Telefonu – Sizifo darbas
"Sveiki, jūs paskambinote į Kauno klinikų Konsultacinės poliklinikos registratūrą. Jei norite sužinoti kitų registratūrų telefono numerius – spauskite vienetą, jei norite užsiregistruoti gydytojo konsultacijai – spauskite dvejetą, jei norite užsiregistruoti internetu – spauskite trejetą", – pirmiausia tokią maldelę išgirsta kiekvienas, norintis telefonu užsiregistruoti pas bet kurį Kauno klinikų specialistą.
Spaudžiame dvejetą. Po trumpo signalo moteriškas balsas kalba toliau: "Maloniai prašome palaukti". Laukiame. Po kiek laiko tas pats balsas sako: "Atsiprašome, šiuo metu yra registruojamas pacientas. Primename, kad savarankiškai galite registruotis internetinėje svetainėje www.sergu.lt." Ir vėl – muzikėlė, ir vėl ta pati moteris paaiškina, kad šiuo metu registruojamas pacientas, maloniai prašo palaukti, ir taip – daugybę kartų.
Kaunietė Ona Petravičienė, paskambinusi į "Kauno dienos" redakciją, pirmiausia pasidžiaugė, kad atsiliepėme be jokių autoatsakiklių, atsiprašymų ir prašymų paspausti vieną ar kitą telefono klaviatūros skaičių.
"Man – 80 metų. Kai buvau jauna ir galėjau mokytis naudotis internetu, tokio pramano nebuvo. Kol turėjau jėgų, važiuodavau į Klinikas užsiregistruoti, stovėdavau gyvoje eilėje. Dabar nebepavažiuoju, o telefonu prisiskambinti neįmanoma. Ką daryti?" – patarimo prašė vieniša senolė.
sergu.lt
Pabandykime padėti O.Petravičienei užsiregistruoti internetu. Deja, ji neturi mobiliojo telefono, tik paprastą, ir neįmanoma gauti prisijungimo portale sergu.lt slaptažodžio.
"Nesistenk, nes nė pas vieną reumatologą talonėlių nėra", – perspėja kolegė, neseniai bandžiusi užsiregistruoti pati.
Pacientai, ypač dėl specializuotų paslaugų, turėtų atvykti tik tada, kai to tikrai reikia. Nesudėtingų sveikatos sutrikimų atvejais reikiamas paslaugas pacientai gali gauti ir kitose įstaigose.
Senolei žūtbūt reikia pasikonsultuoti dėl sąnarių skausmo, kurio nebepakelia. Paskutinę praėjusios savaitės darbo dieną atsidarius tinklalapį tapo akivaizdu: pas Kauno klinikų reumatologus – nė vieno talonėlio iki pat gruodžio. Kaip ir pas nefrologus. Iš aštuoniolikos šių specialistų nė pas vieną nebus įmanoma patekti nei likusiomis spalio dienomis, nei visą lapkritį. O kaip užsiregistruoti gruodžiui, jei O.Petravičienė ištvers sąnarių ir juosmens skausmą iki to laiko? Laukti, kada bus paskelbta nauja registracija? O kada tai bus padaryta? Tikrinti kasdien? Kelintą valandą? Būtų gerai gauti žinutę, kaip, pavyzdžiui, banke, kai pinigai jau tavo sąskaitoje. Laimė, kad nepaisoma siuntimo galiojimo laiko, o jis teoriškai – tik 30 dienų.
Sakysite, galima eiti į kitas gydymo įstaigas? Betgi Kauno klinikose dirba aukščiausio – trečio lygio specialistai, o kas gi netrokšta paties geriausio, juolab dėl sveikatos?
Mažiausiai – prieš valandą
Tai akivaizdu apsilankius Kauno klinikų Konsultacinėje poliklinikoje. Pirmoje dienos pusėje – koridoriai pilni ligonių. Registratūra – sausakimša. Galbūt čia vyksta registracija, kur atėjus galima gauti talonėlį tai pačiai dienai? Deja, taip gali galvoti tik naivuoliai.
Begalinėje eilėje registratūroje priversti laukti laimingieji, prieš mėnesį ar du užsiregistravę internetu, telefonu ar atėję į pačią polikliniką ir gavę išankstinį talonėlį. Pasirodo, tokios registracijos negana, nes atėjus iš anksto paskirtu laiku pirmiausia reikia užeiti į registratūrą pasiimti ambulatorinę ligos istorijos kortelę. Kada ją gausi, priklausys nuo to, kiek ligonių, dėl šio barjero bijodami pavėluoti pas gydytoją, atėjo gerokai anksčiau. Beje, registruojantis perspėjama ateiti prieš valandą, bet ir jos gali neužtekti, o prie gydytojo kabineto – nauja eilė, ir konkretus konsultacijos laikas, kurį išeliminavote iš savo darbotvarkės, niekam nesvarbus, tik jums pačiam ir jūsų darbdaviui.
"Nesijaudinkite, kada nueisite pas gydytoją, tada ir priims", – neva nuramina dar registratūroje, prie eilės numerį išduodančio aparato stovinti medikė.
Vidutinio amžiaus vyras, pasirėmęs lazda, nes neužtenka vietų atsisėsti, šalia stovinčiai moteriai sako: "Geriau ji eitų dirbti registratore arba būtų bendra eilė."
Iš tiesų, dabar registruojama pagal gyvenamąją vietą, o ligonių iš regionų daug mažiau ir jų eilių beveik nėra.
Kalti patys ligoniai?
Šį ligonių pasiūlymą pateikėme bei juos varginantį registratūros darbą paprašėme pakomenti už jį atsakingų Kauno klinikų vadovų. Atsakė Eglė Audickaitė, Kauno klinikų Viešosios komunikacijos tarnybos vyriausioji specialistė.
"Eilės ambulatorinėms specializuotoms paslaugoms yra viena iš aktualiausių problemų Lietuvos asmens sveikatos apsaugos klausimų. Ir ne tik Kauno klinikose, bet ir apskritai daugelyje Europos šalių. Kadangi pacientai turi galimybę pasirinkti bet kurią Lietuvos gydymo įstaigą ir gydytoją, šis pasirinkimas dažnai būna Kauno klinikos", – problemos priežastį įvardijo E.Audickaitė.
Per metus šioje ligoninėje apsilanko daugiau kaip 1, 300 mln. ligonių vien dėl ambulatorinio gydymo. Kauno klinikų atstovė pataria ligoniams kiek galima nuodugniau išsitirti savo gyvenamosios vietos sveikatos priežiūros įstaigoje, tačiau tai nuo sergančių asmenų valios nepriklauso – tyrimus skiria gydytojai. Dar daugiau: apeliuojama į efektyvų Privalomojo sveikatos draudimo fondo lėšų naudojimą.
"Pacientai, ypač dėl specializuotų paslaugų, turėtų atvykti tik tada, kai to tikrai reikia. Nesudėtingų sveikatos sutrikimų atvejais reikiamas paslaugas pacientai gali gauti ir kitose įstaigose", – anot E.Audickaitės, mažiau pacientų – mažiau problemų registratūroje.
Dėl gydytojų klaidų
"Pacientai dažniausiai registruojasi skambindami į Centrinę konsultacinę polikliniką, tačiau ne visais atvejais ten skambinti yra tikslinga", – vėl ligonius kaltina E.Audickaitė ir teigia, kad vien tik centrinėje poliklinikoje dirbančios registratorės sulaukia apie 900 skambučių per vieną darbo dieną.
Įtikinamesnis argumentas dėl būtinybės užsukti į registratūrą, iš anksto užsiregistravus, yra tai, kad kiekvienas gydytojų specialistų pacientas privalo turėti šeimos gydytojo siuntimą ir asmens dokumentą. Registratūros darbuotojai patikrina siuntimo galiojimo datą, siunčiančio gydytojo rekomendacijas, peržiūri, ar pacientas atvyko į reikiamą vietą, ar yra apdraustas.
"Didelė problema yra ir nevisiškai pagal nustatytą tvarką surašyti siuntimai: nenurodyta siunčianti įstaiga, nepateikiami medicininiai duomenys. Jeigu tai nebūtų sutvarkoma registratūroje, papildomą laiką duomenims sutikrinti turėtų skirti gydytojas", – E.Audickaitė atskleidžia priežastis, kodėl ligoniams tenka papildomai gaišti laiką, nors šios negerovės turėtų būti išgyvendintos kritiką dėl jų adresavus siuntimus rašantiems medikams.
Gaišinimo neatsisakys
Akivaizdu ir tai, kad šių problemų nebūtų, jei veiktų šimtus tūkstančių eurų kainavusi daugiau kaip dešimtmetį šalyje diegiama elektroninė sveikatos sistema. Visi duomenys juk galėtų būti kompiuteryje, ir tada ligonis, užsiregistravęs iš anksto, galėtų eiti tiesiai pas gydytoją, kaip yra tų pačių Kauno klinikų Šeimos medicinos klinikoje.
Didelė problema yra ir nevisiškai pagal nustatytą tvarką surašyti siuntimai: nenurodyta siunčianti įstaiga, nepateikiami medicininiai duomenys.
Sveikatos apsaugos ministerija dar vasarą paskelbė, kad gydymo įstaigos įpareigotos atsisakyti kai kurių dokumentų ir pacientų ambulatorinių kortelių popierinių versijų, o duomenis kaupti ir saugoti tik elektroniniu būdu.
"Kauno klinikos šiuo metu intensyviai diegia elektroninių medicinos duomenų sistemą ir jau artimiausiu metu numato nebespausdinti ambulatorinių konsultacijų duomenų, kurie yra elektroninėje formoje", – perspektyvą mato, bet konkrečios datos nenurodo E.Audickaitė.
Ji viliasi, kad ateityje visus duomenis bus galima patikrinti elektroninėje erdvėje, bet perpėja, kad visai atsisakyti atvykimo registruotis nenumatoma – turi būti užfiksuota, kad konkretus pacientas jau yra atvykęs, nors tai mato kiekvieno gydytojo seselė, kviečianti užeiti į kabinetą, patikrinanti ligonio atsineštus medicininius dokumentus.
Žydrūnė Baigienė
Valstybinės ligonių kasos Paslaugų ekspertizės ir kontrolės skyriaus specialistė
Gydytojas, siųsdamas pacientą į planinę gydytojo specialisto konsultaciją, išduodamas siuntimą turi nurodyti bent tris gydymo įstaigas, kuriose dirba siuntime nurodytos profesinės kvalifikacijos gydytojas. Pacientas gali pats pasirinkti gydymo įstaigą, kurioje yra mažiausia eilė paskirtoms sveikatos priežiūros paslaugoms gauti. Svarbu tik nepamiršti užsiregistruoti pas gydytoją specialistą per 30 dienų, nes tiek laiko galioja siuntimas.
Ligonių kasos atlieka laukimo eilių gydymo įstaigose, su kuriomis sudaro sutartis, stebėseną ir kas mėnesį iš jų gauna duomenis apie eiles. Turimi duomenys rodo, kad dažniausiai yra galimybė rasti specialistą, pas kurį tektų laukti trumpiau, jei pacientai rinktųsi jį pagal laukimo trukmę. Tačiau pacientams svarbūs ir kiti, subjektyvūs kriterijai, todėl pasirinkus specialistą, pas kurį susidaro didesnė eilė, tenka laukti ilgiau.
Siekiant mažinti eiles, taip pat svarbu nepamiršti ir pacientų atsakomybės. Jei dėl kokių nors priežasčių užsiregistravęs pas gydytoją specialistą pacientas atvykti negali, apie savo neatvykimą jis turi pranešti gydymo įstaigai prieš parą, ir ši galės pasiūlyti tuo laiku pasinaudoti kitam šių paslaugų eilėje laukiančiam žmogui.
Lietuvoje yra numatytos eilių mažinimo priemonės. Pavyzdžiui, nuo 2018 m. pradžios įsigalios Sveikatos priežiūros įstagų įstatymo pakeitimai, kuriais bus nustatomi paslaugų suteikimo maksimalūs terminai. Juos praleidus, apmokėjimas gydymo įstaigai bus mažinamas. Taip siekiama, kad ir įstaigos rūpintųsi, jog pacientai paslaugas gautų laiku.
Naujausi komentarai