Pereiti į pagrindinį turinį

Festivalyje „PLArTFORMA“ – pasauliniai šedevrai ir biomenas

2019-08-30 11:42
DMN inf.

Rugsėjo 12–18 dienomis Klaipėdoje ir Palangoje vyks XIII tarptautinis menų festivalis „PLArTFORMA“, įvairiose erdvėse pristatysiantis naujojo cirko, performanso ir šiuolaikinio šokio programą. Gvildendami būties, gimimo ir mirties, kūn(iškum)o ir kūnų sąveikos temas, kūrėjai klaus, kas buvome, esame ir kas liks po mūsų.

Izraelio šokio trupės „Vertigo“ spektaklis „Vienas. Vienas & Vienas“ nominuotas „Bessie“ apdovanojimui.
Izraelio šokio trupės „Vertigo“ spektaklis „Vienas. Vienas & Vienas“ nominuotas „Bessie“ apdovanojimui. / Rune Abro nuotr.

„Bessie“ nominantas

Kaip pasakojo festivalio prodiuserė Goda Giedraitytė, „PLArTFORMĄ“ Klaipėdos dramos teatre šiemet atidarys vienos svarbiausių, daugiau nei 25 metų veiklos sukaktį mininčios Izraelio šokio trupės „Vertigo“ spektaklis „Vienas. Vienas & Vienas“, ką tik Niujorke nominuotas šokio pasaulyje „Oskarui“ prilyginamam „Bessie“ apdovanojimui. Choreografės Noa Wertheim spektaklis sukasi apie vidinį žmogaus norą būti pilnaverčiu ir visapusišku, tačiau tam nuolat trukdo asmeninėmis, egzistencinėmis ir dvasinėmis būties realijomis fragmentuota realybė. Tai „spektaklis apie vienybės siekį pavojingai susiskaldžiusiame pasaulyje, „pasaulį“ suprantant tiek kaip išorinę aplinką, tiek kaip vidinę asmens būseną“ („Struggling to Understand“). Šią bendruomeniškumo stokos jauseną dar labiau sustiprina minimalistinė scenografija bei daugialypė Avi Belleli muzika. Ir tos iš atminties neištrinamos „Vertigo“ trupės šokėjų rankos it paukščių sparnai sklendžiančios ore...

Aplink dvi – asmeninę ir politinę – gyvenimo puses sukasi ir Slovakijos bei Rumunijos kūrėjų Sonos Ferienčíkovos, Maria Judovos ir Alexandros Timpau bendras darbas – solo spektaklis „Kaskart“. Rūpestingas, švelnus ir prasmingas asmeninis gyvenimas spektaklyje priešinamas su socialine individo realybe, kuri dažnai gali būti grėsminga ir net kerštinga. Pasitelkdami judesio, videomeno ir garso medijas, kūrėjai klausia, kaip galime būti kritiški mūsų pačių pasaulėžiūrai, kai ją formuoja mums artimiausi žmonės.

Fokusas – Danija

Bendradarbiaujant su Danijos kultūros institutu Baltijos šalims ir festivaliu „CPHStage“, bus pristatyti net trys išraiškos forma skirtingi, bet keliamais klausimais panašūs Danijos kūrėjų darbai.

Apnuogintos estetikos šokio duetas „Ieva ir Adomas“, vos prieš kelis mėnesius Danijoje apdovanotas aukščiausiu prizu kaip geriausias metų spektaklis (choreografas – puikiai Lietuvos auditorijai pažįstamas Palle Granhojus), kvies persvarstyti savo santykį su natūraliu kūno nuogumu. Užuot eksponavęs šokėjų plastiką ir choreografijos ypatybes, P.Granhojus scenoje atskleis vyrą ir moterį tokius, kokie jie yra, – tikrus, gyvus ir sudėtingus.

G.Giedraitytės teigimu, menininkės Tinos Tarpgaard, vienos iš nedaugelio Danijoje kuriančios biomeną, performansas-instaliacija „Mass-Bloom Explorations“ – neabejotinai taps vienu labiausiai nustebinsiančių šių metų festivalio projektų. Jis byloja apie trapų žmogaus ir kitos gyvybės rūšies būties sąveikos balansą ir biologinį nykimo procesą. Tūkstančiai didžiųjų milčių lervų kartu su atlikėja net tris dienas kartu gyvens skaidriame plastikiniame kupole Klaipėdos kultūrų komunikacijų centre (KKKC). Trijų valandų trukmės sesijose lankytojai bus kviečiami ateiti ir išeiti, kada tik panorės, tyrinėti ir bendrauti su instaliacijos dalyviais. Projekto lankymas – nemokamas.

Galiausiai iš natūralaus kūniškumo reginių publika bus pakviesta į silikono pripumpuotą šokio spektaklį apie tobulo kūno medžioklę. Choreografės Gunillos Lind spektaklis „Šiuolaikinės panikos tuštybė – V.O.M.P.“ apie tobulų krūtų, šlaunų ir sėdmenų troškimą balansuoja tarp sodraus juoko ir gilios šių dienų visuomenės įvaizdžio kritikos. Spektaklis bus rodomas Klaipėdos lėlių teatre ir Palangos kurhauze.

Moters statusas

Vilniaus miesto šokio teatro „Low Air“ jungtinis kūrybinis spektaklis „Su(si)tikimas“ – uždaros bendruomenės ritualas, kviečiantis žiūrovus tapti ne tik stebėtojais, bet ir dalyviais, įsiliejant į sektos narių gretas ir kartu atrandant (pažadinant) raganas. Spektaklio dramaturgija remiasi trimis šaltiniais: lyties kaip seksualinės tapatybės ir stereotipų analize bei vyriškumo ir moteriškumo apraiškomis šiuolaikinėje visuomenėje, archyvinėmis ir mažai analizuotomis raganų teismų Lietuvoje istorijomis ir sektos veikimo skerspjūviu, atskleidžiant žmonių bendruomenės manipuliacijos, valdžios, tikėjimo įtakos ir veikimo būdus.

Apie moters statuso subtilybes Viduržemio jūros regione kalba ir „Art Mouv‘“ (Korsika, Prancūzija) šokio spektaklis „Les Affranchies“. Žaisdamos su atitinkamais kultūriniais kodais, įvairiais žanrais ir formomis šokėjos neria žavingą moteriškumo turinį. Siekdamos laisvės, jos kviečia kiekvieną žiūrovą savyje pažadinti norą būti laisvu ir unikaliu, peržengiant bet kokius ribojimus.

Cirkas ir sofos

Įsikūręs specialioje palapinėje aikštėje prie Kultūros fabriko „Le Cirque Plein d’Air“ iš Prancūzijos atskleis gyvenimo magiją, savo istoriją ir kasdienybę. Jis kupinas trapios meilės, įsitaisiusios ant dviejų didelių stipraus vyro rankų, mažutės moters pečių ir muzikanto pirštų. Šiame mažame cirke galima išgirsti lietų, šalia įsitaisiusių žiūrovų kvėpavimą ir juoką. Akrobatinis ir muzikinis trijų atlikėjų kabaretas – tai kvietimas dar kartą paklajoti po vaikystės svajones, ir, svarbiausia, jomis gyventi.

Studijas Prancūzijoje baigusios Marijos Baranauskaitės „Sofos projektas“ – tarptautinis ilgalaikis kūrybinis procesas, sudarytas iš kūrėjos vykdomų kūrybinių laboratorijų bei jų viešų pristatymų Lietuvoje ir užsienyje. Projektas, anot autorės, skirtas dar neišbandytai publikai – sofoms. Šio kūrybinio proceso metu tiriami žmonių ir sofų tarpusavio santykiai. Kaip mes, žmonės, esame susiję su sofomis? Ką šiuose santykiuose galime sužinoti apie save ir kitus (žmones ir ne žmones)? Kokius gyvenimus mes turime? Ar žmonės gali atlikti pasirodymus sofoms? Kiek reikia sąmoningumo būnant žiūrovu ir kiek – atlikėju?

Premjera ir retrospektyva

Šeiko šokio teatras kartu su choreografe iš Belgijos Vilma Pitrinaite festivalyje parodys premjerinį spektaklį „Ordredesordreordredesordre“. Tai – choreografinis tyrimas, paremtas moksliniais ieškojimais apie biologines sistemas. Kaip struktūra atsiranda chaose, banga – jūroje, saviorganizacija ir solidarumas – anarchijoje, DNR – spiralės formoje, melodija – paukščio giesmėje, švelnumas – instinkte? Ar žmogus, būdamas stabilios būsenos, „miega“ kaip ir molekulės? Kiek chaoso, atsitiktinumo, nežinomybės jis įsileidžia į savo kontroliuojamą ir saugų gyvenimą?..

Festivalio uždarymui – Lietuvoje dar pernelyg retai pristatomas vyresnių atlikėjų tandemas ir šokio retro projektas apie „gerus senus laikus“. Vokietijoje įsikūręs čekų choreografas Karelas Vanekas kartu su kolegomis iš Slovakijos, Čekijos ir Vokietijos kviečia pažvelgti į praeitį. Kartais jie žvelgia į istoriją pro rožinius akinius ir ieško dalykų, kurių nebegali rasti šiandien. Tačiau ar kaskart, kai tik norime pabėgti nuo dabarties, turime atsigręžti į praeitį? O gal „geri seni laikai“, kuriuos nostalgiškai prisiminsime po dešimties metų, yra kaip tik dabar?

Interdisciplinaraus pobūdžio

Tarptautinio menų festivalio „PLArTFORMA“ misija – bendrame kūrybiniame vyksme suvienyti skirtingų regionų ir valstybių meninę patirtį bei kūrėjų kūrybinį potencialą. Festivalyje pristatomi šiuolaikinio šokio ir teatro, multimedijos projektų, performanso, naujojo cirko ir vizualaus meno kūrėjai bei jų grupės. Tai vienintelis interdisciplinaraus pobūdžio festivalis Klaipėdoje ir Vakarų Lietuvoje, be kultūrinės, vykdantis ir edukacinę funkciją – ugdantis publiką, supažindinantis ją su šiuolaikiniu menu, skatinantis suprasti ir vertinti jo raišką.

Nuo 2011 m. festivaliui suteiktas Klaipėdos miesto reprezentacinio festivalio statusas, o 2013 m. jis pripažintas geriausiu 2012 m. miesto kultūriniu įvykiu. 2015 m. festivalis apdovanotas Europos festivalių asociacijos ženklu „Europe for Festivals / Festivals for Europe“.

Festivalį organizuoja menininkų grupė „Žuvies akis“, remia Klaipėdos miesto savivaldybė, Lietuvos kultūros taryba, Kultūros ministerija ir Izraelio ambasada Lietuvoje.

Renginiai vyks Klaipėdos kultūros fabrike, Klaipėdos dramos teatre, Žvejų rūmuose, KKKC, Klaipėdos lėlių teatre, Palangos kurhauze. Bilietais į festivalio projektus prekiauja „Bilietai.lt“. Bilietus galima įsigyti ir renginių vietose prieš spektaklius.

Festivalio programa

Rugsėjo 12 d.

19 val. – festivalio atidarymas. Šokio spektaklis „Vienas. Vienas & Vienas“ (60’) (chor. N.Wertheim, „Vertigo Dance Company“, Izraelis) Klaipėdos dramos teatro Didžiojoje salėje (Teatro g. 2).

Rugsėjo 13 d.

11–14 val., 15–18 val. – performansas-instaliacija „Mass-Bloom Explorations“ (chor. T.Tarpgaard, „Recoil Performance Group“, Danija) KKKC Parodų rūmuose (Didžioji Vandens g. 2). Įėjimas – laisvas.

18 val. – šokio spektaklis „Šiuolaikinės panikos tuštybė – V.O.M.P“ (50’) (chor. G.Lind, „Gunilla Lind Danseteater“, Danija) Klaipėdos lėlių teatre (Turgaus g. 9). N12.

20 val. – spektaklis „Su(si)tikimas“ (60’) (Vilniaus miesto šokio teatras „Low Air“, Lietuva) Klaipėdos žvejų rūmų Didžiojoje salėje (Taikos pr. 70). N16.

Rugsėjo 14 d.

12–15 val., 16–19 val. – performansas-instaliacija „Mass-Bloom Explorations“ (chor. T.Tarpgaard, „Recoil Performance Group“, Danija) KKKC Parodų rūmuose (Didžioji Vandens g. 2). Įėjimas – laisvas.

18 val. – šokio spektaklis „Šiuolaikinės panikos tuštybė – V.O.M.P“ (50’) (chor. G.Lind, „Gunilla Lind Danseteater“, Danija) Palangos kurhauze (Grafų Tiškevičių al. 1, Palanga). N12.

19.30 val. – PREMJERA. Šokio spektaklis „Ordredesordreordredesordre“ (45’) (chor. V.Pitrinaitė, Šeiko šokio teatras, Belgija, Lietuva) Klaipėdos kultūros fabrike (Bangų g. 5A).

Rugsėjo 15 d.

12–15 val., 16–19 val. – performansas-instaliacija „Mass-Bloom Explorations“ (chor. T.Tarpgaard, „Recoil Performance Group“, Danija) KKKC Parodų rūmuose (Didžioji Vandens g. 2). Įėjimas – laisvas.

19.30 val. – šokio spektaklis „Ieva ir Adomas“ (60’) (chor. P.Granhojus, „Granhoj Dans“, Danija) Klaipėdos kultūros fabrike (Bangų g. 5A). N14.

Rugsėjo 16 d.

18 val. – PREMJERA. Šokio spektaklis „Les Affranchies“ (40’) (chor. Helene Taddei Lawson, „Art Mouv‘“, Prancūzija) Klaipėdos kultūros fabrike (Bangų g. 5A).

19 val. – jaunųjų kūrėjų platforma. Performansas „Sofos projektas“ (60’) (M.Baranauskaitė, Lietuva, Prancūzija) Klaipėdos kultūros fabrike (Bangų g. 5A). N14. Pasirodymas vyks lietuvių kalba. Dalyvių skaičius ribotas.

Rugsėjo 17 d.

12 val. – cirko ir muzikos spektaklis „Baltringue“ (70’) („Le Cirque Plein d’Air“, Prancūzija) jurtoje prie Kultūros fabriko (Bangų g. 5A). N5.

18 val. – medijų spektaklis „Kaskart“ (40’) (S.Ferienčíkova, M.Judova, A.Timpau, Slovakija, Rumunija) Klaipėdos kultūros fabrike (Bangų g. 5A).

19 val. – jaunųjų kūrėjų platforma. Performansas „Sofos projektas“ (60’) (M.Baranauskaitė, Lietuva, Prancūzija) Klaipėdos kultūros fabrike (Bangų g. 5A). N14. Pasirodymas vyks anglų kalba. Dalyvių skaičius ribotas.

Rugsėjo 18 d.

17.30 val. – cirko ir muzikos spektaklis „Baltringue“ (70’) („Le Cirque Plein d’Air“, Prancūzija) jurtoje prie Kultūros fabriko (Bangų g. 5A). N5.

19 val. – festivalio uždarymas. Šokio retro projektas „Nostalgiada“ (55’) (chor. K.Vanekas, „Tanzwerke Vanek and Preus“, Vokietija, Čekija) Klaipėdos kultūros fabrike (Bangų g. 5A).

Festivalio organizatoriai pasilieka teisę keisti programą.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų