Pereiti į pagrindinį turinį

Naują kvartalą stato ant abejonių pamatų

2016-01-11 12:52

Kauno apygardos prokuratūrą sudomino naujo gyvenamojo kvartalo Kaune, Krėvos gatvėje, projekto rengimo aplinkybės. Pradėtas patikrinimas dėl galimo viešojo intereso pažeidimo. Vietos gyventojai abejoja, ar per viešą detaliojo plano pristatymą jiems buvo pateikta visa informacija.

Patraukli vieta

Naujajam kvartalui numatyta šiuo metu apleista vieta pačiame miesto centre. Vytauto prospekte, šalia Aleksandro Puškino daugiafunkcio centro ir Krėvos gatvės sandėliukais apstatyta teritorija jau seniai pamiršo žmogaus žingsnius. Anksčiau čia karaliavo bendrovė "Limedika", dar anksčiau buvo gamykla.

Per viešą naujo kvartalo svarstymą Krėvos gatvės gyventojai rengėjams uždavė ne vieną klausimą. Tačiau apie po langais išdygsiantį naują kvartalą ir su jo atsiradimu susijusius galimus nepatogumus bei taršą išgirdo tik formalius atsakymus.

Naujojo kvartalo projekto rengėjai bendrovė Projektų vystymo grupė esą atsisakė pateikti gyventojams tyrimo medžiagą, kuria remdamiesi, skelbia užtikrinantys eismo saugumą, išlaikytas taršos normas ir tikrai jau nepabloginantys esamų sąlygų.

Su nerimu naujosios kaimynystės laukiantys Krėvos gatvės gyventojai kreipėsi pagalbos į prokurorus. "Patikrinimas dėl galimo viešojo intereso pažeidimo tikrai pradėtas, tačiau kol kas negaliu nieko daugiau pasakyti. Išsiųsti užklausimai į reikiamas institucijas, o atsakymų kol kas nėra", – situaciją apibūdino prokurorė Solveiga Gradzevičienė.

Pristatymas skaičiais

Rengėjai viešam svarstymui pateiktame detaliojo plano projekte atskleidė savo planus: numatyta, kad, sujungus sklypus ir iš dalies pakeitus jų naudojimo būdą, sklype numatoma statyti šešis daugiabučius su komercinėmis patalpomis viename iš namų. Numatomas bendras pastato plotas – 14 tūkst. kv. m, iš jų – apie 13 tūkst. kv. m gyvenamųjų patalpų, 300 kv. m – komercinės paskirties patalpų. Bendras planuojamų butų skaičius – 250.

Sklype projektuojamas ir požeminis garažas. Jį planuojama padalyti į tris dalis – kiekvienoje dalyje būtų tilptų iki 100 automobilių. Į teritoriją planuojama patekti per dvi įvažas Krėvos gatvėje ir vieną Totorių gatvėje. Detaliojo plano projekte taip pat numatyta, kad maksimalus projektuojamų pastatų aukštis yra 21,50 m.

Gyventojai įsitikinę, kad naujojo kvartalo atsiradimas pažeistų visuomenės sveikatos saugos reikalavimus. Pagal detaliojo plano sprendinius žmonės neabejoja, kad neišvengiamai bus pabloginti jau ir šiuo metu dažnai leistinas normas viršijantys oro taršos parametrai. Būtų viršytos leistinos triukšmo ribos ir neužtikrintas eismo saugumas.

Prašymą ignoravo?

"Detaliojo plano organizatoriui buvo teiktas prašymas mažinti detaliojo plano projekte numatytus užstatymo intensyvumo, aukštingumo, užstatymo ir išdėstymo bei kitus parametrus", – civilizuoto bendravimo pradžią priminė Krėvos gatvės gyventojas teisininkas Modestas Vogulis.

Gyventojų netenkina raštu gautas rengėjų atsakymas, esą jų planas atitinka visus reikiamus reikalavimus. Gana prieštaringai skamba rengėjų atsakymas, kad pastatų statyba Krėvos gatvėje yra planuojama neišlaikant normatyvinių atstumų iki kitų sklypų. Esą tam buvo gauti Nacionalinės žemės tarnybos Kauno skyriaus ir Kauno miesto savivaldybės miesto tvarkymo skyriaus sutikimai.

"Su šiais plano teiginiais negalime sutikti. Kauno miesto savivaldybės miesto tvarkymo skyrius nurodo, kad jie neprieštarautų rengėjų planams, jei tai nepažeis trečiųjų asmenų teisių ir įstatymo saugomų interesų. Nacionalinės Žemės tarnybos Kauno skyrius taip pat nurodo, kad detalusis planas turi būti rengiamas tik atlikus išsamią esamos padėties analizę, išlaikant higienos, priešgaisrinės saugos, aplinkos apsaugos normatyvų reikalavimus, nustačius apsaugos zonas ir nepažeidžiant trečiųjų asmenų teisių ir įstatymų saugomų interesų", – atsakingų institucijų atsakymus citavo M.Vogulis.

Gyventojai įsitikinę, kad tik įvykdžius minėtus reikalavimus būtų galima traktuoti, jog detaliojo plano projektui duotas sutikimas. "Šiuo atveju, kai matavimai net nebuvo atlikti ir pateikti viešai svarstyti, statyba negali būti leista", – sakė gyventojams atstovaujantis M.Vogulis.

Laikosi savo

Bendrovės Projektų vystymo grupė direktoriaus pavaduotoja Lina Pakalnytė atsakyme gyventojams užtikrina, kad Krėvos kvartalo detaliojo plano sprendiniai atitinka teritorijų planavimo įstatymus. Esą, įgyvendinus projektą, gyventojų skaičiaus, transporto srautų, triukšmo ir oro taršos padidėjimas neviršys teisės aktuose įtvirtintų ribinių normų.

Plano rengėjai tvirtina, kad buvo pristatyti viešosios įstaigos Kelių ir transporto tyrimo instituto atliktos Kauno Naujamiesčio gatvių tinklo dalies, kurią sudaro Vytauto prospekto, Laisvės alėjos, Krėvos, Tibeto, Trakų, Totorių gatvių transporto srautų dydžio nustatymo, oro taršos ir triukšmo matavimo ataskaitos. Pristatyti ir prognozuojamos situacijos po projekto įgyvendinimo modelio rezultatai.

Teigiama, kad pakeistuose detaliojo plano sprendiniuose užstatymo zona prie sklypo ribų ties Krėvos gatve buvo atitraukta 1,50 m atstumu, be to, sumažintas čia projektuojamų statinių aukštis.

 

Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos vyriausioji specialistė Vida Aliukonienė patvirtino, kad į jų tarnybą kreipėsi ne tik gyventojai ir prokuratūra, bet ir Projektų vystymo grupės atstovai. Vieniems atsakymai jau perduoti, kitiems dar tik rengiami.

Verta suklusti

Patikrinimui dėl viešojo intereso gynimo vadovaujanti prokurorė S.Gradzevičienė patvirtino užklausimą nusiuntusi ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos Kauno skyriaus atstovams. Tačiau garantuoti, kad Krėvos gatvės projekto derinimo darbai sustos, kol bus baigtas patikrinimas, negalėjo.

"Atliekant patikrinimą neturime teisės taikyti kokių nors apribojimų. Jei akivaizdžiai matome, kad kas nors yra negerai, galime kreiptis į atsakingą instituciją ir prašyti, kad pristabdytų veiksmus. Dažniausiai jie patys tai padaro, kai žino, kad atliekamas patikrinimas", – galiojančią praktiką aiškino prokurorė.

Abejotinų statybų Lietuvoje pavyzdžiai padrąsina neatsakingai į įstatymus žiūrinčius statytojus, projektų rengėjus ir kitus apsukruolius. Tačiau leidimus išduodančios institucijos suklūsta tada, kai statybomis ima domėtis prokurorai.

"Gyventojai pasipiktinę tuo, kad negalėjo susipažinti su visa jiems rūpima medžiaga. Mes jiems suteiksime galimybę susipažinti su ja. Kol kas neatrodo, kad čia būtų didelis konfliktas", – planuojamus veiksmus atskleidė prokurorė, tačiau nesiryžo prognozuoti statybų projekto keliamų abejonių baigties.

Kam naudingas?

Gyventojai atkreipia dėmesį, kad kai kurių butų langai išeina į tik į vakarinę pusę. Ir štai sulig gatvės pakraščiu pagal projektą bus statomi penkiaaukščiai daugiabučiai. Kai kurie Krėvos gatvės gyventojai saulės beveik nematys.

"Ar tai nėra pažeidimas? Juk privalu laikytis nustatytų atstumų. Kodėl vieniem leidžiama, o kitiems draudžiama?" – retoriškai klausė Krėvos gatvės gyventojas Borisas Mazuchas.

Gyventojai akcentuoja dar vieną problemą. Kauno miesto bendrajame plane yra konstatuota, kad, remiantis Kauno miesto oro monitoringo ataskaitomis, vienas iš didžiausių oro užterštumo rodiklių yra Kauno miesto centrinėje dalyje.

Pasak gyventojų, šioje vietovėje kaupiasi dulkės ir kenksmingos dujos. Jie įsitikinę, kad dabartiniai detaliojo plano projekto sprendiniai neleistų užtikrinti įstatymuose numatytų higienos normų reikalavimų dėl taršos. Esą akivaizdu, kad, naujame kvartale apsigyvenus keliems šimtams šeimų, padidėtų ir automobilių srautai. Gyventojai tai traktuoja kaip dar vieną jų gyvenimo sąlygų pabloginimo momentą, kurį įstatymai draudžia.

Krėvos gatvės gyventojai stebisi, kad pačiame miesto centre siekiama statyti miegamąjį rajoną. "Kokią naudą iš šio kvartalo  turės miestas? Kodėl šioje vietoje negalėtų būti suformuotas koks nors visuomenei naudingas objektas? Naujo kvartalo projektas kol kas naudingas tik jo rengėjams", – liejo pasipiktinimą B.Mazuchas.

Išvažiavimas – į mokyklą

Tarša, neatsakyti klausimai, neparengti projektai – viena, antra – automobilių srautai ir įpareigojimas užtikrinti saugumą. Statybos techninis reglamentas numato, kad projektas turi būti parengtas taip, kad nebūtų varžoma galimybė tretiesiems asmenims pasiekti valstybinės ir vietinės reikšmės kelius.

"Susipažinus su detaliojo plano sprendiniais akivaizdu, kad šis reikalavimas nebus užtikrintas", – dėstė Krėvos gatvės gyventojas M.Vogulis. Eismo situacija gatvelėse aplink senąsias miesto kapines (Ramybės parką) ir iki šiol buvo įtempta.

Automobilių srautas rytais nuo Trakų gatvėje esančios Vinco Kudirkos progimnazijos ir vaikų darželio "Raudonkepuraitė" juda link Aleksandro Puškino gimnazijos Totorių gatvėje, kuri veda į Vytauto prospektą. Nesunku įsivaizduoti, kaip į tą nenutrūkstamą srautą įsilieja dar keli šimtai automobilių iš planuojamo kvartalo.

Vienas išvažiavimo kelias iš kvartalo numatytas priešais gimnaziją. Jos direktorius Erikas Griškevičius juokėsi, kad didesnę blogybę pakeis mažesnė blogybė. "Kol dar čia veikė "Limedika", tai didžiulė problema buvo prie šaligatvio sustatyti vilkikai. Dabar vilkikus pakeis lengvieji automobiliai", – būsimą kaimynystę mėgino įsivaizduoti direktorius.

Gatvė be šaligatvių

E.Griškevičius prisiminė, kad Totorių gatvę buvo žadėta platinti, tačiau kalbos baigėsi kalbomis. Direktorius viliasi, kad tokia galimybė išlieka. "Jei matysime, kad mums, mokyklai, blogai dėl padidėjusių automobilių srautų, kreipsimės į savivaldybę. Su dabartine administracija reikalai sprendžiami greitai", – ryžto, esant reikalui, spręsti problemą neslėpė E.Griškevičius.

Direktorius sunkiai įsivaizdavo Krėvos gatvės ateitį pastačius namų kvartalą. "Man aiškino, kad namo siena bus toje pačioje vietoje, kur dabar yra tvora. Krėvos gatvės juk neužstatys, nes ten ir taip du automobiliai sunkiai prasilenkia", – svarstė E.Griškevičius.

Krėvos gatvė – nedidelė periferinė gatvelė, kurios tik vienoje pusėje, ir tai ne per visą gatvę, yra šaligatvis. Būtent į šią gatvę numatyti net du išvažiavimo keliukai iš naujojo kvartalo.

 

Kauno taryba pritarė, kad aplinkui parką esančiose gatvėse automobilius parkuoti būtų pigiau. Tikimasi, kad anksčiau automobilius miesto centre palikdavę žmonės, juos statys atokesnėse gatvėse – tokiose kaip Trakų. Nesunku prognozuoti, kad automobilių šiose gatvėse, taip pat ir Krėvos, atsiras daugiau, nei įprasta. O jei dar 200 mašinų iš naujojo kvartalo?

Pagal rengėjų skaičiavimus ten numatyta apie 200 parkavimo vietų. Vis dėlto gyvenimas rodo, kad automobilių būna gerokai daugiau, nes dažna šeima turi jų po du.


Komentaras

Nerijus Valatkevičius

Miesto planavimo ir architektūros skyriaus vedėjas

Mes žinome apie patikrinimą prokuratūroje ir nusiuntėme visą reikiamą medžiagą. Šiuo metu Krėvos kvartalo reikalai yra teritorijų planavimo stadijos. Parengtas detalusis planas ir pateiktas Aplinkos ministerijos Teritorijų planavimo ir statybos inspekcijai. Ši institucija tikrina, ar visos procedūros atliktos teisingai. Tik tada, kai iš inspekcijos gausime teigiamą išvadą, rengėjai galės detalųjį planą pateikti savivaldybės administracijos direktoriui patvirtinti. Tačiau ir tai dar ne pabaiga. Kai šie dokumentai bus parengti, pereisime prie kitų dokumentų – statybos įstatymo ir architektūrinių reikalavimų.

Manau, kad administracijos atsakymo nebus tol, kol nebus sutarties dėl infrastruktūros plėtojimo, transporto judėjimo, pėsčiųjų judėjimo. Ten yra problemų – siauros gatvės ir kažkas tas gatves turės platinti, pasirūpinti šaligatviais pėstiesiems. Klausimas – kieno sąskaita visa tai bus daroma? Kol nebus sutarties su Miesto tvarkymo skyriumi, manau, direktorius nepasirašys šio projekto.

Susitikime pas merą buvo kalbama, kad vienas butas turi ne vieną automobilį, o bent du. Šioje vietoje automobilių parkavimo vietų skaičius turėtų būti su rezervu.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų