- Evelina Zenkutė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Požiūris: žurnalisto ir režisieriaus K.Kaupinio įsitikinimu, kinas nieko nesprendžia, bet gali būti labai geras veidrodis – tiesus arba kreivas.
-
Įvertinimas: 2015 m. K.Kaupinio režisuotas „Triukšmadarys“ pelnė „Sidabrinę gervę“ ir tapo geriausia metų trumpametraže juosta.
-
Lokacija: pirmasis K.Kaupinio trumpo metro filmas, kuriame vaidino aktorius V.Masalskis, buvo filmuojamas Klaipėdos rajone, Veiviržėnų gimnazijoje.
-
Mintis: K.Kaupinio teigimu, meno mokymas prasideda nuo išėjimo iš kasdienybės.
-
Karolis Kaupinis
-
Karolis Kaupinis
"Svarbu vis nepamiršti, kad nieko, be viso kito, nėra gana", – įsitikinęs jaunas kino režisierius ir LRT užsienio naujienų redaktorius Karolis Kaupinis. Negana dėmesio kitam žmogui, pastangų, darbo, asmeninės atsakomybės, mokytojų, kelionių, muzikos, filmų ar perskaitytų knygų. Tik apie sėkmę K.Kaupinis kalba atsargiau, nes jos sąvoka – nelabai vertintina.
– Dabar vaikus moko perdėto pasitikėjimo savimi, o ir lūkesčiai jų – milžiniški. Kas ilgalaikėje perspektyvoje laimi kovą tarp kuklumo ir įžūlumo? Kaip gyvenimą pradedančiam žmogui, kurio prigimtyje veikiausiai užprogramuotas maksimumas, išmokti tikslų siekti nuosekliai?
– Jeigu susidūrimas – kaktomuša, dažniausia laimės įžūlumas, kaip ir buka jėga laimės prieš žodį. Bet čia yra dar du dalykai – žmogus elgiasi nebūtinai "kaip yra", jis gali elgtis "kaip norėtų, kad būtų". Man atrodo, kad moralė iš viso yra "kaip turėtų būti" sfera, t. y. bet kokia moralės kategorija reiškia nepaklusimą gamtos pasaulio dėsniams, kur dominuoja jėga, dydis, galia, instinktas. Tad mano elgesys kuo dažniau turi bandyti įrodyti, kad jėga (įžūlumas) laimi ne visada, kad įmanoma kurti pasaulį ne jėgos (įžūlumo) pagrindu. Kitas klausimas – ką reiškia laimi? Maksimilijono Kolbės istorija: žmogus pasmerkiamas Aušvice mirti badu, bet kadangi mano, kad svarbiausia – atleisti, meldžia atleidimo savo budeliams iki pat mirties. Budeliai lieka gyventi, o jis miršta. Vietoj atleidimo tiesiog turėtų perkąsti vienam jų gerklę jį vedant į tą rūsį. Bet gal mirdamas, tačiau likdamas ištikimas sau, jis laimi prieš tuos, kurie gyvena taip, kaip nederėtų? Tai labai radikalus pavyzdys, bet jis rodo kraštutinę "kaip turėtų būti" kryptį. Be to, nuo kuklumo nenumirsi, kaip ten sako.
– Bakalaurą ir magistrą baigėte Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų institute, dabar dirbate užsienio naujienų redaktoriumi LRT, be to, esate kino režisierius. Sutinkate, kad pasirinktos studijos dar nereiškia, jog dirbsite su jomis susijusį darbą, ir priešingai – tam, kad imtumeisi norimos veiklos, nėra būtina baigti tam tikros krypties mokslus?
– Sutinku.
– Augote pedagogų šeimoje. Ar tai, kad buvote brandintas tėvų mokytojų, lėmė kiek kitaip susiformavusią asmenybę, gal gilesnę, platesnę? Ar jų skiepijamos vertybės skiriasi nuo diegiamų tų tėvų, kurie atstovauja kitoms profesijoms?
– Kitų tėvų neturėjau, todėl sunku palyginti. Kiek esu matęs visokių tėvų, tai visokių būna, pedagogų – irgi. Nežinau, ar čia priežastinis ryšys – "geri, nes pedagogai" arba "gerai, kai pedagogai". Gerai, kai geri pedagogai. Bet gal labiausia gerai, kai geri, nesvarbu, ar pedagogai. Mano namuose nebuvo didaktikos. Aš su broliu tiesiog žiūrėjau, kaip jie elgiasi su manimi ir tarpusavyje. Klausiau, apie ką kalba, kas juos jaudina. Dabar suprantu, kad daugiausia viskas sukosi apie kitą žmogų. Galvoti apie kitą žmogų. Pirma – apie kitą, paskui – apie save. Aną dieną žiūrėjau Vandos Juknaitės paskaitą "You Tube" ir auditorijoje pamačiau savo mamą, pasidarė aiškiau. Vis dar mokosi, kad nepamirštų, ko svarbiausia išmokyti. Tai svarbu, nes gyveni ir dyla tos mokyklos pamokos, o gerų pedagogų – reta. Pastebėjau, kad jei ilgesnį laiką neturiu žmogaus, kuris man būtų mokytojas, pasidaro kažkaip plokščia. Tada skaitau ir ieškau, ko čia dar išmokti.
– Ar mama ir tėtis turėtų prisidėti dvyliktokui renkantis studijas. Gal kartais tėvai, turėdami gerokai daugiau patirties ir išminties, privalo imtis kiek drastiškesnių priemonių?
– Manau, kad tėvai turi tiesiog žmogiškai išdėstyti savo argumentus – visų pirma sau, paskui – jau vaikui. Atskirti, kurie argumentai yra "norėčiau, kad taip būtų, bet nežinau kodėl" nuo "norėčiau, kad taip būtų, nes turiu tame patirties". O tada tiesiog pateikti savo nuomonę ir priminti, kad už visus pasirinkimus žmogus neša asmeninę atsakomybę. Kuo anksčiau tai vaikas sužino, tuo, manau, jis teisingiau renkasi, netenka noro priešintis dėl pasipriešinimo. Čia teorija, aš neturiu vaikų.
– Sutiktumėte su teiginiu, kad mokyklose kinas ir teatras yra nepelnytai užmiršti. Ar nėra taip, kad neturint meno pagrindų žmogui uždaromos durys pažinti tikrus, pakylėjančius dalykus?
– Taip, yra būtent taip.
– Gal turite kažkokią teoriją, paaiškinimą, kodėl nutinka taip, kad vienas vaikas ir paauglys atranda gerą literatūrą, muziką, kiną, o kitas kažkaip ir lieka su vienadieniais bestseleriais ar masinės gamybos filmais.
– Aš mokiausi Balio Dvariono muzikos mokykloje. Ten turėjau geriausius mokytojus, kuriuos apskritai turėjau. Jie buvo du ir abu mokė tuo pačiu principu. Fortepijono mokytojas liepdavo klausyti akordo, kol jo fizinis skambėjimas likdavo tik mano galvoje. Vis klausdavo, ar dar girdžiu. Kartais turbūt teigdavo, kad tikrai girdžiu. Taip iš realybės garsas pereidavo į fantaziją. Taip buvau mokomas, kad dalykai, kurių esu mokomas, jau yra manyje, tiesiog reikia juos atrasti. Juk žinau, kodėl man graži šita melodija? Taip pat mokė ir muzikos literatūros mokytoja. "Jums labai patiks šita arija, čia pagal jūsų natūrą." Kreipdavosi į vaikus "jūs", visų pirma leisdavo suprasti, kad čia kitaip nei visur, čia kitas pasaulis. Meno mokymas prasideda nuo išėjimo iš kasdienybės. Juk yra teorija, praktika ir menas. Meno pamokoje turi patirti. Patirti, koks tas skirtumas.
– Hermanas Hessė knygoje "Stiklo karoliukų žaidimas" rašė apie meno ir tiksliųjų mokslų sintezę. Muzikoje – formulės, matematikoje – kūryba. Jūs ir pats savo kailiu turbūt jaučiate šį dualumą. TV reportažo nesukursi, jei stinga racionalumo, logikos, bet jis nebus geras, jei jį "lipdysi" be jokios fantazijos. Lygiai taip pat turbūt ir su filmais. Kiek svarbu įdarbinti abu smegenų pusrutulius?
– Svarbu labai. Svarbu vis nepamiršti, kad nieko, be viso kito, nėra gana.
– Aktorius Arūnas Sakalauskas yra pasakęs: "Bėga metai ir daug dalykų nuo tavęs tiesiog nepriklauso, jie tau nepavaldūs. Tu nori keisti savo gyvenimą, bet jis nesikeis. Kiekvienas žmogus yra savo likimo kalvis? Man atrodo, kad tai netiesa." Ar suaugusio žmogaus gyvenimas jums neatnešė nusivylimų? Kaip neprarasti motyvacijos būti, jei ne viskas sekasi taip, kaip norėtųsi? Nuleisti kartelę, daužtis į tą sieną šimtąjį kartą, bet vis tiek bandyti?
– Nusivylimų neatnešė, tik idealizmas gal kiek prislopo. Neseniai supratau, kad vis galvodavau, jog ateitis bus daug geresnė nei dabartis, o pastaruoju metu manau, kad dabar ir yra geriausia, kaip gali būti. Norėčiau išlaikyti tą tikėjimą, nors pasąmoningai progreso idėja išlieka. Tai nelabai galiu pasakyti, ko imtis, kai nesiseka. Man sėkmė išvis yra abejotina ir nelabai vertintina sąvoka, labiau suprantu pastangas, atsakomybę ir darbą. Manau, kad tik išimtiniais atvejais tai neturi rezultato. Rezultatas, aišku, visada yra mažesnis nei tikiesi, tai – taisyklė. Bet tai supratęs, sieki maksimumo, išeina 30 procentų iš to, ko norėjai, ir visas mokslas yra tiesiog prie to priprasti, priprasti, kai visada bus būtent taip. O tikrai nesiseka, manau, tik išimtiniais atvejais. Labai gerbiu tokių žmonių tvirtybę ir atkaklumą, bandymą išsaugoti orumą. Jie dažniausiai nesiskundžia. Kraštutiniais atvejais prašo pagalbos. Ir, aišku, bet kurioje taisyklėje yra išimčių, visame, ką sakau.
– Puikiai valdote ne vieną kalbą. Tikslingai jų mokėtės?
– Galiu susišnekėti keturiomis, dar keliomis susigraibau kažką suprasti. Tikslingai mokiausi trijų, rusų išmokau savaime, bet nemoku jos taip gerai, kaip norėčiau. Norėčiau išmokti ir daugiau ar bent suvienodinti visų mokamų lygius, nes nuolatos gerai galiu valdyti tik porą, kitos dvi iš tų keturių, kurias moku, užsimiršta, tad turiu vis atnaujinti. Kalba yra viskas. Manau, geriausiai ją įsisavini pagyvendamas tos kalbos pasaulyje, nebūtinai fiziškai, bet geriau – ir fiziškai.
– Esate matęs nemažai pasaulio. Gal kažkada skaičiavote, kiek šalių, miestų aplankėte? Ar kelionės keitė, formavo jus kaip žmogų? Ką jos jums padėjo sužinoti apie save, savo šalį, patriotiškumą.
– Nesu skaičiavęs, nekolekcionuoju. Kelionės man daugiausia leido suprasti mano įpročių ir mūsų papročių, gyvenimo normų reliatyvumą. Leidžia suprasti, kad tai, ką priimu kaip duotybę, kitur yra siekiamybė ir atvirkščiai. Anksčiau mėgdavau kuo daugiau aprėpti ir kuo daugiau pamatyti. Dabar labiau mėgstu mažiau vietų, bet ilgiau. Mane vis mažiau domina vietos, daugiau – žmonės.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Apie tautinių instrumentų puoselėtojus – knyga2
Lietuviški tautiniai instrumentai yra tarsi mūsų tautos autentiškumo ir išskirtinumo simbolis. Klaipėdiečiai turės progą susipažinti su pirmojo Lietuvoje enciklopedinio žinyno „Lietuvos tautinių instrumentų puoselėtojai&ld...
-
Klaipėdos menininkams – prestižiniai apdovanojimai
Švenčiant Tarptautinę teatro dieną, Klaipėdos dramos teatre Lietuvos menininkai buvo apdovanoti „Auksiniais scenos kryžiais“ už 2023 metų kūrybinius pasiekimus. Tarp jų apdovanojimus gavo net šeši Klaipėdoje kūrę ...
-
„Auksiniai svogūnai“ grįžo: suskaičiuoti ir apdainuoti ryškiausi politikos herojai ir nusidėjėliai6
Pandemijos pristabdyti, bet dar labiau subrendę, legendiniai, fantastiški, ryškiausiomis žvaigždėmis ir sąmoju spindintys, politikos nusidėjėliams akis graužiantys Lietuvos humoro apdovanojimai „Auksiniai svogūnai“ sugrįžo....
-
Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre įteikti kūrėjų apdovanojimai „Pagauk bangą“
Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras jau šeštą kartą Teatro dienos proga įteikė apdovanojimus „Pagauk bangą“, kurie skirti 2023 m. ambicingiausius kūrybinius iššūkius įveikusiems kūrėjams ir aukščia...
-
„Auksiniai scenos kryžiai“ – dizainerei S. Straukaitei, scenografei L. Liepaitei2
Minint Tarptautinę teatro dieną, trečiadienio vakarą Klaipėdos dramos teatre įteikti prestižiniai teatro apdovanojimai „Auksiniai scenos kryžiai“. ...
-
Klaipėdoje teatralams bus įteikti Auksiniai scenos kryžiai1
Klaipėdos dramos teatre trečiadienį vyks Auksinių scenos kryžių apdovanojimų ceremonija. ...
-
Klaipėdos teatralams bus įteikti „Padėkos kaukės“ apdovanojimai
Klaipėdoje kuriantiems teatralams už reikšmingiausius 2023 metų teatro darbus ir nuopelnus pirmadienį bus įteikti „Padėkos kaukės“ apdovanojimai. ...
-
KVMT istorinę praeitį ir ambicingą ateitį sujungs V. Karčiausko sukurtos skulptūrinės miniatiūros6
„Prie senojo muzikinio teatro buvęs akmuo primena samaninį agatą, kuris net vandeniu pjaunant svaido žiežirbas, nes tvirtas ir savitas, kaip ir pati Klaipėdos krašto bei čia kūrusių žmonių istorija“, – sako žinomas skulptor...
-
Tarptautinei teatro dienai – premjera ir žiūrovų pamėgti spektakliai Žvejų rūmuose
Pasitinkant tarptautinę teatro dieną Klaipėdos Žvejų rūmuose kovas buvo paskelbtas teatro mėnesiu. ...
-
Žvejų rūmuose – „Labai asmeniškos dainos“
Kovo 28-ąją 18.30 val. Klaipėdos Žvejų rūmai kvies praleisti vakarą su Neda Malūnavičiūte ir Richardu Baniu. Koncertinei programai „Labai asmeniškos dainos“ jie kruopščiai atrinko per 30-ies N. Malūnavičiūtės kūrybin...