Pereiti į pagrindinį turinį

Mokesčių inspekcijos prispaustas pavežėjas prabilo apie darbo užkulisius

2021-01-05 03:00

1,5 tūkst. pavežėjų pasiekė priminimai apie galimai nuslėpti bandytą uždarbį, vadinasi, ir mokesčius. Kaunietis Mindaugas dėsto versiją, kad jam gali tekti atsiskaityti ne tik už savo, bet ir už buvusių kolegų gautas pajamas.

Nuvylė: "Bolt" nebepalaiko ryšių su įmone MB "Arnoldo transportas ir taksi", nes dėl paslaugos kokybės klausimų bendradarbiavimą 2019 m. nutraukė. Nuvylė: "Bolt" nebepalaiko ryšių su įmone MB "Arnoldo transportas ir taksi", nes dėl paslaugos kokybės klausimų bendradarbiavimą 2019 m. nutraukė.

Išgąsdino nurodytos sumos

"Ramiai dirbu kitame darbe, maniau, kad už nieką nereikės mokėti. Staiga ateina laiškas iš mokesčių, sako, kad skolingas. Pažiūrėkite, kokią sumą turėsiu mokėti. Galvoju netylėti", – teigė į "Kauno dieną" kreipęsis Mindaugas (pavardė redakcijai žinoma).

Jį apstulbino Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) pranešimas su prašymu pakartotinai deklaruoti 2018 m. pajamas, nes paaiškėjo naujų jo pajamų: "Pagal pavežėjimo paslaugų platformos "Bolt" pateiktą informaciją gavote 10 690,12 euro sumą. Pagal pavežėjimo paslaugų platformos "eTransport" pateiktą informaciją gavote 3 401,20 euro sumą."

Jeigu tretieji asmenys neteisėtai pasinaudojo gyventojo vardu, siekiant gauti ekonominės naudos, siūloma nedelsiant kreiptis į teisėsaugos institucijas.

Vyras dievagojosi, kad iš pavežėjimo platformų tiesiogiai negavo jokių pervedimų. Tiesa, neslėpė dirbęs pavežėju, bet tvirtino, kad visus iš keleivių grynais gautus pinigus atiduodavęs neva darbdaviui, su juo dirbęs tris su puse mėnesio, tad tokios sumos, kurias nurodo VMI, tikrai negalėjo susidaryti.

Pastatytas prieš faktą jis sutinka sumokėti mokesčius nuo sumos, kurią, jo skaičiavimais, iš tiesų yra gavęs kaip pavežėjas. Pasiskaičiavęs šią sumą jau deklaravo.

Grįžo tik trečdalis uždarbio?

Ši istorija siekia 2018 m., kai jaunas vyras rado skelbimą, kad MB "Arnoldo transportas ir taksi" ieško vairuotojų. "Pradėjau dirbti. Pasirašiau automobilio nuomos sutartį. Už jo nuomą nemokėdavau, išskaičiuodavo iš mano atlyginimo", – pasakojo kaunietis, kuris oficialiai įdarbintas nebuvo.

VMI jo vardu suteikė individualios veiklos pažymą dėl taksi paslaugų teikimo ir keleivių vežimo sausumos transportu, o šia pažyma, kaip pasakojo Mindaugas, taip pat pasirūpino MB vadovas Arnoldas.

Anot jo, buvo sutarta, kad vairuotojui liks maždaug trečdalis nuo dienos uždarbio, tai yra nuo sumos, kiek jam grynais ar e.platformoms "Bolt", "eTransport", per kurias ieškodavo klientų, pervesdavo keleiviai.

"Nieko nežinau apie jokius "Bolt" mokamus pinigus. Man Arnoldas paduodavo grynaisiais. Pavyzdžiui, jeigu uždirbdavau per dieną 100 eurų, jis man paduodavo 30, ir viso gero. Bet būdavo ir 20 eurų", – aiškino kaunietis.

Pokalbio metu Mindaugas teigė, kad visus su juo kaip pavežėju susijusius reikalus tvarkė pats Arnoldas, nors oficialūs darbo santykiai jų ir nesiejo.

Nepriklausomai nuo to, kokią pavežėjimo platformą naudoja teikdami pavežėjimo paslaugas, indivudualią veiklą vykdantys asmenys turi savarankiškai tvarkyti pajamų apskaitą. (Justinos Lasauskaitės nuotr.)

"Paskyras ir slaptažodžius sukūrė Arnoldas. Jis viską kaskart man ir prijungdavo", – dėstė vyras. Sunku patikėti, kad pats net nežinojo slaptažodžių. "Sako, aš tave prijungsiu, o tu, kai baigsi darbą, atsijunk, ir viskas. Aš pirmą kartą taksi pradėjau dirbti. Sako, aš sugalvosiu. Sukursiu platformą. Sakau, sukurk. Nežinau, ką jis ten vedė", – tvirtino kaunietis, kai pasiteiravome, ar nesidomėjo, kieno banko sąskaita atsiskaitymui buvo nurodyta jo kaip "Bolt" vairuotojo paskyroje.

Beje, "Bolt" taisyklėse nurodoma, kad draudžiama kitiems asmenims atskleisti paskyros duomenis, ja naudotis, bet Mindaugas nesivargino skaityti šios ar kitos platformos taisyklių.

Sakė nekreipti dėmesio

Mindaugas kreipėsi į VMI. Ši, anot jo, liepė kreiptis į e.platformas, o viena jų – "Bolt" – jam neva tik išrašus siuntinėja, kiek buvo dirbta jo vardu.

"Sulaukęs VMI laiško, skambinau ir Arnoldui, kaip čia yra. Sako, nekreipk dėmesio, ką čia siuntinėja. Bet VMI manęs taip tikrai nepaliks", – sunerimęs kaunietis.

Pasidomėjome, ar tokius laiškus gavo tik jis vienas, ar ir kiti Arnoldo pavežėjai. "Nežinau, kaip kitiems baigėsi, bet man VMI atsiuntė sumą. Kaip aš tokią sumą galėjau pasiekti per 3,5 mėnesio? Čia dienomis ir naktimis reikėjo dirbti. Gal tada, kai man būdavo laisva, kažkas kitas dirbo?" – ėmė svarstyti vyras.

"Matyt, kad taip kažkam labai apsimoka. Slepia mokesčius. Pasidomėkite. Mokesčių nemoka, dirba per platformas", – dėstė Mindaugas. Tačiau pats savo karjerą šioje srityje baigė ne dėl, jo teigimu, nelegalių aspektų.

Jis pasakojo reikalų su "Arnoldo transportu ir taksi" turėjęs nuo sausio vidurio iki balandžio pabaigos, o išėjo, nes buvo neįmanoma: "Daug nurašo, už viską mokėk."

Ėjo į bendrijos sąskaitą

Kreipėmės į "Bolt" ir "eTransport" platformų atstovus. "eTransport" komentaro nesulaukėme, tačiau "Bolt" situaciją pakomentavo išsamiai.

"Vairuotojas M. (pavardė) buvo sudaręs sutartį su įmone MB "Arnoldo transportas ir taksi" ir savo paskyrą registravo susiejęs su minima įmone. Su šia įmone "Bolt" taip pat turėjo sudariusi bendradarbiavimo sutartį, pagal kurią "Bolt" platforma galėjo naudotis toje įmonėje dirbantys vairuotojai. Detaliau šią situaciją galėtų pakomentuoti minima įmonė MB "Arnoldo transportas ir taksi". Šiuo metu su šia įmone ryšių nepalaikome, nes dėl paslaugos kokybės klausimų bendradarbiavimą 2019 m. nutraukėme", – "Kauno dienai" teigė "Bolt" vadovas Lietuvoje Andrius Pacevičius.

Anot jo, "Bolt" sistema rodo, kad minimo asmens "Bolt" paskyroje pavežėjo veikla vykdyta nuo 2018 m. balandžio iki rugsėjo pabaigos.

"Šiuo atveju, vairuotojas registruodamasis nurodė, kad gautas pajamas pervestume į MB "Arnoldo transportas ir taksi", jis nebuvo pateikęs savo asmeninės banko sąskaitos. Pajamos už vairuotojo gautas pajamas buvo pervedamos kiekvieną savaitę. Su privačiais vairuotojais, taip pat su tais vairuotojais, kurie yra sudarę sutartis su automobilių parkais, atsiskaitoma kas savaitę į tokią sąskaitą, kokią jie nurodo savo paskyrose registruodamiesi", – komentavo A.Pacevičius.

Į ginčų komisiją arba teismą

Mindaugas, sulaukęs VMI raginimo, teigė kreipęsis ne tik į e.platformas, bet ir į policiją. "Pareiškimą policijai rašiau prieš 4–5 mėn. Bet paskui man pasakė, kad tyrimas nutrauktas. Tada sakė, kad sustabdė mano "Bolt" paskyrą. Kiek čia tiesios, nežinau, bet paskyra jau turėtų nebeveikti", – tiek žinių turėjo vyras.

Policijos atstovė spaudai Odeta Vaitkevičienė, "Kauno dienai" paprašius pakomentuoti esamą situaciją, teigė "negalinti atskleisti privačių duomenų ir be teisinio pagrindo rinkti informaciją duomenų bazėse apie privačius asmenis ir / ar apie įmones".

"Jeigu asmuo kreipėsi į mus ir buvo atsisakyta pradėti ikiteisminį tyrimą, jis turėjo gauti oficialų raštą su paaiškinimu, kodėl nutraukta. Galbūt jis pats gali su jumis pasidalyti detalėmis, tada nebus pažeista duomenų apsauga, kad mes atskleidžiame duomenis apie jį", – komentavo O.Vaitkevičienė.

Ji pridūrė, kad gyventojai, besijaučiantys nukentėję dėl atvejų, susijusių su darbine veikla, gali kreiptis tiek į policijos pareigūnus, tiek ir į Valstybinę darbo inspekciją (VDI).

Dažniausiai per elektronines pavežėjų platformas vairuotojai pavežėjimo paslaugas teikia civilinių sutarčių pagrindu, o civilinių teisinių santykių aiškinimas nepriskirtinas VDI kompetencijai.

VDI patarėja komunikacijai Jurgita Kažukauskaitė-Sarnickienė teigė, kad šiuo atveju tam, jog inspekcija galėtų kažkuo padėti, reikia įrodyti, kad tarp Mindaugo ir MB buvo susiklostę susiklostę darbo santykiai.

"Jei minimoje situacijoje vairuotojas mano, kad tarp jo ir MB "Arnoldo transportas ir taksi" faktiškai susiklostę santykiai buvo darbo santykiai, o ne paslaugų teikimo, tuomet gali kreiptis į Darbo ginčų komisiją su reikalavimu išieškoti neišmokėtą darbo užmokestį. Tačiau be konkretaus situacijos vertinimo tiksliai atsakyti sudėtinga", – sakė J.Kažukauskaitė-Sarnickienė, pridūrusi, kad duomenų apie skundus, pažeidimus ar darbo ginčus dėl MB "Arnoldo transportas ir taksi" per 2020 m. VDI neturi.

"Dažniausiai per elektronines pavežėjų platformas vairuotojai pavežėjimo paslaugas teikia civilinių sutarčių pagrindu, o civilinių teisinių santykių (paslaugų teikėjo ir paslaugų gavėjo) aiškinimas nepriskirtinas VDI kompetencijai. Dėl civilinės sutarties nevykdymo ir jo pažeistų teisių gynimo asmuo turi teisę kreiptis į teismą įstatymų nustatyta tvarka", – papildė VDI atstovė.

Išaiškino 1,5 tūkst. pavežėjų

Mindaugą VMI laiškas pasiekė tik šiemet, nes, pasirodo, tik šiemet keleivių vežimo organizatoriai – pavežėjimo platformos, mokesčių administratoriui buvo įgalioti teikti duomenis apie jų paslaugomis besinaudojančius vežėjus ir šių už keleivių vežimą lengvaisiais automobiliais gaunamas pajamas. VMI šiuos duomenis apdoroja, analizuoja ir, radusi neatitikimų, kreipiasi į pavežėjus, net jeigu jie šia veikla jau senokai neužsiima.

"Remiantis keleivių vežimo organizatorių pateiktais duomenimis, 2017–2018 m. gyventojų pajamų deklaracijų nepateikė 642 asmenys, kurie vykdė tokio pobūdžio veiklą. Dar 979 asmenys deklaracijas buvo pateikę, tačiau jose nenurodė iš pavežėjimo veiklos gautų pajamų. Susisiekus su šiais gyventojais, papildomai deklaruota 73 tūkst. eurų gyventojų pajamų mokesčio suma", – "Kauno dienai" skaičius pateikė Kauno apskrities VMI Kontrolės departamento direktorė Ligita Brazlauskienė.

Anot jos, gyventojams geranoriškai nesutinkant įvykdyti mokestinių prievolių, VMI jų atžvilgiu inicijuoja griežtesnes kontrolės priemones. Šiuo metu VMI yra "atlikusi 38 kontrolės veiksmus, kurių metu nustatyta 93 tūkst. eurų nesumokėtų mokesčių".

2019 m. deklaracijų duomenys dar yra analizuojami.

VMI turimais duomenimis, Kauno miesto savivaldybėje individualią keleivių vežimo veiklą vykdo 2,2 tūkst., visoje Lietuvoje – 14 tūkst. asmenų.


Kas laukia Mindaugo?

VMI paprašėme pakomentuoti individualią Mindaugo situaciją. Pateikiame L.Brazlauskienės atsakymą.

"Mokesčių administratorius, remiantis trečiųjų šaltinių (bankai, kredito įstaigos, gyvybės draudimo bendrovės kt.) duomenimis, kasmet gyventojams pateikia užpildytas pajamų deklaracijas. Visi gyventojai susipažinti su trečiųjų šaltinių pateiktais duomenimis gali Elektroninio deklaravimo sistemoje (EDS) jiems pateiktoje Pažymoje. Tuo atveju, kai pažymoje pateikiama apibendrinta informacija, o gyventojas nori gauti detalią – tai jis gali padaryti pateikęs prašymą.

Vilmanto Raupelio nuotr.

Kai gyventojas nesutinka su trečiųjų šaltinių pateiktais duomenimis ir pateikia mokesčių administratoriui kitaip įrodančius dokumentus, VMI pati susisiekia su įmone, kad ši klaidą ištaisytų.

Primename, kad VMI, gavusi duomenis iš keleivių vežimo organizatorių – pavežėjimo platformų, šių metų birželio mėnesį išsiuntė laiškus gyventojams, vykdantiems pavežėjimo veiklą, su prašymu patikslinti ankstesnių metų deklaracijas. Laiškų sulaukė tie gyventojai, kurių deklaruotos pajamos iš pavežėjimo veiklos nesutapo su keleivių vežimo organizatorių pateiktais duomenimis.

Pažymime, kad individualią veiklą vykdantys gyventojai turi savarankiškai vesti pajamų apskaitą. Kai gyventojas vykdo savarankišką veikla su pažyma, kuria versdamasis siekia gauti pajamų ar kitokios ekonominės naudos per tęstinį laikotarpį, kuriai būdingas savarankiškumas, versliškumas – ekonominės naudos siekimas, o tokią veiklą paprastai vykdo pavežėjimo paslaugas teikiantys gyventojai, tai nepriklausomai nuo to, kokią pavežėjimo platformą jis naudoja teikdamas pavežėjimo paslaugas, privalo vesti apskaitą bei Pajamų ir išlaidų apskaitos žurnalą, o prekių ar paslaugų pirkėjams privalo išduoti vieną iš apskaitos dokumentų: sąskaitą faktūrą, PVM sąskaitą faktūrą arba kasos aparato kvitą.

Pavežėjų patogumui, platformose yra fiksuojamos už suteiktas pavežėjimo paslaugas apskaičiuotos keleivių mokėtinos sumos, kurios grynaisiais pinigais ar elektroninėmis priemonėmis sumokamos paslaugas suteikusiam individualią veiklą vykdančiam asmeniui. Platformoje kiekvieno vairuotojo vardu išrašomas apskaitos dokumentas, kuriame nurodomas vežėjas, klientas, paslaugos suteikimo data, suma, PVM suma (jei vežėjas yra PVM mokėtojas). Minėtas apskaitos dokumentas yra saugomas sistemoje, prie kurios prisijungęs tiek vežėjas, tiek keleivis visą šią informaciją gali matyti."

VMI atstovai gyventojams rekomenduoja nedalyvauti įtartinose schemose. Jeigu vis dėlto tretieji asmenys neteisėtai pasinaudojo gyventojo vardu, siekiant gauti ekonominės naudos, siūloma nedelsiant kreiptis į teisėsaugos institucijas dėl nusikalstamos veikos užkardymo.

Jeigu gyventojas įtaria galimą mokesčių vengimą, vykdomos ekonominės veiklos neįregistravimą, apie tai gali pranešti VMI telefonu 1882 arba užpildžius elektroninę anketą https://www.vmi.lt/evmi/stop-seseliui.

"Kauno AVMI duomenimis, kontrolės veiksmų MB "Arnoldo transportas ir taksi" atžvilgiu neatlikta, tačiau VMI atidžiai stebi situaciją, fiksuoja ir vertina gaunamus faktus apie mokesčių mokėtoją. Siekdama įsitikinti, kad mokesčių mokėtojai tinkamai vykdo savo mokestines prievoles, vertina visą informaciją apie mokesčių mokėtojus, t.y. savo sukauptą informaciją, gautus duomenis iš trečiųjų šaltinių bei viešai pasirodžiusią informaciją žiniasklaidoje, socialiniuose tinkluose ir pan. Identifikavus mokesčių vengimo riziką, administratorius priima sprendimą dėl kontrolės veiksmų", – teigė L.Brazlauskienė.


Bendradarbis: aš susitvarkiau

Mindaugas nurodė vieno savo buvusio bendradarbio telefono numerį. Vyras sutiko papasakoti apie tai, kaip jam sekėsi pavežėjo darbas, nuomojantis transportą iš Arnoldo, tačiau su sąlyga, kad neminėsime jo vardo ir pavardės.

Žinią, kad pavežėjimo platformos VMI nurodė, jog Mindaugas jomis naudodamasis uždirbo apie 14 tūkst. eurų, vyras sutiko juoku – iš nuostabos.

"Mindaugas teisingai šneka. Aš irgi ten dirbau", – surimtėjęs buvusio bendradarbio versiją apie darbo pobūdį ir atsiskaitymą patvirtino kaunietis.

"Jis išėjo, jo vardu kiti žmonės dirbo. Mano vardu irgi buvo sukurta paskyrų, bet, kai išėjau, jas pats asmeniškai sustabdžiau, kad su manimi taip nepasielgtų, kaip su juo. Apsidraudžiau. Mindaugui aš tada sakiau irgi susitvarkyti, bet jis: ką man čia padarys? Netikėjo, kad gali būti tokia nesąmonė", – kalbėjo vyras.

Ar jis pats negavo VMI prašymo atnaujinti deklaraciją, jeigu dirbo panašiu principu kaip Mindaugas? "Aš pasisamdžiau buhalterę, viską susitvarkiau. Man ramu", – sakė buvęs pavežėjas.


Arnoldas apie Mindaugą: buvo aplaidus, dabar turi rezultatus

Susisiekėme su MB "Arnoldo transportas ir taksi" direktoriumi Arnoldu Kubiliūnu. Telefonu jis sakė nepamenąs Mindaugo (pavardė), teigė neturįs komentarų, bet vėliau paprašė, kad klausimus atsiųstume e.paštu.

– Kaip galėtumėte pakomentuoti Mindaugo (pavardė) nupasakotą situaciją su nelegalios veikos elementais?

– Apie nelegalias veiklas čia negali būti jokios kalbos. Įmonė dirba jau ketvirti metai. Nuomoja prabangius automobilius su vairuotoju, automobilius pavežėjams ir taksi vairuotojams, automobilius kurjeriams.

– Ar esate kada nors susidūręs su šiuo žmogumi?

– Taip, tai buvo vienas pirmųjų žmonių, kuris nuomojosi automobilį pavežėjimo veiklai vykdyti.

– Ar esate jam 2018 m. už ką nors mokėjęs pinigus?

– Taip, gali būti, kad grąžinau tai, kas buvo per daug, t.y. automobilio nuomos permoką.

– Ar MB "Arnoldo transportas ir taksi" buvo sudariusi kokių nors sutarčių su Mindaugu (pavardė)?

– Taip, buvo sudaryta automobilio nuomos sutartis. Žmogus visiškai atsiskaitęs, sąskaitų už automobilio nuomą neatsiėmęs, o jei neatsiėmęs, vadinasi, netinkamai vedė savarankiškai dirbančio asmens buhalteriją, todėl jam VMI pateikė didžiules sumas ir pareikalavo nuo jų sumokėti mokesčius.

– Ar kūrėte jam paskyras?

– Gal ir padėjau sukurti, bet jis sėdėjo šalia. Visada padedame žmonėms, kuriems trūksta kompiuterinio raštingumo išsiimti individualios veiklos pažymą, licenciją, teistumo ir administracinių pažeidimų pažymas ir kitus dokumentus.

– Kodėl kaip atsiskaitomoji sąskaita jo paskyrose nurodyta MB "Arnoldo transportas ir taksi" banko sąskaita?

– Todėl, kad iš praktikos esame susidūrę, jog vairuotojai nenori atsiskaityti už automobilio nuomą, tai vairuotojo surinktus pinigus gauna įmonė, jei jų būna per daug, jam grąžiname į jo asmeninę sąskaitą arba grynaisiais. Jei jų trūksta, vairuotojas taip pat primoka arba pavedimu, arba grynaisiais.

– Ar jo paskyromis su jūsų žinia naudojosi kiti vairuotojai?

– Ne, jo paskyra niekas negalėjo naudotis, nes klientai skambina vairuotojui. Kiekviena paskyra yra susieta su asmeniniu vairuotojo telefono numeriu, baigęs dirbti savarankiškai žmogus privalo pats užsidaryti savo paskyrą, informuodamas "Bolt" vadybininkus. "Bolt" vadybininkai atsiklausia, ar žmogus mums neskolingas, ir uždaro paskyrą. Dėl šio žmogaus "Bolt" nebuvo kreipusis į mus, vadinasi, ir jis nesikreipė.

Savarankiškai dirbančiam žmogui galioja įstatymai ir taisyklės, kurias reikia išmanyti ir žinoti. Čia ne tas pats, kas traktorių vairuoti. Žmogus aplaidžiai dirbo, aplaidžiai vedė buhalteriją, dabar turi rezultatus. Iš mūsų pusės galime rekomenduoti buhalterinių paslaugų įmonę, kuri padės pateikti deklaracijas ir sumokėti mokesčius taip, kaip reikalauja įstatymai.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų