- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Klaipėda rizikuoja tapti mažiausios konversijos, tai yra senų uosto teritorijų pritaikymo miesto reikmėms, miestu prie Baltijos jūros.
Kelia klausimą dėl Žiemos uosto
Liepos 13-ąją Jūrinės kultūros koordinacinė taryba prie Klaipėdos miesto savivaldybės tarybos planuoja svarstyti klausimą apie Žiemos uosto – istorinės Vitės kvartalo dalies perdavimą miestiečių reikmėms.
Šį klausimą iškėlė architektas Romas Gailius. Jo kreipimuisi pritarė šešios visuomeninės kūrybinės organizacijos.
„Žiemos uostas galėtų tapti unikalia žmonių susibūrimo ir masinių renginių vieta, mažojo ir būrinio laivyno marina, puošiančia miesto centrą ir suteikiančia miestui išskirtinio jūrinio identiteto“, – teigiama kreipimesi.
Šiuo metu Žiemos uostas yra valstybės teritorija, kuri išnuomota Klaipėdos jūrų krovinių kompanijai. Valstybė turėtų spręsti, ką toliau daryti su teritorija, kuri nėra intensyviai naudojama krovai, dėl jos su gyventojais kyla konfliktinių situacijų.
Galimi variantai: nutraukti sutartį ir teritoriją su istorinio Žiemos uosto dalimi perduoti Klaipėdos miesto savivaldybei arba įpareigoti, panašiai kaip buvo su Klaipėdos laivų remonto teritorija ir piliaviete, iki tam tikros datos pritaikyti teritoriją rekreacinėms reikmėms.
Pavyzdys: Helsinkio senamiestį nuo uosto krovos išlaisvinęs Vuosaari kompleksas. (Vidmanto Matučio nuotr.)
Diskusija dėl šios teritorijos konversijos prasideda. Ji parodys, ar Klaipėda nori išsaugoti ir su vandens kultūra susijusiai rekreacijai pritaikyti istorines uosto ir miesto vietas.
Analogai aplink Baltiją
Kiekviename Baltijos jūros uostamiestyje kitose šalyse galima rasti daugybę pavyzdžių, kur senosiose miesto teritorijose buvo nutraukta krova ir jos tapo jūrų turizmo, buriavimo traukos vietomis.
Nereikėtų stebėtis Stokholmu, Helsinkiu ar Kopenhaga, kur prie senamiesčio jau seniai nebemosuojama uostų kranais. Uostai yra iškelti keliasdešimt kilometrų už miesto teritorijų. Senamiesčiuose netoli vandens veikia rimtų kompanijų biurai, plazda marinose stovinčių jachtų stiebai.
Panašiai yra mažesniuose Švedijos miestuose, pavyzdžiui, Kalmare, už Baltijos jūros priešais Klaipėdą, kur buvusios krovos teritorijos virto rekreacinėmis zonomis, o uosto zonos suformuotos naujai vandenyje supiltoje teritorijoje.
Suomijos Kotkoje uosto taip pat neliko. Jis suformuotas atskiroje dalyje Mussalo pusiasalyje, o kita dalis iškelta prie Haminos ir veikia bendras Haminos–Kotkos uosto junginys.
Buvusios rytinės Vokietijos uostuose Rostoke ir Vismare taip pat neliko krovos darbų.
Tačiau patys geriausi pavyzdžiai yra Estijos Talinas ir Latvijos Ryga.
Taline Kalamaja rajone buvusi didžiulė laivų remonto įmonė virsta rekreacine teritorija. Tokia ją verčia Klaipėdoje esančios Vakarų laivų gamyklos savininkė BLRS grupė. Labai panašus variantas su Žiemos uostu, kai tas pats teritorijos nuomotojas galėtų tapti suinteresuotas pats pertvarkyti teritoriją pritaikant ją rekreacijai.
Apie didžiulius buvusios uosto teritorijos – anglių krovos komplekso pritaikymo jūrų turizmo ir buriavimo reikmėms planus yra paskelbusi Rygos uosto administracija.
Iškeldinti vietų yra
Šiomis dienomis itin nustebino informacija iš Rusijos. Šios šalies uostų administracija svarsto iš Sankt Peterburgo iškeldinti krovą, o vėliau ir dvi didžiules laivų remonto ir statybos bendroves.
Pradžioje nuo uosto krovos planuojama išlaisvinti 600 hektarų teritoriją. Uosto teritorijoje būtų įrengiami verslo centrai, brangūs gyvenamieji namai. Vietoje didelių krovininių laivų buvusiose akvatorijose greičiausiai bus įrengtos marinos.
Rusijoje, kaip ir Klaipėdoje, prieš tokią iniciatyvą labiausiai priešinasi uosto kompanijos. Tačiau Rusijoje matoma ir teigiamų tendencijų – iniciatyvą iškeldinti uostą, o jo teritorijas pritaikyti rekreacijai remia centrinė Rusijos valdžia. Laikomasi nuostatos, kad Sankt Peterburgas, kaip megapolis, turi vystytis, išsivalyti nuo šiuolaikiniam miestui svetimų, dažnai ir taršių krovos kompleksų.
Ir Lietuvos valdžia į Klaipėdą turėtų žvelgti ne tik kaip į vietą, kur yra uostas ir neša pajamas į biudžetą, bet ir kaip į jūriniam turizmui, Lietuvos jūriniam įvaizdžiui patrauklų uostamiestį.
Sankt Peterburgo ir Klaipėdos situacijos yra skirtingos. Rusija turi kur iškeldinti krovą iš Sankt Peterburgo. Minimi Ust Lugos, Primorsko, Bronkos krovos kompeksai.
Klaipėdos situacija sudėtingesnė. Porą dešimtmečių tik kalbomis buvo statomas išorinis uostas, kuris, jei būtų, turėtų didžiulę reikšmę senų uosto teritorijų pritaikymui rekreacijai. Vis dėlto ir šiandieninėje Klaipėdoje iškeldinti krovą iš miesto centro istorinių vietų yra kur. Be investicijų jau kelerius metus stovi menkai naudojamas buvusios tarptautinės jūrų perkėlos kompleksas, rengiami pasiūlymai dėl pietinės uosto dalies išplėtimo.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Klaipėdoje baigti Baltijos prospekto sankryžos rekonstrukcijos darbai
Klaipėdoje pabaigti Baltijos prospekto, Šilutės plento ir Vilniaus plento žiedinės sankryžos rekonstrukcijos darbai, pranešė miesto savivaldybė. ...
-
„Orlen Lietuva“ atlygino 146 tūkst. eurų į jūrą išsiliejusios naftos sukeltą žalą4
Naftos importo ir perdirbimo bendrovė „Orlen Lietuva“ teigia atlyginusi aplinkosaugininkų nustatytą 146,4 tūkst. eurų žalą, kai vasario pradžioje Baltijos jūroje ties Būtingės naftos terminalu išsiliejo beveik 2 tonų naftos. ...
-
Lietuvos jūrų muziejaus turo Aukštaitijoje startas – Utena
Lietuvos jūrų muziejus 45-ąjį sezoną pradeda įspūdingu projektu „Su jūra mes didesni“, kuris iki rudens jūrinės Lietuvos idėjas skleis labiausiai nuo Baltijos nutolusiame regione – Aukštaitijoje. ...
-
Lauko džiovyklos prie daugiabučių namų – aktualios?18
Lauko džiovyklos prie daugiabučių namų uostamiesčio gyventojams – vis dar aktualios. Tačiau daugelyje kiemų jos pamažu naikinamos, kadangi prioritetas teikiamas mašinų vietų, vaikų žaidimų aikštelių, suoliukų, žaliųjų plot...
-
Klaipėdiečius siutina kriokiantys automobiliai20
Uostamiesčio gyventojams įgriso naktimis triukšmingais automobiliais važinėjantys ir ramybės neduodantys jaunuoliai. Pareigūnai tikina, kad triukšmą keliančios modifikuotos automobilių išmetimo sistemos ne visais atvejais neatitin...
-
Klaipėdos kapinėse įjungtas vandens tiekimas4
Artimųjų amžinojo poilsio vietas lankantys klaipėdiečiai jau gali naudotis vandens čiaupais. Prižiūrėtojai įjungė vandens tiekimą Lėbartų ir Joniškės kapinėse. ...
-
Klaipėdoje planuojama rekonstruoti miesto polikliniką5
Klaipėdos savivaldybė pasirašė sutartį su įmone „Synergy Solutions“, kuri parengs 1979 metais uostamiestyje pastatytos poliklinikos kapitalinio remonto techninį projektą. ...
-
Jaunieji uostamiesčio ambasadoriai
Septintą kartą Klaipėdos turizmo informacijos centras organizavo „Jaunųjų gidų mokyklėlę“ arba užsiėmimų ciklą „Jaunasis Klaipėdos ambasadorius“, skirtą jaunesniųjų klasių vaikams. Kadangi šiemet mieste paskelbti...
-
Klaipėdiečiai: ant šaligatvių virsta medžiai7
Draudimas kirsti ar genėti medžius įsigaliojo nuo kovo vidurio. Tad uostamiestyje iki šios datos jau turėjo būti viskas iškirsta ir išgenėta. Tačiau klaipėdiečiai stebisi virš šaligatvių pavojingai pasvirusiais ir b...
-
Klaipėdos savivaldybės pastate – darbuotojų evakavimo pratybos2
Klaipėdos savivaldybės administracijos pastate, esančiame Liepų gatvėje, vyko darbuotojų evakavimo pratybos. Jų metu pastate buvo imituotas gaisras, sklido dūmai. Pasigirdus garsiniams signalams, žmonės evakavosi iš pastato į sutartą vietą ...