Pereiti į pagrindinį turinį

Rajonų žvyrkeliai – jais riedančiųjų bėdos?

2021-08-26 10:26

Dar metų pradžioje Lietuvos kelių direkcija (LKD)  pranešimuose spaudai gyrėsi ir žarstė pažadus bei rodė schemas, kiek bus išasfaltuota žvyrkelių. Deja, realybėje tai labiau primena valdininkų apgaulę.

Įspūdžiai: 10 km žvyrkelio ruožas Jieznas–Nibriai – kantrybės išbandymas juo važiuojantiesiems. Įspūdžiai: 10 km žvyrkelio ruožas Jieznas–Nibriai – kantrybės išbandymas juo važiuojantiesiems. Įspūdžiai: 10 km žvyrkelio ruožas Jieznas–Nibriai – kantrybės išbandymas juo važiuojantiesiems.

Svarbi arterija

Dardame žvyrkeliu Jieznas–Nibriai. Greitis 20 km/val. Susišnekėti su automobilį vairuojančiu fotografu beveik neįmanoma – baisu pamesti dantis. „Sako, kad reikia greičiau važiuoti, tada taip stipriai nesijaučia kratymo“, – šypteli fotografas. Susižvalgome. Aišku, redakcijoje tikrai nepaglostytų už tokius eksperimentus.

Automobilis pavojingai laksto po išvažinėtą žvyrkelį, kol atrandame kiek tinkamesnių vėžių. Vietiniai pasakoja, kad įprastai kelyje Jieznas–Nibriai dulkės nespėja nusėsti, nes eismas čia gana intensyvus. Pasakojama, LKD matavus kelio apkrovimo intensyvumą, pritrūko trijų pravažiuojančių automobilių, todėl pagal asfaltavimo prioritetus šis žvyrkelis užėmė garbingą trečią vietą.

5777 km – tiek Lietuvoje yra rajoninių kelių su žvyro danga.

Prienų rajono Jiezno seniūnijos Benčiakiemio bendruomenės seniūnaitis Jonas Anužis pasakojo, kad žvyrkelis Jieznas–Nibriai yra vienintelė arterija šio krašto gyventojams susisiekti su seniūnijos centru, esančiu Jiezno miestelyje, rajono centru Prienais ir kitomis gyvenamosiomis vietovėmis.

„Šis žvyrkelis, tebesitęsiantis daugiau nei 10 km, jungia daugybę greta išsidėsčiusių kaimų ir vienkiemių, kuriuose apstu gyventojų ir jų gausėja. Į tėvų sodybas grįžta iš šių vietovių kažkada išvykęs jaunimas, atsinaujina senosios sodybos, kuriasi nauji verslai. Tik šiuo keliu galima privažiuoti prie respublikinės reikšmės paminklo konglomerato uolos „Ožkų pečius“, esančios Žideikonių kaime. Pasigrožėti šia vieta, ypač šiltuoju metų laiku, atvyksta ganėtinai daug lankytojų ne tik iš mūsų šalies, bet ir užsieniečių“, – pasakojo seniūnaitis.

Kad ir kaip nemalonu važiuoti išdaužytu žvyrkeliu, akį maloniai nuteikia apylinkių vaizdai – vis rečiau laukuose matomos pavienės karvės čia ramiai rupšnoja žolę, rodyklės šalikelėje skelbia tolėliau esančių kaimų gausą.

Aplenkė prioritetą

LKD skelbia visos šalies asfaltuotinų žvyrkelių sąrašą. Taip skelbiama ir atrankos metodika, tiesa, atrodo, kad pati direkcija nelabai jos laikosi.

Seniūnaitis J.Anužis ir pokalbyje su „Kauno diena“ dalyvavęs advokatas Antanas Grušelionis baksnoja į sąraše esančius kelius, kurių ruožuose visai ne pagal pačios direkcijos sudarytą tvarką asfaltavimo darbai jau įvyko.

Seniūnaitis J.Anužis (dešinėje) ir advokatas A.Grušelionis baksnoja į sąraše esančius kelius, kurių ruožuose visai ne pagal pačios direkcijos sudarytą tvarką asfaltavimo darbai jau įvyko. (Vilmanto Raupelio nuotr.)

Žvyrkeliai Liepalotas–Ašminta–Pakuonis, Išlaužas–Klebiškis–Igliauka, Jaknikis–Užgirėlis–Darsūniškis, Stakliškės–Butrimonys, Balbieriškis–Jiestrakis–Plutiškės jau išasfaltuoti, nors prioritetiniame sąraše jie yra žemiau žvyrkelio Jieznas–Nibriai.

„Mes turime LKD Transporto infrastruktūros planavimo ir inovacijų departamento direktoriaus Aivaro Vilkelio atsakymą, kurį gavome pernai liepą. Kelių direkcija buvo numačiusi, kad kelio Jieznas–Nibriai asfaltavimo darbai turėjo prasidėti šių metų kovo 15 d. Buvo numatyta išasfaltuoti pusę žvyrkelio – t.y. 5 km“, – istorinius susirašinėjimus kloja A.Grušelionis.

Šiemet kovą taip ir nesulaukę kelio asfaltavimo technikos, bendruomenės vardu vėl buvo kreiptasi į atsakingas institucijas.

Atsakydama LKD nesigynė, kad Prienų rajone buvo numačiusi asfaltuoti 5 km žvyrkelių, tačiau apgailestavo, kad kelio Jieznas–Nibriai projektavimo darbai esą užsitęsė ir dar nebaigti.

Tad kelio Jieznas–Nibriai projektas geriausiu atveju į viešuosius pirkimus papuls tik kitąmet, tad darbai bus pradėti 2023 m. Štai tau ir trečias prioritetinis kelias Prienų rajone.

Nepaiso savivaldos

Vietos savivaldos vaidmuo, atrenkant žvyrkelių asfaltavimo eiliškumą, skelbiama esantis ne antraeilis, tačiau panašu, kad jis tėra deklaratyvus. Realiai į savivaldos rekomendacijas mažai kreipiama dėmesio. Prienų rajoną raizgantys žvyrkeliai, jų asfaltuojami ruožai gana aiškiai atspindi realią situaciją, nes asfalto danga klojama visai ne pagal LKD skelbiamą prioritetinių žvyrkelių sąrašą.

Pasigrožėti šia vieta, ypač šiltuoju metų laiku, atvyksta ganėtinai daug lankytojų ne tik iš mūsų šalies, bet ir užsieniečių.

„Tiesa tokia, kai mes reitingavome kelius, LKD pakeitė jų eiliškumą ir sudėliojo galutinius taškus. Kai kur mes net nesutinkame su jų reitingavimu“, – aiškino Prienų rajono meras Alvydas Vaicekauskas.

Pasak mero, dalis kelio, jungiančio Pakuonį su Kaunu, išasfaltuota – apie 3 km Kauno rajone ir panaši atkarpa Prienų rajone. Kelio viduryje liko maždaug 5 km žvyrkelio atkarpa, tačiau nieko nedaroma.

„Čia nematau jokio ūkiškumo. Taip neturėtų būti. Jei jau užsiimame keliu, padarykime jį iki galo“, – kritikos direkcijai pažėrė Prienų rajono meras.

Kaip pavyzdį A.Vaicekauskas minėjo ir tą patį kelią Jieznas–Nibriai. Esą jų pateiktame prioritetų sąraše šis kelias buvo antras pagal svarbą, tačiau pastūmėtas punktu žemyn.

„Buvo planuota praėjusiais metais suprojektuoti tą kelią, o šiais metais asfaltuoti. Mums pasiteiravus, paaiškėjo, kad projektavimo darbai vyksta ir trečią metų ketvirtį planuojama vykdyti darbų pirkimus. Vadinasi šiais metais tas kelias nebus padarytas. Tikėtina, kad darbai bus pradėti tik kitais metais, nes dar yra technologinė pertrauka žiemą, kada kelininkai nedirba“, – gautą LKD raštą minėjo Prienų rajono meras.

10 km žvyrkelio ruožas Jieznas–Nibriai – kantrybės išbandymas juo važiuojantiesiems. (Vilmanto Raupelio nuotr.)

Keisti pasirinkimai

Grįžkime prie LKD skelbiamo prioritetinių žvyrkelių sąrašo. Realybėje direkcijos valdininkai tuos prioritetus stumdo kaip tik nori. Tai įrodo žvyrkelių asfaltavimo darbai tame pačiame Prienų rajone.

„Prioritetų sąraše kelias „Išlaužas–Klebiškis–Igliauka pagal mūsų siūlymą buvo žemiau nei, tarkime Jieznas–Nibriai, tačiau padarytas greičiau. Ne visada atsižvelgiama į savivaldos sprendimus. Čia LKD kelias, jų turtas ir jie sprendžia kada, ką daryti. Tačiau dabar jau tikimės, kad taip nebus, nes ir LKD vadovas žadėjo, kad bus atsižvelgta į savivaldos nuomonę. Buvo minimi asfaltuojami keliai kitose savivaldybėse, kurie veda į mišką, kur nelabai ir gyventojų yra, gal kokie įtakingesni prisiprašė“, – stebėjosi A.Vaicekauskas.

Žvyrkelio virsmą asfaltuotu keliu turėtų lemti ir gyventojų skaičius, ir eismo intensyvumas. Kur daugiau žmonių – ten ir kelio labiau reikia.

„Kelias Stakliškės–Butrimonys buvo pradėtas asfaltuoti, nors pgal mūsų reitingą jo visiškai nebuvo. Į Butrimonis iš Stakliškių galima važiuoti asfaltuotu keliu pro Jiezno ir Punios sankryžą, nors išeina šiek tiek tolėliau. Bet kelias daromas ir nežinau, kokie motyvai čia lemia“, – dėstė meras.

A.Vaicekauskas išskyrė, kad ne vienas kelias sutvarkytas Balbieriškio apylinkėse. Tačiau meras tikina, kad tokius sprendimus priėmė LKD. „Kai kurie sprendimai logiški, su Alytaus savivaldybe jungiantys keliai. Svarstant prioritetus, gyventojų skaičių, svarbą, mūsų savivaldos būtų kitokie sprendimai“, – tvirtino A.Vaicekauskas.

Nerašyta taisyklė, kad per sostinės ministerijų, direkcijų ir kitų įstaigų langus esą geriau matyti, todėl ir sprendimus priimti galima be vietos savivaldos trigrašio. Ką tie provincialai apie kapitalinius kelių remonto darbus išmano?


Direkcijos valdininkai toliau tuščiažodžiauja

LKD, atsakydama į „Kauno dienos“ klausimus, net nesivargino gilintis, ar tai, ką jie rašo, atitinka realybę. „Pagal metodikas buvo reitinguoti visi valstybinės reikšmės keliai su žvyro danga ir sudarytas asfaltuotinų kelių ruožų sąrašas, kurį ketiname įgyvendinti iki 2024 m. Žvyrkelių asfaltavimas vykdomas atsižvelgus į skiriamą lėšų kiekį ir žvyrkelių asfaltavimo sąrašą“, – lengvu rankos judesiu nukopijavo atsakymą nuo pranešimo spaudai.

Tikslindami tam tikruose kelių ruožuose atliktus arba atliekamus darbus, LKD valdininkai jau gavo paplušėti ir iš principo patvirtino, kad pagal prioritetą žemiau esančiuose keliuose asfaltavimo darbai vyko.

Rajoninio kelio Rokeliai–Vainatrakis–Pakuonis ruože nuo 1,989 iki 5,045 km ir ruože nuo 11 iki 13,621 km darbai įgyvendinti 2019, 2020 m. Likęs neasfaltuotas 6 km gabalas kelio viduryje. Kelyje Balbieriškis–Jiestrakis–Plutiškės darbai bus baigti šiemet rugpjūtį, tačiau dar bus likę 3 km žvyrkelio.

Panašiai ir keliuose Išlaužas–Klebiškis–Igliauka, Jakniškės–Užgirėlis–Darsūniškis asfaltuota gabalais, bet dar likę žvyrkelio. Bene didžiausios pajėgos buvo mestos kelio Stakliškės–Butrimonys trims ruožams asfaltuoti. Čia tas kelias, apie kurį Prienų rajono meras kalbėjo kaip apie mažiausiai reikalingą. Tačiau likęs 5 km žvyrkelio ruožas dar kažkiek laiko primins dulkėtą praeitį.

Visi šie LKD išvardyti keliai prioritetų sąraše eina po kelio Jieznas–Nibriai, kurį minime kaip nesėkmių pavyzdį.

„Žvyrkelių asfaltavimas priklauso nuo skiriamų Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų. Po šiais metais perskirstytų lėšų žvyrkeliams, objekto įgyvendinimas nukeltas“, – taip LKD paaiškino prioritetinio žvyrkelio ignoravimą.

Taip pat informavo, kad LKD šių metų trečią ir ketvirtą ketvirčius planuoja pradėti skelbti viešųjų pirkimų konkursus kapitalinio remonto darbams, kurie būtų atliekami 2022 m. pagal šiuo metu turimus ir jau parengtus vykdomos žvyrkelių asfaltavimo programos projektus. Valstybinės reikšmės rajoninio kelio Nr. 3311 Jieznas–Nibriai ruožo nuo 0 iki 5 km rangos darbų konkursą planuojama skelbti kitais metais, o numatyta vykdyti 2023 m.

Štai ir prioritetai.

Lietuvoje yra 5 777 km rajoninių kelių su žvyro danga.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų