Skambės lyg dedikacija
Dar vienas išskirtinis Klaipėdos koncertų salės renginys po Šv. Pranciškaus Asyžiečio vienuolyno skliautais įvyks vėlų birželio 11-osios vakarą 21 val. Klaipėdos kamerinio orkestro programa „Vilties meditacija“ nuskambės lyg dedikacija, skirta šiuo metu itin aktualiai solidarumo idėjai ir naujojo vienuolyno kiemelio atidarymui.
Pasaulis susitelkė ir susivienijo kovoje prieš klastingą virusą. Ypač jaudinantys pranešimai nuo pat pandemijos pradžios sklido iš Italijos, vienos iš labiausiai nuo šios paslaptingos ligos nukentėjusių šalių. Joje gyvena mūsų tautietė, Lietuvos Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatė kompozitorė Justė Janulytė.
Nemažai J. Janulytės kūrinių, tarp jų – net premjerinių, jau yra skambėję Klaipėdos koncertų salės repertuare. Šio renginio klausytojai pirmieji išgirs jos kūrinio lietuvišką premjerą, kurią autorė patikėjo Mindaugo Bačkaus vadovaujamam Klaipėdos kameriniam orkestrui.
Skleisis kaip gėlės žiedas
Apie savo kūrinį autorė rašė: „Erdvinė pusvalandžio kompozicija „Circle for a Square“ specialiai skirta atlikimui atviroje erdvėje, aikštėje. Iš čia kilo ir pavadinime slypintis žodžių žaismas: square anglų kalba reiškia ir aikštę, ir kvadratą, geometrinę figūrą, kaip ir ratas. Taigi – „ratas aikštei / kvadratui“.
Fiziškai paveikus kūrinys reflektuoja erdvės ir atstumo fenomeną. Banguojantis keturių styginių kvartetų garsas nuolat sukasi ratu, o atskirų narių partijos, iš pradžių dengiančios viena kitą, pamažu atsiskiria ir išsiskleidžia tarsi gėlės žiedas, hipnotišku skambesiu užpildydamos visą erdvę.“
Šis J. Janulytės kūrinys buvo sukurtas Emilijos Redžo teatrų (La Fondazione I Teatri di Reggio Emilia) užsakymu. Jo pasaulinė premjera įvyko 2018 m. birželio 17 d. programoje „Kvarteto namai“ (Casa del Quartetto).
Panardins melancholijoje
Antrasis vakaro metu skambėsiantis kūrinys – žymaus britų kompozitoriaus Gavino Bryarso šedevras „Jesus’ Blood Never Failed Me Yet“ / „Jėzaus kraujas dar niekada manęs nenuvylė“.
Tai stipriu emociniu poveikiu pasižyminti muzika, galinti sukrėsti net skeptiškiausius klausytojus. Jai skambant panirstama į meditatyvios ir trapios melancholijos būseną, kurią kritikai laiko viena svarbiausių kūrinio savybių.
Hipnotizuojančiam Londono benamio giedamos giesmės įrašui, besisukančiam daugybę kartų, akompanuoja styginių orkestras. Besikartojančios frazės, lėtas tempas, konsonansinė harmonija, laipsniškas orkestrinės faktūros auginimas kuria išoriškai paprastą, bet dvasingą mantrą.
Pirmoji šio kūrinio versija truko 25 minutes, tačiau G. Bryarsas netrukus praplėtė ne tik kūrinio trukmę iki 74 minučių, bet ir laiko sampratą savo muzikoje.
Naujausi komentarai