A. Remeika: forume – apie permainų laikus

  • Teksto dydis:

Portalo skaitytojams – pokalbis su Arnoldu Remeika – mados verslo konsultantu, mados industrijos analitiku, dėstytoju, edukacinio projekto "Suprasti madą" įkūrėju ir vadovu. A.Remeika jau trečius metus organizuoja mados forumą tarptautinio festivalio "Fashion Week Klaipėda" metu. Rugpjūčio 21 d. mados pramonės ekspertai kalbės tema "Permainų laikai: kokį rašysime naują mados istorijos skyrių?".

– Ne tik mados bendruomenei, bet ir platesnei visuomenei esi žinomas kaip Bomberis – kokia tavo istorija?

– Tinklaraštį pradėjau rašyti oro uostuose, pakeliui arba grįžtant iš dar vienos komandiruotės – kelerius metus dirbdamas globalių ambicijų turėjusiam mados prekės ženklui, apkeliavau visas pasaulio mados sostines, kur ir pamačiau daug mados pramonės užkulisių. Rašiau apie viską, ką matydavau darbinėse kelionėse, ką skaitydavau apie mados industrijos aktualijas ir į ką gilindavausi savo negausiu laisvalaikiu. Rašiau paprasta, visiems suprantama kalba, o skaitytojų ir bendraminčių bendruomenė ėmė augti ir auga iki šiol. Taigi, prieš penkerius metus rašyti pradėtas tinklaraštis, kurį lakūno striukės garbei pavadinau "Bomberiu", atvėrė duris į platesnį žinomumą.

Manau, kad daugelis įdomių projektų, kurie mane ištiko pastaraisiais metais, yra tiesiogiai susiję su mano įsitvirtinimu tarp mūsų mados pramonės autoritetų ir būtent per "Bomberio" kanalą. Turbūt be Bomberio nebūtų ir kvietimo tapti mados žurnalo "L'Officiel" vykdomuoju redaktoriumi – šias pareigas ėjau vienerius metus, kol pradėjau asmeninį edukacinį projektą "Suprasti madą", ir tas nuotykis tęsiasi jau dvejus metus. Esu dėkingas visiems, kurie manimi patikėjo – juk prie mano projekto jau prisijungė daugiau nei 15 lektorių, geriausių mados ekspertų, o mūsų renginiuose nuo 2018 m. rugsėjo apsilankė jau bemaž 1500 žmonių. Turiu puikią komandą, daug planų ir ambicijų.

– Papasakokite apie "Suprasti madą" projektą. Kaip jis gimė ir kokia projekto populiarumo paslaptis?

– Projektas gimė iš labai aiškaus suvokimo, kad aplink yra daugybė žmonių, kuriems yra įdomi mados industrija, jos užkulisiai ir kurie norėtų apie tai sužinoti daugiau ne iš "Google", bet iš mados industrijos ekspertų – t.y. iš pirmų lūpų. "Suprasti madą" pagrindinė auditorija buvo, yra ir bus ne tik mados verslininkai, bet ir paprasti mados entuziastai, smalsuoliai, kuriems mada taip pat įdomi – milžiniško pasisekimo sulaukia mūsų pažintinės paskaitos apie mados istoriją, apie drabužių dėvėjimo meną, apie aprangos kodus ir t.t. Juk viso to reikia ir medikui, ir juristui, ir pedagogui, ir bet kurios kitos profesijos atstovui. Šį rudenį pradėsime su gausiausia iki šiol renginių ir mokymų programa: kalbėsime ne tik apie madą ir stilių, bet ir apie gyvenimo kultūrą plačiąja prasme.

– Jau trečius metus organizuojate mados forumą "Fashion Week Klaipėda" festivalio metu: ar mada yra lygiai tokia pat aktuali Klaipėdoje, kaip ir Vilniuje?

– Mada yra aktuali visur, kur žmonės nevaikšto nuogi. Tik ta mada visur skirtinga, ir supratimas, kas madinga, o kas ne, gerokai skiriasi net tokioje mažoje šalyje kaip Lietuva. Pavyzdžiui, Klaipėdoje dabar mada priaugintoms blakstienoms ir ištatuiruotiems antakiams – pusė miesto moterų ir, beje, labai skirtingo amžiaus tokios vaikšto. Ką gi, tokia mada, ir nieko nepadarysi. Bet man kur kas svarbiau ne mokyti žmones rengtis, bet mokyti suprasti madą, suteikti progą su ja susipažinti arčiau, paskatinti priimti sąmoningesnius sprendimus. Net pats mano projekto pavadinimas jau sufleruoja – mokome suprasti madą, o ne būti madingais ar pirkti kažkokį konkretų daiktą. Mes pasakojame kontekstą, pratiname žmones prie minties, kad mada yra sudėtinga ir įdomi, ją perpratę galime tapti sąmoningesniais tos mados vartotojais, kūrėjais, gamintojais, pardavėjais. Galų gale, dovanojame paprastą džiaugsmą – žmonės išmoksta rengtis, mėgautis drabužiais, naudoti juos su tikslu, o ne jų bijoti ir nuvertinti.

Iš čia atsirado noras mados ekspertų žiniomis ir įžvalgomis dalintis ne tik su vilniečiais, bet ir su mano gimtosios Klaipėdos žmonėmis. Visada siekiu padaryti ką nors gera savo Klaipėdai. Labai džiaugiuosi, kad mano mieste jau devintus metus vyksta toks festivalis kaip Klaipėdos mados savaitė ir kad jo organizatoriai jau trečius metus iš eilės man patiki surengti mados forumą. Tai toks formatas, kai mano pakviesti mados ekspertai ir autoritetai atskleidžia tų metų temą ir daro tai paprasta, populiaria, visiems priimtina kalba. Taigi forume laukiami visi – ir mados industrijoje dirbantys, ir su ja nieko bendra neturintys žmonės. Šiemet kalbėsime apie permainų laikus, kuriuose visi šiuo metu gyvename, juk itin stipriai tos permainos palietė ir mados industriją, ir kiekvieną mūsų.

– Kaip manote, kokia yra mados pasaulio karantininė realybė dabar? Ar lengva prognozuoti, kas bus rytoj?

– Jeigu žiūrėsime į šių dienų situaciją iš vartojimo perspektyvos, per karantiną mados industriją stipriai nuskriaudėme – buvome pasimetę, beveik nepirkome, o jeigu ir pirkome, tai tik kasdienius ir sportinius rūbus. Aišku, po karantino daugelis puolė siaubti parduotuves, sociologai net rado tam pavadinimą – pirkimas iš keršto (angl. revenge buying). Vis dėlto daugeliui mados verslų jau buvo per vėlu – po karantino jų gretos gerokai išretėjo. Pergalę šventė tie, kurie sugebėjo ir krizės metu likti aktualūs, patrauklūs, prasmingi. Skaičiau, kad labai pakilo tvarių, atsakingų ir ekologiškų mados prekės ženklų pardavimai.

Žiūrint iš mados verslo perspektyvos, tokie kataklizmai suteikia gerą progą pergalvoti savo strategiją ir galbūt kažką daryti stipriai kitaip – išsigryninti savo koncepciją, pradėti daryti tai, ko žmonėms išties reikia, o ne krauti sandėlius daiktais, kurie bus parduoti tik per išpardavimus. Tik sunkumai mums suteikia progą tobulėti kaip žmonėms ir kaip organizacijoms – kuo daugiau iššūkių, tuo daugiau lankstumo. Išlieka tik aktualiausi, todėl visada reikia laikyti ranką ant pulso.

Prognozuoti kaip bus labai nelengva, bet aišku viena – bus gerokai kitaip. Ir nors pauzė nebuvo itin ilga, kad visi – tiek vartotojai, tiek verslai – spėtų susivokti ir persiorientuoti, lūžis įvyko, tad kelio atgal jau nebėra.

– Ką reiškia būti madingu – ar užtenka spintoje turėti brangų populiaraus dizainerio rūbą?

– Visada iškart kviečiu susitarti dėl sąvokų – ką reiškia būti madingu ir būti stilingu. Madingas žmogus yra tas, ant kurio pamatysi visas sezono naujienas – jis jas seka, jis jas perka, jis jas dėvi. Stilingas žmogus gali apsieiti ir be madingų daiktų. Tiesa pasakius, stilingiausi mano pažįstami žmonės apskritai neigia madą ir rengiasi taip, kaip jie nori. Juk galima būti labai stilingu dėvint tik vintažinius, tarkime, išskirtinai iki 2000-ųjų pagamintais drabužiais.

– Dabar tendencijų yra tiek daug. Kaip nepasimesti ir kuo vadovautis kuriant savo stilių?

– Nuojauta ir savęs stebėjimu. Tikra tiesa – dabar madinga viskas, ir tai yra puikus metas kurti savo individualų stilių iš visko, ko tik norisi. Bet svarbiausias darbas šiame procese – tai savęs pažinimas, įsiklausymas į save ir susivokimas kas esi ir kaip tą savo tapatybę vizualiai nori transliuoti aplinkiniams. Čia labai padeda ir nuojauta bei intuicija. Kas iš to, kad daiktas, kurį užsidėsite, bus madingas, bet visiškai netiks nei jūsų sudėjimui, nei odos spalvai, nei, galų gale, jūsų temperamentui. Nieko nėra blogiau už milžinišką disonansą tarp to, koks žmogus yra viduje ir kaip jis atrodo išorėje.

– O kaip tu susikūrei savąjį stiliaus identitetą, kas dominuoja tavo aprangoje ir spintoje?

– Praeityje daug ieškojau, eksperimentavau, mokyklos laikais buvau didžiausias madistas – nuo oranžinio statybininko kombinezono iki plikai nuskustos galvos. Mano laikais Klaipėda buvo Lietuvos reivo sostinė. Parduotuvių tuomet nebuvo, tik atsirado dėvėtų drabužių bazės, kurias su draugais ir siaubdavome. Tai buvo laikai, kai atradau nesuderinamų dalykų derinimą viename įvaizdyje. Dabar ši tendencija labai aktuali, bet prieš daugiau nei dvidešimt metų Klaipėdoje mes jau žinojome, kas tai.

Sulaukus trisdešimties ir nuodugniai su savimi susipažinus, mano stilius nusistovėjo. Supratau, kad neturiu laiko kasdien galvoti, ką apsirengti, todėl pasirinkau gana uniformišką stilių: praktiškos tamsios spalvos, tiesūs minimalistiniai siluetai, sportiniai bateliai, kuprinė, akiniai nuo saulės, kurių, beje, turiu labai daug. Be abejo, įvairioms progoms mėgstu pasipuošti ir aš, bet vis dėlto retai kada išeinu iš savo spalvinės gamos ir minimalistinių siluetų rėmų. Už viską svarbesnė man yra kokybė, tikrai ne noras būti pastebėtam. Nebūtina rengtis plunksnomis, kad sulauktumei dėmesio. Stilingas žmogus yra tas, kuriam praėjus atsisuka tik tie, kurie turi gerą skonį.

– Kas jus labiausiai įkvepia mados pasaulyje, kokios vertybės čia puoselėjamos?

– Reikia atskirti madą kaip kultūrinį reiškinį ir madą kaip pramonę. Pirmu atveju mane įkvepia pats mados fenomenas – man mada yra kūrybingumo ir fantazijos šventė, nuolatinis žaidimas. Smagu stebėti, kas ir kodėl ateina į madą, kaip vos pasirodžiusi mados tendencija tampa masine banga, kaip madą veikia politika ir diplomatija, socialiniai pokyčiai, globali ekonomika, klimato kaita, įžymybių, taip pat ir paprastų žmonių didmiesčių gatvėse stilius.

Kalbant apie madą kaip gigantišką industriją, kurioje yra visko – nuo beverčių daiktų tiražavimo, žmonių išnaudojimo ir baisios taršos iki labai atsakingos gamybos, revoliucinių inovacijų ir itin atsakingų brendų, – čia irgi įkvepia būtent ta įvairovė ir galimybė kiekvienam mūsų apsispręsti, kurią pusę palaikome.


Jau prasidėjo didžiausias mados festivalis Lietuvoje, kuris vyks iki rugpjūčio 23 d. Visas naujienas ir renginių programą sekite "Fashion Week Klaipėda" socialiniuose tinkluose.

Projektą iš dalies finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Klaipėdos miesto savivaldybė.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių