Pereiti į pagrindinį turinį

Seniausias burlaivis – atgimimo link

2016-06-23 05:52

Antram gyvenimui ruošiamasi prikelti seniausią Lietuvoje ir vieną seniausių Europoje laivų "Lady Sophie". Jei kojos nepakiš biurokratiniai niuansai, unikaliam jūriniam paveldui gyvybės įpūsti žada nauji laivo savininkai.

Vertybė: seniausias Lietuvos laivas šiuo metu yra apverktinos būklės, tačiau tikimasi jį prikelti antram gyvenimui.
Vertybė: seniausias Lietuvos laivas šiuo metu yra apverktinos būklės, tačiau tikimasi jį prikelti antram gyvenimui. / Asmeninio archyvo nuotr.

Tikisi valstybės paramos

Specialiu kranu dvistiebį burlaivį, sveriantį nuo 8 iki 10 t, ketinama užkelti ant platformos ir miesto gatvėmis gabenti į įmonės "Klaipėdos laivų remontas" teritoriją. Čia burlaivis kurį laiką bus įkurdintas, o jei pavyks gauti finansavimą, "senolį" žadama ir restauruoti.

Broliai Bartas ir Tomas Markevičiai siekia, kad laivas būtų įtrauktas į Nekilnojamųjų kultūros vertybių registrą. Tik tuomet asociaciją "Nacionalinė teisingumo ir gynybos sąjunga" sukūrę broliai galėtų tikėtis valstybės paramos šiam unikaliam objektui atnaujinti.

"Laivas "Lady Sophie" buvo pastatytas 1911 m. Tai buvo džentelmeno jachta. Žinią, kad šis laivas yra parduodamas, aptikome vieno iš antstolių skelbiamoje informacijoje. Laivas priklausė vienai įmonei. Ji bankrutavo ir laivas buvo parduodamas iš varžytinių", – pasakojo B.Markevičius.

Laivas "Lady Sophie" pastatytas Škotijoje, Tarberto mieste.

Seniausiųjų sąraše

Skaičiuojama, kad šiuo metu laivo atkūrimo darbams reikėtų bent 50 tūkst. eurų.

"Mūsų užmojis – visiškai suremontuoti burlaivį, kad jis galėtų plaukioti, o ne tik stovėtų prie krantinės. Šis laivas prieš trejetą metų dar plaukiojo. Buvę savininkai jį buvo įsigiję menkių žvejybai. Tačiau dabar laivas yra apverktinos būklės", – tikino naujieji savininkai.

Šiuo metu unikalus laivas skaičiuoja 105-uosius savo gyvenimo metus. Uostamiesčio simboliu vadinamas laivas "Meridianas" buvo pastatytas 1947 m., o mokomasis Klaipėdos universiteto burlaivis "Brabander" – 1977 m.

Jei palygintume kitų šalių istorines jūrines vertybes, aiškėja, kad šis laivas turi neabejotinos reikšmės Lietuvos jūriniam paveldui. Seniausias burlaivis Švedijoje yra pastatytas 1903 m., Olandijoje – 1903 m., Norvegijoje – 1927 m.

Ginčas dėl registracijos

Klaipėdiečiai kreipėsi į Kultūros paveldo departamentą, kad šis senovinis laivas būtų įtrauktas į Kultūros vertybių registrą kaip nekilnojamojo turto vertybė.

"Tokie laivai, kaip šis Europoje, yra labai reti. Jų galima rasti iškeltų ant kranto, tačiau aptikti plaukiojančių – retenybė. Todėl pasaulyje jie yra vertinami ir labai saugomi. O Lietuvoje tokio laivo niekam nereikia. Paveldosaugininkai aiškina, kad laivai gali būti registruojami tik kaip kilnojamasis turtas. Tačiau kitaip teigia Civilinis kodeksas, priešingai byloja ir pasaulio šalių patirtis", – aiškino B.Markevičius.

Laivo savininkai įsitikinę, kad jei nepavyks susitarti su paveldosaugininkais, teks kreiptis į teismą.

"ES šiuos metus yra paskelbusi Pramoninio paveldo metais, yra įsteigta programų, mes galėtume tikėtis finansavimo. Rudenį bus galima teikti paraiškas, skirtas kultūros paveldui aktualizuoti. Kalbama apie paveldo objektų pritaikymą šiuolaikinėms reikmėms. Bėda ta, kad mums niekas ne tik nepadeda, bet priešingai – net trukdo", – stebėjosi laivo savininkai.

Esą Lietuvoje nekilnojamojo kultūros paveldo objektu yra įregistruotas tik laivas "Meridianas".

"Kiti devyni istoriniai laivai registruoti, kaip kilnojamasis turtas. Iš esmės šie laivai – kaip baldai. Kultūros ministerija kažkada padarė šiurkščią klaidą, o dabar pati nežino, kaip elgtis. Jūriniai laivai, kaip ir mūsų jachta, turi būti registruojami Nekilnojamojo turto registre", – tvirtino B.Markevičius.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų