Pereiti į pagrindinį turinį

Įstrigo "Baltmax" uosto planavimas

2013-10-21 11:52

Panašu, kad nei kinų ketinimai, nei kito kokio nors solidaus investuotojo pasirodymas Klaipėdoje negalėtų greitai išjudinti "Baltmax" uosto statybos jūroje ties Lietuvos krantais planų.

Vidmanto Matučio nuotr.

Panašu, kad nei kinų ketinimai, nei kito kokio nors solidaus investuotojo pasirodymas Klaipėdoje negalėtų greitai išjudinti "Baltmax" uosto statybos jūroje ties Lietuvos krantais planų.

Tarp Klaipėdos ir Būtingės

Su naujais Klaipėdos uosto gilinimo iki 17 metrų planais, "Baltmax" uosto statybos jūroje vizija tolsta, bet kuolelius tokio uosto statybai ketinama įkalti. Iki 2020 metų planuojama parengti "Baltmax" uosto jūroje techninius dokumentus. Tam su ES parama yra numatyta apie 70 mln. litų.

Apie "Baltmax" uosto statybą jau kalbama daugiau kaip dešimtmetį. Labiausiai prie šio uosto buvo priartėta 2007-aisiais. Tuomet netgi buvo parengtas Vyriausybės veiksmų planas, kaip pasirengti tokio uosto statyboms ties Melnrage.

Bet Lietuvoje pasikeitė valdančioji koalicija ir "Baltmax" uostas iš Klaipėdos pradėtas stumti į Būtingę.

Šiandien yra susidariusi keistoka situacija. 2012 metų pradžioje tuometis susisiekimo ministras Eligijus Masiulis savo įsakymu nurodė "Baltmax" uosto statybos vietą Būtingėje. Konkrečiai kurioje vietoje galėtų būti toks uostas, nebuvo nurodyta. Todėl dabar kyla problemų.

Kai "Baltmax" uosto planai ties Būtinge buvo paskelbti viešai, iš karto pasigirdo vertinimų, kad ten uosto niekada nebus. Ties Būtinge ne tik seklios pakrantės, nepalankios tokiam uostui statyti, bet ir susikalbėti su latviais nepavyks, nes toks uostas jų pakrantei darytų žymią žalą.

Aiškumas – po metų

Lietuvos Respublikos bendrajame plane nenumatyta statyti "Baltmax" uosto ties Būtinge. Toks uostas minėtame dokumente yra pažymėtas tik ties Melnrage.

Tačiau Klaipėdos miesto bendrasis planas nenumato tokio uosto statybos ties Melnrage.

Kol įvairiuose teritorijų planavimo dokumentuose yra nesusikalbėjimų, nei Palangos, nei Klaipėdos savivaldybės neišduoda specialiųjų sąlygų "Baltmax" uosto dokumentams rengti – įstrigo Strateginių pasekmių aplinkai vertinimas. Jis kaip tik turėtų sudėlioti, kur tikslinga, o kur ne "įkalti kuolelius" ateities uosto statybai.

Daugiau aiškumo dėl "Baltmax" uosto statybos turėtų atsirasti kitais metais. Šiuo metu rengiamas Lietuvos Respublikos bendrasis planas su atskira jūrinių teritorijų dalimi. Jame būtų numatytos "Baltmax" uosto statybos tiek jūroje ties Būtinge, tiek ties Melnrage. Tokį planą numatoma parengti iki 2014 metų pabaigos.

Šiuo metu bet kokie planavimai susieti su "Baltmax" giliavandeniu uostu nukeliami į 2014 metų pabaigą. Jei viskas vyktų taip, kaip planuojama, "Baltmax" uosto planai būtų rengiami 2015 ir 2016 metais. Baigiantis 2016 metams, teoriškai būtų parengtas "Baltmax" uosto techninis projektas. Bet 2016 metai bus rinkimų metai, ir bent Klaipėdoje "Baltmax" uostas vėl gali tapti politinių dividendų rinkimų vieta. Ir neaišku, kur realiai atsidurs toks uostas. Ir iš viso, ar jis bus kada nors pastatytas.

Baiminasi krovinių viliojimo

Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius Arvydas Vaitklus teigė, kad "Baltmax" uosto variantas Būtingėje yra įdomus, jį būtina analizuoti, bet labiau reikia vertinti Klaipėdos uosto perspektyvas.

Kai kurios bendrovės uosto šiaurinėje dalyje jau nebeturi kur plėstis. "Baltmax" uosto statyba ties Melnrage joms atvertų naujas vystymosi perspektyvas. "Baltmax" uostas ties Melnrage padidintų naftos produktų srautus per Klaipėdos uostą. A.Vaitkaus nuomone, "Baltmax"uostas galėtų būti įdomus ir Klaipėdos jūrų krovinių kompanijai (KLASCO). Ji prie šiaurinio molo turi kelis hektarus teritorijos, kur galėtų atsirasti naujų terminalų.

"Baltmax" uosto gali prireikti netgi greičiau nei įsivaizduojame. Gylių klausimas jau dabar yra aktualus, o ateityje jis taps dar aktualesnis", – teigė KLASCO vadovas Audrius Pauža.
A.Vaitkaus teigimu, kalbant apie "Baltmax" uostą, pirmiausiai kalba turėtų būti apie naujų krovinių pritraukimą, o ne dabartinių uosto krovinių dalybas. Tam pritarė ir Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacijos prezidentas Vaidotas Šileika. Uosto naudotojai pageidautų, kad prieš statant "Baltmax" uostą ar ties Būtinge, ar ties Melnrage būtų įtvirtinta aiški nuostata, kad iš dabartinio uosto kroviniai nebus nuviliojami.

Klaipėdos meras Vytautas Grubliauskas laikosi nuomonės, kad kalbant apie "Baltmax" uostą ties Melnrage, ant stalo turėtų būti dedami visi skaičiai, argumentai už ir prieš. Jis norėtų žinoti, kaip miestas atlaikys papildomus didelius krovinių srautus.

Komentarai
Rimantas Sinkevičius
Susisiekimo ministras

Nebūtinai "Baltmax" uostas atsiras šiauriau Klaipėdos, bet palyginamieji dalykai turi būti vertinti įvairiapusiškai. Ir socialiniai, ekonominiai aspektai, ir transporto koridoriai, ir komunikacijos turi būti įvertintos. Jei to nėra – blogai, tai privalo būti. Prie to klausimo, manau, dar ne kartą teks grįžti, nes tai pakankamai svarbūs dalykai Lietuvai.

Arvydas Vaitkus
Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos vadovas

Reikia būti sąžiningiems iki galo ir pasakyti, kad dar 2008 metais buvo parengtas "Baltmax" uosto statybos prie Klaipėdos ties Melnrage planas. Jį patvirtino Vyriausybė, Klaipėdos miesto savivaldybei buvo siūloma numatyti privažiavimo į uostą kelius ir komunikacijas ir įtraukti juos į miesto vystymo planą. Tai nebuvo padaryta. Aiškiai galime pasakyti, jog nematome perspektyvos ties Melnrage statyti "Baltmax" uostą, jei yra priešiški miesto sprendimai. Tik kartu su miesto valdžia galime pasiekti, kad toks objektas prie Klaipėdos atsirastų.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų