Sumažino net 28 balais
Kiekvieną vasarą viešojoje erdvėje nestinga abiturientų pavirkavimų, kokios nesąmoningos egzaminų užduotys, kaip neteisingai įvertinti darbai. Kai kuriais atvejais kritikos egzamino užduočių sudarytojams ir darbų vertintojams negaili ir patyrę pedagogai, mokslininkai.
Nieko nuostabaus, kad nemažai jaunuolių suskumba pasinaudoti galimybe teikti apeliacijas. Vis dėlto pamatęs pakartotinio įvertinimo rezultatus ne vienas žagtelėjo ir pasigailėjo – balų skirta dar mažiau.
Taip nutiko ir Kauno "Saulės" gimnaziją šiemet baigusiam Ignui Jurgelevičiui. Vaikinas iš gimtosios lietuvių kalbos egzamino gavo 74 balus. Jis jautėsi neteisingai įvertintas. Tam pritarė ir keli jo darbą skaitę pedagogai.
Deja, po apeliacijos rašinio įvertinimas pakito jo nenaudai. Sumažėjo net 28 balais. Beveik trečdaliu. Vaikinas sakė žinojęs, kad rezultatas gali būti ne tik padidintas, bet pasitikėjo savo jėgomis ir tikėjo, kad gaus daugiau balų.
"Manau, kad mano žinios nėra tokios prastos, kaip įvertintos", – sakė I.Jurgelevičius. Jis egzaminą bandys perlaikyti kitais metais, nors tiki, kad į politikos mokslų studijas pavyks patekti ir su turimais balais.
Anot Igno, dėl lietuvių kalbos egzamino apeliacijas teikė trečdalis jo klasės draugų.
Vertina kaip atgrasymą
"Keista, kad iki šiol niekas iš teisininkų neatkreipė dėmesio į esamą situaciją, kai abiturientui pateikus apeliaciją įvertinimas gali būti sumažintas", – nusistebėjo žinomas advokatas V.Sirvydis. Mažų mažiausia, įsitikinęs jis, jaunuoliui turėtų grėsti toks pat įvertinimas, koks buvo prieš apeliaciją.
"Liūdna, kai Švietimo ministerijoje nėra asmenų, kurie nors ausies krašteliu būtų girdėję pagrindinį apeliacijos principą: jeigu apeliuoja tik pats tuo suinteresuotas asmuo, rezultatas net pačiu blogiausiu atveju gali likti tas pats, bet jokiu būdu ne pablogėti. Tas principas žinomas dar nuo romėnų teisės laikų ir lotyniškai vadinamas non reformato in peius. Be kita ko, įtvirtintas ir ES teisės lygiu. Matyt, teks tuo užsiimti, nes toks vietinių klerkų vištakumas jau akis bado", – piktinosi advokatas.
Pasak jo, bendrąja prasme toks principas turi skatinti asmenis nebijoti skųsti, nes apeliacijos tikslas yra vertinimo proceso pagerinimas, vertintojų kvalifikacijos kėlimas. Jeigu net teoriškai situacija gali pablogėti, asmenys yra atbaidomi nuo skundimosi.
Teisininkas užsiminė, kad abiturientai, kuriems po apeliacijos nubraukta balų, gali kreiptis į teismą. Tokiems jaunuoliams jis sakė pasiryžęs atstovauti be jokio užmokesčio. Deja, jeigu teismas ir įpareigotų grąžinti iki apeliacijos buvusį egzamino rezultatą, tai nutiktų negreitai. Jaunam žmogui nuplauktų visi metai ar dar daugiau.
"Einant poįstatyminių aktų korekcijos keliu situaciją būtų galima pakeisti kur kas greičiau, tačiau tai galiotų tik būsimiems abiturientams", – pastebėjo V.Sirvydis.
Sumažino ne vienam
Nacionalinio egzaminų centro (NEC) duomenimis, šiais metais buvo pateikta 1 780 apeliacijų dėl pagrindinės sesijos valstybinių brandos egzaminų įvertinimo.
17,02 proc. kandidatų, kurie teikė apeliacijas, rezultatai pakito: 76,24 proc. iš jų padidėjo ir 23,76 proc. sumažėjo.
Lietuvių kalbos egzamino, kurio rezultatus apeliavo 1 112 jaunuolių, vertinimo komisija pakeitė 254 įvertinimus: 191 padidino, 63 sumažino. NEC atstovų teigimu, didžioji dalis pakeistų įvertinimų pasikeitė ne daugiau kaip 10 balų.
Prieš teikdami apeliacijas mokiniai, priminė NEC, elektroninėje rezultatų skelbimo sistemoje galėjo susipažinti su savo nevertinto darbo elektronine kopija. Kaip ir pernai, mokiniams buvo sudaryta galimybė, rašant prašymus dėl apeliacijų nagrinėjimo, nurodyti ir savo apeliacijos teikimo argumentus, taip pat jie galėjo susipažinti ir su skelbiamomis pagrindinės sesijos valstybinių brandos egzaminų užduočių vertinimo instrukcijomis.
Nuo 2013 m., jei "kandidato darbe randamas neteisingas uždavinio / klausimo įvertinimas, apelianto darbą vertinantis vertintojas aptaria jį su kitais dviem vertintojais ir įrašo naują įvertinimą, kuris yra galutinis ir neskundžiamas".
Anksčiau apeliantų įvertintų darbų rezultatai būdavo teikiami Valstybinių brandos egzaminų vertinimų apeliaciniam komitetui, kuris ir priimdavo galutinį sprendimą.
Už apeliacijas reikės susimokėti?
Švietimo ir mokslo ministerija, paprašyta išdėstyti savo poziciją dėl brandos egzaminų darbų vertinimo pateikus apeliaciją, "Kauno dienos" žurnalistus nukreipė į NEC.
Jo direktorės pavaduotojas dr. Pranas Gudynas mano, kad pokyčių reikia, bet tai būtų ne įvesta galimybė skųstis be rizikos gauti prastesnį balą, o, pavyzdžiui, norinčiųjų skųstis apmokestinimas.
"Nežinau, kiek čia taikytini romėnų teisės principai. Vis dėlto tai yra vertinimo procesas. Esama tvarka galioja senokai. Iki šiol jos niekas labai nekritikavo. Aišku, ją keisti galima, netgi ir reikėtų. Bet keisti reikėtų visą kompleksą, o jame daug dalykų, kurie brangiai kainuoja mokesčių mokėtojams ir pačiam abiturientui", – kalbėjo P.Gudynas.
Jis pateikė kelis pavyzdžius, kad Lietuvos ir užsienio aukštosios mokyklos pasilieka sau teisę po apeliacijos balą sumažinti. Atsiųstose Škotijos aukštųjų mokyklų taisyklėse nurodoma, kad mokestis už apeliaciją kai kuriais atvejais gali siekti net 39 svarus sterlingus, Airijoje – 40 eurų. Mokestis grąžinamas, jeigu nustatoma, kad darbas vertas daugiau, nei buvo įvertintas iš pradžių.
"Kažkas turi stabdyti didelį apeliacijų srautą, piktnaudžiavimą galimybe apeliuoti", – apie mokesčio įvedimo motyvus kalbėjo P.Gudynas. Jis pasakojo, kad darbą peržiūrėti reikalavo net ir abiturientas, vietoje 500 žodžių rašinio neišspaudęs nei 100 žodžių, kuriais net ir siaurai į temą neatsakė. "Ir vis tiek bandė mus šokdinti", – sakė P.Gudynas.
Jis klausė, kokia būtų visuomenei nauda, jeigu peržiūrėti darbus prašytų visi 100 proc. abiturientų. Tai būtų tik mokesčių mokėtojų pinigų švaistymas, nes, jo teigimu, dauguma darbų yra tikrai teisingai įvertinti.
Mokiniai gali peržiūrėti ir atsispausdinti savo egzaminų darbus. "Juos rodyti išdrįsta ne kiekvienas egzaminų centras", – pridūrė P.Gudynas. Dar labiau didinant vertinimo skaidrumą, anot jo, būtų galima kitaip formuoti egzaminų užduotis, tai yra pateikti jas klausimų su keliais atsakymų variantais forma. Tačiau tuomet nukentėtų abiturientai, nes negalėtų pademonstruoti viso savo išprusimo, kūrybiškumo.
Naujausi komentarai