"Gal čia tokia mada?"
Dar visai neseniai dažniausiai posūkio signalo neįjungdavo greitkeliu važiuojantys vairuotojai.
Pastaruoju metu šis įprotis tapo kone visuotiniu.
Net miesto gatvėse, kur dirba daugiau policininkų, veikia vaizdo stebėjimo kameros, o nemaža dalis vairuotojų važinėja įsijungę vaizdo registratorius, rodyti posūkio signalą tampa nemadinga.
"Nesuprantu, kas vyksta. Vairavimo egzaminus laikiau prieš kelis dešimtmečius ir gal nebežinau apie kokius nors pokyčius Kelių eismo taisyklėse. Gal posūkio signalą panaikino? Vairuoju kasdien, bet vis dažniau tenka patirti stresą. Anksčiau pastebėdavau, kad taisyklių nepaiso ir posūkių nerodo brangesnių automobilių vairuotojai, o dabar nebeįmanoma pagal kokį nors požymį išskirti taip besielgiančių vairuotojų. Nerodo tikrai didelė dalis. Gal čia dabar tokia mada?" – piktinosi 60-metis klaipėdietis Arūnas.
Pasak vyro, vis dažniau jis patenka į keblią situaciją, kai kelyje jį paveja kita mašina, be jokio posūkio ženklo aplenkia ir vos už kelių dešimčių metrų suka į dešinę.
Posūkio ženklą rodyti moko visos vairavimo mokyklos, bet kai kurie vairuotojai iškart po egzamino tai daryti pamiršta. Iš trijų automobilių tik pirmas įspėjo apie ketinimą sukti. (Vytauto Liaudanskio nuotr.)
Normalus vairuotojas nelenktų, o pavažiuotų tą atstumą paskui pirmąja eismo juosta judančią mašiną ir be streso sau ir kitiems pasuktų.
Neigiamos emocijos ir sugadinta nuotaika, susidūrus su tokiais asmenimis, garantuoti.
Kita vertus, kas galėtų garantuoti, kad suklaidintas vairuotojas, pats to nenorėdamas, netaps avarijos auka, o gal net kaltininku?
Mat pareigūnai paprastai teigia, kad iš paskos važiuojantysis turi įsitikinti, jog prieš jį judanti transporto priemonė nedarys manevro, net jeigu jos vairuotojas "pamiršo" įspėti apie ketinimą pasukti.
Atskirų reidų nerengia
Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos viršininkas Mindaugas Džermeika pasakojo, kad specialių reidų, kurių metu stebima, kaip vairuotojai atlieka lenkimo arba apvažiavimo manevrus, pareigūnai nevykdo.
Pats vairuoju ir neretai matau – kuo prabangesnis automobilis, tuo prastesnis vairuotojas jame.
Kai kurios policijos priemonės būna skirtos kontroliuoti, ar vairuodami žmonės nesinaudoja mobiliojo ryšio telefonais, tuo pat metu reidų dalyviams nurodoma stebėti ir posūkio rodymo arba nerodymo ypatumus.
Bet tokios patikros būna nedažnos, kur kas dažniau tikrinamas vairuotojų blaivumas bei stebimas transporto priemonių greitis.
Pasak M.Džermeikos, kiekvieną dieną gatvėse dirbantys patruliai ir kelių policininkai posūkio ženklo nerodymą fiksuoja dirbdami kitus darbus.
Mindaugas Džermeika / Vytauto Liaudanskio nuotr.
Įrašai – auklėjimo būdas
Nemaža dalis informacijos apie tokius pažeidimus policiją pasiekia per policijos elektroninių paslaugų sistemą, trumpiau vadinamą epolicija.
Tai reiškia, kad vaizdo registratorius įsirengę vairuotojai patys siunčia policijai įrašus, kuriuose akivaizdžiai matomi pažeidimai.
"Tada atliekame tyrimą ir patraukiame atsakomybėn nusižengusius asmenis. Raginčiau vaizdo registratorius turinčius vairuotojus nenutylėti, aktyviai fiksuoti pažeidimus, o įrašus siųsti mums. Tikiu, kad per tam tikrą laiką ne policininkų, o pilietiškų vairuotojų užfiksuotų ir nubaustų pažeidėjų bus daugiau, o žinia apie nuobaudas pasklis plačiai. Galbūt tada vairuotojai bus drausmingesni. Juk nerodydamas posūkio signalo vairuotojas klaidina iš paskos ar priešais atvažiuojantį vairuotoją, dėl to gali kilti eismo įvykių. Toks pažeidimas gali turėti labai rimtų pasekmių. Bet kokiu atveju, patarčiau įsitikinti, kokį manevrą vairuotojas ketina atlikti, net jei jo posūkio lemputės neįjungiamos", – tikino Kelių policijos viršininkas.
Avarijos atveju vertinamos visos aplinkybės, pareigūnai atsižvelgia į liudytojų parodymus, jei yra, vaizdo medžiaga gali padėti nustatyti eismo įvykio priežastis. Jeigu įrašų nėra, signalo neparodęs vairuotojas gali išsisukti nuo atsakomybės.
Pirmadienį vairuotojų pamėgta "Facebook" paskyra "Reidas" paskelbė įrašą, akivaizdžiai demonstruojantį, kaip avarinę situaciją sukuria posūkio signalo prieš žiedinę sankryžą neparodęs vairuotojas.
Avarija neįvyko vien tik todėl, kad mašinos judėjo lėtai.
Pareigūnai įsitikinę, kad visuotinis nepakantumas taisyklių pažeidėjams sudarytų šiems netikėtumo efektą ir skleistų žinią, kad kiekvienas, net menkas nusižengimas taisyklėmis gali būti užfiksuotas ne policininkų, o tiesiog pro šalį važiuojančio asmens.
"Pats vairuoju ir neretai matau – kuo prabangesnis automobilis, tuo prastesnis vairuotojas jame. Neretai atkreipiu dėmesį, kad jie kelyje jaučiasi, tarsi būtų vieni, jiems niekas nerūpi. Jie dažnai būna labai susireikšminę, galvoja kelyje esantys karaliai, juos apima nežabota puikybė. Užtat, kai pamato policijos ekipažą, greitai užsisega saugos diržus ir prisimena, kaip rodyti posūkio ženklą", – savo patirtimi dalijosi M.Džermeika.
Teismui anonimų nereikia
Jokia paslaptis, kad su policija bendradarbiauti žmonės dar vis vengia.
Viena pagrindinių priežasčių – nenori, kad apskųstas asmuo sužinotų, kas pranešė apie jo nusižengimą. Baiminamasi keršto.
M.Džermeika tikino, kad policija įsipareigoja neatskleisti vaizdo įrašą atsiuntusio žmogaus asmens duomenų.
Tačiau savo asmens duomenis pranešėjas policijai vis tiek turi nurodyti.
Pareigūnai garantuoja visišką anonimiškumą.
Tačiau toks patikinimas galioja tik tais atvejais, kai pažeidėjas sutinka su nuobauda.
Už neparodytą posūkio signalą pirmą kartą gali būti skiriama 15 eurų bauda.
Nuobaudos dydis priklauso nuo daugelio aplinkybių.
Dažniausiai nesiginčija menką keliolikos eurų baudą gaunantys vairuotojai, jie ir nesužino, kas juos paskundė.
Tačiau apie 20 proc. visų pažeidėjų apskundžia policininkų nutarimus teismui. Dažniausiai tai yra sunkius Kelių eismo taisyklių pažeidimus įvykdę asmenys.
Jeigu pažeidėjui gresia vairuotojo pažymėjimo atėmimas, faktiškai visi baustinieji kreipiasi į teismą. Tokia nuobauda skiriama už chuliganišką bei pavojingą vairavimą.
Teismų praktika yra tokia, kad anonimo pranešimas, net ir labai aiškiai įrodantis pažeidimą, negali būti vertinamas, kaip įrodymas.
Kilus teisminiam ginčui, teismas negalėtų įsitikinti įrašo tikrumu ar neturėtų ko paklausti apie įvykio aplinkybes.
Todėl prašoma pranešti ne tik apie kito vairuotojo nuodėmę, bet ir pateikti savo asmens duomenis.
Jau netrukus gali būti, kad įkelti duomenų apie Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimus į epolicija.lt sistemą anonimiškai nebus įmanoma. Techniniai pakeitimai vers užpildyti visas sistemoje pateikiamos lentelės grafas.
"Teismo procesui daryti įtakos mes negalime, visi asmenys gali būti įtraukti į jį. Tokia yra teisinė sistema", – konstatavo M.Džermeika.
1 tūkst. pažeidimų kas savaitę
Kiekvieną savaitę Klaipėdoje užfiksuojama tūkstantis KET pažeidimų.
Didesnę jų dalį, apie 600 atvejų, sudaro viešosios įstaigos "Klaipėdos keleivinis transportas" įrengtų ir stebimų vaizdo stebėjimo kamerų fiksuojami pažeidimai.
Visi jie yra vienodi – kai pirmąja autobusams skirta eismo juosta Taikos prospekte ties sankryžomis su Debreceno ir Naikupės gatvėmis važiuoja kitos transporto priemonės.
Paprastai šiuose pranešimuose posūkio signalo nerodymas ar kiti nusižengimai taisyklėms nefiksuojami.
Kiti 400 pranešimų – gauti iš piliečių. Tiesa, nemažai jų fiksuoja ant žalios vejos ar šaligatvių stovinčius automobilius.
Tik nedaugelis pranešėjų atsiunčia vaizdo įrašus, kuriuose – posūkio ženklo nerodantys automobiliai.
Policininkai uostamiesčio gatvėse per savaitę nubaudžia apie 200 KET pažeidėjų.
Pareigūnai turi tiek daug darbo, kad dabar, rugsėjui perkopus į antrą pusę, jie apdoroja dar tik liepos mėnesį padarytų pažeidimų medžiagą.
Vienu metu pažeidimus aiškinasi ir nuobaudas skiria 12 pareigūnų.
Naujausi komentarai