Privatus verslas praris Kauno troleibusus ir autobusus? Pereiti į pagrindinį turinį

Privatus verslas praris Kauno troleibusus ir autobusus?

2015-05-29 11:00

Į naująją "Kauno autobusų" valdybą įtrauktas konkurentų "Kautros" vadovas Linas Skardžiukas. Tai sukėlė abejonių ne tik dėl interesų konflikto, bet ir dėl savivaldybės bendrovės ateities: privatus verslas praris Kauno troleibusus ir autobusus?

Linas Skardžiukas
Linas Skardžiukas / Evaldo Virkečio nuotr.

Į naująją "Kauno autobusų" valdybą įtrauktas konkurentų "Kautros" vadovas Linas Skardžiukas. Tai sukėlė abejonių ne tik dėl interesų konflikto, bet ir dėl savivaldybės bendrovės ateities: privatus verslas praris Kauno troleibusus ir autobusus?

Veža, bet nekonkuruoja?

Savivaldybės administracijos direktorius Gintaras Petrauskas savo įsakymu naująją "Kauno autobusų" valdybą patvirtino gegužės 11 d. Nei jam, nei kitiems miesto valdžios atstovams neužkliuvo, kad privačios keleivių pervežimo verslu užsiimančios bendrovės vadovo paskyrimas ir tolesnis darbas gali sukelti viešųjų ir privačiųjų interesų konfliktą.

"Mes svarstėme ir nutarėme, kad konflikto nebus. Nežinau. "Kautra" šiandien labiau bendraujanti negu konkuruojanti, bendrovė dirba skirtinguose segmentuose – vieni mikroautobusų, kiti – autobusų sferoje. Tai daugiau bendradarbiavimas nei konkurencija", – bandė aiškinti G.Petrauskas.

Administracijos vadovas tikino, kad "Kauno autobusų" valdyboje privataus verslo interesai esą neturės įtakos priimant sprendimus.

"Yra kiti keturi valdybos nariai, manau, kad taip nebus. Valdyboje žmonės turi dirbti gerus darbas, o ne ginti savo interesus. Kiti keturi valdybos nariai neleis tų interesų ginti", – abejotinus argumentus bandė pasitelkti G.Petrauskas.

Jis taip pat ėmė tikinti, kad L.Skardžiukas pasirinktas, nes esą nė vienas kitas neturi sukaupęs tiek patirties keleivių pervežimo srityje.

Nespėjo laiku

Praėjusių metų vasarą "Kautra" kauniečių akyse jau spėjo užsitraukti nemalonę – išreklamuoti mandagūs, punktualūs vairuotojai, naujos transporto priemonės su kondicionavimo, keleivių informavimo sistema Kauno gatvėse laiku nepasirodė, kaip žadėjo tuometinė miesto valdžia, įgyvendinusi viešojo transporto pertvarką.

Keleiviai piktinosi, kad neliko senųjų mikroautobusų maršrutų, o gyventojams ne itin patogiais naujais maršrutais ir toliau važinėjo savivaldybės seniai kritikuoti, ne pirmos jaunystės mikroautobusai, kuriuos vairavo ne itin drausmingi vairuotojai.

Tuomet "Kautros" generalinis direktorius L.Skardžiukas dėl kilusios sumaišties kaltės neįžvelgė ir tikino, kad konkursą mikroautobusais pervežti keleivius laimėjusi jo vadovaujama įmonė elgiasi pagal konkurso sąlygas, o dėl gyventojų nepasitenkinimo sulaukusios transporto reformos pirštu baksnojo į ją įgyvendinti nusprendusią miesto savivaldybę. Aiškinta, kad užtruko naujų mikroautobusų gamyba ir pristatymas iš gamyklos.

Viskas – keleivių labui

"Kauno autobusų" direktorius Mindaugas Grigelis su "Kauno diena" šįkart sutiko bendrauti tik per atstovę spaudai.

"Kautros" vadovas L.Skardžiukas turi didelės patirties susisiekimo srityje, yra susipažinęs ir su savivaldybės įmonių veiklos principais, tad profesionalaus specialisto požiūris ir patarimai pravers ir mums. Kita vertus, manyčiau, kad visi valdybos nariai bus suinteresuoti, kad bendrovė dirbtų efektyviai ir produktyviai, o jos priimti sprendimai pasitarnautų bendrovės, jos darbuotojų ir svarbiausia – keleivių labui", – raštu atsiųstame atsakyme teigia M.Grigelis.

Paklaustas, ar privačios bendrovės interesai neturės įtakos priimant sprendimus "Kauno autobusų" valdyboje ir ar nekils viešųjų ir privačiųjų interesų konfliktas, M.Grigelis tikino, kad "šis aspektas jau buvo apsvarstytas ir įvertintas renkant "Kautros" vadovą mūsų bendrovės valdybos nariu".

"Valdyba yra kolegialus organas, tad manau, kad priimant sprendimus, tai tikrai nebus vieno valdybos nario nuomonė", – tikino "Kauno autobusų" vadovas.

Vertinti neskuba

Buvęs "Kauno autobusų" valdybos pirmininkas konservatorius Jonas Koryzna apie naująją bendrovės valdybą nebuvo linkęs daug kalbėti, motyvuodamas tuo, kad kol kas neturi išsamesnės informacijos ir iš anksto nenori vertinti.

J.Koryzna neslėpė girdėjęs apie tai, kad valdyboje dirbs ir bendrovės "Kautra" vadovas L.Skardžiukas – jie abu yra Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų partijos bičiuliai.

"Nenoriu sakyti, ar tai gerai, ar blogai. Vienas valdyboje jis mažai ką lems. Tikrai nesinorėtų, kad privatūs ir viešieji miesto interesai pradėtų kaip nors pintis. Neturiu nieko prieš patį L.Skardžiuką. Matysime, kol kas nelabai norėčiau komentuoti", – išsisuko J.Koryzna.

"Lieka neatsakytas klausimas, ar nesikerta su uždarųjų akcinių bendrovių įstatymu, jeigu veiklos sektoriai yra susiję, nes transporto ir keleivių pervežimo paslaugos tikrai persipina", – pastebėjo buvęs Kauno meras konservatorius Andrius Kupčinskas, tačiau ir jis neskubėjo vertinti situacijos.

"Dėl vieno asmens iš esmės situacija gal ir nepasikeis. Nesolidu būtų komentuoti, nes L.Skardžiukas – mūsų partijos narys. Manau, kad jis kaip pridera deklaruos viešuosius ir privačius interesus", – sakė A.Kupčinskas.

Abejoja nauda

Pats L.Skardžiukas tikino sulaukęs pasiūlymo dirbti "Kauno autobusų" valdyboje kaip šios srities profesionalas.

Paklaustas apie galimą viešųjų ir privačiųjų interesų konfliktą, "Kautros" generalinis direktorius labai atsargiai rinko žodžius. "Lygiai to paties ir aš klausiau. Na, čia tas konflikas – kaip pasižiūrėsi. Kiek galėsiu, tiek ir prisidėsiu iš profesionalios pusės. O tos naudos... Žinote, čia labiau teorinis matymas", – aiškino privačios bendrovės vadovas.
Priminus, kad "Kautros" mikroautobusai jau vežioja kauniečius, L.Skardžiukas tikino, kad šiuo atveju jo vadovaujama bendrovė yra tik vykdytoja.

 

"Čia labiau matau galimybes kaip tik padaryti maksimalią sinergiją ir kad miestas turėtų naudos. O miestas turi naudos, kai keleivis turi naudos. Reikia visus grafikus derinti taip, kad keleiviui būtų gerai. Numatoma galimybė įdiegti elektroninį bilietą mikroautobusuose. Tai yra nauda keleiviui, o įmonės nauda, tai", – nusijuokė ir sakinio nebaigė "Kautros" vadovas, pridurdamas, kad ir privačios, ir savivaldybės įmonės turi dirbti pelningai.

Vis dėlto dar praėjusiais metais savivaldybės kuluaruose kalbėta, kad po viešojo transporto reformos geriausi ir pelningiausi maršrutai atiteko ne autobusams ir troleibusams, o "Kautros" mikroautobusams.

"Jeigu matysime galimą interesų konfliktą, aš balsavime net ir nedalyvausiu, o jeigu tai taps chronišku reikalu, tiesiog atsistatydinsiu. Aš ir miesto vadovams sakiau, kad jei tai trukdys darbui, reikės surasti kitą žmogų", – pridūrė L.Skardžiukas.

Savivaldybės bendrovių posėdžiai nėra viešinami, todėl iki šiol neretai būdavo sunku gauti informacijos, ne tik apie tai, kas juose vyksta, bet ir apie priimtus sprendimus.


Naujoji "Kauno autobusų" valdyba

Mindaugas Plūkas – pirmininkas
Petras Ganiprauskas
Paulius Keras
Arūnas Samochinas
Linas Skardžiukas
Tadas Šarlauskas
Ramūnas Širvys


Komentaras
Mindaugas Siaurys, Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos patarėjas

Konstatuoti, kad buvo viešų ir privačių interesų konfliktas, Komisija gali tik atlikusi tyrimą.

Savivaldybės įmonės kolegialaus valdymo organo (valdybos) narys turi administravimo įgaliojimus, todėl pagal Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 2 str. 1 d. yra laikytinas valstybinėje tarnyboje dirbančiu asmeniu. Šio įstatymo 2 str. 2 d. nurodyta, kad privačiu asmens interesu yra laikomas asmeninis turtinis ar neturtinis suinteresuotumas, galintis turėti įtakos sprendimams atliekant tarnybines pareigas.

Jeigu asmuo, vykdydamas tarnybines pareigas, yra saistomas privataus intereso, (šiuo atveju tai gali būti privačios įmonės mokamas atlygis, jos sėkminga veikla ir pan.) jam draudžiama dalyvauti rengiant, svarstant ar priimant sprendimus arba kitaip paveikti sprendimus, kurie sukelia interesų konfliktą (įstatymo 11 str.). Asmuo taip pat negali atstovauti savivaldybės institucijoms tvarkydamas reikalus su ta įmone, iš kurios jis gauna pajamų (įstatymo 12 str.).

Manau kad jūsų nurodytu atveju yra labai daug priežasčių interesų konfliktui kilti.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra