Prieš kelis mėnesius įsigaliojęs Saugaus eismo automobilių keliais įstatymas, ko gero, vėl bus taisomas. Pataisa, įvariusi baimės senesnių automobilių savininkams, koją pakišo ir klaipėdiečiui, – avarijoje net ir nedaug apgadinus savą automobilį, teks su juo atsisveikinti visam laikui.
Išdaužė žibintą ir apibraižė
Pakoreguotame Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme nustatyta, kad automobiliai automatiškai išregistruojami, jei po avarijos remonto kaina perkopia 75 proc. automobilio rinkos vertės.
Šio įstatymo auka tapo ir klaipėdietis Genadijus Osipkovas, besitikintis nevykusio ir skandalingo teisės akto pataisų, kad vėl galėtų naudotis savo apgadintu, tačiau pavojaus kelyje nekeliančiu automobiliu.
Jau pusantro mėnesio klaipėdiečio gyvenimą komplikavusi istorija prasidėjo nuo vadinamosios metalinės avarijos, kai į automobilį iš šalutinio kelio važiuodama trinktelėjo kita transporto priemonė.
"Kadangi dėl avarijos aplinkybių su kaltininku sutarėme, nusprendėme policijos nekviesti ir užpildyti eismo įvykio deklaraciją", – pasakojo G.Osipkovas.
Jis teigė, kad automobilis buvo apgadintas nedaug: išdaužtas žibintas, subraižytas ir aplankstytas šonas, sulūžo dalis plastikinių automobilio dalių.
Tačiau draudikams įvertinus nuostolius paaiškėjo, kad šie – didesni nei automobilio vertė. Tai ir tapo problemos priežastimi.
Mašiną išregistravo prievarta
Draudikai techniškai tvarkingą, prižiūrimą ir dar birželį be jokių problemų techninę apžiūrą praėjusį 1998 m. gamintą "Opel Omega" įvertino kiek daugiau nei 3 tūkst. litų, o draudikų apskaičiuotos remonto išlaidos siekė per 3,4 tūkst. litų.
Dėl šios priežasties ilgamečio vairuotojo automobilis buvo automatiškai išregistruotas.
"Sutvarkius automobilį juo be problemų galėčiau naudotis – techniškai jis visiškai tvarkingas", – akcentavo automobilio savininkas.
Jis tvirtino, kad visi pažįstami, apžiūrėję jo automobilį, nesuvokia, kodėl jį reikėjo išregistruoti. Sužinojęs, kad Seime siūlomos įstatymo pataisos, klaipėdietis apgadinto automobilio neremontuoja ir laiko jį daugiabučio kieme tikėdamasis, kad mašiną vis dėlto pavyks grąžinti į kelius.
Tokių atvejų – jau tūkstantis
Transporto priemonių draudikų biuro direktorius Algimantas Križiniauskas "Klaipėdai" teigė, kad jokios pozicijos dėl naujojo Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo neturi, nes niekas nepasikeitė, išskyrus tai, kad draudikai per biurą privalo pranešti apie "ekonomiškai netikslingus" remontuoti automobilius.
"Kad išregistruota per tūkstantis automobilių – faktas", – akcentavo direktorius, pridūręs, kad per metus tai sudarytų apytiksliai 5 proc. į eismo įvykius patekusių automobilių.
Esą draudimo bendrovei neįdomu, kas nutiko ar nutiks automobiliui, svarbu pagal įstatymą atsiskaityti su nukentėjusiuoju.
"Senam automobiliui užtenka sulamdyti dureles, kad remonto išlaidos būtų didesnės nei 75 procentai automobilio vertės. Bet mes nesakome, kad automobilio negalima remontuoti", – draudikų poziciją išreiškė A.Križiniauskas.
Jis pridūrė, kad draudikams eismo įvykis yra signalas nukentėjusiesiems mokėti išmoką, kuri apskaičiuojama pagal įstatymo numatytą tvarką.
Tampa metalo laužu
"Regitros" Klaipėdos filialo vadovas Saulius Budinas teigė irgi esąs tik įstatymo vykdytojas: gavę informaciją, kad automobilis netinkamas remontuoti, privalo jį išregistruoti, net jei dėl to ir kreipiasi tam prieštaraujantys žmonės. Dėl šio įstatymo nuo liepos mėnesio Klaipėdoje buvo išregistruota per 80 automobilių.
Esą kai kurie žmonės apsidžiaugia, kad apskaičiuojama nemenka draudimo išmoka, ir tik vėliau sužino, kad automobilis išregistruojamas.
Tačiau labiausiai nukenčia mašinas savo lėšomis suremontavę asmenys, kai investavus pinigus paaiškėja, kad automobiliu nebegalima važiuoti.
S.Budino teigimu, šiuo metu nėra jokios galimybės automobilį užregistruoti iš naujo, todėl po draudikų įvertinimo tokia transporto priemonė tampa metalo laužu arba dalimis kitiems automobiliams.
Naudotis nebegalės
Seime kelią po truputį skinasi siūlymas tobulinti neseniai keistą įstatymą. Vienas šio siūlymo iniciatorių parlamentaras Eligijus Masiulis "Klaipėdai" patvirtino, kad sulaukia nemažai skundų iš visų Lietuvos miestų, žmonės įsivelia net į kurioziškas situacijas.
"Šiuo atveju ne automobilio savininkas, tačiau visai svetima kompanija sprendžia, kaip elgtis su tavo turtu", – pabrėžė Seimo narys.
Jis tvirtino, kad numatomas pagrindinis pasikeitimas – draudimo kompanijų įtakos eliminavimas iš įstatymo. E.Masiulis siūlo vertinti ne ekonominį, o automobilio saugumo aspektą.
Pavyzdžiui, jei įvykus eismo įvykiui nustatoma, kad automobilio apgadinimas gali kenkti saugiam eismui, tada būtų privaloma jį įvertinti techninės apžiūros įstaigoje.
"Paprastai įstatymai atgaline tvarka neveikia, jie veikia tik į priekį", – priminė Seimo narys.
Tai turėtų nuvilti žmones, besitikinčius, kad galės pasinaudoti galbūt dar pasikeisiančiu įstatymu, kai eismo įvykis nutiko iki jo įsigaliojimo.
Imasi gudrybių
Nors daugelis piktinasi šiuo įstatymo pakeitimu, Lietuvos gyventojai "ekonomiškai nenaudingų remontuoti" automobilių srityje nėra naujokai.
Liepą įsigaliojusios pataisos autoriai tvirtina, kad tokia tvarka įvesta kai kuriose Vakarų Europos šalyse, JAV. Tą patvirtino ir "Regitros" atstovas S.Budinas. Esą kartais registruojami automobiliai iš JAV su žyma, kad šie yra netinkami remontuoti.
Atsisveikinti su savo automobiliais nenorintys žmonės imasi ir kitų gudrybių. Jos paprastai padeda pergudrauti ir "Regitrą", ir mūsų techninės patikros centrus.
Išregistruoti automobiliai išvežami į užsienį, ten suremontuojami, po to techninės patikros centruose įvertinami kaip tinkami naudoti ir užregistruojami. Tada tik belieka grįžti į Lietuvą ir automobilį perregistruoti čia.
Naujausi komentarai