Kosmoso raketos ir savaeigiai automobiliai
Pasaulinės robotikos olimpiados (WRO) nacionaliniame finale susitiko jaunieji inovatoriai iš visos Lietuvos ir sudarė net 32 komandas. WRO „RoboMission“ kategorijoje dalyviai varžėsi trijose skirtingose amžiaus grupėse: Elementary (8–12 m.), Junior (11–15 m.) ir Senior (14–19 m.). Vaikai turėjo atlikti tyrimus Marse, paleisti raketas ar išspręsti šiam procesui trukdančias kliūtis: imti mėginius bei pristatyti laboratorinius tyrimus.
Šiemet organizatoriai pristatė renginio inovaciją – naują varžybų kategoriją „Future Engineers“, skirtą vyresniems mokiniams ir studentams (14–22 m.). Šie dalyviai kūrė robotus su savarankiško vairavimo mechanizmais ir vykdė misijas susijusias su kasdieninėmis žmonių problemomis bei joms pristatė inovatyvius sprendimus.
Čia užsimezga tikros draugystės ir nors techninė dalis labai svarbi, kartais ji nublanksta prieš patiriamą komandiškumą bei ryšį tarp dalyvių.
Geriausiais Elementary grupėje tapo ir Lietuvą Pasaulinėse varžybose atstovaus kauniečių „LegRob Stars“ komanda. Jų trenerė Vilma Plutienė teigė, kad komandos pergalę lėmė sunkus ir nuoseklus darbas: „Didžiuojuosi mūsų komandos užsidegimu ir disciplina. Pasiruošimo etapo metu neskaičiavome valandų ir intensyviai praktikavomės. Džiaugiuosi, kad vaikai įsiklausė į patarimus ir juos puikiai pritaikė varžybų metu.“
Junior grupėje pergalę iškovojo ir kelialapį į Singapūrą laimėjo – klaipėdiečiai „KU STEAM inžinieriai“. Jų treneris Gediminas Gricius džiaugėsi komandos sėkme ir neslėpė, kad laukia turininga vasara: „Planuojame keliauti į robotikos stovyklą Vengrijoje. Komandos užsispyrimo dėka į Pasaulines varžybas vyksime jau antrus metus iš eilės. Sėkmės paslapties nėra, tiesiog nuoširdžiai mylime robotiką ir mėgstame algoritmuoti.“
Renginio dieną komandos privalėjo varžytis savarankiškai, be mokytojų-trenerių pagalbos. Taip ugdoma dalyvių atsakomybė ir savarankiškumas. Pagal tokias taisykles WRO asociacijos turnyrai organizuojami visame pasaulyje.
A. Aleksandravičiaus nuotr.
Daugiau nei varžybos
Intensyvus pasiruošimas tokio lygio varžyboms dažniausiai vyksta kelis mėnesius, tačiau jose dalyvaujantys vaikai robotų pasaulyje gyvena nepertraukiamai.
Panevėžio švietimo centro robotikos centro „RoboLabas“ metodinio darbo vadovė ir viena iš pagrindinių šių metų WRO nacionalinio finalo organizatorių Klaudija Pelanytė teigė, kad šios varžybos – kur kas daugiau nei technologinių kompetencijų gerinimas: „Turnyrų vaikai laukia labiau nei galite įsivaizduoti. Jie nori rasti bendraminčių, pažinti skirtingas kultūras, pasidalinti patirtimi bei padėti vienas kitam. Čia užsimezga tikros draugystės ir nors techninė dalis labai svarbi, kartais ji nublanksta prieš patiriamą komandiškumą bei ryšį tarp dalyvių.“
Olimpiados nacionalinis finalas Lietuvoje vyksta trečiąjį kartą. Kiekvienais metais organizatorių keliamas iššūkis – padidinti dalyvių skaičių bent 10 procentų, šiais metais viršytas beveik dvigubai.
„Nacionalinėse varžybose dalyvaujantys vaikai pasižymi ambicingumu ir atkaklumu. Ne vieną kartą pastebėjau, kad juos labiausiai motyvuoja iššūkiai. Paskutinę minutę prieš misijos įgyvendinimą robotas neveikia? Kitiems tai būtų problema, mūsiškiams – varomoji jėga. Varžybos puikiai patikrina ir emocinio intelekto ribas. Neretai netradiciniai sprendimai atneša pergales, o tai motyvuoja problemas spręsti kūrybiškai bei prisitaikyti prie skirtingų sąlygų“, – pastebėjo K. Pelanytė.
A. Aleksandravičiaus nuotr.
Stiprus pagrindas inovacijoms
Pasaulinė robotikos olimpiada organizuojama jau 20 metų, daugiau nei 120 šalių. Vienas iš pagrindinių finalinių varžybų organizatorių, Kauno moksleivių techninės kūrybos centro direktorius Giedrius Vaidelis džiaugėsi lietuvių išskirtinumu: „Esu dalyvavęs ne vienose Pasaulinėse robotų kovose. Jose susirenka per kelis tūkstančius dalyvių iš įvairiausių pasaulio kampelių. Kiekvienos šalies vaikai išsiskiria savita kultūra ir gebėjimais. Mūsiškius dažnai giria už aukšto lygio programavimo įgūdžius. Džiugu, kad tokioje mažoje valstybėje turime gana solidžią technologijoms neabejingą bendruomenę. Tendencija aiški – ateitis priklauso skaitmeniniam pasauliui ir galime didžiuotis, kad mūsų vaikai jau dabar jį pažįsta puikiai.“
Robotikos veiklos padeda vaikams įgyti technologinius, inžinerinius, kūrybinius bei organizacinius įgūdžius, kurie neabejotinai virsta stipriu pagrindu ne tik inovacijų atsiradimui, bet ir išmaniam jų valdymui.
Naujausi komentarai