Pereiti į pagrindinį turinį

Kau­no mies­to kvie­ti­mų tar­tis ra­jo­no va­do­vai iš­girs­ti ne­no­rė­jo

2019-10-30 13:00
DMN inf.

„Dėl vis­ko bu­vo ga­li­ma su­si­tar­ti“, – kas­kart pa­brėž­ti­nai kar­to­ja Kau­no ra­jo­no val­džios at­sto­vai, prieš­ta­rau­da­mi Kau­no mies­to ini­cia­ty­vai, ku­ria siū­lo­ma leis­ti ap­lin­ki­nių mies­te­lių ir kai­mų gy­ven­to­jams pa­tiems nu­spręs­ti, ku­rio­je sa­vi­val­dy­bė­je – mies­to ar ra­jo­no – jie no­rė­tų gy­ven­ti. Aiškė­ja, kad ban­dy­mų su­si­tar­ti ir bend­ra­dar­biau­ti opiausiais klau­si­mais iš mies­to pu­sės bū­ta ne kar­tą ir ne du, jie tru­ko be­maž de­šimt­me­tį, bet bū­tent ra­jo­no va­do­vai kas­kart nu­si­gręž­da­vo nuo rea­lių su­si­ta­ri­mų.

Aktualu: vie­nas svar­biau­sių klau­si­mų, rei­ka­lau­jan­čių bend­ro su­ta­ri­mo – bend­ra ir dar­ni vie­šo­jo trans­por­to sis­te­ma.
Aktualu: vie­nas svar­biau­sių klau­si­mų, rei­ka­lau­jan­čių bend­ro su­ta­ri­mo – bend­ra ir dar­ni vie­šo­jo trans­por­to sis­te­ma. / Redakcijos nuotr.

Anks­čiau tar­tis ne­no­rė­jo

„Kau­nas jau se­niai ir ne kar­tą siū­lė spręs­ti opiau­sius klausi­mus, su­si­ju­sius su ra­jo­no gy­ven­to­jų nau­do­ji­mu­si mies­to inf­rast­ruk­tū­ra ar pa­slau­go­mis, ta­čiau tuo­met ra­jo­no va­do­vams tai ne­pa­si­ro­dė ak­tua­lu – ig­no­ra­vo. Su­si­da­ro įspū­dis, kad jie ty­čio­ja­si ne tik iš mū­sų, bet ir iš sa­vo gyven­to­jų, kar­tais net at­vi­rai me­luo­da­mi. Apie „ga­li­my­bes su­si­tar­ti“ pra­dė­ta ble­fuo­ti tik pa­sta­ruo­ju me­tu, kai Kau­nas ėmė­si šių klau­si­mų iš es­mės ir nu­ta­rė tei­rau­tis pa­čių gyven­to­jų. Jei­gu ra­jo­no val­džiai svar­biau ne žmo­nės, o kaž­ko­kie neaiš­kūs as­me­ni­niai in­te­re­sai ir po­li­ti­niai rei­tin­gai, bet ko­kios de­ry­bos liks be­pras­mės“, – sa­ko Kau­no mies­to me­ras Vis­val­das Ma­ti­jo­šai­tis.

Vie­nas svar­biau­sių klau­si­mų, rei­ka­lau­jan­čių bend­ro su­ta­ri­mo – bend­ra ir dar­ni vie­šo­jo trans­por­to sis­te­ma. Šiuo me­tu ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės te­ri­to­ri­ją ap­tar­nau­ja net dešimties mies­to marš­ru­tų autobusai. Čia kur­suo­jan­tys Kau­no au­to­bu­sai nu­va­žiuo­ja dau­giau kaip 850 tūkst. km per me­tus, o tai kai­nuo­ja per 1 mln. eu­rų iš mies­to mo­kes­čių mo­kė­to­jų ki­še­nės.

Vis dėl­to tai ne tik mies­to biu­dže­to lė­šų, bet ir gy­ven­to­jų kom­for­to klau­si­mas. Mies­te vei­kia elekt­ro­ni­nio bi­lie­to sis­te­ma, ku­ri už­tik­ri­na skaid­ru­mą ir ga­ran­tuo­ja pa­to­gų at­si­skai­ty­mą už ke­lio­nes. Ra­jo­ne žmo­nės tu­ri be­ne vie­nin­te­lę ga­li­my­bę – prie­mies­ti­niuo­se ra­jo­no au­to­bu­suo­se pirk­ti po­pie­ri­nius bi­lie­tė­lius už grynuosius ati­tin­ka­mai pa­gal nu­va­žiuo­tą at­stu­mą. Tie­sa, ke­lei­viai pa­tvir­tins, kad ten­ka bi­lie­tė­lio pas vai­ruo­to­ją spe­cia­liai pa­pra­šy­ti ar­ba iš­vis vyk­ti be jo, tad ky­la pa­grįs­ta abe­jo­nė, ar vi­si už va­žia­vi­mą su­mo­kė­ti pi­ni­gai yra są­ži­nin­gai apskaitomi.

Pa­siū­ly­mus ig­no­ra­vo 10 me­tų

Ka­dan­gi mies­tas ir da­lis ra­jo­no te­ri­to­ri­jų yra inf­rast­ruk­tū­riš­kai su­si­ju­sios, ra­jo­no gy­ven­to­jai nau­do­ja­si ne vien ra­jo­no, bet ir mies­to au­to­bu­sais. Kau­no mies­to savi­val­dy­bė ra­jo­no va­do­vus dar prieš ke­le­rius me­tus kvie­tė sės­ti prie bend­ro sta­lo ir su­si­tar­ti, kad ke­lio­nės vi­siems tap­tų vie­no­dai pa­to­gios bei vis la­biau priei­na­mos.

Drau­ge su „Kau­no au­to­bu­sų“ at­sto­vais bu­vo pa­teik­tas konk­re­tus pla­nas, kaip elekt­ro­ni­nio bi­lie­to sis­te­mą ga­li­ma in­teg­ruo­ti ir ra­jo­no vie­ša­ja­me trans­por­te. Tai bū­tų pa­dė­ję gy­ven­to­jams pa­to­giau ke­liau­ti tarp dvie­jų ad­mi­nist­ra­ci­nių te­ri­to­ri­jų ir ne­si­rū­pin­ti dėl skir­tin­gų ap­mo­kė­ji­mo bū­dų bei už vie­ną ke­lio­nę su per­sė­di­mu ne­mo­kė­ti dvi­gu­bai.

Kau­nas jau se­niai ir ne kar­tą siū­lė spręs­ti opiau­sius klausi­mus, su­si­ju­sius su ra­jo­no gy­ven­to­jų nau­do­ji­mu­si mies­to inf­rast­ruk­tū­ra ar pa­slau­go­mis, ta­čiau tuo­met ra­jo­no va­do­vams tai ne­pa­si­ro­dė ak­tua­lu.

Kau­no mies­te įdieg­ta elekt­ro­ni­nio bi­lie­to sis­te­ma sėk­min­gai vei­kia ir lai­ko­ma pažan­giau­sia vi­so­je ša­ly­je, o prieš me­tus pri­sta­ty­ta iš­ma­nio­ji pro­gra­mė­lė „Žiogas“ dar pa­leng­vi­no at­si­skai­ty­mą vie­ša­ja­me trans­por­te.

At­ro­dy­tų, ra­jo­no va­do­vų in­te­re­sas už­tik­rin­ti gy­ven­to­jams pa­to­gias ke­lio­nes turėtų bū­ti sa­vai­me su­pran­ta­mas. Vis dėl­to praė­jo jau be­maž dešimt me­tų nuo elekt­ro­ni­nio bi­lie­to in­teg­ra­ci­jos pri­sta­ty­mo ra­jo­no sa­vi­val­dy­bė­je, o jos va­do­vų tyla tę­sia­si iki šiol. No­rė­da­ma šią ty­lą nu­trauk­ti, Kau­no mies­to sa­vi­val­dy­bė rajono va­do­vams bu­vo pa­siū­liu­si ir ban­do­mą­jį pro­jek­tą – e.bi­lie­to sis­te­mą įdieg­ti Rau­dond­va­rio kryp­ti­mi ve­žan­čiuo­se au­to­bu­suo­se, kad gy­ven­to­jai ga­lė­tų pa­tys iš­ban­dy­ti. Ra­jo­no at­sto­vai ini­cia­ty­vos ne­ro­dė ir to­liau.

Ven­gia skaid­rių spren­di­mų

Aiš­kių ar­gu­men­tų, ko­dėl ne­sii­ma konk­re­čių veiks­mų dėl bend­ros e.bi­lie­to sistemos įdie­gi­mo, ra­jo­no sa­vi­val­dy­bė taip ir ne­pa­tei­kė. Vis tik, ver­ti­nant bend­rą šian­die­nę pa­kau­nės vie­šo­jo trans­por­to si­tua­ci­ją, mo­ty­vus ga­li­ma nu­ma­ty­ti. Vi­sų pir­ma, gy­ven­to­jų pa­to­gu­mas rei­ka­lau­ja in­ves­ti­ci­jų, o iki šiol ra­jo­ne lė­šų gai­lė­ta ne tik vie­ša­jam trans­por­tui, bet ir vai­kų dar­že­liams, ki­toms sri­tims.

Ga­liau­siai ne­sun­ku įžvelg­ti ir ki­tas prie­žas­tis, ko­dėl ra­jo­no va­do­vai ne­si­ryž­ta paleng­vin­ti gy­ven­to­jams su­si­sie­ki­mo pa­slau­gų. Šiuo me­tu be­veik neį­ma­no­ma pa­tik­rin­ti, kiek ke­lei­vių va­ži­nė­ja ra­jo­no vie­šuo­ju trans­por­tu ir ko­kias leng­va­tas gau­na. Bi­lie­tė­liai už ke­lio­nes par­duo­da­mi au­to­bu­suo­se mo­kant tik gry­nai­siais. Dėl to at­si­ran­da su­kčia­vi­mo ri­zi­ka, kai ke­lei­vių su­mo­kė­ti pi­ni­gai už ke­lio­nę tiesiog neaps­kai­to­mi. Įdie­gus e.bi­lie­to sis­te­mą, ve­ži­mas tap­tų žy­miai skaidresnis – ap­skai­tos sis­te­mo­je fik­suo­ja­mas kiek­vie­nas elekt­ro­ni­nio bi­lie­to pa­žy­mė­ji­mas bei jo sa­vi­nin­kui tai­ko­mos leng­va­tos.

No­rint įdieg­ti iki šiol ne­nau­do­tą sis­te­mą, ra­jo­no sa­vi­val­dy­bei rei­kė­tų skelb­ti naują ve­žė­jų kon­kur­są, o tai su­kel­tų „grės­mę“, kad lai­mė­ti ga­li ne­be tie pa­tys ve­žė­jai, ku­rie kon­kur­sus lai­mi neįp­ras­tai daug lai­ko. Pa­vyz­džių to­li ieš­ko­ti nereikia – už sa­ve kal­ba ir šiuo me­tu vyks­tan­čio pir­ki­mo pro­ce­so ei­ga.

„Šie­met Kau­no ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės pa­skelb­tas di­de­lės apim­ties vie­ša­sis konkur­sas, ku­rio ver­tė – be­veik 38 mln. eu­rų, o su­tar­ties vyk­dy­mo pe­rio­das – 7 me­tai, dėl kon­ku­ren­ci­ją ri­bo­jan­čių kon­kur­so są­ly­gų taip pat bu­vo su­stab­dy­tas teis­mo spren­di­mu. Užuot pri­pa­ži­nu­si sa­vo klai­das ir iš­tai­siu­si ne­są­ži­nin­go viešo­jo kon­kur­so są­ly­gas, Kau­no ra­jo­no sa­vi­val­dy­bė pir­mo­sios ins­tan­ci­jos teismo spren­di­mą nu­ta­rė ap­skųs­ti ape­lia­ci­niam teis­mui. Mums, kaip ve­žė­jams, at­ro­do, kad pa­pras­čiau­siai bi­jo­ma kon­ku­ren­ci­jos ir vi­sa ta bai­mė per­sismelkia per sa­vi­val­dy­bės or­ga­ni­zuo­tą vie­šą­jį pir­ki­mą. Tie­siog už­sii­ma lo­biz­mu“, – Kau­no ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės skelb­tą kon­kur­są at­vi­rai kri­ti­ka­vo ja­me da­ly­va­vu­sios UAB „Trans­re­vis“ di­rek­to­rius Vla­das Dap­kus.

Pla­nuo­ja ne­va­žiuo­ti pro ka­pi­nes

Elekt­ro­ni­nis bi­lie­tas – to­li gra­žu ne vie­nin­te­lis klau­si­mas vie­šo­jo trans­por­to srityje, dėl ku­rio mies­tas sie­kė ras­ti bend­rą kal­bą su ra­jo­no at­sto­vais. Mies­tas siū­lė dis­ku­tuo­ti bei tar­tis ir marš­ru­tų pla­na­vi­mo klau­si­mais, ta­čiau pa­ste­bė­jo pikty­biš­kus ra­jo­no veiks­mus, ap­sun­kin­sian­čius gy­ven­to­jų ga­li­my­bes pa­tek­ti į svar­bias te­ri­to­ri­jas.

Iki šiol 150-ojo marš­ru­to au­to­bu­sai, kur­suo­jan­tys Mas­tai­čių, Ne­ve­ro­nių, Karmėla­vos kryp­ti­mis, už­suk­da­vo ir į Kar­mė­la­vos ka­pi­nes, ta­čiau nau­ja­me rajono sa­vi­val­dy­bės pa­skelb­ta­me pir­ki­mo kon­kur­se su­sto­ji­mas prie ka­pi­nių, kurios svar­bios tiek mies­to, tiek ra­jo­no gy­ven­to­jams, ne­be­nu­ma­ty­tas.

Nors ra­jo­no gy­ven­to­jus ap­tar­nau­ja net dešimties mies­to marš­ru­tų autobusai, rajo­no sa­vi­val­dy­bei net po mies­to iš­reikš­tų pra­šy­mų pa­si­ro­dė neį­ma­no­ma prie marš­ru­to pri­dė­ti ne­di­de­lį 700 m at­stu­mą, kad žmo­nės ga­lė­tų pa­to­giai pa­siek­ti sa­vo ar­ti­mų­jų am­ži­no­jo poil­sio vie­tas. Va­di­na­si, vie­nas di­džiau­sių ka­pi­nių tiek kau­nie­čiai, tiek ir ra­jo­no gy­ven­to­jai ga­lės pa­siek­ti tik sė­dę į mies­to au­to­bu­sus.

Straipsnis užsakytas

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų