Pereiti į pagrindinį turinį

Rusijos sienos ataka – oru

2014-05-23 02:00

Auksarankis iš Šilutės rajono sukėlė tarptautinį skandalą, kai jo pagamintas bepilotis lėktuvas buvo sučiuptas gabenantis kontrabandą. Paaiškėjo, kad kriminalinio pasaulio veikėjai jau senokai Klaipėdos apskrityje ieško aviakonstruktorių, galinčių už didelius pinigus pagaminti bepiločius skraidymo aparatus.

Byla: šilutiškis pagamino mažiausiai tris lėktuvėlius, kuriais buvo mėginta gabenti cigaretes, o ketvirtąjį jis tikėjosi parduoti. Byla: šilutiškis pagamino mažiausiai tris lėktuvėlius, kuriais buvo mėginta gabenti cigaretes, o ketvirtąjį jis tikėjosi parduoti. Byla: šilutiškis pagamino mažiausiai tris lėktuvėlius, kuriais buvo mėginta gabenti cigaretes, o ketvirtąjį jis tikėjosi parduoti. Byla: šilutiškis pagamino mažiausiai tris lėktuvėlius, kuriais buvo mėginta gabenti cigaretes, o ketvirtąjį jis tikėjosi parduoti. Byla: šilutiškis pagamino mažiausiai tris lėktuvėlius, kuriais buvo mėginta gabenti cigaretes, o ketvirtąjį jis tikėjosi parduoti. Byla: šilutiškis pagamino mažiausiai tris lėktuvėlius, kuriais buvo mėginta gabenti cigaretes, o ketvirtąjį jis tikėjosi parduoti.

Auksarankis iš Šilutės rajono sukėlė tarptautinį skandalą, kai jo pagamintas bepilotis lėktuvas buvo sučiuptas gabenantis kontrabandą. Paaiškėjo, kad kriminalinio pasaulio veikėjai jau senokai Klaipėdos apskrityje ieško aviakonstruktorių, galinčių už didelius pinigus pagaminti bepiločius skraidymo aparatus.

Šokiravo išradingumas

Kaliningrado žiniasklaida ką tik šaukte šaukė apie įžūlų Rusijos oro erdvės pažeidimą.

Rusijos pasieniečiai, sučiupę kontrabandines cigaretes gabenusį 31 metų lietuvį Andrių Pakštį, trimitavo apie precedento neturintį atvejį. Kone politine provokacija buvo vadinamas šio Šilutės rajono gyventojo sulaikymas dėl jo sukonstruoto bepiločio lėktuvo, kuriuo buvo ruošiamasi oru per Nemuną perskraidinti 50 blokų cigarečių.

Aviakonstruktoriui pavyko perskraidinti 1,5 tūkst. pakelių cigarečių, tiek pat buvo paruošta antram skrydžiui. Skaičiuojama, kad šilutiškis ketino per sieną "permesti" 6 dėžes cigarečių.

Rusijos pasieniečiai neslėpė nuostabos apžiūrinėdami savadarbį oro kurjerį – iš faneros lakštų sumontuotas 6 metrų ilgio sparnus turintis lėktuvas dangų skrodė benzininiu varikliu. Važiuoklę atstojo vaikiško vežimėlio ratas, tačiau šis aparatas turėjo moderniausią sportiniuose lėktuvėliuose naudojamą techniką.
Specialiu pultu valdomas lėktuvas jį valdančiam žmogui realų skrydžio vaizdą perduodavo aukštos raiškos mini kamera.

"Lėktuvas pakyla su kroviniu. Jis sukonstruotas taip, kad sugeba išlaikyti pusiausvyrą numesdamas 10 kg svorį reikiamame taške. Tačiau disbalansas nejaučiamas. Kažin ar jį gamino savamokslis?" – pristatydamas sulaikymo operaciją kalbėjo Rusijos Federalinės saugumo tarnybos Pasienio tarnybos atstovas spaudai Olegas Džurajevas.

Rusai net prabilo apie galimą grupuotę, kuri tokiu technologiškai nauju būdu ėmėsi nelegalaus verslo.

"Tačiau kolegos pamiršo vieną niuansą. Ogi tikslias koordinates, kur bus lėktuvo pilotas ir kada bus mėginama gabenti cigaretes, rusai gavo iš mūsų. O visa sulaikymo operacija kažkodėl įgavo net politinį atspalvį ir buvo pateikta kone kaip Lietuvos provokacija. Na, reikia suprasti kokios šiuo metu tvyro nuotaikos. Tačiau visas pagrindinis darbas juk buvo nuveiktas čia", – pastebėjo Valstybės sienos apsaugos tarnybos Pagėgių rinktinės vado pavaduotojas Gintautas Šarauskas.

Tyrimas truko metus

Paaiškėjo, kad šilutiškio sportinių lėktuvėlių gamintojo A.Pakščio pėdomis operatyvininkai ėjo kone metus. Konstruktorius įtariamas mažiausiai trijų bepiločių lėktuvų, kuriais galėjo būti gabenama kontrabanda, pagaminimu.
Pagėgių rinktinės pareigūnai tyrimą pradėjo dar pernai gegužę.

"Pirmąjį lėktuvą mes radome gegužės 24 dieną Pagėgių savivaldybės Plaušvarių kaimo ribose. Šis radinys buvo apie 2 metrų ilgio. Prie savadarbio lėktuvėlio buvo pritaisytas paketas, kuriame buvo 16 blokų pakelių cigarečių su rusiškomis banderolėmis", – pasakojo G.Šarauskas.

Pareigūnai iššukavo visas apylinkes, tačiau nerado nė vieno įtartino asmens.

"Gal techninis gedimas buvo, o gal nemokšiškai valdytas. Cigarečių dėžė sveria apie 12 kg. Jei krovinys sušlampa, jis gali sverti ir 15 kg. Šiuo atveju trečdalis dėžės, apie 4 kg, buvo parskraidinta", – pasakojo Pagėgių rinktinės vado pavaduotojas.

Nors lėktuvėlio vienu metu gabenamas krovinys nėra didelis, tačiau pareigūnai įtaria, kad cigarečių paketų galėjo būti paruošta ir daugiau.

"Per Nemuną perskristi užtenka keliolikos sekundžių. Teoriškai galima būtų ir kelis reisus atlikti. Tačiau Karinių oro pajėgų technika mums pavyko išsiaiškinti, kaip viskas vyksta. Dabar juokaujame, kad kontrabandininkams beliko kastis tunelį po Nemunu. Turėjome "ichtiandrų", buvo bepiločių kateriukų, per upę buvo tiesiami valai, kuriais cigaretės į kitą krantą buvo traukiamos. O dabar prasidėjo oro erdvės užkariavimas", – ironizavo G.Šarauskas.

Pirmuosius radijo bangomis valdomus laivelius pasieniečiai Nemune išvydo dar 2008 metais. Po to pasirodė GPS sistemas turintys plaustai.

Pakyla iki debesų

Pasieniečiai pripažįsta, kad net geriausiais žiūronais sunku tokius lėktuvėlius užfiksuoti.

"Šis lėktuvėlis pakyla į 2,5 km aukštį. Kaip jį pamatysi? Manome, jog specialiai yra kylama į tokį aukštį, kad mūsų turima technika jų nefiksuotų. Lėktuvėlis į šalies gilumą įskrenda apie 10–12 km. Tokį skrydį sunku sukontroliuoti", – pripažino G.Šarauskas.

Kontrabandininkai cigarečių paketą stengiasi specialiai įpakuoti, kad krovinys krisdamas neišsitaškytų.

"Buvo toks atvejis, kai pasieniečiai vizualiai užfiksavo lėktuvėlį apie 800 metrų aukštyje. Bendradarbiaujant su Karinėmis oro pajėgomis buvo nustatyta, kur tiksliai lėktuvas mėtė savo krovinį. O mes sulaikėme 23 metų Šilutės rajono gyventoją, kuris surinkinėjo paketus ir nešė į slėptuvę. Radome 5 paketus, kurių viename buvo 750 pakelių cigarečių", – aiškino G.Šarauskas.

Pasieniečiai nusistebėjo, kad tą kartą konstruktorius jau buvo patobulinęs savo kūrinį. Lėktuvėlis sugebėjo į orą pakelti 7 kg svorį.

"Pirmasis mūsų rastas lėktuvas skrido turėdamas akumuliatorius, o šis jau buvo su benzininiu varikliu. Nors šiuo atveju mes lėktuvo nesulaikėme, tačiau matyti, kad jo keliamoji galia jau buvo didesnė. Įdomu ir tai, kad šiame krovinyje buvo ne tik rusiškos, bet ir baltarusiškos cigaretės", – pastebėjo pareigūnas.

Uždarbis – tūkstančiai litų

Pareigūnai pastebi, kad vis dažniau nelegalioje rinkoje pasirodo baltarusiškų cigarečių kroviniai. Tai lemia rūkalų brangimas Rusijos Federacijoje.

"Dabar toks pakelis kainuoja 4 litus. O Baltarusijoje – vos litą. Tiesa, bemuitėse parduotuvėse cigarečių pakelis kainuoja 1,5 lito. Esame fiksavę ir rusams perdavę informaciją apie tai, kad Panemunės bemuitėje parduotuvėje buvo nupirkta dideli kiekiai cigarečių. Buvo parduota per 100 dėžių", – pasakojo G.Šarauskas.

Vienoje dėžėje yra 500 pakelių cigarečių. Įsigijus cigarečių už litą ar pusantro už pakelį, vadinamajame taške jos vėliau pardavinėjamos už 5 ar 5,5 lito. Net jei gabentojas krovinį perparduos realizavimu užsiimančiam žmogui, už vieną pakelį galima gauti mažiausiai 2 litus pelno. Už dėžę galima tikėtis tūkstančio litų pelno.

"Tačiau baudžiamoji atsakomybė kyla nuo 10 dėžių", – pastebėjo G.Šarauskas.

Pareigūnas priminė, kad nusikaltėlių išradingumui nėra ribų. Cigaretės į šalį patenka net lynais.

"Vienas jo galas pakeliamas, kitas pririšamas prie medžio ar automobilio. Cigarečių ryšuliai paleidžiami lynu", – pasakojo G.Šarauskas.

O kontrabandos slėptuvėms kasami net bunkeriai. Po žeme užmaskuotose slėptuvėse krovinys laikomas parą arba dvi ir išgabenamas tik įsitikinus, kad yra saugu.

Prekiavo modeliais

Pasieniečių tyrimas baigėsi aviakonstruktoriaus A.Pakščio sulaikymu.

Paaiškėjo, kad vaikinas automobiliu per Panemunės postą nuvyko į Kaliningrado sritį. Įsitaisęs tinkamoje vietoje, šilutiškis paskambino bičiuliui, kuris iš Lietuvos pusės pakėlė jo lėktuvą. Perėmęs lėktuvo valdymą pultu, A.Pakštys nuleido savo įrenginį tinkamoje vietoje ir prisipažino pats prikabinęs cigarečių krovinį prie lėktuvo.

"Visais trimis atvejais šilutiškis prisipažino, kad tai jo lėktuvai kirto sieną. Tik bendrininkų neišdavė. Tačiau aiškino, kad nežino, kas pilotavo pernai gegužę prie sienos rastą sudužusį lėktuvėlį", – pabrėžė G.Šarauskas.

Kratos metu A.Pakščio namuose pasieniečiai rado ir daugiau lėktuvo modelių. Pats konstruktorius internete iki šiol skelbiasi, kad puikios kokybės vaizdo kamera ginkluotą lėktuvėlį parduoda už 2 tūkst. litų.

Ketvirtadienį A.Pakštys nepanoro papasakoti nei apie savo prekę, nei apie baudžiamąją bylą.

"Nenoriu nieko komentuoti", – rėžė vaikinas.

Auksarankiams – pasiūlymai

Klaipėdos aviamodelių klubo prezidentas Algirdas Ungulaitis tikino, kad šilutiškio kolegos "žygdarbis" pakenkė visai bepiločių lėktuvėlių entuziastų bendruomenei.

"Pirmą kartą girdžiu, kad būtų sulaikytas konstruktorius. Byla iškelta? Aviamodeliais kontrabandą skraidino? Oho", – stebėjosi A.Ungulaitis.

Tarptautinėse varžybose Lietuvai atstovaujantis A.Ungulaitis tikino, kad taip pat yra sulaukęs kontrabandininkų vizito.

"Taip, atvažiavo gerais automobiliais ir tiesiai pasiūlė, kad sumokės, kiek reikės. Prašė pagaminti jiems lėktuvo modelį. Aš atsisakiau. Tačiau žinau, kad aviamodeliais iš tiesų norima skraidinti. Ir net įtarčiau, kad ne tik cigaretes, bet ir narkotikus. Modeliai šiais laikais modernūs, galima skristi labai toli", – teigė A.Ungulaitis.

Specialistas tikino, kad be aparatūros aviamodelis gali kainuoti apie 2,5 tūkst. eurų.

"O šešių metrų sparnų pločio modelis, kuris leistų pakelti 10 kg, mano galva, su visa įranga gali kainuoti apie 20 tūkst. litų", – skaičiavo A.Ungulaitis.

Jis nuogąstavo, kad šilutiškio sulaikymas gali paskatinti įvesti aibę apribojimų bepiločiams lėktuvėliams.

"Praėjusių metų pabaigoje buvo įvesti apribojimai pilotažiniams lėktuvams, kurie gali skristi aukštai ir turi kameras. Nuo pernai reikalaujama registracijos, privalu turėtų licenciją. Man kyla įtarimas, kad bus visai sugriežtinta tvarka ir reikės licencijų visiems", – svarstė A.Ungulaitis.

"Medinukų" radarai nemato

Karinių oro pajėgų Aviacijos bazės vadas Vidmantas Raklevičius pripažino, kad ne veltui šilutiškis konstravo lėktuvo modelį iš faneros.

"Medinio lėktuvėlio radarai negali užfiksuoti. Žinoma, jį ir pigiau pagaminti iš medžio. Kriminalinis pasaulis seka naujausias technologijas. Kai kas gal nuo cigarečių pradėjo, o paskui gali pereiti ir prie narkotikų", – kalbėjo pulkininkas leitenantas V.Raklevičius.

Kaip pavyko užfiksuoti tokį bepilotį modelį, kariškiai neatskleidė.

Karinių oro pajėgų Aviacijos bazės vadas tikino, kad per pastaruosius dvejus metus tikrų orlaivių sienos pažeidimų nebuvo užfiksuota.

"Mes matome net paukščių būrį. Tačiau naikintuvai iš Šiaulių dėl žąsų nekyla į orą. Pagal tai, kaip skrenda objektas, kokiu greičiu, kokiame aukštyje, koks jo dydis, galima spėti, kas per objektas ore. Dažniausi ginčai kyla su Rusija dėl civilinių lėktuvų, kurie atlikdami manevrą netyčia pažeidžia mūsų oro erdvę. Bet juk matyti, kad lėktuvas apsisuko", – teigė V.Raklevičius.

Tačiau tai, kad bepiločiai lėktuvėliai tampa rimta grėsme, kariškis nepaneigė.

"Jei bus skrendama 10–20 metrų aukštyje, kažin ar koks nors radaras fiksuos objektą. Norint stebėti absoliučiai visą pasienio ruožą, reikėtų visą sieną radarais apstatyti. Tačiau medinio lėktuvo ir geriausias radaras nematys. Juk Antrojo pasaulinio karo metu vokiečiai mediniais sklandytuvais savo techniką gabendavo", – prisiminė V.Raklevičius.

Aviacijos bazės vadas patikino, kad šalies oro erdvę saugantys naikintuvai, pakilę iš Šiaulių, Šilutę pasiektų per 7 minutes.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų