Pereiti į pagrindinį turinį

„Aš pažinau karalių tavyje“: V. Mačernio eilės susijungs su muzika

2021-06-03 16:34
KVMT inf.

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro kamerinės muzikos festivaliai - „Vasaros prieskoniai“ ir „Vasaros prieskoniai Palangoje“ apjungs garsiausių kūrėjų muziką ir Vytauto Mačernio poeziją. Šiuo lyrišku „duetu“ birželio 5 d. 18.30 val. gėrėsimės Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Klaipėdos fakulteto koncertų salėje, o birželio 12 d. 19 val. - Palangos kurhauzo koncertų salėje.

Domininkas Malajavas. Domininkas Malajavas. Domininkas Malajavas. Domininkas Malajavas. Domininkas Malajavas.

Išskirtinis „Vasaros prieskonių“ akcentas – muzikinė-poetinė programa „Aš pažinau karalių tavyje“, skirta poeto Vytauto Mačernio 100-osioms gimimo metinėms. Teatro simfoninio orkestro styginių kvarteto: Reginos Sarkisovos (I smuikas), Vladislavo Adelkhanovo (II smuikas), Monikos Longo (altas) ir Gabrielės Bajorūnienės (violončelė) atliekami M. K. Čiurlionio, E. Griego, Cl. Debussy ir kt. kompozitorių kūriniai skambės palydimi režisieriaus bei skaitovo Domininko Malajavo deklamuojamų Vytauto Mačernio eilių.

Įsiklausyti į eiles

„Mieli žiūrovai, mes su didele meile paruošėme jums muzikinę-poetinę programą, kurioje išgirsite įstabiausius S. Rachmaninovo, P. Čaikovskio, E. Griego, M. K. Čiurlionio kvartetus bei prancūzų kompozitorių aranžuotes. Tikimės, kad publika bus sužavėta – Jules Massenet „Meditacija“ iš operos „Thaïs“.  Pasaulinio garso muzikos kūriniai puikiai derės su nuostabia poezija bei sukurs nepakartojamą vakaro atmosferą“, – sakė R. Sarkisova.

V. Mačernio poezija – vertybių vertikalė kylanti į viršų.

G.Bajorūnienė akcentavo, kad ruošiantis koncertui ne kartą aplankė mintis, kad kaip keista, kad žodžio reikšmę galima perteikti instrumentų garsais ir net nesvarbu, kad tie kūriniai parašyti ne tuo pačiu metu kaip eilės. „Pajaučiau, kad nėra laiko ar kitokio mato. Yra emocijos, kurias suteikia garsas. Ir nesvarbu kaip jis išgaunamas – instrumento ar balso dėka. Koncerto programos kūrėjai puikiai parinko muzikinius kūrinius eilėms įprasminti“, – reziumavo G.Bajorūnienė.

„Kūriniai koncertui kruopščiai atrinkti ir išieškoti, stengiantis atitikti V. Mačernio poezijos nuotaikas. Stengiamės patys grodami įsiklausyti į poeziją ir sukurti bendrą viziją kartu su skaitovu. Tikiuosi, mūsų vizija pasieks ir žiūrovus... Įdomu groti, kai tarp muzikos kūrinių yra skaitomos eilės. Tai nuteikia, sutelkia kūriniui. Tikimės, kad ne tik mums, bet ir klausytojams tai suteiks naujų, netikėtų patirčių“, – sakė Monika Longo.

Atrasti „karalių savyje“

Anot D.Malajavo,  jaunojo klasiko, poeto V. Mačernio kūrybinis palikimas nėra gausus, tačiau jo kūrybinės versmės savyje talpina daug prasmių, idėjos erdvių, minčių vandenynus. „V. Mačernio poezija – vertybių vertikalė kylanti į viršų. Tai galimybė patirti akistatą su savimi. Kuomet žmogaus vertybinis augimas vertikalus, jo asmenybė tampa lyg veidrodis. Nenuostabu, jog kartais jo eilės gali pasirodyti niūrios, skausmingos, liūdnos, slegiančios, netgi žeidžiančios. Bet ar tai nėra mūsų vidinio gyvenimo atspindys? Juk  kiekvienas iš mūsų savyje turime tai, kas mums nepatinka, kas mus traukia labiau prie žemės, tai su kuo kovojame... Mūsų pačių žemiškas purvas, savi skausmai, kančios atsispindi jo eilėraščiuose. Todėl per poeziją V. Mačernis tampa tarsi vedliu ir vietininku tos nepasiekiamos, bet jaučiamos Karalystės, kurioje vietos tamsumai nėra. Specialiai to ieškojau ir šiuose eilėraščiuose.  Noriu, kad muzikinės-poetinės programos klausytojas atrastų tą „karalių savyje“, o šiame laikmetyje tai ypač aktualu. Labai džiugu, kad KVMT nėra abejingas mūsų tautos šviesuoliams ir rodo dėmesį pagerbiant jų atminimą įvairiais svarbiomis progomis gimstančiais projektais“, – teigė režisierius, skaitovas D. Malajavas.

Lyg lakštingalos trelės

Smuikininkas Vladislavas Adelkhanovas pasakoja, kad muzikinėje-poetinėje programoje „Aš pažinau karalių tavyje“ išgirsite daug nuostabios muzikos. „Siūlau klausytojams atkreipti dėmesį Sergejaus Rachmaninovo romansą „Andante espressivo“. Savo pirmą kvartetą styginiams Nr.1 kompozitorius sukūrė 1889–1890 m., kai jam buvo tik 16 metų. Šiame kūrinyje jau galima įžvelgti genijaus, vėliau tapsiančio garsiu visame pasaulyje, orignalumą ir pajausti jo kūrybos išraiškingumą. Romanso „Andante espressivo“ emocinė gama labai plati. I. Rachmaninovas genialiai natomis piešia žmogaus vidinį pasaulį. Kvartetas koncertą pradės nuo liūdnų gaidų, kuriose galima išgirsti aimanas, klyksmą ir net verksmą, tačiau vėliau melodija keisis į suteikiančią viltį. Pagrindinė romanso mintis – šviesi“, – jausmingai pasakoja V. Adelkhanovas.

Išskirtinio dėmesio, anot muzikos profesionalo V. Adelkhanovo, verta ir žinomo lietuvių kompozitoriaus Mikalojaus Konstantino Čiurlionio kūrinys styginių kvartetui „C-moll, VL 83 (1901): II. Andante“. „M. K. Čiurlionis žinomas savo muzikaliaisiais muzikos peizažais kaip „Miške“, „Jūra“. Kvarteto muzika pastoralinė: ji prasideda nuo ramaus gamtos paveikslo, kuriame girdimos net lakštingalos trelės, vėliau muzika tampa dramatiška, tarsi atslenka juodas debesis, tačiau greitai dangus vėl tampa šviesus, o kūrinys baigiasi ramiomis ir taikiomis gaidomis. M.K. Čiurlionis ir S. Rachmaninovas – amžininkai, tad jų muzika puikiai dera ir papildo viena kitą“, – pasakojo smuikininkas

Pasak V. Adelkhanovo, programoje skambės daug klasikinės muzikos melomanams žinomų kūrinių, tačiau jam bus didelis malonumas sulaukti finalinio – Jules Massenet „Meditacija“ iš operos „Thaïs“, kurią styginių kvartetui aranžavo Elaine Fine. „Šis kūrinys publikos ypač mėgiamas, o mūsų muzikinėje programoje solinę partiją jame gros puiki smuikininkė Regina Sarkisova. Laukiu to su dideliu nekantrumu“, – sakė profesionalas.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų