Pereiti į pagrindinį turinį

„Mažasis Klaipėdos licėjus“ – akredituota sveikatą stiprinanti įstaiga

2024-01-26 03:00
DMN inf.

Sveikatą stiprinanti ugdymo įstaiga – kokius kriterijus šiandien turi atitikti mokykla ar darželis, kad jam būtų suteiktas šis reikšmingas statusas? Praėjusių metų pabaigoje prie Nacionalinio sveikatą stiprinančių ugdymo įstaigų tinklo oficialiai prisijungė ir darželis-mokykla „Mažasis Klaipėdos licėjus“. Pasak šios ugdymo įstaigos direktoriaus Tomo Raibio, toks statusas suteikiamas tik aukštus reikalavimus sveikatos ugdymo srityje atitinkančioms šalies mokykloms ir darželiams.

Būtina pateikti penkių metų sveikatos ugdymo programą

Sveikatą stiprinančios mokyklos statusą ugdymo įstaigoms suteikia Lietuvos Higienos institutas. Statuso siekiančios ugdymo įstaigos specialiai komisijai privalo pateikti net penkių metų trukmės sveikatos ugdymo programą.

Kaip sako darželio-mokyklos direktorius R. Raibys, programa privalo skatinti mokinių fizinį aktyvumą, sveiką mitybą, teisingą maisto vartojimo kultūrą. Taip pat programoje didelis dėmesys turi būti skiriamas užkrečiamųjų ligų, tabako, alkoholio ir kitų psichotropinių medžiagų, traumų, nelaimingų atsitikimų, streso, psichologinės ir fizinės prievartos bei patyčių prevencijai bei lytiškumo ugdymui.

„Mažojo Klaipėdos licėjaus“ nuotr.

Sveikatą stiprinančiose mokyklose sveikatos temos turi būti integruotos į visą ugdymo procesą – dalykų pamokas ir popamokinę veiklą.

Pasak „Mažojo Klaipėdos licėjaus“ sveikatos specialistės Aušros Kairienės, parengta sveikatos ugdymo programa privalo atitikti aukštus reikalavimus ir užtikrinti auklėtinių sveikos gyvensenos įgūdžių ugdymo tęstinumą.

„Siekiant užtikrinti programos tęstinumą, ugdymo įstaigoje labai svarbus yra sveikatos specialisto vaidmuo. Jo atsakomybė – rūpintis aiškiu sveikatos ugdymo programos veiklų planavimu ir vykdymu. Aiškus planas padeda pedagogams efektyviau vykdyti įvairias sveikatingumo veiklas, jas sėkmingai tęsti visose mokymosi pakopose ir padeda vaikams geriau įsisavinti suteiktas žinias“, – teigia A. Kairienė.

Tomas Raibys. „Mažojo Klaipėdos licėjaus“ nuotr.

Ugdymo veiklos pagal vaikų amžių

A. Kairienės teigimu, „Mažojo Klaipėdos licėjaus“ sveikatos ugdymo programa yra suskirstyta pagal vaikų amžių. Pasak sveikatos specialistės, siekiant išlaikyti sveikatos ugdymo programos tęstinumą, skirtingo amžiaus vaikai sveikos gyvensenos yra mokomi pasitelkiant jų amžių atitinkančias veiklas ir mokymo priemones.

„Kalbant apie mikrobus ir rankų higienos svarbą, su pačiais mažiausiais darželinukais tampame mikrobų medžiotojais ir padidinamuoju stiklu bandome rasti visas klasėje esančias pasislėpusias bakterijas. Taip pat mokomės taisyklingai plauti rankas. Šioms veikloms į pagalbą pasitelkiame šviečiančius miltelius, kurie nudažo rankų mikrobus ir jie spindi specialioje LED šviesoje. Vėliau stebime, kiek šių mikrobų pašaliname tinkamai plaudami rankas.

Vyresnėse klasėse taip pat bent kartą per metus, turime šią pamokėlę, tačiau jos turinys skiriasi pagal vaikų amžių. Su vyresniais jau galime auginti bakterijas, ieškoti jų savo klasėje, uždaryti petri lėkštutėse ir po kiek laiko stebėti, kuris klasės paviršius buvo pats nešvariausias bei užaugino daugiausiai bakterijų“, – veiklų pobūdžiu dalijosi A. Kairienė.

„Mažojo Klaipėdos licėjaus“ nuotr.

Dėmesys ne tik vaikų fizinei, bet ir emocinei sveikatai

Sveikatos specialistės A. Kairienės teigimu, „Mažasis Klaipėdos licėjus“, dar prieš oficialiai prisijungiant prie sveikatą stiprinančių ugdymo įstaigų tinklo, net penkerius metus aktyviai vykdė plačios apimties sveikatingumo programą. Joje, pasak A. Kairienės, buvo skiriamas didelis dėmesys ne tik vaikų higienos ir sveikos gyvensenos ugdymui, bet ir emocinei sveikatai.

„Kalbant apie mitybą, kepame sveikuoliškus vaflius be cukraus, gaminame įvairių žmogaus organų sistemų modelius, ragaujame natūralius vitamino C šaltinius. Reguliariai einame į žygius šiaurietiškomis lazdomis, mokomės, kaip tinkamai tvarstyti žaizdas ar suteikti pirmąją pagalbą užspringus. Taip pat daug dėmesio skiriame ir kalbame ir apie meditacijos naudą psichologinei sveikatai.

„Mažajame Klaipėdos licėjuje“ turime įsirengę sensorinius, šviesos kambarius, kurie itin teigiamai veikia vaikų psichologinę būseną. Jose taip pat vykdome įvairias ugdomąsias veiklas, kurios padeda vaikui dorotis su neigiamomis emocijomis. Pavyzdžiui, su vaikais gaminame antistresinius kamuoliukus arba sekame įvairias pasakas, kurios padeda vaikams geriau pažinti savo emocijas“, – teigia sveikatos specialistė. 

Aušra Kairienė. „Mažojo Klaipėdos licėjaus“ nuotr.

Programos išskirtinumas – reabilitacinės ir sveikatinimo procedūros

Pasak A. Kairienės, darželis-mokykla „Mažasis Klaipėdos licėjus“ savo iniciatyva ugdymo įstaigoje įdiegė ir reabilitacijos programą bei tam skirtą priemonių bazę, kurios pagalba vaikai gali gauti įvairias reabilitacines ir sveikatinimo procedūras.

„Mažojo Klaipėdos licėjaus“ nuotr.

„Tai yra išskirtinis projektas, nes kitose šalies ugdymo įstaigose tokių erdvių ir paslaugų praktiškai nėra. Prieš trejus metus „Mažajame Klaipėdos licėjuje“ įsteigėme reabilitacinę erdvę-kambarį, kuriame vaikams atliekami specialūs stresą mažinantys masažai, mankštos, taip pat specialūs vibraciniai masažai, skirti mažinti kosulį ir atsistatyti po viršutinių kvėpavimo takų ligų. Specialia lempa vykdome ir šviesos terapiją, kuri padeda sumažinti skausmą, teigiamai veikia audinių gijimo procesus.

Mūsų įstaigos mokinius ir darželinukaus kviečiame į inhaliacijas, kurios itin naudingos tiek sveikstant po įvairių virusinių peršalimo ligų, tiek ir jų gydymui. Kasmet vis atnaujiname savo žinias ir į reabilitacinę programą įvedame vis daugiau naujų veiklų. Itin džiugu, kad šia erdve aktyviai naudojasi ne tik mokiniai, bet ir visi įstaigos pagalbos vaikui specialistai“, – teigia darželio-mokyklos sveikatos specialistė.

Regina Kontautienė. „Mažojo Klaipėdos licėjaus“ nuotr.

Bendradarbiavimo nauda ir įsipareigojimai

A. Kairienės teigimu, visos tinkle esančios įstaigos itin glaudžiai bendradarbiauja ir keičiasi vertinga patirtimi, kartu organizuoja bendrus renginius, kurie dar efektyviau padeda skatinti mokyklų bendruomenių narių sveiką gyvenseną.

Pasak Klaipėdos licėjaus direktorės dr. Reginos Kontautienės, sveikatą stiprinančios ugdymo įstaigos statusas yra ne tik didžiulis įvertinimas, bet ir įpareigojimas.

„Mažojo Klaipėdos licėjaus“ nuotr.

„Šis statusas visų pirma įpareigoja tinkamai ugdyti vaikų sveikos gyvensenos įpročius ir į šį procesą įtraukti kitus šeimos narius bei visą ugdymo įstaigos bendruomenę. Mūsų darželio-mokyklos tėvai kas mėnesį gauna po naujienlaiškį tėvams aktualiomis sveikatos temomis. Sužino įvairių, galbūt dar neatrastų ir negirdėtų, dalykų, sulaukia patarimų.

Dalyvaujant šioje programoje, galime ne tik dalintis gerąja patirtimi, tačiau jos semtis ir iš kitų mokyklų, kurios sėkmingai įgyvendina savo sveikatos ugdymo programų sprendimus. Taip pat turime platesnes galimybes bendradarbiauti su įvairiais sveikatos centrais ir specialistais, kurie gali nuolat suteikti naujų žinių sveikatingumo srityje“, – teigia direktorė dr. R. Kontautienė.

Sveikatą stiprinančių mokyklų projektas gyvendinamas Europos Tarybos, Europos Bendrijos ir Pasaulio sveikatos organizacijos Europos regiono biuro iniciatyva.

Straipsnis užsakytas

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų