ną, jų no­ras pirk­ti praei­na. Kiek­vie­nas ga­li at­ras­ti tai, ko no­ri, ta­čiau tu­ri pa­reikš­ti pa­gei­da­vi­mą. Yra šal­ti­niai, nuo­ro­dos, bibliografija, pa­gal ku­riuos ko­lek­ci­nin­kai su­si­ran­da kny­gas ir ta­da jų ieš­ko. Lietuvoje kolekcininkus, kurie negaili pinigų brangesnei knygai, galima suskaičiuoti ant pirštų. Tokia jau mūsų kultūra.

– Tai kiek ga­li kai­nuo­ti XV–XVI a. kny­ga?

– Nei daug, nei ma­žai. Ši Radvilos Naš­lai­tė­lio iliust­ruo­ta kny­ga kai­nuo­ja iki 10 tūkst. eu­rų. Ją ga­li ne­bent vers­li­nin­kas įsi­gy­ti. De­ja, mū­sų vers­li­nin­kams iki knygų dar la­bai to­li. Jiems ma­lo­niau su­kaup­ti penk­tą ar sep­tin­tą mi­li­jo­ną, nei nu­si­pirk­ti kny­gą.



NAUJAUSI KOMENTARAI

lupa

lupa portretas
o kur skubate Jūs, Janina, kad praleidinėjat raides?

Janina

Janina portretas
Straipsnyje ir kometare atsispndi šių dienų aktualijos, manau, kad tai dėl skubėjimo tiek daug klaidų ir antikvaro kalba nepataisyta, o kuparą ar skynią autorė tikrai yra mačius. Reprezentuoti vieną iš nedaugelio K D dienraščių garbės nedaro. Kmentatoriui linkiu daugiau tolerencijos ir mažiau pykčio.

Chi chi

Chi chi portretas
Jau ištaisė "manos kupole" į "mamos kupOre". Jei net žurnalistai žodžio "kuparas" nebežino, tai ko iš šiaip žmogelių norėt... Kam tada iš viso kalbos ir istorijos pamokos, išbraukt jas iš mokymo planų, ir kvit. Valstybei sumažėtų išlaidų, mokinukams padaugėtų laisvalaikio, o visi krūvoj galėtume didžiuotis - kokie kultūringi esame!
VISI KOMENTARAI 6

Galerijos

Daugiau straipsnių