Pereiti į pagrindinį turinį

Turistus žavi legendinis lenkų karo laivas

2015-06-02 17:00

Sunku šiandien įsivaizduoti Kosciuškos aikštę ir Pajūrio bulvarą Gdynėje be lenkų minininko „Błyskawica“ („Žaibas“) silueto.


 

Legenda: „Blyskawica“ prie krantinės Gdynėje. Legenda: „Blyskawica“ prie krantinės Gdynėje. Legenda: „Blyskawica“ prie krantinės Gdynėje.

Sunku šiandien įsivaizduoti Kosciuškos aikštę ir Pajūrio bulvarą Gdynėje be lenkų minininko „Błyskawica“ („Žaibas“) silueto.

Išskirtinė garbė

Kai kauniečių „Banga-2“ ir klaipėdiečių „Atlantas“ su mūsų buriuotojais pirmieji pradėjo plaukioti į Lenkiją, eskadrinis minininkas „Błyskawica“ dar tebebuvo rikiuotėje. Jį sutikdavome patruliuojantį Lenkijos pakrantėmis. 1978 metų vasarą prisišvartavę generolo M. Zaruskio vardu pavadintoje jachtų prieplaukoje, pamatėme prie krantinės stovintį pažįstamą minininką, neseniai tapusį laivu muziejumi. Neatsispyrėme pagundai apsilankyti beveik 40 metų lenkams tarnavusiame karo laive.

Ne kartą teko lankytis šiame istoriniame laive ir vėliau, jau po komunistinio režimo žlugimo Lenkijoje. Nuolat atnaujinama ekspozicija dabar pristato ne tik šio laivo, bet ir viso Lenkijos karinio jūrų laivyno turtingą istoriją. Garbė ją įprasminti eskadriniam minininkui „Błyskawica“ atiteko ne atsitiktinai. Jis vienintelis iš visų Lenkijos karinių laivų aktyviai dalyvavo jūrų mūšiuose nuo pirmos iki paskutinės Antrojo pasaulinio karo dienos.

Slaptas pabėgimas

1936 metų spalio 1 dieną vienoje Didžiosios Britanijos laivų statykloje buvo nuleistas į vandenį moderniausias tiems laikams eskadrinis minininkas, pastatytas Lenkijos užsakymu. 114 metrų ilgio plieninis monstras buvo farširuojamas toliašaudėmis patrankomis, zenitiniais pabūklais, torpediniais aparatais ir specialia įranga giluminėms bomboms svaidyti. Jis pavadintas prasmingu vardu „Błyskawica“ („Žaibas“), tuo metu buvo pats galingiausias Lenkijos karinis laivas.

1939 metų rugsėjo 1 dieną, kai vokiečių šarvuotis „Schleswig-Holstein“ be perspėjimo ėmė šaudyti į lenkų įgulą Vesterplatėje, čia jau nebebuvo naujojo eskadrinio minininko, iš kurio daug tikėtasi. Trys lenkų didžiausi ir geriausiai ginkluoti laivai „Grom“, Burza“ ir „Błyskawica“, kurie galėjo bent simboliškai pasipriešinti vokiečių invazijai, dar rugpjūčio 30-osios naktį slapta paliko Lenkijos teritorinius vandenis.

Lenkijos visuomenė pirmosiomis karo dienomis tuo piktinosi. Vėliau suprato, kad aukščiausios karinės vadovybės sprendimas evakuoti moderniausius karo laivus buvo teisingas. Žymiai gausesnis Vokietijos karo laivynas būtų užblokavęs ir sunaikinęs juos kartu su įgulomis. Laiku ištrūkę iš spąstų, lenkų minininkai prisijungė prie Didžiosios Britanijos Karališkojo laivyno. „Błyskawica“ jau rugsėjo 7 dieną pirmą kartą atakavo vokiečių povandeninį laivą.

Garbingas kovos kelias

Gerai ginkluotas ir greitas (39,6 mazgai) minininkas „Błyskawica“ su gerai apmokyta beveik 200 jūrininkų įgula dalyvavo Norvegijos ir Diunkerko operacijose padėdama evakuoti norvegų, prancūzų ir britų sausumos karius, atsidūrusius vokiečių apsuptyje. Vėliau lenkų jūreiviai narsiai kovėsi Atlanto vandenyne, Šiaurės ir Viduržemio jūrose, Lamanšo sąsiauryje ir Biskajos įlankoje. 1944 metų birželyje savo pabūklų ugnimi palaikė sąjungininkų kariuomenę išsilaipinančią Normandijoje.

Karo metais lenkų „Błyskawica“, vykdydama kovines užduotis nuplaukė 146 tūkst jūrmylių (270 tūkst. km), palydėjo 83 konvojus, paskandino du priešo minininkus ir dvi korvetes, pažeidė tris povandenine valtis, numušė tris lėktuvus. Kovingą lenkų karinį laivą nuolat medžiojo vokiečių aviacija ir povandeniniai laivai. Kartą jo vos nesunaikino iš U-9 paleista torpeda, kuri susprogo vos už keliasdešimt metrų nuo minininko.

Kovinį kelią „Błyskawica“ baigė 1945 metais dalyvaudama trofėjinių vokiečių povandeninių laivų (120 vienetų) sunaikinime gilioje Airijos Loch Ryan įlankoje. 1947 metais po ilgų diskusijų ir derybų Didžiosios Britanijos vyriausybė sutiko komunistinei Lenkijai grąžinti prieš karą lenkams priklausiusį laivą „Błyskawica“. Iš oficialiai užsiregistravusių 177 buvusių šio laivo jūrininkų, tik 32 sutiko grįžti į tarnybą ir tėvynę.

Apdovanojimų „lietus“

Sugrąžinus laivą Lenkijai buvo pašalinta lentelė, skelbianti apie jo dalyvavimą Antrajame pasauliniame kare ir britų Karališkojo laivyno vėliava, po kuria jis plaukiojo karo metais. Vėliau minininkas buvo perginkluotas sovietinės gamybos pabūklais. Darbų įkarštyje lenkų kėgėbistai suėmė laivo vadą komandorą Zbignew Weglarz, melagingai apkaltino sabotažu ir įkišo į kalėjimą 8 metams.

Po renovacijos ir perginklavimo „Błyskawica“ tapo Lenkų karinio laivyno flagmanu. Jo pirmo pokario vizito į užsienį uostu tapo Leningradas. Į kitus užsienio uostus jis pradėjo plaukioti tik po vadinamojo chruščiovinio atšilimo. Ne kartą remontuotas minininkas tuometinės Lenkijos karinėse jūrų pajėgose ištarnavo iki 1976 metų gegužės 1 dienos. Tą dieną jis visam laikui prisišvartavo Gdynėje prie Pajūrio bulvaro (Nabrzeže Pomorskie) krantinės.

1987 metais, minint laivo „Błyskawica“ penkiasdešimtmetį, už nuopelnus kovojant su fašistine Vokietija ir garsinant Lenkijos karinio jūrų laivyno pasiekimus, jis buvo apdovanotas aukščiausiu kariniu ordinu „Virtuti Militari“, įsteigtu paskutiniojo Lenkijos karaliaus Stanislovo Augusto Poniatovskio (1732-1798).

2007 metais, minint vėliavos pakėlimo laive 70-metį, „Błyskawica“ gavo prestižinį jūrinio paveldo apdovanojimą, kurį The World Ship Trust kasmet skiria laivui už išskirtinį indėlį į pasaulinę jūreivystės istoriją. Anksčiau panašiu apdovanojimu buvo įvertinti tokie visam pasauliui žinomi laivai, kaip anglų „Victory“, švedų „Vasa“, amerikiečių „Constitution“, japonų „Mikasa“. Už išskirtinius nuopelnus įtvirtinant kovą už Lenkijos laisvę, 2012 metais prisidėjo dar vienas apdovanojimas – medalis „Pro Memoria“. Tai pačiais metai buvo išleista ir proginė 2 zlotų nominalinės vertės moneta su minininko atvaizdu averse.

Pasvajokim!

Neseniai lenkų spaudoje skaičiau, kad nuo 1976 metų laivą muziejų aplankė beveik 11 milijonų žmonių. Jie čia galėjo gėrėtis įvairių epochų laivų modeliais, susipažinti su karinių jūrininkų uniformomis, jų naudotais ginklais, pavartyti įvairius dokumentus, įsigyti unikalių suvenyrų. Be to, ir pats eskadrinis minininkas „Błyskawica“ yra vienas gražiausių laivų savo klasėje.

Gaila, kad mūsų pirmasis karo laivas „Prezidentas Smetona“ vis dar tebeguli Baltijos jūros dugne ir, matyt, dar negreitai, jei apskritai išsipildys entuziastų svajonė jį matyti Smiltynėje išrikiuotų laivų parado priekyje. Pasak ne tik lenkų karinio laivo muziejaus darbuotojų, bet ir kolegų lenkų buriuotojų „Błyskawica“ žadina jaunimo širdyse patriotinius jausmus ir potraukį romantiškai jūreivio profesijai. Laivai visada ir visur kaip magnetas traukia smalsuolius. Juk kai mūsų kariniai laivai kai kurių švenčių dienomis sustoja prie Klaipėdos miesto krantinių, didžiausią lankytojų srautą sudaro moksleiviai. Lieka tik pasvajoti ir tikėtis, kad kuriam nors dabartiniam mūsų kariniam laivui baigus tarnybą, jis taps tokiu pat populiariu laivu muziejumi, kaip ir lenkų „Błyskawica“.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų