Smūgiai kumščiu į veidą. Agresyvūs išpuoliai ir riksmai. Skrydis veidu į purvą ir nesibaigiantis stresas. Tai ne vaizdai iš kalėjimo ar karo, o važinėjimo miesto autobusais kasdienybė.
Išmetė dėl ledų
Į mokslo įstaigas plūstelėjus moksleiviams ir studentams, kelionė autobusu tapo išbandymu ir vairuotojams, ir keleiviams.
Keleivių vežėjus užplūdo skundai – vienur rankinėse bilieto beieškančius klaipėdiečius iškoneveikė vairuotojas, kitur autobusas nudūmė, net nesustojęs stotelėje, dar kitur kivirčas peraugo į susistumdymą ant autobuso laiptelių. O štai vos prieš keletą dienų vairuotojas gavo smūgį į veidą vien už tai, kad paprašė keleivio parodyti bilietą.
Vežėjai tikina, kad vis dažniau pasitaikančios konfliktinės situacijos tarp vairuotojų ir keleivių – naujosios tvarkos pasekmės. Neva tvarkos, kai keleiviai įlaipinami tik pro priekines autobuso duris, išvarginti vairuotojai pratrūksta dėl menkniekio.
Viena klaipėdietė tvirtino, kad jos penkiolikmetis sūnus patyrė smurtą autobuse, kai įlipo su ledų porcija.
"Aš negaliu atsigauti, o sūnus išgyvena stresą, yra ištiktas šoko. Vairuotojas mano vaiką pagriebė už krūtinės ir išstūmė lauk, vien tik todėl, kad vairuotojui pasirodė, jog jis uždelsė išlipti iš autobuso. Jis buvo apstumdytas, jo kuprinė išvoliota purve, vaikas dvi valandas praleido areštinėje", – apie pirmadienį nutikusį incidentą pasakojo klaipėdietė Tatjana.
Porcija nulėkė į langą
Moteris tikino, kad jos sūnus mokosi gerai ir jokių konfliktų ar problemų nėra buvę.
"Tai nėra konfliktiškas paauglys, kuris galėtų būti vadinamas chuliganu. Jis geras mokinys ir drausmingas vaikas. Visa bėda ta, kad berniukas nešėsi ledus į autobusą. Ar tai toks nusikaltimas, kad šitaip reikėjo pasielgti? Vairuotojas pareiškė, kad su ledais į autobusą negalima. Vaikas tikino jau sukęsis lipti lauk, kai pajuto staiga iš savo vietos pašokusio vairuotojo gniaužtus. Vyras sugriebė paauglį ties krūtine ir išsviedė pro duris į gatvę", – apie incidentą kalbėjo mama.
Motina tikino, kad berniukas neatsikalbinėjo perspėtas, jog negalima važiuoti valgant ledus, jis tiesiog nerangiai apsisukinėjo ant siaurų autobuso laiptelių.
"Vienoje rankoje jis laikė kuprinę, kitoje ledus. Kai vairuotojas jį išsviedė, kuprinė išsprūdo ir nukrito į purvo balą. Berniukas nesusilaikė ir sviedė ledus į autobuso langą. Už tai aš jo neteisinu, blogai padarė. Tačiau rankas į darbą paleido ne mano sūnus, o vairuotojas. Ne jis sukėlė muštynes, ne vaikas šoko suaugusiam vyrui draskyti rūbus. Tačiau tuo metu autobuso vairuotojas išlipo iš autobuso ir, nutvėręs jį antrą kartą, ėmė purtyti. Nesuprantu, kaip suaugęs žmogus gali kelti ranką prieš svetimą vaiką", – piktinosi moteris.
Užrakino kameroje
Autobuso vairuotojas iškvietė policiją, berniukas buvo nugabentas į policijos komisariatą.
"Bevežant jis paskambino man ir pasakė kas atsitiko. Paprašiau, kad telefono ragelį perimtų pareigūnas ir man paaiškintų kas vyksta. Išgirdau atsakymą, kad policininkas neturi niekam nieko aiškinti", – kalbėjo mama.
Moteris tuoj pat nuvažiavo į komisariatą. Tačiau jai prisistačius, pareigūnai neskubėjo mamai parodyti sūnaus.
"Buvo pasakyta, kad vaikas yra užrakintas sulaikymo kameroje, liepiau atrakinti duris ir man parodyti sūnų. Policininkai vis aiškino, kad jie neprivalo nieko daryti", – aiškino mama.
Tatjana piktinosi, kad policijos pareigūnai, sulaikę nepilnametį, pirmiausiai turėtų apie tai pranešti jo tėvams.
"Tačiau komisariate su manimi grubiai kalbėjęs pareigūnas patikino, kad net nežadėjo ieškoti vaiko motinos, esą gal būtų paskambinę, o gal ir ne. Mes dvi valandas užtrukome nuovadoje, kol aš pasiėmiau vaiką. Šių angelų sargų elgesys toli gražu nebuvo angeliškas, tai tikri "vanagai". Dėl apstumdyto berniuko aš parašiau pareiškimą policijai", – pasakojo moteris.
Bandė įlipti be bilieto
Kitą dieną klaipėdietė kreipėsi į "Klaipėdos keleivinį transportą" su pareiškimu. Čia ji buvo nusiųsta į autobusus administruojančią įmonę "Pajūrio autobusai". Įmonės vadovas Leonas Šiaulys tikino, kad gavo ne tik nukentėjusiojo mamos pareiškimą, bet ir autobuso vairuotojo paaiškinimą.
"Vairuotojas aiškino, kad trijų berniukų kompanija bandė įlipti į vieną autobusą be bilietų. Neįleisti, lipo į kitą. Tas vienas berniukas nešėsi ledus, su ledais į autobusą neįleidžiame. Ar buvo panaudotas smurtas, teks aiškintis. Neteisinu vairuotojo, tačiau turiu išklausyti abi puses. Jei vairuotojas bus kaltas, jis bus nubaustas", – žadėjo L.Šiaulys.
Įmonės vadovas pastebėjo, kad berniuką iš autobuso išmetęs vairuotojas įmonėje dirba vos du mėnesius.
"Žmogus iki tol dirbo tolimųjų reisų vairuotoju. Tik keletą metų pavažinėję autobusais vairuotojai išmoksta taikiai spręsti konfliktus. Šiame darbe reikia tolerancijos. Nervai visiems įtempti. Tačiau ši situacija, manau, yra laikina, tai rugsėjo pradžios įtampa. Nuo šio mėnesio padaugėjo studentų ir moksleivių, nauja tvarka, kai keleiviai įlipa tik pro priekines duris, galėjo išvarginti tiek žmones, tiek ir vairuotojus. Tačiau prognozuojame, kad po kelių savaičių visi apsipras ir konfliktai baigsis", – kalbėjo įmonės "Pajūrio autobusai" vadovas.
Turi teisę išlaipinti
"Klaipėdos keleivinio transporto" vadovas Gintaras Neniškis pastebi, kad pasipylę keleivių skundai tėra tik mokslo metų pradžios tendencija.
"Skundų gauname įvairiausių, tvyro bendra įtampa. Tačiau naujoji tvarka mums yra tikras iššūkis, tai yra ambicingas planas. Dešimtmečiais prie vienos tvarkos pripratę žmonės sunkiai persiorientuoja, viešasis transportas yra konservatyvi sritis, ir mūsų klientas iš dalies konservatyvus. Tačiau tai yra išlikimo klausimas, arba mes imsimės kontroliuoti situaciją, arba nutiks tai, kas vyksta Kaune: jei nesusitvarkysime su pajamomis, teks radikaliai sumažinti atlyginimus ir atleisti darbuotojus", – apie naujosios tvarkos autobuse priežastis kalbėjo G.Neniškis.
"Klaipėdos keleivinio transporto" vadovas tikino, kad prasidėjus mokslo metams ne visi moksleiviai ar studentai pasirūpino studento ar moksleivio pažymėjimų pratęsimu.
"Šiomis savaitėmis tai yra pagrindinė konfliktų priežastis. Tačiau kalbant apie pastarąjį incidentą, pirma reikia išsiaiškinti. Vairuotojui suteikta tokia teisė išlaipinti keleivį, jei jis nesilaiko nustatytų keleivių vežimo taisyklių. Jis turi teisę pats išlaipinti arba turi teisę kviesti policiją. O kur yra riba tarp piktybinio keleivio išstūmimo ir teisėto išlaipinimo – sunku nusakyti. Aš asmeniškai sveikinu tokį vairuotoją, kuris sugeba užtikrinti kitų keleivių saugumą ir kovoja su nedideliu chuliganizmu autobuse. Keleiviams, kurie nevalgo ledų ir negeria alaus, tampa vis saugiau važiuoti", – tikino G.Neniškis.
Jis pripažįsta, kad su agresyviais paaugliais kyla daugiausiai problemų.
"Kaip tokį sudrausminti, kai jam nėra jokios atsakomybės? Geriausia, kai tokių paauglių vairuotojas išvis neįleidžia į autobusą. Taip išvengiama tolimesnių konfliktų", – kalbėjo "Klaipėdos keleivinio transporto" vadovas.
Šuolis į nuvažiuojantį
Įstaiga "Klaipėdos keleivinis transportas" skatina keleivius pranešti apie visus incidentus.
"Tai yra siekis gauti kokybišką paslaugą. Jei pilietis nori gauti gerą paslaugą, jis turi elgtis pilietiškai. Mes gauname ir pagrįstų skundų – visi trys keleivių vežėjai turėjo atleisti keletą vairuotojų", – tikino G.Neniškis.
Kita klaipėdietė skundėsi šią savaitę turėjusi įšokti į jau važiuojantį autobusą.
"Stotelėje belipant į autobusą, jis pradėjo važiuoti. Man teko tiesiog įšokti į jau nuvažiuojantį. Kai paklausiau vairuotojo, kodėl taip elgiasi, jis atrėžė, kad esą paskubintų keleivius. Mat per lėtai žmonės įlipa. O jei būtų per kojas pervažiavęs, jei būčiau kritusi ant šaligatvio ir susilaužiusi kaulus?" – piktinosi mergina.
G.Neniškis priminė, kad su vadinamaisiais vairuotojais-ekstremalais įstaiga anksčiau ar vėliau atsisveikina.
Gintaras Neniškis, viešosios įstaigos "Klaipėdos keleivinio transporto" vadovas
Pradedame mąstyti apie psichologo konsultacijų būtinybę vairuotojams. Šią mintį kol kas puoselėjame atsargiai, nes sunkmečiu papildomų lėšų nėra numatyta. Tačiau matome, kad situaciją reikia spręsti iš esmės. Vakaruose ši praktika jau seniai taikoma. Mes galvojame apie privalomos psichologo konsultacijos įvedimą vairuotojams. Pirmiausia norėtume, kad vairuotojai prieš įdarbinimą būtų testuojami. Turi vykti atranka tinkančiųjų bendrauti su žmonėmis. Kita problema – mokėjimas spręsti konfliktus. Manome, kad būtų naudingos psichologo konsultacijos ir paskaitos, kaip išvengti konfliktų, kaip teisingai sureaguoti. Laiku ir vietoje priimtas sprendimas tik tausos nervus. Kitąkart užtenka tik žvilgsnio sudrausminti chuliganą, o konfliktui išspręsti kartais užtenka ir šypsenos.
Naujausi komentarai