Pereiti į pagrindinį turinį

Garsi Stokholmo dieta – tik reklaminis triukas?

2018-04-06 02:00

Abejotinos įpročių mados toliau skverbiasi į Lietuvą – vis daugiau garsenybių viešai liaupsina neva tikrus stebuklus darančią Stokholmo dietą. Tačiau mitybos specialistai įsitikinę, kad šis lieknėjimo vajus – išpūstas burbulas ir gerai apgalvota rinkodaros gudrybė. Dėl nesąžiningos komercinės veiklos atskiro tyrimo ėmėsi ir Konkurencijos taryba.

Aktualu: įvairaus pobūdžio dietų šiandien pilnas internetas, tačiau tai, kas tinka vienam, nebūtinai bus veiksminga kitam. Aktualu: įvairaus pobūdžio dietų šiandien pilnas internetas, tačiau tai, kas tinka vienam, nebūtinai bus veiksminga kitam. Aktualu: įvairaus pobūdžio dietų šiandien pilnas internetas, tačiau tai, kas tinka vienam, nebūtinai bus veiksminga kitam.

"Tai beveik badas!"

Lietuvoje ir užsienyje platinamos Stokholmo dietos kūrėjai savo reklaminėmis žinutėmis akivaizdžiai perlenkė lazdą.

Suliesėti raginančiose programose teigiama, kad per savaitę žmogus gali atsikratyti net 10 kg, kurie esą niekada negrįš.

Mitybos specialistų manymu, tai visiškai prasilenkia ne tik su fizine sveikata, bet ir sveiku protu.

Oficialiu aiškinimu, "šio lieknėjimo metodo pagrindinis skirtumas nuo kitų dietų yra tas, kad kiekvienam klientui asmeniškai sudaromas lieknėjimo planas pagal jo duomenis, kūno savitumus ir gyvenimo būdą. Dietos pradžioje suaktyvinama medžiagų apykaita, kuri vėliau verčia organizmą patį deginti sukauptus riebalus".

Kiekvienam klientui suteikiama esą šimtaprocentinė garantija, kad antsvoris dings per 7 dienas ir niekada "negrįš".

Tačiau argumentai kelia rimtų abejonių.

Numesti šiek tiek svorio panorusi jauna klaipėdietė Rita M. (tikrasis vardas ir pavardė redakcijai žinomi – I.L.) savo kailiu nutarė išbandyti Stokholmo dietą.

Tačiau atsakiusi į virtualaus testo klausimus ir internetu gavusi mitybos planą nė nepradėjo jo laikytis.

1,7 m ūgio ir 64 kilogramų moteriai buvo pasiūlyta atsikratyti 5–8 kg antsvorio vos per septynias dienas.

Jos manymu, tai nelogiška ir be galo kenksminga sveikatai.

Tam, kad pasiektų geidžiamo rezultato, Ritai būtų tekę pasisotinti vos 500 kalorijų per dieną.

Dangstantis garsių žmonių vardais sukuriamas įspūdis, kad tai – greičiausias ir efektyviausias būdas "išgyventi neįtikėtinus pokyčius".

Juk tai beveik badas, po šios dietos ir ligoninėje gali atsidurti.

"Juk tai beveik badas, po šios dietos ir ligoninėje gali atsidurti. Nesijaučiu labai stora, kad reikėtų imtis tokių drastiškų priemonių. Juolab kad pagal kūno masės indekso skaičiuoklę mano svoris yra visiškai normalus. Tenorėjau padailinti formas, o man aiškino, kad turiu antsvorio. Neslėpsiu, didelį įspūdį paliko žinomų moterų Aušros Kilkuvienės, Liepos Mondeikaitės-Norkevičienės istorijos apie šokiruojančius kūno pokyčius. Pamaniau, gal iš tikrųjų veikia", – pasakojo pašnekovė.

Pažadai sukėlė juoką

Specialistams tokios moterų kalbos kelia juoką.

"Fit and Flex" sveikatingumo studijos įkūrėja, trenerė Ligita Fontaine aiškino, kad 500 kalorijų per dieną dieta tinka nebent atletams, besiruošiantiems fitneso varžyboms.

"Pamačiusios internetinę reklamą mano klientės vis teiraujasi apie Stokholmo dietą. Pasijuokiame, ir tiek. Matyt, gerai žaidžia rinkodara, nes 500 kalorijų per dieną yra savęs žalojimas, niekam to nerekomenduočiau. Visą dieną tiesiog esi žvėriškai alkanas. Greitas rezultatas nėra sveikas", – tikino L.Fontaine.

Pasak trenerės, numesti 5–7 kg per savaitę neišsekinant organizmo – neįmanoma, o ir nepatariama to daryti.

Svoris turi kristi palaipsniui, sykiu derinant mitybą ir judėjimą.

Stebuklus daro ne dietos, kurias reklamuodamos įžymybės gauna pinigų, o valia ir nuolatinis darbas.

"Neprotinga taip save alinti, nes svoris gali sugrįžti su kaupu. Reikėtų po truputį mažinti įprastai suvartojamų kalorijų kiekį. Jei moterims normalu kasdien gauti apie 2 tūkst., galima suvalgyti mažiau 300–500 kalorijų angliavandenių sąskaita. Taip pat reikia derinti mitybą su sportu. Galima iškrovos diena, tačiau ir ji tinka ne visiems", – akcentavo L.Fontaine.

Pašnekovės manymu, Ritos atveju papildomi 5 kg neturėtų būti vertinami kaip antsvoris.

"Taip galima psichologiškai traumuoti merginą. Matyt, jie turi savo skaičiavimo skalę, kuria gąsdina žmones", – svarstė trenerė.

Krenta tik pirmąją savaitę

Paskambinus nurodytais įmonės kontaktais, Stokholmo dietos konsultantas Latvijoje iš pradžių bandė įrodyti, jog sveikai atsikratyti 5 kg per savaitę – visiškai realu.

Paskui pagalvojęs pridūrė, kad lieknai merginai, ko gero, to padaryti nepavyktų.

Įmonei atstovaujantis vyras prisistatė Dovydu, tačiau savo pavardės atskleisti nenorėjo.

"Tai dar priklauso nuo žmogaus organizmo. Jei tavo svoris – 60 kg, tai iškart 5 kg nenukris. Mes rekomenduojame mesti nuo 3 iki 5 kg per septynias dienas. Bet tai galioja tik pirmąją savaitę, vėliau kilogramai taip greitai netirps. Turime klientų, kurie per savaitę atsikratė 8 kg, bet tada jie svėrė 110 kg", – dėstė pašnekovas.

Esą su kiekvienu klientui yra dirbama individualiai, iš pradžių žmogus užpildo anketą, papasakoja dietos specialistams apie savo mitybos įpročius, alergijas.

O nesusipratimai neva prasideda tada, kai nesilaikoma nurodyto maisto plano ar neišgeriama pakankamai vandens.

Grasina sveikatos sutrikimais

Kad ši dieta tėra rinkodarinis triukas, iš kurio jos kūrėjai neblogai uždirba, tapo aišku vos pabandžius užsiregistruoti Stokholmo dietos internetiniame puslapyje.

Dienraščio žurnalistei nurodžius pagrindinius duomenis apie save, tačiau iki galo net nepabaigus registracijos, į elektroninį paštą ėmė plūsti pradėti dietą raginančios žinutės.

Nuo praėjusių metų gruodžio iki balandžio vartotojui buvo išsiųsta pusšimtis provokuojančių reklaminių laiškų, kuriuose apeliuojama į žmogaus emocijas.

Kai kurių turintį net būtų galima prilyginti psichologiniam smurtui: "Taip, Ieva, ir vėl taip atsitiko. Tu gi pasižadėjai, kad šiemet tikrai numesi antsvorio. Kad pagerinsi savo mitybos įpročius, pradėsi gyventi sveikiau ir aktyviau. Ir vis dėlto Tu esi čia – turėdama nereikalingų kilogramų nedrąsiai lauki pavasario ir vasaros, kad vėl slėptumei savo figūrą ir suglebusį pilvuką. Žiauri tiesa yra ta, kad Tu atidėjai svorio metimą, nes naudojai netinkamus lieknėjimo metodus arba tiesiog negalėjai pasiryžti".

"Nutukimas rodo tingumą, pavydą ir silpną charakterį, bet mes žinome, kad Tu, Ieva, gali atsikratyti nepageidaujamų kilogramų tik per 7 dienas! Turi būti išprotėjusi, kad atsisakytum pasiūlymo, kuris padarys Tavo gyvenimą geresnį (kalba netaisyta – I.L.)."

Laiškuose užsimenama ir apie sveikatą.

"Pasitikrink nemokamai, ar Tavo sveikatos būklė nepablogėjo? Šiandien praėjo penkios savaitės, kai žengei pirmą žingsnį ir internete ieškojai, kaip išspręsti antsvorio problemą. Statistiniai duomenys rodo, kad per penkias savaites Tavo sveikatos būklė ir savijauta gali žymiai pablogėti".

"Gal jau pakanka sau meluoti? Mes esame sąžiningi su Tavimi – būk ir Tu. Per savaitę gali atsikratyti 10 kilogramų, kurie negrįš!"

Siūlomos ir "ypatingos" 80 proc. nuolaidos, kurios esą galios tik apie 24 val., po kelių dienų klientai masinami vėl tais pačiais pasiūlymais.

Pasak Stokholmo dietos konsultanto Dovydo, šiais "motyvuojančiais laiškais ir piniginėmis akcijomis" siekiama paskatinti žmones imtis veiksmų.

Aiškinasi, ar nepažeidė įstatymo

Prieš porą dienų Lietuvos konkurencijos taryba sudvejojo, ar šios reklamos yra tinkamos.

Žmonėms sudaromas klaidingas įspūdis, kad nuolaida turi ribotą galiojimą. Tačiau po kelių dienų ar savaitės ji vėl pristatoma kaip nauja.

Tariamu akcijos trumpalaikiškumu vartotojas skatinamas nedelsiant priimti sprendimą.

Todėl tikėtina, kad ši reklama gali turėti nesąžiningos komercinės veiklos požymių ir būti klaidinanti.

Už Reklamos įstatymo pažeidimą numatytos baudos.

"Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatyme numatyta, kad komercinė veikla yra klaidinanti, jei ji pasireiškia kaip apgaulingas tvirtinimas, kad produktą bus galima įsigyti tik per ypač trumpą laikotarpį arba tik tuo laikotarpiu jį bus galima įsigyti nustatytomis sąlygomis, taip siekiant paskatinti vartotoją nedelsiant priimti sprendimą, nesuteikiant vartotojui galimybės ar pakankamai laiko priimti informacija paremtą sprendimą", – komentavo Konkurencijos tarybos Nesąžiningos komercinės veiklos tyrimo skyriaus vedėjo pavaduotojo pareigas laikinai einanti Ditė Anilionienė.

Jos teigimu, specialistai išnagrinės šį atvejį ir išsamesnį atsakymą pateiks vėliau.

Už panašios klaidinančios reklamos skelbimą, kai akcijai pasibaigus po kelių dienų ji vėl būdavo pratęsiama, Konkurencijos taryba visai neseniai skyrė 4,5 tūkst. eurų baudą bendrovei "Pigu.lt".

Taryba pripažino, kad internetinėje parduotuvėje "Pigu.lt" skleista trijų prietaisų reklama klaidino vartotojus.

Prekėms buvo skelbiamos riboto laikotarpio akcijos, tačiau nurodytam laikui pasibaigus, beveik iš karto vėl būdavo pateikiami tokie patys pasiūlymai.

Anot Konkurencijos tarybos pirmininko pavaduotojo Elono Šato, tokie bendrovės veiksmai vertintini kaip apgaulingi – sudarantys įspūdį, jog prekę už akcinę kainą bus galima įsigyti tik gana trumpu laikotarpiu, taip siekiant paskatinti vidutinį vartotoją kuo greičiau priimti sprendimą dėl prekės įsigijimo.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų