- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Tarsi laukta ir tikėtasi, kad konteinerių skirstymo centru tapęs Lenkijos Gdansko uostas vis labiau ims dominuoti Baltijoje.
Pokytis didžiųjų penketuke
Pastarąjį dešimtmetį rytiniame Baltijos jūros regione be jokios konkurencijos tris pirmąsias vietas pagal krovą užimdavo Rusijos uostai – Ust Luga, Sankt Peterburgas ir Primorskas. Nuo kokių 2013 m. ketvirtas dažniausiai būdavo Klaipėdos uostas, kuris prieš tai gal porą metų konkuravo su Ryga, o po to ėmė nuo jos sparčiai tolti. Situacija regione ėmė keistis nuo 2018 m., kai išniro Lenkijos Gdansko uostas. Pernai jis aplenkė Klaipėdos uostą, o šiemet jau šoktelėjo į trečiąją vietą, nustumdamas ir Rusijos Primorską.
Šiemet Gdansko uostas vienintelis iš didžiųjų regiono uostų penketuko demonstruoja teigiamą krovą. Per tris mėnesius jo krovos augimas sudarė 17,8 proc. Sausio ir kovo mėnesiais Gdansko krova siekė net po 4,6 mln. tonų.
Įdomu, kad didžiausią krovos augimą Gdynės uoste demonstruoja ne konteineriai, o grūdai (+53,7 proc.) ir naftos produktai (+39 proc.).
Naujas konteinerių lyderis
Gdansko uosto kilimas nėra atsitiktinis. Kad tai įvyks, uostininkai kalba jau kelerius metus. Kol, tarkim, Klaipėdos uostas labiau tik kalbų lygyje demonstravo, kad bus konteinerių HUB-u, Gdanskas realiai juo tapo.
Per pirmąjį ketvirtį Gdansko uoste krauta 515,04 tūkst. TEU konteinerių. Jų krovos augimas – 8,6 proc. Pagal konteinerių kiekį Gdansko uostas jau aplenkė Sankt Peterburgą. Jame krauta 499,64 tūkst. TEU konteinerių. Tai buvo 11,1 proc. mažiau nei pernai.
Pagal konteinerių krovą į trečią vietą regione šoktelėjo Lenkijos Gdynės uostas su 239,45 tūkst. TEU. Šio uosto krovos augimas šiemet – 6,8 proc.
Klaipėdos uostas pastaruosius trejus metus per ketvirtį vidutiniškai kraudavo 160–180 tūkst. TEU konteinerių.
Kodėl, kai visame regione konteinerių krova mažėja, įskaitant ir Klaipėdą, Lenkijos uostuose ji auga? Fenome-nas yra ne tiek Gdynės, kiek Gdansko uostas. Šis uostas tapo realiu Baltijos jūros HUB-u (konteinerių skirstymo centru). Negalėdamas aptarnauti visų konteinerių, dalį jų, įskaitant ir tuščius, permeta į Gdynės uostą. Dalis tuščių konteinerių iš Lenkijos keliavo ir į Klaipėdą, kur jie sandėliuoti, tvarkyti, remontuoti.
Politinės perspektyvos įtaka
Prognozuojama, kad metų pabaigoje Gdansko uostas regione pagal krovą gali šoktelėti ir į antrąją vietą ir aplenkti Rusijos Sankt Peterburgo uostą. Jei išsilaikytų dabartinės tendencijos, metų pabaigoje Klaipėdos uostas teoriškai galėtų aplenkti Primorską.
Ar Gdynės uostas regione gali šoktelėti aukščiau už Klaipėdos uostą? Pernai Gdynės uostas krovė beveik 25 mln. tonų. Konteinerių krova šiame uoste siekė 905 tūkst. TEU.
Pagal konteinerių krovą Gdynė jau yra aplenkusi Klaipėdą. Pagal bendrą krovą jai iki jos, kuri pernai krovė 47,79 mln. tonų, dar labai toli. Net ir esant vos ne dvigubam krovos skirtumui, negalima sakyti, kad Klaipėda per artimiausią dešimtmetį neatsidurs žemiau už Gdynę?
Lenkai investuoja į uostus didžiules sumas. Planuose numatytos milijardinės sumos. Gdynės akvatorija yra ta vieta, kur pirmiausia planuojama statyti išorinį konteinerių uostą.
Dideles pinigų sumas į uostą investuoja ir Klaipėda. Planuojama pertvarkyti uosto vartus, išgilinti akvatoriją. Tikimasi, kad tai suaktyvins HUB-ų arba transshipmento (krovinių skirstymo arba krovimo laivas - laivas) veiklą.
Palyginti su Lenkijos uostais, Klaipėdos uostas turi prastesnę politinę perspektyvą. Virš jo dėl regione vis labiau kaistančių kaimynystės nesutarimų „kybo“ galima baltarusiškų krovinių netektis.
Kol kas Klaipėdos uostas dar yra ant bangos. Pernai jis pirmą kartą aplenkęs visus Latvijos uostus kartu sudėjus ir šiemet po pirmojo ketvirčio išlaiko tą tendenciją. Aiškesnis vaizdas dėl ateities perspektyvų gali būti žinomas jau ir šiemet – po pusmečio ar pasibaigus metams.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Palangos dienos“ kviečia paminėti dvi kurortui svarbias datas
Penktadienį Palangoje prasideda savaitę truksiančios kurorto dienos, kurios įprasmins Palangos krašto prijungimą prie Lietuvos prieš daugiau kaip šimtmetį bei paminės kurorto gimtadienį. ...
-
Kretingos taryba – prieš „European Energy“ žaliojo kuro gamyklos statybą6
Kretingos valdžia nepritarė Danijos atsinaujinančios energetikos kompanijos „European Energy“ planams rajone statyti žaliojo kuro gamyklą. ...
-
Naudojimui nebetinkamas padangas galite atiduoti nemokamai!5
1. Jei perkate naujas padangas parduotuvėje ir servise, ten galite nemokamai atiduoti ir senąsias. Tik turi atitikti perkamų–paliekamų padangų kiekis ir tipas: jei perkate lengvojo automobilio padangas, traktoriaus ar sunkvežimio padangų palikti n...
-
„Smiltynės perkėla“ – svarbių pokyčių kelyje3
Milijonai keleivių, šimtai tūkstančių transporto priemonių. Praėję metai bendrovei „Smiltynės perkėla“ buvo darbingi ne vien perkėlimų skaičiumi. Ilgametes marių laivybos tradicijas puoselėjanti įmonė įgyvendina ambicingus p...
-
Kelionė iš Klaipėdos į Rygą – tik su persėdimais7
Pernai pradėjęs kursuoti traukinys Vilnius–Ryga stojo Šiauliuose, o jau nuo balandžio sustos dar dviejuose Lietuvos miestuose. Uostamiesčio gyventojams iš Klaipėdos tiesiogiai pasiekti Latvijos sostinę traukiniu dar nepavyks, bet, pas...
-
Vietoj griuvenos Liepojos gatvėje – prekybos centras9
Liepojos gatvės pradžioje pokyčiai stebina ir tempu, ir mastais – metų pradžioje pagaliau nugriautas apleistas baltų plytų statinys ir greta jo veikusi parduotuvė. Dabar milžiniškoje statybų aikštelėje verda darbas. ...
-
Ant Dangės upės kranto – benamių „sanatorija“1
Prie Dangės upės klaipėdiečiai aptiko nelegaliai suręstą namelį. Jie įtaria, kad buveinę sumeistravo benamiai. Artėjant sutemoms čia susirenka lėbautojų būrys, kuris neduoda ramybės kitapus upės gyvenantiems žmonėms. ...
-
Klaipėdoje – pasaulinės automobilių aukcionų kompanijos centras4
Klaipėdoje duris atvėrė jau ketvirtasis Lietuvoje JAV pasaulinės automobilių aukcionų kompanijos IAA aukcionų centras, kuriame automobilių prekybos verslu užsiimančios įmonės ir privatūs pirkėjai nuo šiol gaus užtikrintą paslaugą, impor...
-
A. Vaitkus: noras prijungti Vaikų ligoninę prie darinio, turinčio milžinišką nuostolį – nesuvokiamas14
Didelių finansinių problemų turinčioje naujojoje Klaipėdos universiteto ligoninėje situaciją būtų galima pataisyti prie jos prijungus pelningai dirbančią Vaikų ligoninę ir pardavus miesto centre esančius jos pastatus. Tokia idėja pasigirdo po Se...
-
Klaipėdoje įsigaliojo nauja tvarka: po išvykų teks teikti ataskaitas4
Įsigaliojus naujai Klaipėdos savivaldybės ir jai pavaldžių įstaigų darbuotojų komandiruočių į užsienį tvarkai, visi grįžusieji po darbo kelionių Komandiruočių į užsienį tikslingumui nustatyti komisijai privalės pateikti ataskaitas ne tik ...