Pereiti į pagrindinį turinį

Išmanusis eismo valdymas: kas atlikta ir kokie darbai dar laukia?

Jau eilę metų Klaipėdos miestas investuoja į Išmaniosios eismo valdymo sistemos įdiegimą. Populiariai kalbant, tos sistemos esmė yra palaikyti koordinuotą, lankstų, vairuotojams patogų šviesoforų darbo režimą pagal eismo sąlygas. Tai leidžia transporto priemonėms judėti numatytu greičiu nesustojant ties kiekviena sankryža. Taip mažinamos spūstys miesto gatvėse, tuo pačiu mažėja triukšmas, oro tarša ir eismo dalyvių kuro sąnaudos. Sistemą kartu diegia UAB „Gatvių apšvietimas“ (inžinerinė, infrastruktūrinė dalis) bei VšĮ „Klaipėdos keleivinis transportas“ (Viešojo transporto prioritetas, duomenų analizė, IT dalis). Jų vadovai pristato miestiečiams atliktus darbus ir ateities planus.

Koordinuoto eismo valdymo atkarpa Jūrininkų pr.
Koordinuoto eismo valdymo atkarpa Jūrininkų pr. / UAB „Gatvių apšvietimas“ nuotr.

Minijos gatvės magistralizacija – jau šiemet

„Klaipėdos pagrindinių gatvių tinklas yra labai palankus išmaniai valdyti transporto eismą. Išskirčiau nebent Taikos prospektą, kuriame yra daug žiedų, todėl pravažiavimo laikas yra nereguliuojamas ir svyruojantis. Tačiau ir čia šiemet bus atlikta daug darbų, leisiančių pagerinti eismo sąlygas. O kitos dvi miesto transporto magistralės – Minijos – Pilies – Naujojo uosto gatvių, kaip ir Mokyklos gatvės – Šilutės plento – jau ne tik teoriškai, bet ir praktiškai artėja prie finišo, kai palankiausias tranzito režimas veiks visa apimtimi“, – teigė UAB „Gatvių apšvietimas“ laikinasis direktorius Vaidas Ramanauskas.

Minijos – Pilies – Naujojo uosto gatvės šiemet taps pirmąja išmaniai valdoma transporto ašimi. Čia į vieningą šviesoforų valdymo sistemą jau sujungtos 5 sankryžos.

„Liko pabaigti darbus Minijos – Naikupės gatvių sankryžoje. Arčiau pavasario, kai tik orai leis, sumontuosime šviesoforus bei valdiklius ir išmanusis eismo režimas veiks atkarpoje nuo Smiltelės g. iki Baltijos prospekto“, – pasakojo V. Ramanauskas.

Pagal UAB „Gatvių apšvietimo“ planus šis koridorius šiemet nuo Minijos g. prasitęs iki pat Sportininkų gatvės. O kad klaipėdiečiams būtų vasarą patogiau nuvykti ar grįžti iš pajūrio, Liepojos gatvėje bus įrengta nauja šviesoforinės perėjos eismo valdymo sistema, kuri leis Herkaus Manto – P. Lideikio gatvių sankryžą padaryti daug efektyvesnę ir pralaidesnę bei valdyti transporto bei pėsčiųjų srautus.

Šilutės plente darbai – iki 2024 metų

Dabar Šilutės plente išmaniai valdoma atkarpa nuo praėjusių metų vasaros veikia nuo Mokyklos g. viaduko iki Šilutės pl. esančios AB „Klaipėdos energija“ katilinės. Kasdien šia trasa važiuojantys vairuotojai turbūt pastebėjo, kad ne piko metu nuo Mokyklos g. viaduko iki rekonstruojamo Baltijos prospekto žiedo nuvykstama nesustojant per 5 minutes.

Koordinuoto eismo valdymo atkarpa Šilutės plente

Net kai ir eismas intensyvesnis – rytinio ir vakarinio piko metu – spūsčių išvengiama, o sudėtingiausia Šilutės pl. ir Tilžės g. sankryža dažniausiai įveikiama per vieną šviesoforo signalą (darbo dienomis ši sankryža su 18 skirtingų krypčių juostų aptarnauja apie 58 000 transporto priemonių).

„Rekonstruodami šią sankryžą įrengėme išmaniuosius šviesoforus, kurie be žmogaus įsikišimo skaičiuoja stovinčias mašinas ir ta kryptimi, kur jų yra daugiausia, žalias šviesoforo signalas dega ilgiau. Taip pat Mokyklos g. įrengėme mygtukus pėstiesiems bei pakeitėme eismo valdymo sistemą. Dabar šviesoforai pėstiesiems perjungiami ne pagal automatinį ciklą, o tik tuomet, kai pėstieji to pageidauja – paspaudžia mygtuką“, – aiškino V. Ramanauskas.

Šiemet darbai Šilutės plente bus tęsiami nuo Baltijos iki Jūrininkų prospekto. Ties posūkiu į Debreceno g. įrengtas naujas valdiklis, leisiantis nuotoliniu būdu reguliuoti eismo pralaidumą, ir žalioji rodyklė sukantiems į dešinę. Tiesa, ji laikinai neveikia – laukiama, kol bus pakeisti kelio ženklai. Ties Šilutės pl. – Statybininkų pr. sankryža irgi sumontuoti išmanieji valdikliai. Visgi, visa Šilutės pl. arterija bus taip magistralizuota tik 2023–2024 m., kai bus pakeisti visų šviesoforų valdikliai ir pabaigta Baltijos žiedo rekonstrukcija.

Ne tik „išilgai“, bet ir „skersai“

„Kolegų vadovas išvardino dar ne visus jo įmonės atliktus darbus“, – atkreipia dėmesį „Klaipėdos keleivinio transporto“ laikinasis vadovas Andrius Samuilovas. – „Greta pagrindinių trijų miesto gatvių išmanaus eismo valdymo pradmenys jau yra Liepų gatvėje ir Tauralaukyje, Jūrininkų pr. Valdikliai tose atkarpose įrengti rekonstruojant sankryžas ir jau dabar pastebimai pagerino ten eismo sąlygas.“

Koordinuoto eismo valdymo atkarpa Liepų gatvėje

Koordinuoto eismo valdymo atkarpa Tauralaukyje

Koordinuoto eismo valdymo atkarpa Jūrininkų pr.

A. Samuilovo teigimu, bendras darbas su „Gatvių apšvietimu“ vyksta sklandžiai, inžinerinė dalis atliekama gerai ir sankryžų valdymas eismo valdymo sistemoje perduodamas jau paruoštas darbui. Jau dabar naudą tose atkarpose gauna ne tik vairuotojai, tačiau ir eismo valdymo specialistai, nes ir realiu, ir istoriniu laiku mato eismo intensyvumo dinamiką.

Eismo intensyvumas Liepų gatvės pjūvyje. Koordinuotos eismo valdymo sistemos duomenys

Eismo intensyvumas nuosekliai didėja

„Tačiau turiu nuvilti manančius, kad Išmaniosios eismo valdymo sistemos įdiegimas išspręs spūsčių problemas. Bet kokie intelektualiniai sprendimai yra realizuojami fizinių parametrų apibrėžtomis sąlygomis, o tie fiziniai parametrai nuolat keičiasi. Atkarpos įveikimas tarp sankryžų koordinuojamas vertinant atstumą ir leidžiamą greitį toje gatvės atkarpoje, žinoma, kartu įvertinus eismo dalyvių skaičių konkrečia kryptimi, t. y. viršijus greitį žalias signalas greičiau neužsidegs, atvirkščiai – specialiai stabdys, kad būtų išlaikytas nuoseklus greitis. Mieste ir priemiestyje kasmet nuosekliai daugėja automobilių:

Per tuos metus mieste sumažėjo tik autobusų rida – maždaug dešimtadaliu. Bendros eismo situacijos tai nepalengvina“, – vairuotojų lūkesčius vėsina A. Samuilovas.

Kaip bebūtų valdomas eismas, kaip bebūtų rekonstruojamos sankryžos, - gatvės nesutalpins neriboto automobilių skaičiaus. Išliekant šitai automobilių gausėjimo tendencijai, Išmanioji eismo valdymo sistema gali tik švelninti kylančias problemas. Tačiau jau ir tai būtų reikšmingas pasiekimas.

Planuose – valdymo dispečerizacija

Valdymo programa yra gerai, tačiau valdymo programa, papildomai styguojama profesionalaus dispečerio, – dar geriau. Kol kas, pasak A. Samuilovo, nurodytose atkarpose šviesoforų darbas valdomas automatiškai. Jį reguliariai, tačiau dar ne nenutrūkstamu režimu, prižiūri programos diegėjas.

Jau sukūrus visaverčius koridorius, atsiranda ir būtinybė suformuoti eismo dispečerių tarnybą – tokią, kuri yra kituose eismo valdymo sistemą įdiegusiuose miestuose.

Straipsnis užsakytas

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų