- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Dalis pavyzdžių įrodo, kad Lietuva jūrinėje srityje yra labiausiai atsilikusi šalis ne tik Baltijos jūros mastu, bet ir visos Europos Sąjungos šalių lygiu.
Nejautė jūrinės svarbos
Lietuva yra vienintelė šalis Europos Sąjungoje, kuri gali sudaryti ir platinti tik savo šalies, tai yra nacionalinius popierinius jūrlapius.
Platinti tarptautinių jūrlapių ji negali, nes nėra Tarptautinės hidrografijos organizacijos narė. Nebūdama šios organizacijos narė, ji negalėjo būti ir Baltijos jūros hidrografijos komisijos tikrąja narė. Tarsi iš gailesčio ji šioje organizacijoje yra tik asocijuota narė, kuri būdavo kviečiama į posėdžius, kad išklausytų, apie ką kalba tikrieji nariai.
Tai, kad Lietuva iki šiol nėra nei Baltijos jūros, nei tarptautinės hidrografų organizacijos narė, yra ne kas kita kaip Lietuvos apsileidimas. Galbūt tai pasekmė to, jog Lietuva, kaip valstybė prie jūros, jos svarbos nejaučia, nes sostinė yra visai kitame krašte nuo jūros.
Galbūt kam nors per brangu pasirodė kasmet, kaip Tarptautinės hidrografijos organizacijos narei, mokėti maždaug po 20 tūkst. eurų mokestį. Šis mokestis įvairioms šalims yra skirtingas. Jis priklauso nuo šalies laivyno tonažo.
Lietuvos laivynas yra vienas mažesnių, todėl ir toks mokestis būtų vienas mažiausių.
Perspektyva: Lietuvai atsivėrė galimybė tapti 100-ąja 1921 m. įkurtos Tarptautinės hidrografų organizacijos nare. / „Iho.int“ nuotr.
Užgožė reorganizaciniai reikalai
Gali būti ir taip, kad Lietuva narystę Tarptautinėje hidrografijos organizacijoje tiesiog pražiopsojo. Esmė ta, kad Lietuvoje, kaip ir daugelyje pasaulio šalių, buvo sukurta sistema, kur veikė Jūrų administracija. Ji vadinosi Lietuvos saugios laivybos administracija.
Deja, ši organizacija buvo reorganizuota, o 2017 m. ir likviduota. Šis veiksmas Lietuvos jūrinėje bendruomenėje buvo sukėlęs didžiulį nepasitenkinimą. Tai buvo tas laikas, kai Susisiekimo ministerijai vadovavo Rokas Masiulis.
Taupant pinigus Lietuvos transporto saugos administracijoje buvo įkurtas kelis kartus, palyginti su Lietuvos saugios laivybos administracija, „suspaustas“ Vandens transporto departamentas. Nors jame išliko Hidrografijos skyrius, tačiau apie pačios Lietuvos narystę tarptautinėje hidrografų organizacijoje buvo tarsi pamiršta.
Gal darbai užgožė mažesnį ratą jūros specialistų? O gal pati reorganizacija prisidėjo?
Nors išties Lietuvos jūriniu įvaizdžiu tarptautinėje arenoje turėjo rūpintis ne koks nors Lietuvos transporto saugos administracijos padalinys, o Susisiekimo ministerija.
Labai dažnas atvejis Lietuvos realybėje, kai iš Vilniaus nepasirūpinta Lietuvos jūrinio įvaizdžio kūrimu ir dėl to kaltė dažnai numetama pajūrio regionui.
Lietuva, kaip valstybė prie jūros, jos svarbos nejaučia, nes sostinė yra visai kitame krašte nuo jūros.
Atsivertų naujos galimybės
Panašu, kad situaciją dėl Lietuvos narystės Tarptautinėje hidrografijos organizacijoje ketinama ištaisyti. Rengiamasi ratifikuoti Tarptautinę hidrografijos organizacijos konvenciją.
Tai padarius Lietuva taptų šios organizacijos nare. Yra didelė tikimybė, kad ji gali tapti 100-ąja jos nare, nes iki šiol konvenciją yra ratifikavusios 99 šalys.
Pati organizacija skaičiuoja jau antrąjį šimtmetį – ji įkurta 1921 m. Per daugiau nei šimtmetį, kol gyvuoja organizacija, įprastiniai popieriniai jūrlapiai galbūt smarkiai ir nesikeitė, bet žymiai keitėsi jų pateikimo formatai.
2022 m. Tarptautinė jūrų organizacija pritarė naujos kartos navigacinių sistemų tarptautinėje laivyboje įvedimui.
Šiuo metu diegiami nauji techniniai hidrografijos standartai. Nuo 2026 m. šiuo metu naudojamas S-57 elektroninių jūrlapių duomenų apsikeitimo standartas bus pakeistas nauju S-100 standartu. Tikėtina, kad Lietuva iki to laiko jau bus visateisė Tarptautinės hidrografijos organizacijos narė.
Manoma, kad valstybės, kurios nėra Tarptautinės hidrografijos organizacijos narės, praranda profesinio tobulėjimo ir techninės pagalbos galimybes. Lietuvoje nėra mokymo centrų, rengiančių kartografijos ir hidrografijos specialistus.
Hidrografijos konvencijos ratifikavimas ir įstojimas į Tarptautinę hidrografijos organizaciją Lietuvos specialistams leistų gilinti žinias jūrinės kartografijos srityje.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Švyturio“ sodų bendrijos savininkams – gera žinia: prasidės žvyrkelių asfaltavimo darbai
Gera žinia „Švyturio“ sodų bendrijos savininkams: netrukus prasidės žvyrkelių Raganių 1-osios ir Raganių 2-osios asfaltavimo darbai. Šių sodų bendrijoje taip pat bus nutiesti lietaus nuotekų tinklai. Sutartys su rangovais ja...
-
Uostamiesčio gyventojų planuose – kelionė su „Klaipėda“
Klaipėdiečiai ir kitus metus planuoja su „Klaipėda“. Įvairiausios naujienos ne tik apie uostamiestį, Lietuvą, bet ir pasaulį kasdien pasiekia tūkstančių skaitytojų namus, o pats procesas – laikraščio paėmimas iš pa&...
-
V. Sinkevičius – apie tėvystę ir politiką21
Eurokomisaras Virginijus Sinkevičius atvirai – apie tėvystę ir politiką. ...
-
Uostamiestyje – tarptautinių vyrų elito dviračių sporto varžybų startas
Trečiadienį pirmą kartą nepriklausomos Lietuvos istorijoje, uostamiestyje startavo tarptautinės vyrų elito dviračių sporto varžybos, kuriuose dalyvauja apie 120 dviračių sporto meistrų iš įvairių pasaulio šalių. Lenktynės prasid...
-
„BALTOPS“ vadas: Rusija vis dar yra pajėgi jūroje, mokomasi iš jos veiksmų prieš Ukrainą
Karinių pratybų „BALTOPS 24“ („Baltijos operacijos 24“) vadovas Thomas Edwardsas Ishee (Tomas Edvardsas Išy) sako, kad Rusija turi reikšmingų jūrinių pajėgumų, o vykdant atgrasymą Baltijos jūroje svarbios Rusijos ...
-
Po rokiruočių Klaipėdos apskrities vyriausiajame policijos komisariate žada ir daugiau pokyčių2
Klaipėdos apskrities vyriausiajame policijos komisariate įvyko rokiruotės – keli aukštas pareigas užimantys pareigūnai pakeitė darbo vietą. ...
-
Pempininkų aikštėje vėl sugedo fontanas2
Neseniai buvo įjungtos ir miesto puošmenos – fontanai, tačiau gyventojai pastebėjo, kad Pempininkų aikštėje esantis jau kurį laiką nebeveikia. Kai kurie klaipėdiečiai mano, kad fontanas galėjo sugesti dėl neseniai praūžusių li...
-
Naujai įrengtas kelio ženklas Naujojoje Uosto gatvėje sukėlė diskusiją: kaip važiuoti?9
Klaipėdiečiai kraipo galvas dėl naujai įrengto kelio ženklo Naujojoje Uosto gatvėje. Jame nupieštas šviesoforas, nurodytos net kelios skirtingos važiavimo kryptys, kurios painioja vairuotojus. Tad žmonės klausė – kaip važiuoti? ...
-
Klaipėdoje prasideda didžiausios iki šiol „BALTOPS“ karinės pratybos5
Koordinacine konferencija Klaipėdoje trečiadienį prasidės didžiausios iki šiol Baltijos jūroje surengtos karinės pratybos „BALTOPS 24“ („Baltijos operacijos 24“). ...
-
Gerumo akcija – ne tik pasportuoti, bet ir palaikyti2
Praėjusį savaitgalį uostamiestyje septintą kartą vyko gerumo akcija „Para-tonas“. Joje iš viso dalyvavo 170 dalyvių, iš kurių jauniausiam – tik šešeri metai. Šiemet didinant gretas, akcijos dalyviai g...