Aludariai, sporto organizacijos ir kultūros renginių organizatoriai prašo šalies vadovo vetuoti netinkamą įstatymą
Vakar Seime pradėti rinkti parašai po kreipimusi į Prezidentą Valdą Adamkų, prašant nepasirašyti praėjusią savaitę priimtų Alkoholio kontrolės įstatymo pataisų, kuriomis nuo ryto iki sutemų uždrausta bet kokio alkoholio reklama per televiziją ir radiją.
Šalies vadovo to paties prašo ir sporto organizacijos bei kultūros renginių iniciatoriai, kurie baiminasi neteksiantys pagrindinių rėmėjų.
Ribojimas tikslo nepriartins?
Visiškai naivu tikėtis, kad nematydami alaus ar sidro reklamos televizijoje, jaunuoliai mažiau gers. Alkoholio vartojimą galima paveikti prevencinėmis, jaunimo užimtumo skatinimo programomis, bet ne garsųjį JAV sausąjį įstatymą primenančiais draudimais, - teigė opozicinės Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos seniūno pavaduotojas Eligijus Masiulis, kuris vakar pradėjo rinkti parašus po kreipimusi į Prezidentą, prašant vetuoti įstatymo pataisas.
Anot parlamentaro, Seimas, priimdamas pataisas, pasuko lengviausiu keliu - įteisino kategorišką draudimą. Abejojama, ar toks griežtas reklamos ribojimas leis pasiekti tikslą, kurį deklaruoja pataisų teikėjai - mažinti alkoholio vartojimą tarp jaunimo.
E.Masiulio įsitikinimu, toks draudimas gali turėti daugiau neigiamų, nei teigiamų padarinių: Buvo pamiršta, kad draudimai ir ribojimai mūsų visuomenėje paprastai paskatina nelegalų, nusikalstamą verslą, didina vartojimo riziką. Tikiuosi, kad Prezidentas į tai atsižvelgs.
Sportas patirs žalos
Vakar kreipiąsi į Prezidentą V.Adamkų ir premjerą Gediminą Kirkilą išplatino ir šešios šalies sporto organizacijos bei Kūno kultūros ir sporto departamentas.
Šiandien valstybė dar nepajėgi visiškai finansuoti sporto. Daugelis sporto šakų ženklią dalį lėšų varžyboms gauna iš alaus gamintojų, importuotojų paramos ir reklamos, - rašoma kreipimesi.
Alaus gamintojai dažniausiai tampa pasaulio, Europos krepšinio ir futbolo čempionatų, įvairių sporto šakų elitinių lygų, tarptautinių turnyrų generaliniais rėmėjais, jie taip pat remia populiariausių žaidimų rinktines, garsias komandas, individualius sportininkus. Aludariai yra tarp pagrindinių Lietuvos krepšinio, futbolo rinktinių, Kauno Žalgirio ir Vilniaus Lietuvos ryto krepšinio klubų ir kitų komandų pagrindinių rėmėjų. Dėl alaus gamintojų reklamos sporto mėgėjai gali matyti aukščiausio lygio sporto varžybas per televiziją.
Uždraudus alaus reklamą, Lietuvos sporto federacijų duomenimis, kasmet būtų prarasta apie 11 milijonų litų rėmėjų lėšų, finansiškai labai nukentėtų žaidimų sporto klubai.
Norėtume atkreipti dėmesį į tai, kad Tarptautinis olimpinis komitetas, kategoriškai draudžiantis stiprių alkoholinių gėrimų ir rūkalų reklamą sporte, leidžia reklamuoti alų. Ir tarp Pekino olimpinių žaidynių rėmėjų yra net kelios alaus bendrovės, - primena sporto organizacijos.
Jos prašo Prezidento V.Adamkaus nepasirašyti šio įstatymo, kuriuo Lietuvos sportui būtų padaryta didelė finansinė žala. Vyriausybės prašoma pateikti Seimui patobulintą Alkoholio kontrolės pakeitimo įstatymo projektą, nedraudžiantį alaus bei kitų silpnųjų alkoholinių gėrimų reklamos.
Kultūra gali likti be pinigų
Seimo priimtos įstatymo pataisos sukėlė nerimo ir tarp kultūros renginių organizatorių. Pažaislio muzikos festivalį jau beveik dešimt metų remia Kauno bendrovė Ragutis, kuri yra ir daugelio kitų miesto kultūros renginių rėmėja.
Draudimo įvedimas yra paviršutinis kovos būdas, kuris neatneš laukiamų rezultatų. Ne nuo ten pradedame kovoti su alkoholizmu. Apie alkoholio daromą žalą su vaikais reikia kalbėti nuo pirmos klasės mokykloje. Jokie draudimai nepadės, jeigu vaikas šeimoje matys, kaip ir kokiais kiekiais geriamas alkoholis, - įsitikinęs vienas Pažaislio muzikos festivalio organizatorių Justinas Krėpšta. - Tikrai nemanau, kad jaunimas, kultūros renginyje pamatęs reklamą su Horn ar Stumbro pavadinimu, iš karto puls pirkti alkoholinius gėrimus.
Anot J.Krėpštos, jeigu alkoholio gamintojai bus suvaržyti draudimų, jie atsisakys remti kultūros renginius.
Aludariai iki šiol rėmė nemažai kultūros renginių, į kuriuos susirinkdavo šeimos su vaikais, vyresnio amžiaus žiūrovai. Tik rėmėjų dėka galime jiems pristatyti koncertus, operas ir kitus renginius. Jeigu neliks reklamos, nebus ir renginių, - įsitikinęs pašnekovas.
Draudimai reklamuoti alkoholį per televiziją J.Krėpštai atrodo daugiau nei keistai: Sunku būtų įsivaizduoti Prancūziją be šampano, Belgiją ir Vokietiją - be alaus, Ispaniją - be vyno. Užsienyje šiais gėrimais didžiuojamasi ir garsinamos valstybės, o Lietuvoje - įvedami draudimai.
Legalus verslas panikuoja
Lietuvos aludarių asociacija taip pat viliasi, kad Seimo priimtas pataisas Prezidentas vetuos, ir šis klausimas bus dar kartą svarstomas parlamente.
Lietuvoje iš tiesų yra nemažai žmonių, kurie yra nukentėję nuo alkoholio. Jiems atrodo, kad, uždraudus alkoholio reklamą, visos jų bėdos baigsis. Tačiau taip nebus. Užsienyje atlikta nemažai studijų, kurios įrodo, kad tarp reklamos ir suvartoto alkoholio kiekio jokio ryšio nėra, - Kauno dienai teigė Švyturį-Utenos alų valdančio koncerno BBH korporatyvinių reikalų direktorius Baltijos šalims Saulius Galadauskas.
Tai gal iš tiesų aludariai be reikalo panikuoja, jeigu jiems nėra jokio reikalo reklamuoti savo produkciją?
Panikuoja legalus verslas. Ir ne be pagrindo. Reklama leidžia įmonėms pasiskirstyti vartotojais tarp skirtingų produkcijos kategorijų. Aludariai siekia, kad vartotojai pirktų ne degtinę, vyną, o alų. Reklama taip pat leidžia legaliam verslui konkuruoti ir skatinti alaus vartojimo kultūrą. O tie, kurie tautą girdo alumi iš bambalių, savo produkcijos nereklamuoja, - teigė S.Galadauskas.
Jis svarstė, kad uždraudus reklamą televizijoje, daugiau vartotojų alų pirks pagal kainą, t.y. gers daugiau pigesnio, bet stipresnio ir ne tokio kokybiško alaus.
Viltis dėl ateities
Aludariai per trejus pastaruosius metus sporto ir kultūros renginių paramai bei labdarai skyrė daugiau kaip 15 milijonų litų. Jeigu pataisos vis dėlto įsigalios, aludariai jau dabar sako remsiantys kur kas mažiau sporto ir kultūros renginių.
Kam remti komandą, jeigu apie tai nebus galima pranešti visuomenei? - retoriškai klausė S.Galadauskas.
Jis akcentavo, kad šis įstatymas pakerta ir savireguliavimo procesą bei socialinės atsakomybės akcijas. Švyturys-Utenos alus įkūrė Alkoholizmo ir narkomanijos prevencijos fondą ir ketina už savo lėšas didžiuosiuose miestuose įrengti krepšinio aikšteles.
Kam visa tai daryti, jeigu aludariai stumiami į kampą ir varžomi draudimų? - svarstė BBH korporatyvinių reikalų direktorius.
Ar Prezidentas vetuos įstatymo pataisas, paaiškės netrukus. Tačiau Seime esama ir kitos nuomonės, kad alkoholio reklamos draudimas gali sumažinti alkoholizmo plitimo tempus.
Manau, kad per televiziją reikia visiškai uždrausti alkoholio reklamą. Krepšinis dėl to tikrai nežlugs. Pasižiūrėkit, kas dedasi keliuose, kas vyksta kaime: vieni kitus žudo, pjauna, mušasi. Ir viskas vyksta dėl alkoholio. Nesakau, kad, uždraudus reklamą, iš karto padėtis pasitaisys. Tačiau turiu vilties, kad ateities karta užaugs kitokia ir vaikų sąmonėje nebeliks stereotipo, kad vartoti alkoholį yra normalu ir net sveika. O tai ir yra deklaruojama reklamose, - Kauno dienai sakė parlamentarė Vida Marija Čigriejienė, kurios nuomone, Prezidentas turėtų pasirašyti įstatymą.
Naujausi komentarai