Pereiti į pagrindinį turinį

Infliacija brangina uosto statybas

2022-12-11 13:00

Dėl infliacijos uoste brangsta jau atliktos arba beveik baigiamos vykdyti statybos.

Procesas: infliacija pabrangino net 2021 m. prasidėjusias ir šiuo metu vykstančias uosto statybas, pavyzdžiui, krantinėje Nr. 16.
Procesas: infliacija pabrangino net 2021 m. prasidėjusias ir šiuo metu vykstančias uosto statybas, pavyzdžiui, krantinėje Nr. 16. / Vidmanto Matučio nuotr.

Buvusios istorinės krantinės

Taip nutiko su uoste esančiomis krantinėmis Nr. 16, 17 ir 18. Šios vadinamojo Žiemos uosto krantinės buvo rekonstruojamos 2021 m.

Jas tvarkė Šilutėje esanti bendrovė "Kavesta". Buvo skelbta, kad po konkurso pastatyti krantinę Nr. 16 buvo numatyta už 2 mln. 177 tūkst. eurų. Apie tai buvo paskelbta 2021 m. kovo mėnesį.

Krantinę buvo numatyta rekonstruoti beveik 600 dienų, tai yra iki šių metų antrosios pusės.

Ta pati "Kavesta" buvo laimėjusi konkursą rekonstruoti ir krantines Nr. 17 ir 18. Jų rekonstrukcijos vertė siekė 4 mln. 42 tūkst. eurų. Jų rekonstrukcijos trukmė buvo numatyta 731 diena arba dveji metai.

Krantines Nr. 16, 17 ir 18 naudoja Klaipėdos jūrų krovinių kompanija (KLASCO). Bendras jų ilgis – per 380 m. Po rekonstrukcijos gylis prie krantinių bus 8 m. Šios krantinės buvo viena iš prieškario Lietuvos Klaipėdos uosto svarbiausių vietų. Krantinės Žiemos uoste įrengtos 1930–1933 m. ir tuo laiku tai buvo vienos giliausių anuometinio uosto krantinių. 1965 m. jos iš dalies buvo rekonstruotos.

Dabar vykstančiuose konkursuose statybų kainos jau savaime yra siūlomos gerokai aukštesnės, nei buvo anksčiau.

Statistikos pripažinta infliacija

Šiais metais įvyko žymių pokyčių, kurie Lietuvoje ir Europoje sukėlė infliacijos bangą. Oficialiai Lietuvoje infliacija šiais metais siekia 12 proc., nors, sprendžiant pagal parduotuvėse pakilusias kainas, ji atrodo gerokai didesnė.

Per tą laiką smarkiai augo ir statybų, statybinių medžiagų kainos. Brango ir uosto statybos.

Į brangimo ratą buvo įsuktos ir krantinės Nr. 16, 17 ir 18. Tai turėjo pripažinti ir oficialios Lietuvos institucijos.

Dėl brangimo teko koreguoti minėtų krantinių kainas. Retas arba beveik išimtinis atvejis, kai oficialios viešuosiuose pirkimo konkursuose pasiūlytos kainos būtų didinamos dėl infliacijos.

Taip įvyko su minėtų krantinių statybos kainomis. Krantinės Nr. 16 rekonstrukcijos kaina dėl infliacijos padidėjo 62 tūkst. 622 eurais iki 3 mln. 239 tūkst. 622 eurų.

Krantinių Nr. 17 ir 18 kaina pakilo 172 tūkst. 672 eurais iki 4 mln. 214 tūkst. 672 eurų.

Kainų indeksavimas ir jau pasirašytos sutarties keitimas įvyko po to, kai Statistikos departamentas paskelbė naujus Lietuvos statybų sąnaudų kainų indeksus. Tokie indeksai yra skelbiami visose ES šalyse pagal kiekvienos šalies vidutinį infliacijos lygį.

Banga ritasi iš Ukrainos

Tai, kas įvyko krantinių Nr. 16, 17 ir 18 statybose, tarsi banga galėjo, o greičiausiai ir nusirito per visas statybas Lietuvoje.

Uosto ir kitų statybų brangimas susijęs ne tik su infliacija. Dabar vykstančiuose konkursuose statybų kainos jau savaime yra siūlomos gerokai aukštesnės, nei buvo anksčiau.

Tai gali iš esmės koreguoti tolesnius uosto vystymo planus. Jie buvo rengiami 2020 m., kai apie didžiulius infliacijos šuolius niekas negalvojo.

Manoma, kad infliaciją pirmiausia sukėlė Rusijos invazija į Ukrainą ir dėl to vykstantys ekonominiai pokyčiai Europoje, o iš esmės ir visame pasaulyje.

Karas Ukrainoje gali atnešti ir daugiau pokyčių į įvairias ne tik Lietuvos, bet ir visos ES sritis.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų